APK afkeur Hoogteverstelling koplampen Polo 9n

Gepost door Gerard 8608185 
Afgelopen week kreeg ik mijn Polo 9n terug uit de apk met een aantal punten.
Één daarvan was de automatische hoogteverstelling van één van de koplampen.
Nu hecht ik hiet zelf niet erg veel waarde aan en heb ik geen zin om veel te investeren in deze auto of ik ga later een nieuwe unit op de sloop halen.

Nu hoorde ik dat het wel goedgekeurd wordt indien de automatische verstelling helemaal niet aanwezig is, wanneer er handmatig versteld kan worden..
Ik heb dus ook de schakelaar verwijderd uit mijn dashboard zodat ik deze er later moment gewoon weer in kan zetten.
Zou iemand mij kunnen vertellen of dit voldoende is voor goedkeuring op dit punt?

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-06-2019 15:27 door Gerard 8608185.
Als de automatische koplamp verstelling defect is, en niet handmatig kan worden versteld, dan zal de auto inderdaad afgekeurd worden. Echter als je een andere lamp unit monteert met goed werkende handmatige verstelling, dan wordt de auto weer goedgekeurd.
Nee dit is niet voldoende, je kan immers de koplamp niet handmatig verstellen en daarbij nu kan je ook je niet werkende koplamp niet meer verstellen en dus heb je inprincipe een extra afkeur punt.
Is het een auto met af fabriek Xenon verlichting? Zo ja dan moet de hoogteverstelling werken.
Ook al hecht je er zelf niet veel waarde aan, je medeweggebruikers zijn wel erg blij als het werkt zoals het moet in verband met verblinding.
Er zit geen Xenon verlichting in, maar af fabriek standaard Halogeen verlichting.
Zowel de hoogte als de breedte kan dmv stelschroeven aangepast worden.
Indien de koplamp met deze schroeven gesteld kan worden is dit toch APK goedkeuring? of heb ik dit totaal verkeerd begrepen? er zijn namelijk koplamp units zat die geen automatische verstelling hebben.
Ik meende te hebben gehoord dat indien de koplamp handmatig versteld kan worden en er geen schakelaar voor de automatische verstelling meer aanwezig is, dit gewoon goedkeuring kan zijn, maar ik ben geen expert, dus vandaar dat ik dit even wilde checken.

Verder is het uiteraard de bedoeling om zsm iets aan de kapotte unit te doen en de schakelaar gaat na de APK gewoon weer terug, maar het zou fijn zijn om even wat tijd te kunnen winnen door het nu zo op te lossen, waardoor ik de reparatie daarna zelf kan doen
Wanneer ik overigens "automatisch" bedoel bedoel ik met behulp van het wieltje op het dashboard. Niets gaat dus helemaal automatisch. En daarnaast zitten er nog stelschroeven op de lamp zelf
Gerard 8608185
Wanneer ik overigens "automatisch" bedoel bedoel ik met behulp van het wieltje op het dashboard. Niets gaat dus helemaal automatisch. En daarnaast zitten er nog stelschroeven op de lamp zelf

Bij mijn Seicento is het wieltje jaren geleden al verwijderd en hij is sindsdien meermaals goedgekeurd zonder opmerkingen over de hoogteverstelling. Eerlijk gezegd heb ik alleen de laatste keer een opmerking gekregen over beginnende roest.
Goed om te horen. Dan ga ik hem toch zonder wieltje naar binnen sturen en dan hopen op een keurmeester die het met mij eens is.
Heb je alleen het wieltje en verder alle bekabeling en stekkers laten zitten?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-06-2019 16:07 door Gerard 8608185.
Interpretatie van de regels / niet meedenkende keurmeester: lijkt mij hetzelfde als met mistlampen, als ze niet aangesloten zijn en de schakelaar ontbreekt mogen er gewoon mistlampen gemonteerd zijn (al is 't dan enkel en alleen voor de sier). Zelfde verhaal voor de koplamphoogteverstelling: schakelaar eruit, bij voorkeur de stekkers loskoppelen bij de lampunits en als de lampen zelf dan handmatig gewoon goed af te stellen zijn, zie ik geen reden voor afkeur.
[even nalezen in 't apk-handboek]
8. Werking en toestand verplichte lichten en retroreflectoren, zie toelichting

Inrichting dimlichtafstelling

Als het voertuig is voorzien van een inrichting (verstel mogelijkheid) waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig aan de beladingstoestand kan worden aangepast, dan moet deze goed werken.
Dit geldt voor voertuigen van alle leeftijden en is dus niet bouwjaar-afhankelijk.
Er is sprake van "een inrichting waarmee de dimlichtafstelling vanaf de bestuurderszitplaats aan de beladingstoestand kan worden aangepast" als er rond de bestuurderszitplaats een bedieningsmogelijkheid aanwezig is of een indicatie (schaalverdeling, niet bedoeld een digitale symbool) van de dimlichtafstelling. De controle of de symbolen overeenkomen met de schakelstand valt niet onder het begrip “goed werken”.

Als, op welke wijze ook (aantoonbare werking, documentatie of aanwezigheid van sensoren t.b.v. niveauregeling), blijkt dat er een automatische niveauregeling voor de dimlichten aanwezig is, dan wordt de eis met betrekking tot de goede werking van een inrichting waarmee de dimlichtafstelling vanaf de bestuurdersplaats kan worden aangepast, buiten beschouwing gelaten.
Als ik dat zo lees, is 't verwijderen van de schakelaar al voldoende.
Gerard 8608185

Ah oke, dan is daar een misverstand ontstaan. Het is dus de gewone hoogteverstelling van binnenuit. Bij automatische hoogteregeling heb je geen stelwieltje.
Excuses. Ik bedacht mijzelf ook al dat ik hier niet duidelijk over was geweest
Meestal gaan die verstelmotortjes vast zitten doordat ze niet gebruikt worden of werken ze niet door oxidatie in de stekkerunit.
Spuit dat motortje even in met WD40 en beweeg het aandrijfasje even handmatig, vaak is dat al voldoende om ze weer aan de praat te krijgen.

Maar idd, als die verstelschakelaar ontbreekt dan zijn het voor de apk geen verstelbare koplampen meer en is het dus geen afkeurpunt.
Het lichtbeeld moet natuurlijk wel goed zijn.
op mijn vorige wagen(citroen belingo) moest je achter de koplamp zelf de licht hoogte afstellen.
dan bedoel ik dat er geen afstelling op de dashboard of op de middenconsole zak maar op de koplamp zelf.

was wel handig voor de keuring. kom ik ze even bij stellen als ze te laat stonden.spinning smiley sticking its tongue out

ot:
als je de koplampen van uit de interieur kan aanpassen in hoogte moet die wel werken voor se apk/keuring.

kan zijn dat de vaccuum slang of hoe het word geregelt gewoon los is.
Muddy Bandit
Meestal gaan die verstelmotortjes vast zitten doordat ze niet gebruikt worden of werken ze niet door oxidatie in de stekkerunit.
Spuit dat motortje even in met WD40 en beweeg het aandrijfasje even handmatig, vaak is dat al voldoende om ze weer aan de praat te krijgen.

Maar idd, als die verstelschakelaar ontbreekt dan zijn het voor de apk geen verstelbare koplampen meer en is het dus geen afkeurpunt.
Het lichtbeeld moet natuurlijk wel goed zijn.
De motortjes gaan inderdaad vast zitten omdat je ze nooit gebruikt. Je ziet dit effect ook wel eens bij buitenspiegels.

Vroeger (opa vertelt) zaten er stelschroeven bij de koplampunit. Die werden ook nooit gebruikt, wat dat betreft is het echt niet nodig dit te controleren bij de APK. Maar als de keurmeester het niet controleert en hij krijgt een inspectie, moet hij zich verantwoorden waarom hij het niet gecontroleerd heeft.
"Mijn" keurmeester trekt in zo'n geval de stekkers los (lichtbeeld dramlampjes van Polo), vervangt "blauw/witte stadslichtledjes" of demonteert het wieltje even (Seicento) en noemt het service.
En ik ben erg blij met deze service - waarbij ik het wel raar vind dat de dramlampjes van de Polo nog steeds de originele (af fabriek) VW dramlampjes zijn. Voor zover ik weet zijn ze nog nooit vervangen of zelfs los geweest.

Voor de Seicento zijn er soms andere interieur-afdekkapjes zonder "wieltje" op de sloop te vinden. Ik heb wel even gezocht maar niet gevonden, daarom rijdt hij nog steeds met keurig met tape dicht geplakt dekseltje.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close