Piepende stuurbekr. riem (1.4 FXJA motor)

Gepost door Daniel 1328054 
Ik heb al langere tijd een Fiesta uit 2006 met een 1.4 16v motor. Erg fijne auto maar ik heb alleen 1 probleempje.

Lees het alsjeblieft goed, dit is alle info die ik heb.

Elke keer als ik de auto koud start piept de riem van de stuurbekrachtiging (dit heb ik zelf gediagnoseerd, 100% zeker dat het die riem is). Het is eentonige piep, maar meer als "piep-iep-iep-iep-iep-iep". De ene keer piept hij harder dan een andere en wanneer de motor hogere toeren maakt piept hij vaker per seconde. Wanneer hij volledig op temperatuur is, is het piepen een stuk minder of zelfs bijna weg.

Het is een stretch riem, hij loopt alleen om de krukaspoelie en stuurbekrachtigingspoelie (de rest, dynamo etc, worden door een andere riem aangedreven). Ik heb hem al een keer vervangen maar hij blijft piepen. De poelies lopen ook recht en hebben beide geen speling.

Is er een oplossing om het piepen op te lossen? Ik word er best gek van
Met koude motor onder vochtige omstandigheden kan het eventjes voor komen, maar normaliter los je dit op door de snaar te spannen.
Quote
Muddy Bandit
Met koude motor onder vochtige omstandigheden kan het eventjes voor komen, maar normaliter los je dit op door de snaar te spannen.

Dat gaat dus niet, het is een stretch riem. Lees aub de hele tekst. Heb ik er al in vermeld en staat ook dat de riem altijd piept, tot de motor warm is, dan is het minder en soms zelfs weg.
Quote
Daniel 1328054
Quote
Muddy Bandit
Met koude motor onder vochtige omstandigheden kan het eventjes voor komen, maar normaliter los je dit op door de snaar te spannen.

Dat gaat dus niet, het is een stretch riem. Lees aub de hele tekst. Heb ik er al in vermeld en staat ook dat de riem altijd piept, tot de motor warm is, dan is het minder en soms zelfs weg.

Heb ik ook gedaan Daniel nummertje, goed lezen kan ik prima.... maar blijkbaar ben ik wat beter op de hoogte wat betreft de spanmogelijkheden.
Het is een stretch riem, hij heeft geen spanrol, alleen de krukas poelie en stuurbekr. poelie. Dus er zijn geen andere spanmogelijkheden in dit geval.
Waarschijnlijk geeft de stuurbekrachtigingspomp te veel weerstand.
Wat zou daar een oplossing voor kunnen zijn?
Stuurbekr. vloeistof vervangen? Of heeft dat geen zin
Quote
MrDanMan
…. Dus er zijn geen andere spanmogelijkheden in dit geval.

En dat is dus een foute conclusie... maar aangezien je daarvan al heilig overtuigd bent en ik je berichten blijkbaar niet goed lees houd ik me verder wel stil.sad smiley
Quote
Muddy Bandit
Quote
MrDanMan
…. Dus er zijn geen andere spanmogelijkheden in dit geval.

En dat is dus een foute conclusie... maar aangezien je daarvan al heilig overtuigd bent en ik je berichten blijkbaar niet goed lees houd ik me verder wel stil.sad smiley

Ik heb het zelf gezien en heb die riem er al 2 keer afgehaald en op gelegd. Maar wat is nog een andere mogelijkheid dan?
Quote
MrDanMan
(dit heb ik zelf gediagnoseerd, 100% zeker dat het die riem is).

Even: hoe weet je zeker dat het de riem is en niet de stuurbekrachtigingspomp zelf? Water over de riem gegoten?
Nog nooit van gehoord, maar schijnt dus echt te bestaan, een stretch multiriem:

[forum.fiestaclub.nl]

Info over het monteren van een dergelijke riem:

[www.amt.nl]
Quote
Blackadder the 5th
Nog nooit van gehoord, maar schijnt dus echt te bestaan, een stretch multiriem:

Tuurlijk. Nog weer goedkoper, geen spanrollen of veerconstucties meer nodig. Weer een paar cent besparing thumbs up Alleen wel een speciaal tooltje en het nodige beleid.
Quote
s velthuis
Quote
MrDanMan
(dit heb ik zelf gediagnoseerd, 100% zeker dat het die riem is).

Even: hoe weet je zeker dat het de riem is en niet de stuurbekrachtigingspomp zelf? Water over de riem gegoten?

Ja, toen ik er water overheen spoot ging die piep weg tot dat het water er weer af was. Wanneer ik volledig naar links of rechts stuur, hoor je de riem slippen en dit gaat zonder piepen, maar met een schavend geluid.
Dan ik ook maar, andere poulie geprobeerd? Is het een after market riem? Of gaat die pomp zwaar, weerstand he smiling smiley Ik gok op de s.b.k. pomp kan ook stuk gaan hoor, cavatatie en vocht.

Je kan de weerstand meten van de pomp, simpel met een momentsleutel....klik, klik. Het handboek zal wel een waarde opgeven wat acceptabel is. Succes jongen, en anders naar de vak garage.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.