slijtage remblokken

Gepost door Patty 2291290 
Geachte,

Een maand voor onze vakantie heeft onze auto, Renault Laguna Estate (2008) een grote beurt bij de merkdealer gehad waarbij de achter schokbrekers zijn vervangen. Echter tijdens onze vakantie (een maand na de grote beurt) bleek onze remblokken achter dusdanig versleten te zijn dat ook de remschijven vervangen diende te worden. Had dit niet bij een grote beurt naar boven moeten komen, en kunnen blokken binnen een maand zo snel slijten dat ook de remschijf vervangen dient te worden?? De reactie van de monteur van onze dealer was dat een mogelijkheid kan zijn dat er 1 of 2 remblokken wat vast gezeten hebben en daardoor extra versnelde slijtage is opgetreden?? kan dit?? of is dit een smoesachtig verhaal, betreft achter zowel links als recht.

Graag uw mening
Re: slijtage remblokken
14-08-2019 16:39
Het kan dat ze het niet goed gecontroleerd hebben, maar het kan ook dat de handrem is blijven hangen.
Het lijkt mij dat je het wel zou moeten merken, als beide achterremmen blijven hangen.
Re: slijtage remblokken
14-08-2019 16:59
Een grote beurt heeft doorgaans niks met remblokken te maken, dat loopt geheel los van elkaar.
Grote beurten bestaan eigenlijk ook niet meer. Kleppen stellen wordt niet meer gedaan bougies gaan soms 100.000 mee dus die hoeven ook niet vaak terwijl remolie wel elke twee jaar moet
Wat valt tegenwoordig onder een grote beurt.... bij sommigen beperkt dit zich tot oliewissel en een paar filters vervangen, bij een ander is een complete inspectie van de gehele auto.
Na een maand op kaal ijzer remmen vind ik wel snel (ik neem maar even aan dat er in die periode geen 10.000 km mee gereden is), en als het beide kanten betreft kan ik me zoiets alleen maar voorstellen met een slepende handrem.

Een goed garagebedrijf controleert bij een grote beurt ook de remmen ongeacht wat het protocol voorschrijft voor een grote beurt, maar helaas zijn protocollen tegenwoordig steeds meer leidend door vast gestelde prijzen en moet de monteur zich daar aan houden.
Achteraf lijkt het alleen maar uitstel van executie....
Als het inderdaad een grote beurt is geweest bij een merkdealer vind ik dit een grote blunder.
Wat heeft een beurt anders voor zin.
De dikte van de remblokken hoort wel degelijk gecontroleerd te worden.
En als er twijfels bestaat of de remblokken de volgende beurt wel halen moet de klant worden geïnformeerd dat hij tussentijds even langs moet komen voor controle.
Ik neem aan dat Renault net als de meeste andere merken een mobiliteitsgarantie heeft als je daar de beurt laat uitvoeren, dus daar zou ik zeker gebruik van maken.
Klinkt als onzin, zeker als ook de schijven nu onder de minimale schijfsijte zitten. Als mijn garage verwacht dat de blokken niet tot een volgende beurt mee gaan, krijg ik het verziek om over 5.000 of 10.000km even langs te komen ter controle..

Als tijdens vakantie de remmen hadden aangelopen zodat de boel nu extreem snel versleten is had je m.i. wel gemerkt: je had het geroken als de remmen heel heet geworden waren of je had het zelf gevoeld (vastlopende remmen gaat je auto schokken)..
Garage heeft dit gewoon niet gecontroleerd, maar het hangt van het type beurt af of het remsysteem wordt gecontroleerd of niet:

Onderhoudsbeurt A
het vervangen van het interieurfilter
remcontrole
controle aandrijfassen
controle stuurinrichting
uitlezen van de ECU
bijvullen van vloeistoffen

Onderhoudsbeurt B
vervangen van olie en het oliefilter
controle verlichtingcontrole koppeling
controle stuurbekrachtiging
uitlezen van de ECU
bijvullen van vloeistoffen

Welke beurt heeft u laten uitvoeren?

Het blijven hangen van de handrem lijkt mij niet aannemelijk aangezien deze elektrisch wordt aangestuurd. Als de rem niet volledig wordt aangetrokken of gelost zal dit resulteren in een foutmelding "controleer parkeerrem".

Aangezien de remschijven tevens lagers en ABS ringen bevat zijn het overigens geen goedkope onderdelen. Remschijven worden altijd per paar vervangen.
Blijft nog de vraag open wat die "remcontrole" precies inhoudt... alleen even snel op de remmenbank testen (apk-test) of tevens een fatsoenlijke visuele controle met gedemonteerd wiel?
Al die huidige "grote onderhoudsbeurten tegen vaste lage prijs" stellen geen donder meer voor, meestal is het gewoon een apk-keuring + sapjes/filters vervangen.
Hoeveel kilometer heb je gereden met de oude remblokken? De Laguna's staan er om bekend dat de achterremblokken relatief snel slijten. Vervelend als dit in je vakantie gebeurd, kunnen ze je een poot uitdraaien door bijvoorbeeld niet alleen de blokken te vervangen. Je hebt vaak weinig keus. Aan de andere kant waren de schijven misschien ook al te dun als de blokken eerder vervangen waren. Ik gebruik bij mijn Laguna nooit automatische handrem, bedien voor het wegrijden die altijd met de hand. (Tenzij in "P" de motor wordt afgezet).

@Toetsje: schijven zijn niet al te duur, bevatten geen lagers.
Pietzoveel

@Toetsje: schijven zijn niet al te duur, bevatten geen lagers.

Jawel hoor:

[www.ebay.de]
@ Veldhuis: Inderdaad! Maar dan valt de prijs voor 4 schijven compleet met blokken toch nog steeds wel mee!
Pietzoveel
@ Veldhuis: Inderdaad! Maar dan valt de prijs voor 4 schijven compleet met blokken toch nog steeds wel mee!

In Duitsland bij webwinkels wel winking smiley
Nou je mag er gewoon vanuit gaan dat ze bij een onderhoudsbeurt ff je remmen bekijken. Zoveel moeite is dat niet en dan hadden ze gelijk kunnen zien dat de remmen versleten waren of vast zitten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.