Advies gevraagd: Goed autootje gekocht, maar blijkt een roestbak. Wat nu.

Gepost door Bert 8535833 
Beste mensen ik heb een vraag aan jullie.

Vorig jaar hebben we een autootje gekocht. We zijn een ouder echtpaar en hebben een autootje nodig omdat we niet zo goed meer ter been zijn. Dus gekeken voor een occasion. Een bedrijf had een oude auto, maar kon nog wat jaartjes mee. Eerste eigenaar, zou een net en goed onderhouden autootje zijn.
Zag er ook echt keurig uit. Nieuwe apk erop. Nou mooi dachten we.

Maar nu laten we hem dit jaar APK keuren, en van alles is afgekeurd. Roest in de wielkast (afkeur), banden uitgedroogd (terwijl de verkoper die er vorig jaar bij de koop op heeft gezet) en 1 band heeft schade, uitlaat niet gasdicht, dorpel heeft ook al een beetje roest.

Als ik een kentekencheck uitvoer, zie ik dat hij in 2018 goedgekeurd is zonder reparatie.
Maar in 2017 zie ik staan: Roestschade van 1,5 t/m 2,0E of meer dan 15% dikteafname.
Dus die roest is niet van het afgelopen jaar.

Nu is de vraag wat te doen.

Ik heb de verkoper gecontacteerd, die wil hem voor heel weinig terug nemen, maar die wil me wel een renault stationwagen (2002) verkopen voor een paar honderd euro erbij. Dan kunnen we weer rijden. Maar heb er mijn twijfels over.

Bij de vorige APK zijn er al twee aandachtspunten:
Aandachtspunt 1
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
Aandachtspunt 2
Waarschuwingsinrichting controlesysteem bandenspanning geeft
Ik weet dat Renault bekend staat om zijn electronische storingen/bobines etc, en zeker bij zo'n oude auto.

En hij is ook veel te groot voor ons.

We hebben een klein budget dus veel opties zien we niet helaas.
Wat zouden jullie doen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-06-2019 16:01 door Bert 8535833.
Autorijden kost nou eenmaal geld. Ik zie geen heel gekke dingen, gewoon normaal onderhoud.

Banden drogen niet in 1 jaar uit. Je kan vrij makkelijk zien hoe oud banden zijn aan de DOT code.
[topgear.nl]
Om wat voor auto en prijs praten we hier? Allicht niet netjes van de verkoper als hij wist van de roest (al is dat amper te bewijzen natuurlijk), maar als je bijvoorbeeld voor 1000 euro een twintig jaar oude auto koopt zijn dat wel dingen waar je tegenaan kunt lopen en waarvoor je verder niet echt garantie oid hebt.
Nissan GTR R34
Banden drogen niet in 1 jaar uit. Je kan vrij makkelijk zien hoe oud banden zijn aan de DOT code.
[topgear.nl]

Zou me niet verbazen als de verkoper er even snel een setje oude maar (toen nog) apk-waardige tweedehands banden onder heeft gezet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-06-2019 16:10 door D Elzinga.
D Elzinga

Zou me niet verbazen als de verkoper er even snel een setje oude maar (toen nog) apk-waardige tweedehands banden onder heeft gezet.

Daar dacht ik inderdaad ook aan. Zullen wel 2e hands "nieuwe" banden geweest zijn.

Zijn alle banden van hetzelfde merk en type?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-06-2019 16:23 door Nissan GTR R34.
Al verschillende offertes opgevraagd van wat het gaat kosten om de auto door de APK te krijgen, misschien valt het mee. En hoe groot de roestschade precies is, en hoe lang kan de auto na reparatie nog mee. Is de Renault een Laguna, het bandencontrole systeem is geen probleem, die kun je ook software matig uit laten zetten. Of soms kan het ook heel eenvoudig op te lossen zijn. Zorg wel dat stuur en fuseekogel vernieuwd worden.

Kies ook gewoon een auto die wat betreft grote bij jullie past, Renault had de roest in die jaren wel goed onder controle, misschien heeft de verkoper nog wat kleiners staan, zoals een Renault Clio, die zijn technisch veel eenvoudiger dan de Laguna 2, en alles wat er niet op zit gaat ook niet stuk. Of wat anders, neem wel iemand mee met verstand van auto's, anders ligt de volgende miskoop op de loer.
Hoezo is roest in de wielkast afkeur? Da's niet direct een dragend deel , toch?

@ak2: ik denk dat de door de verkoper aangeboden Renault station uit 2002 bedoeld wordt. Niet de huidige auto van TS'er.

APK blijft altijd een moment opname en is geen garantie voor een zorgeloze, volgende, APK.. Ja, sommige mensen hebben dat geluk wel.. zoals mede forummer Total Loss met zijn Astra.. drinking smiley

~~~~~~~~

Misschien is het handig om te vermelden om welk merk en type auto het gaat.. en waar de roestschade precies zit.

Je kan altijd een herkeuring aanvragen indien je het niet eens bent met de uitkomst van de eerste APK keuring..

[www.rdw.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-06-2019 23:59 door Durashift.
Een uitlaat die gas lekt is ook gewoon apk afkeur.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-06-2019 17:31 door Nissan GTR R34.
Als ouder echtpaar lijkt me dat je alles (financieel) helemaal helder hebt. Aangezien deze redelijk grote wagen niet goedkoop zal zijn met de vaste lasten, waarom gewoon niet dit:
Overweeg een private lease auto van €180-250 per maand. Gloednieuwe kleine wagentjes, zelf kleur uitkiezen, nooit gezeur over reparaties, er komt alleen nog benzine bij.

Om de pijn te verzachten zet je deze met een eerlijk verhaal op marktplaats tekoop dan krijg je er waarschijnlijk het meeste voor. Of probeer een inkoopservice via de ANWB bijvoorbeeld.

Je kan hier verder ook geen rechtzaken of geschillencommissies mee winnen. De auto zal een flink aantal jaren oud schijn schat ik en is waarschijnlijk zonder garantie verkocht. Roest is normaal en de APK roest kan destijds natuurlijk prima zijn hersteld op de bewuste plekken. De echt 'harde oplichting' zou dan gaan over een paar banden die er wel of niet op zijn gedaan, maarja is er ooit heel handig "banden vervangen" gezegd of zelfs op papier gezet dan betekent dat zeker niet dat het nieuwe banden waren.
Je kan ook een ander keuringsstation (liefst een keuringsstation zonder werkplaats i.v.m. objectief oordeel) proberen. Keuring blijft mensenwerk, wellicht komt daar een gunstiger oordeel uit.
Tsja... oude auto's rijden is meestal van apk tot apk, tuffen, en wat het ene jaar nog goed is kan het volgende jaar niet meer goed zijn.
De slijtage gaat wel door, ook bij weinig gebruik en lage kilometerstanden... sommige delen van een auto slijten zelfs sneller bij weinig gebruik als bij regelmatig gebruik.
Stuurkogels zijn daar een mooi voorbeeld van: zolang ze maar in het vet blijven bewegen kan het diverse jaren aaneen beperkt blijven tot de apk-opmerking "speling tot 1 mm", maar eenmaal uitgedroogd is het in een mum van tijd einde verhaal voor de kogel.
Roest idem... de roestkevertjes vreten meestal van binnen naar buiten, en zolang ze aan de buitenkant nog niet zichtbaar zijn is er visueel meestal niets aan de hand, maar dat wil nog niet zeggen dat ze van binnen niet al een aardige hap metaal verteerd hebben.
En ga er maar rustig van uit dat het merendeel van de oudere auto's al wel de nodige inwendige roestschade aan boord hebben, de vraag is alleen maar wanneer het zichtbaar gaat worden en de keurmeester argwanend begint te worden.

Banden, uitlaat enz. zijn gewoon slijtagedelen, eens is gewoon het moment dat het vervangen moet worden.
Roest is maar net waar het zit, een wielkas is daarin een ruim begrip waar op de ene plek een veel groter roestgat mag zitten als op de andere plek.
Meten is weten, de marges rondom dragende delen in de wielkas (zoals schokbrekers en andere bevestigingspunten) zijn minder groot als de marges voor een randje langs het buitenscherm.
En betreft die afkeur roestschade van 2017 wel dezelfde roestschade als de huidige van 2019?... het kan namelijk goed zijn dat het 2 verschillende lokaties betreft, maar het kan ook prima zijn dat de oude 2017 roestschade met een beetje low budget bakken en braden eventjes tijdelijk is opgelapt.

Of het de moeite nog waard is om de auto weer op te lappen geen idee, dat hangt van het kostenplaatje en de verdere staat van de auto af... voor de hobbybob is oplappen wel vrij goedkoop te doen, tegen werkplaatstarief wordt het plaatje weer totaal anders.
Maar als je een Renault station wagen als vervanger te groot vindt dan moet je daar in ieder geval niet aan gaan beginnen, op marktplaats is nog genoeg kleiner spul in de lage prijsklassen te vinden.
V0RQ
Als ouder echtpaar lijkt me dat je alles (financieel) helemaal helder hebt. Aangezien deze redelijk grote wagen niet goedkoop zal zijn met de vaste lasten, waarom gewoon niet dit:
Overweeg een private lease auto van €180-250 per maand. Gloednieuwe kleine wagentjes, zelf kleur uitkiezen, nooit gezeur over reparaties, er komt alleen nog benzine bij.

(..).

Ik lees in het openingsbericht dat er een 'klein budget' is. Lijkt mij niet dat er dan financiële ruimte is om ff een nieuwe PL auto te gaan rijden met een contractwaarde van, pak 'm beet, 12,5 duizend euro..confused smiley
Durashift

Ik lees in het openingsbericht dat er een 'klein budget' is. Lijkt mij niet dat er dan financiële ruimte is om ff een nieuwe PL auto te gaan rijden met een contractwaarde van, pak 'm beet, 12,5 duizend euro..confused smiley
.

Een afbetaald huis of flinke huursubsidie en een pensioentje maken een PL overzichtelijker dan een occasie van €4k ineens én mrb én premie én nog steeds onderhoud en reparaties.
V0RQ
Een afbetaald huis of flinke huursubsidie en een pensioentje maken een PL overzichtelijker dan een occasie van €4k ineens én mrb én premie én nog steeds onderhoud en reparaties.

Als dat er was zou het budget niet klein zijn denk ik.

En huursubsidie is bedoeld (en ook nodig) voor het bekostigen van woonruimte. Niet om als extraatje te gebruiken voor de aanschaf van een auto.

En mocht er wel een (klein) pensioen zijn en niet alleen maar AOW, dan wil dit nog niet zeggen dat dat geld ook beschikbaar is voor een auto. Er kunnen bijvoorbeeld niet vergoedde zorgkosten zijn. Dat kunnen ook hulpmiddelen zijn, een bril, noem maar op.
BertPleizier
..
En huursubsidie is bedoeld (en ook nodig) voor het bekostigen van woonruimte. Niet om als extraatje te gebruiken voor de aanschaf van een auto.

En mocht er wel een (klein) pensioen zijn en niet alleen maar AOW, dan wil dit nog niet zeggen dat dat geld ook beschikbaar is voor een auto. Er kunnen bijvoorbeeld niet vergoedde zorgkosten zijn. Dat kunnen ook hulpmiddelen zijn, een bril, noem maar op.

Er is toch een auto. Dat is al heel snel €150 per maand, hoe je het ook doet. De kleinste private lease is niet bizar veel duurder en komt met kosten die prima in de maandelijkse inkomsten kunnen passen
V0RQ
Er is toch een auto. Dat is al heel snel €150 per maand, hoe je het ook doet. De kleinste private lease is niet bizar veel duurder en komt met kosten die prima in de maandelijkse inkomsten kunnen passen

Je vergeet dat er bij het aangaan van een leasecontract een inkomens- en BKR toets gedaan wordt. En als het budget klein is wordt dat als een te groot risico gezien en wordt de aanvraag geweigerd. Dat wil niet zeggen dat je het leasecontract niet kan betalen of dat je niet wat spaargeld hebt om privé een oudere auto van te kunnen kopen en rijden.
BertPleizier
...
Je vergeet dat er bij het aangaan van een leasecontract een inkomens- en BKR toets gedaan wordt. En als het budget klein is wordt dat als een te groot risico gezien en wordt de aanvraag geweigerd. Dat wil niet zeggen dat je het leasecontract niet kan betalen of dat je niet wat spaargeld hebt om privé een oudere auto van te kunnen kopen en rijden.

Nee hoor dat vergeet ik niet. Oud stel, zeer weinig spaargeld en wil dat al helemaal niet aan de auto besteden, geen leningen dus geen BKR, houdt na alle vaste lasten wel €400 per maand over voor een auto, vertier en vakanties.
Door de vorige 'miskoop' is er geen stevig aankoopbudget gespaard, daarom zou een private leaser heel interessant kunnen zijn. In tegenstelling tot jongeren hoeven ze geen rekening te houden met nieuwe banen, liefdes, babies of huizen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.