Bobine Opel Corsa E vervangen bij 38.000 km, is dat niet snel?

Gepost door eerste opel 
Vorige maand is bij 38.468 km. (ongeveer) de Bobine van mijn Opel Corsa E vervangen. Hoort een Bobine niet (veel) langer mee te gaan?
Hieronder staat daar een stukje hierover, maar dit is een blind gekopieerde post van mijzelf van het Corsa Drivers forum. Verschil is alleen dat er op het Corsa Drivers forum al een onderwerp over was waarin ik mee ben gaan discussiëren, en hier op Autoweek moet ik ervoor een nieuw topic aanmaken. Wellicht is de topic start dus niet helemaal zoals het hoort, maar dat is dan maar zo......

Op maandagmorgen 12 augustus rond 08.00u heb ook ik helaas de bobine moeten laten vervangen van een Opel Corsa uit september 2015 (modeljaar 2016) bij bijna 40.000 kilometer. Ik ben een leek voor wat auto’s betreft en (mede) omdat het onderweg naar het werk gebeurde heb ik de wegenwacht gebeld. Deze waren er met ongeveer 30 minuten. Kosten voor de nieuwe bobine € 240,00 ongeveer (afgerond) en gezien ik lid van de wegenwacht ben voor de rest geen kosten. De bougies zijn volgens mij niet vervangen (wat wel zou moeten? Of verstandig zou zijn geweest?). De foutmelding was een overslag in cilinder 1.
Helaas moest ik dus het werk laten weten dat ik te laat zou komen en daags erna kreeg ik van mijn leidinggevende (zelfde leeftijd ongeveer) de vraag of het normaal was dat een bobine maar zo kort mee ging. Nee dus. Hij vroeg toen of ik het niet bij Opel kon reclameren, maar ik denk niet dat dat gaat lukken. Opel koopt deze dingen hoogstwaarschijnlijk ook in bij Bosch en kan er dus niets aan doen als het eerder stuk gaat.
Bovendien gebeurde het voor openingstijd van de Opel dealer (die de auto vorig jaar ook al niet meer heeft mogen onderhouden) én ook voor openingstijd van de universele garage die de auto vorig jaar wel heeft mogen onderhouden. Ik heb er voor gekozen de ANWB te bellen en zo was ik omstreeks 10.00u op het werk i.p.v. 08.30u. Had ik naar de Opel dealer/universeel gereden met een knipperend motorstoringslampje had ik misschien meer schade aangebracht en was ik niet om 10.00u op het werk geweest, maar had ik de auto moeten achterlaten en nog alternatief vervoer naar het werk moeten zoeken verwacht ik.

Op die 12e augustus las ik (elders) op internet dat een bobine bij andere merken tot wel 150.000 kilometer mee zou moeten gaan, maar dat dat korter kan zijn wanneer je de auto lang laat stil staan. Mijn auto rijdt geen wereldafstanden; maar wel 3x in de week ongeveer 60 km. woon/werk door voornamelijk bebouwde kom/buitenwegen (50/60/80) en snelweg en dan nog privé kilometers wat op ongeveer 10.000 per jaar neer komt. Dit is dus zeker 180 km. in de week en op vrijdag/zondag sinds vorig jaar augustus eigenlijk ook vast 7 km. ongeveer (50/60 wegen). Voor augustus vorig jaar kwam het wel voor dat de auto tussen woensdagavond en maandagmorgen continue stil stond, maar er waren ook weken dat die in de tussenliggende dagen wel gebruikt werd.
De auto heeft t/m 9 augustus 3 weken stilgestaan i.v.m. bepaalde omstandigheden, maar met langdurig stilstaan wordt toch meer bedoeld dan 3 weken? Hij heeft in eerdere jaren namelijk ook 3 weken stilgestaan zonder problemen.
Zondag 11 augustus heb ik hem voor de 7 km. rit nog wel gebruikt en toen dacht ik na een tijdje iets te merken, maar geen motorstoringslampje nog of zo dus daar heb ik toen geen verdere aandacht aan besteed.
Ook korte stukjes (van parkeervak naar oprit of vice versa) moeten toch een paar keer per jaar mogelijk zijn?
4 jaar oud/40.000km, ja het is snel, niet extreem snel, voor veel merken de dubbele garantietermijn. Voor coulance of zelfs volledige garantie onder het conformiteitsbeginsel moet je wel bij de verkoper aankloppen. Dat zij hun spullen ergens anders inkopen maakt niet uit.
Dat jij om 8:30 op je werk moet zijn had je ook gewoon met een taxi of ritje met collega's of familie kunnen oplossen, dat is geen excuus om die €240 van de dealer terug te vragen, intern kost zoiets ze waarschijnlijk nog geen €100 ex BTW.

Al met al, een autorijden is gewoon duur, ik zou er geen halszaak van maken om die €240 te gaan verhalen, ik zou niet klagen met dat bedrag aan reparaties na 4 jaar.
Tsja, de moderne tijd....
Heb 4 auto's gehad met benzine-motor (wel allemaal op LPG) welke 250.000-350.000 km op de teller hadden; nooit geen bobine kapot gehad.
De ritjes en de km's die jij noemt zijn volstrekt normaal, daar kan het volgens mij nooit aan liggen.
Klinkt als gewoon pech gehad. Lijkt me overigens wel dat dit tegenwoordig vooral bij bepaalde Europese merken veel vaker voorkomt.
Als je auto afgelopen jaar al niet meer door de Opel dealer is onderhouden hoef je nu ook niet op coulance te rekenen.

Defecte bobines komen overigens vaker voor bij Opel. De Corsa D en Astra J hebben er ook last van. Waarschijnlijk heb jij de 1.4 90pk?
V0RQ
4 jaar oud/40.000km, ja het is snel, niet extreem snel, voor veel merken de dubbele garantietermijn. Voor coulance of zelfs volledige garantie onder het conformiteitsbeginsel moet je wel bij de verkoper aankloppen. Dat zij hun spullen ergens anders inkopen maakt niet uit.
Dat jij om 8:30 op je werk moet zijn had je ook gewoon met een taxi of ritje met collega's of familie kunnen oplossen, dat is geen excuus om die €240 van de dealer terug te vragen, intern kost zoiets ze waarschijnlijk nog geen €100 ex BTW.

Al met al, een autorijden is gewoon duur, ik zou er geen halszaak van maken om die €240 te gaan verhalen, ik zou niet klagen met dat bedrag aan reparaties na 4 jaar.

Goed om te weten dat het wel snel is, maar dan weer niet extreem snel. En dat je voor coulance of volledige garantie uiteindelijk bij de verkoper moet aankloppen. Ik zeg niet dat ik het meteen ga doen, want zoals Bobslee al zegt is hij vorig jaar niet dealer onderhouden dus dan maak je waarschijnlijk sowieso al minder dan wel géén kans.
Ik wilde ook niet als excuus gebruiken dat ik te laat op mijn werk was want dat had ik inderdaad zelf kunnen oplossen. Ik ben juist blij dat ik het zo opgelost als dat ik gedaan heb. Nu heb ik de auto (vrijwel) direct stil gezet en de ANWB gebeld en was ik rond 09.30u/09.45u weer onderweg naar het werk met een nieuwe bobine. Had ik doorgereden met een knipperend motorstoringslampje had je waarschijnlijk meer schade aangebracht én had de dealer/universeel gezien wat er aan de hand was en dan waarschijnlijk gezegd vandaag zitten we vol. Laat de auto maar hier en zoek maar uit hoe je op je werk c.q. thuis komt.

En natuurlijk is autorijden duur. Echter ben ik door mijn collega wel aan het denken gezet en was ik benieuwd hoe jullie over het een en ander dachten dus vandaar dat ik het topic wel geopend heb. Voor je eventueel geld terug hebt ben je ook weken verder en het is pas de eerste reparatie behalve het reguliere onderhoud.

Bobslee
Als je auto afgelopen jaar al niet meer door de Opel dealer is onderhouden hoef je nu ook niet op coulance te rekenen.

Defecte bobines komen overigens vaker voor bij Opel. De Corsa D en Astra J hebben er ook last van. Waarschijnlijk heb jij de 1.4 90pk?

Mijn auto is vorig jaar niet door de Opel dealer onderhouden inderdaad, maar in de jaren 2016 en 2017 (tijdens de fabrieksgarantie) wel. Waarschijnlijk is het een goed excuus voor hen om te zeggen, maar in 2018 bent u niet hier geweest. Maar als je er dan wel zou zijn geweest in 2018 vraag ik me af of ze daarnaar gekeken zouden hebben.

En ik heb inderdaad de 1.4 90 pk Opel Corsa E. Via Corsa Drivers en Opel forum kwam ik inderdaad berichten tegen dat het vaker voorkwam, maar in de discussies daar reageerde niemand meer na mijn berichten op 12 (Opel forum) en 31 (Corsa Drivers) augustus dus vandaar dat ik hier eens ging informeren. Hier ben ik ten slotte ook al 8 jaar lid grinning smiley.
Gewoon bij neerleggen en door.
Auto is 4 jaar oud, 40k gelopen, sinds vorig jaar niet meer dealer onderhouden en we hebben het nu niet over een monsterlijk hoog bedrag.
Kans op coulance lijkt me ook echt 0,0.
Waarschijnlijk had je nog prima je werk kunnen bereiken met een knipperend motorstoringslampje. Zolang het lampje niet rood is, betekend het geen direct gevaar voor de auto. Overigens heb ik nog nooit een bobine hoeven te vervangen, maar zoiets kan gebeuren, een collega met een Skoda moest tijdens een rit naar Oostenrijk er 3 vervangen, iedere 300 km van een andere cilinder.
EVV
Waarschijnlijk had je nog prima je werk kunnen bereiken met een knipperend motorstoringslampje.

Geel brandend betekent kans op milieuschade, knipperend betekent wel degelijk kans op motorschade. In geval van haperende ontsteking kunnen dat bv krukaslagerproblemen zijn door grote onbalans.
Ik vind 240 euro trouwens wel heel schappelijk.
Bij de Opel dealer was je niet klaar geweest voor minder dan 350 euro.
V0RQ
4 jaar oud/40.000km, ja het is snel, niet extreem snel, voor veel merken de dubbele garantietermijn.

Het is maar wat je gewend bent zeker? Vind het persoonlijk, belachelijk snel. 4 jaar en 40.000km..
Zoiets hoort gewoon minstens 10 jaar mee te gaan en/of 150.000km.
Heb op mijn mazda's 2x problemen gehad met de ontsteking op mijn 626. 1x nokkenassensor en 1x defecte bobine, met ruim 250.000km op de teller en 23jaar oud. en die ontstekingen staan als matig bekend.... bedoel maar.
EVV
Waarschijnlijk had je nog prima je werk kunnen bereiken met een knipperend motorstoringslampje. Zolang het lampje niet rood is, betekend het geen direct gevaar voor de auto. Overigens heb ik nog nooit een bobine hoeven te vervangen, maar zoiets kan gebeuren, een collega met een Skoda moest tijdens een rit naar Oostenrijk er 3 vervangen, iedere 300 km van een andere cilinder.

Dat denk ik niet EVV dat je met een knipperend motorstoringslampje nog prima het werk bereikt had. Ik moest nog zeker 9 kilometer snelweg (stond op het punt erop te gaan toen probleem zich voordeed) en ik lees op internet altijd dat je met een knipperend lampje direct moet stoppen. Ik merkte ook dat auto stationair niet mooi liep. En bovendien had ik het gevaar dat bij ieder stoplicht/kruising die ik nog tegen zou gaan komen de auto af kon slaan en mogelijk niet genoeg ingespoten kreeg om weer te starten. Nu stond ik veilig op een carpool te wachten op de ANWB en anders had ik mogelijk een kruising geblokkeerd met een auto die niet meer aan de gang te krijgen was. Tevens zoals s velthuis al zegt; had je mogelijk ook nog de krukaslager naar de filistijnen geholpen.
Helaas heeft mijn auto een bobinebrug, dus als er 1 cilinder niet mee werkt moet er gelijk een hele nieuwe bobine brug in ook al zijn de andere 3 cilinders nog goed. Voordeel is wel dat je in 1x klaar bent en niet iedere 300 km. iets hoeft te vervangen net als uw collega.

Bobslee
Ik vind 240 euro trouwens wel heel schappelijk.
Bij de Opel dealer was je niet klaar geweest voor minder dan 350 euro.

Ik vind 240 euro veel geld, maar ik besef me ook dat ik nu alleen het onderdeel betaald heb. Omdat ik lid ben van de Wegenwacht heb ik voor de rest niets hoeven te betalen aan arbeidsuren of proefrit bijvoorbeeld. Die proefrit was helaas nodig omdat het probleem pas boven de 50 km. per uur voor kwam en ik de motor had uitgezet tijdens het halfuur wachten op de ANWB. Toen die man kwam was er dus niets aan de hand en de carpool/wegrestaurant was te klein om de benodigde snelheid te halen om het euvel terug te laten komen. Daardoor dus met de ANWB de snelweg nog op geweest.
Bij de Opel dealer had ik inderdaad wél het arbeidsloon moeten betalen en dan was je inderdaad wel véél meer kwijt geweest.

Total Loss
Gewoon bij neerleggen en door.
Auto is 4 jaar oud, 40k gelopen, sinds vorig jaar niet meer dealer onderhouden en we hebben het nu niet over een monsterlijk hoog bedrag.
Kans op coulance lijkt me ook echt 0,0.

Ik heb me er al lang bij neergelegd en de factuur is ook betaald (heb je geen keuze in). Het is wél mijn keuze geweest vorig jaar om hem niet meer te laten dealer onderhouden en het gaat inderdaad niet om duizenden euro's. Ik was echter benieuwd hoe jullie over het een en ander dachten omdat ik op het werk door die opmerking(en) aan het denken gezet ben.

marcel21674
V0RQ
4 jaar oud/40.000km, ja het is snel, niet extreem snel, voor veel merken de dubbele garantietermijn.

Het is maar wat je gewend bent zeker? Vind het persoonlijk, belachelijk snel. 4 jaar en 40.000km..
Zoiets hoort gewoon minstens 10 jaar mee te gaan en/of 150.000km.
Heb op mijn mazda's 2x problemen gehad met de ontsteking op mijn 626. 1x nokkenassensor en 1x defecte bobine, met ruim 250.000km op de teller en 23jaar oud. en die ontstekingen staan als matig bekend.... bedoel maar.

Ik vind het persoonlijk ook belachelijk snel eerlijk gezegd. Een eerste Google rondje leverde me topics op forums van programma's als Radar/Kassa op en tevens hadden zowel het Opel forum als Corsa Drivers het erover dat het meer voor kwam. Het is alleen jammer dat je er niets aan doet want bij 100.000 km. ben je dus al 2,5 bobinebrug en dus een kleine 600,00 euro verder als het zo de volgende 2 keren weer gebeurd.
Je doet er alleen niets aan; of je moet een nieuwe auto kopen..........

Daarnaast heb ik nog even een offtopic vraag:
Ik zie op mijn kentekenbewijs dat daar een (oud) adres op staat. Ik ben echter vorig jaar van dat adres verhuisd naar een ander adres (in dezelfde woonplaats). Is dat bezwaarlijk?
Kan ik aan een nieuwe kentekencard komen met het juiste adres zonder de auto te hoeven overschrijven?
Een bobine moet minstens 150.000 meegaan. Ik heb 700.000 km in mijn laatste 4 auto’s gereden (vw golf, peugeot 206, bmw 316 en toyota iq) en alleen bij die franse auto (NATUURLIJK!) moest ik bij 145.000 de bobine vervangen.

Dus hup, naar de opel dealer en reclameren!
Was het trouwens werkelijk de bobine, of misschien gewoon een bougie die niet meer lekker was? Mijn Corsa D 1.2 ging ook inhouden/overslaan en gaf een knipperend motorstoringslampje op het moment dat er een bougie niet helemaal lekker was. Meestal was het na het opnieuw starten wel weer (tijdelijk) goed, in ieder geval goed genoeg om thuis te komen. Mijn corsa reed overigens wel op LPG en was dus wat gevoeliger voor een minder wordende ontsteking.
Dave 8960851
Een bobine moet minstens 150.000 meegaan. Ik heb 700.000 km in mijn laatste 4 auto’s gereden (vw golf, peugeot 206, bmw 316 en toyota iq) en alleen bij die franse auto (NATUURLIJK!) moest ik bij 145.000 de bobine vervangen.

Dus hup, naar de opel dealer en reclameren!

Uit een ander topic:

Dave 8960851
Hoi, ik heb een 10 jaar oude witte Toyota iQ. Met 220.000 km op de teller.
Ik heb de auto nog nooit een beurt gegeven. In totaal heb ik in de lastste 10 jaar 600 euro gespendeerd.
6 x een band , 2 x remblokjes, 1 x ruitewisser , 4 lampjes en 5 x apk beurt.

Oliewissel is nergens voor nodig. De auto rijdt als een zonnetje met de originele uitlaat, remschijven, oliefilter, interieurfilter, remvloeistof en bougies!

Jaja, 10 jaar een auto rijden met alleen APK/reparaties en menen dat je een kapot onderdeel kan claimen bij de dealer bij dergelijk gebruik ...
EVV
Was het trouwens werkelijk de bobine, of misschien gewoon een bougie die niet meer lekker was? Mijn Corsa D 1.2 ging ook inhouden/overslaan en gaf een knipperend motorstoringslampje op het moment dat er een bougie niet helemaal lekker was. Meestal was het na het opnieuw starten wel weer (tijdelijk) goed, in ieder geval goed genoeg om thuis te komen. Mijn corsa reed overigens wel op LPG en was dus wat gevoeliger voor een minder wordende ontsteking.

Ik denk dat het werkelijk de bobine was. De auto begon in in te houden/liep stationair niet lekker en gaf een knipperend motorstoringslampje. Mijn eerste reactie was; auto aan de kant, motor uit en vrijwel meteen opnieuw starten. Dus niet eerst uitstappen, deuren op slot etc. Ook weet ik eerlijk gezegd niet meer of ik de sleutel uit het contact heb gehad.
In ieder geval; na het opnieuw starten de weg weer vervolgd en meteen boven een bepaalde snelheid merkte ik het weer en ging de boel weer knipperen. Dit was echt met een paar honderd meter duidelijk, dus toen nog een paar 100 meter tot de carpool doorgereden en daar gestopt.
Ik heb wel eens gehoord dat door "versleten" bougies de bobines gaan doorslaan. De service interval van vervangen van de bougies is o.a. bij Opel teruggeschroefd van, meen ik me te herinneren, 60k naar 40k km. Als je veel korte ritjes maakt is het vervangen na 30k een optie. (Volgens mij kosten bougies niet veel voor zo'n motor)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.