Nissan Xtrail '19 - Hoge digitale pieptoon achter cockpit

Gepost door S Charmant 
Hallo allemaal.

Het is mijn eerste bericht hier, ik weet eigenlijk ook niet waar ik nog terecht kan.. dus hoop op creativelingen!

Ik zit met een probleem met mijn Nissan Xtrail uit 2019 (DIG-T 163).
Uiteraard eerst proefgereden in demo modellen, dit was een goede ervaring.

Auto besteld, probleempje op de dag van levering namelijk accu leeg (nieuwe auto).
Kan gebeuren, accu geladen en ik kon de auto halen.

Na enkele weken viel het mij op dat ik een zeer hoge (digitale) pieptoon bij mijn cockpit hoor, mijn gehoor wijst/wees mij naar mijn toerenteller.
Meerdere mensen laten luisteren en vrijwel niemand hoort het geluid, dit uitgezocht en er zijn toonhoogten welke niet iedereen kan horen.
Dit maakt het voor de monteurs helaas ook extreem moeilijk. Het geluid is ook niet luid, echter wel hoofdpijn opwekkend.
(denk aan de vroegere telefoons met dat verschrikkelijke deuntje wat steeds hoger ging).

Zelf meerdere testen gedaan, onder de motorkap geluisterd en zaken als telefoons/bluetooth/radio/ventilatie en dergelijke nagelopen. geen enkele functie wijzigt hier iets aan.
Een app geinstalleerd welke frequenties (Hz) meet en dacht hier iets gevonden te hebben op de toonhoogte van 15.000 hz.
Het geluid is continu hoorbaar behalve bij stevig optrekken van de auto (ik hoor de piep dan echt stoppen alsof je muziek op pauze zou zetten).
Het geluid is het beste hoorbaar tussen de 2000 en 3500 toeren en verspringt dan ook enigzins van toonhoogte en hardheid.

Besloten om naar de garage te gaan en daarbij alles uit te leggen
1e Garage: ja meneer, ik hoor het niet. Je zult je Turbo wel horen. -> stationair, 15.000 hz een digitaal geluid uit je turbo? nou dan denk ik dat ik Mars had kunnen halen wanneer ik gas gaf.

Doorverwezen naar Nissan Nederland: ja meneer de monteurs zeggen dat je je turbo hoort, meer doen wij er niet mee.

2e garage ingeschakeld voor second opinion: hier werd ik eindelijk serieus genomen.
Helaas hoorde ook deze monteur en verkoper het niet, maar ze wilde toch graag kijken wat ze konden doen voor mij
Middels contact met Nissan Nederland een identieke Xtrail laten overkomen om onderdelen te vervangen.
Helaas zat na het verwisselen van de gehele cockpit het geluid nog in mijn auto, en niet in de overgekomen Xtrail.
Weet zeker dat het omgewisseld is, gezien ik er zelf bij stond.

Hierdoor is ook Nissan door zijn opties heen, en zit ik met een auto waar ik hoofdpijn van krijg.
De pech is dat het een (zakelijke) leaseauto is en dat ik hem dus ook niet zomaar kan verkopen oid.


Is er iemand met een soortgelijke ervaring en/of een mogelijkheid weet om dit probleem op te lossen?
Het zou dus iets kunnen zijn dat zich uitschakelt bij veel vermogensvraag: (, ik denk dan
Quote

Het geluid is continu hoorbaar behalve bij stevig optrekken van de auto (ik hoor de piep dan echt stoppen alsof je muziek op pauze zou zetten).
ik denk dan aan een aircopomp bijv die even in werking pauzeert om de motor wat meer ruimte te geven. Verder, als jij het kan horen moet het ook meetbaar en dus traceerbaar zijn. Kost wat werk maar leaseauto dus niet jouw probleem.
nja het is helaas wel mijn probleem gezien Nissan Nederland zijn handen terug trekt..

Meetbaar zou het moeten zijn echter moet er dan speciale apparatuur geregeld worden (wat vanuit mij geïnitieerd zou moeten worden).
Krijg daar de juiste middelen maar eens voor..
Nissan doet zijn best maar, jij hebt/jouw werkgever heeft een contract met een leasem'pij en dit is hun probleem, of zij vervolgens weer bij Nissan willen/moeten aankloppen, is aan hen. Om geluiden in een auto op te sporen bestaan gespecialiseerde bedrijven, dan gaan ze daar maar informeren.
Klinkt als een lastig verhaal. Ik zou zelf ook zoals RW aangeeft het probleem aankaarten bij de leasemij.

Overigens staan er op YouTube filmpjes van 10 uur witte ruis, je kunt eens proberen dit via de radio te streamen tijdens het rijden, wellicht heft het de pieptoon op zodat je in elk geval zonder hoofdpijn kunt rijden.

Heel zorgvuldig determineren:

Het liefst heb je een meetapparaat of je telefoon:
- motor aan/uit
- links/ rechts
- onder motorkap of achterklep
- xenon/ led aan/uit
- display aan/uit
- dagrijverlichting aan/uit
- verschillende dimstanden van interieurverlichting
- fan aan/uit
-radio
- navi
- camera van verkeersbordherkwnning


15.000Hz kan bijvoorbeeld de knipperfrequentie zijn van leds om ze te dimmen. Een paar componenten die wat rottig zitten kunnen dan gaan zingen.. ik gok dus op een printplaat in een module.

Je kan ook werken met de zekeringen lostrekken van bijvoorbeeld verlichting, schermen of versterker.

Tijdens stevig optrekken 'stijgert' je hele carrosserie, daardoor vervormd er iets en is het weg. Zoek eens een steile helling!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-08-2019 21:46 door V0RQ.
Hoe zeker weet je waar het geluid vandaan komt?
Renaults hebben dit ook (delen techniek met Nissan), maar dan in de motor ruimte. Binnen hoor je dit ook, al valt het weg tussen het andere geluid.

Voorbeeld:
Wordt overigens veroorzaakt door het ESP aggregaat.
Dankjewel voor jullie reacties!

ik zal antwoord proberen te geven op ieder zijn bericht;

Nissan NL /Leasemaatschappij geven bericht dat het een bijkomstigheid van het automodel is (wat het niet is, dmv test met monteurs en andere identieke auto's incl zelfde kenteken+1). Hierdoor verwerpt Nissan NL zich op de verkoopwet zonder terug te hoeven nemen / verdere actie te hoeven ondernemen. Volgende stap is wederom de klacht retour naar de Leasemaatschappij helaas. Het klopt dat dit hun probleem is, echter zit ik met de klachten smiling smiley

Ik kan redelijk om het geluid heenwerken dmv bijvoorbeeld de muziek harder te zetten, echter kun je dan al geen normaal gesprek voeren of met een paardentrailer op geluid focussen. Als ik alleen in de auto zit, dan is het een kwestie van meezingen met de wat hardere radio en kom ik m/n dag redelijk goed door, iig bedankt voor de URL! de moeite waard om eens te kijken of dit bijv met mijn mobiel onderdrukkend werkt.

Ik heb het geluid inmiddels rondom de auto proberen te vinden, echter de enige goed hoorbare plek is de bestuurdersstoel, passagierskant hoor ik het een stuk minder.
Ga echt focussen op het geluid kom ik uit bij de linkerzijde van mijn cockpit. waarna ik de volgende stappen heb getest en kan beantwoorden:
Heel zorgvuldig determineren het liefst heb je een meetapparaat of je telefoon:
- motor aan/uit -> Alleen bij motor aan (sterker nog, na intro van cockpit met flippende tellers pas)
- links/ rechts -> Bestuurderszijde en linkerzijde van cockpit (of achter cockpit)
- onder motorkap of achterklep -> Onder de motorkap niet hoorbaar, echter hoor je dan ook het motorgeluid vele malen harder
- xenon/ led aan/uit -> alle standen incl groot licht geprobeerd, uit, dagrij, gewoon, groot en automatisch. helaas geen verschil.
- display aan/uit -> display van maps/muziek etc aan/uit geen verschil
- dagrijverlichting aan/uit -> geen verschil helaas
- verschillende dimstanden van interieurverlichting -> al gespeeld met de knopjes, ook geen verschil helaas
- fan aan/uit -> Ventilatie en Airco volledig aan/uit ook geen verschil
- radio -> zover als kan helemaal mute + uit wat ook geen verschil maakt
- bluetooth telefonie maakt ook geen verschil
- navi -> ingebouwd in display
- camera van verkeersbordherkenning -> geen verschil, meldingen kunnen ook alleen maar uitgeschakeld worden.

Ik heb geprobeerd te meten met software op mijn telefoon, dit duidt echter aan dat het ook in andere Xtrails zou zitten, waar mijn gehoor dit duidelijk NIET waarneemt.
Jouw theorie van de ledfrequentie komt enigzins overeen met wat mijn vermoeden betreft -> ikzelf dacht aan een lekkende/fluitende condensator oid in/achter de cockpit.
Ik moet even overleggen met de dealer en leasemaatschappij tot hoever ik mag testen met zekeringen en dergelijke.. ik mag officieel niets zelf doen aan de auto, maar wellicht dat ik wel een circuit helder kan krijgen op deze wijze dit kan ik dus gaan testen (incl dat helling rijden) dank daarvoor!

Het ESP stukje wat toetsje aangeeft; ik ga het even nalopen, echter is het geluid een stuk hoger en minder hard aanwezig en niet hoorbaar bij het motorcompariment, ga nog wel een keer extra kijken voor de zekerheid.


dankjewel voor jullie reacties!
Quote
S Charmant
...
- motor aan/uit -> Alleen bij motor aan (sterker nog, na intro van cockpit met flippende tellers pas)
...

Aha, en met contact aan krijg je ook die zwiepende tellers? En die piep? Zie je dat er iets aangaat na die intro of bijvoorbeeld een witte achtergrond krijgt?

En na uitzetten motor als tellerbak nog aan is?

En als je wat drukt of trekt aan dashboard of tellerbak?

Hoe is het in het donker als sommige schermen zicht wat aanpassen (even iets op de lichtsensor hoysen)?

Poor mans stethoscoop: een stuk slang aan je oor en overal insteken bv onder stuur, bij pedalen, in handschoenvak, tussen stuur en cockpit etc.

Radio: in moderne auto's blijft de versterker actief voor waarschuwingen etc. Kijk of je deze ergens los kan trekken. Een truukje om een speaker te controleren: met de stethoscoop óf een speldje door het speakerdoek prikken tot de conus. 15kHz voel je niet via een speldje maar het geluid wordt wel zachter.

Andere manier: stop een kussen op diverse plaatsen om het geluid juist te smoren. Misschien komt het heel simpel gewoon uit een tweeter.

Zekeringen lostrekken kan weinig kwaad, ik zou het gewoon doen en me verder van de domme houden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.