Twingo hapert bij accelereren

Gepost door dickey 
Inmiddels staan er bij bijna 180.000 km op de teller en, even afkloppen, tot op heden vrijwel probleemloos. Echter, de laatste tijd hapert ie bij het optrekken. Bij de vorige beurt was het minder erg en dacht ik dat het mogelijk de koppeling was, maar de dealer zei dat ze de koppeling getest hebben en dat de koppeling nog te goed was om te vervangen. Nu is het dus erger en het doet zich voornamelijk voor wanneer ik het gaspedaal wat dieper indruk bij lage toeren. Bij rustig optrekken is het geen probleem. Soms heb ik het idee dat het misschien iets anders is dan de koppeling (brandstofpomp, injector, bougie, bobine, iets anders?), maar ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen testen.

Heeft er iemand misschien een suggestie wat het zou kunnen zijn of hoe ik zelf zou kunnen testen wat het probleem is?
wat bedoelt u met lage toeren?? onder de 1.500?? onder de 2.000?? onder de 3.000??

zou ook op een vacuum lek zoeken. indien de wagen wat ouder is. (+10j)
Je mag wel je zeggen winking smiley

Onder de 3000 toeren. Voorzichtig gas geven geen probleem, meer gas resulteert in een haperende acceleratie. Ik vermoed dat het meer van de stand van het gaspedaal afhankelijk is dan van het toerental. Hoe zou ik kunnen testen of zien dat het aan een vacuum lek ligt?
de motor laten draaien en luisteren.

iemand anders gas laten geven. en luisteren werkt gelukkig ook. vaak hoor je dan een zuig geluid.
Ok, ik zal het binnenkort eens proberen. Bedankt.
Kleppen al eens gesteld? Of heb je een 1.2 TCe?
Het is een 1.2 16v. Heeft altijd gewoon de voorgeschreven beurten gehad bij de dealer. Ik zal kijken of ik morgen een filmpje kan maken.
Hier een video. Het is lastig te horen maar voor de getrainde oren alhier misschien wel voldoende.

video: [vimeo.com]
Doe eens gewoon stationair laten draaien en maak een filmpje van de uitlaat. Of je kunt voelen....maar grote kans, kleppen.
video: [vimeo.com]

Hier de video van de motor en uitlaat stationair draaiend. Ik hoor niks geks. Misschien een licht gesis onder de motorkap maar dat kan ook van de distributieriem komen denk ik.
Dus... het probleem is er nog steeds, maar ik heb een OBD reader gekocht en daarmee de auto uitgelezen. Dat gaf in eerste instantie geen resultaat. Een week geleden bij het haperen brandde heel kort het motorstoringslampje. Dus vanavond heb ik opnieuw uitgelezen: P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected.

Dat idee was ook al bij mij opgekomen, dat het een soort kloppen/pingelen is. Alleen de oorzaak moet ik nu nog zien te achterhalen. Ik vermoed dat het niet aan de ontsteking zelf ligt, immers, bij deellast is er geen probleem. Mijn idee is dat het meer aan de timing ligt, veroorzaakt door een sensor. Dus wanneer ik weer een keer tijd heb ga ik kijken welke sensoren er allemaal in de buurt zitten en hoe ik ze kan testen. Wordt vervolgd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.