Repareren of inruilen? Suzuki Alto 2004

Gepost door Rick 4327440 
Hoi allemaal,

Bij voorbaat een waarschuwing, het is een vrij lang verhaal geworden, voor wie dit niet ziet zitten, geen probleem.

Ik rijd nu sinds 2 jaar een Suzuki Alto uit 2004 met nu 145000 km op de klok.
Tegen alle verwachtingen en de ''naam'' van de Alto in is dit van begin af al een probleembak gebleken.
Toen ik hem net had ging er een storingslampje branden, dit blijktvan de EGR klep af te komen, diverse garages hebben er naar gekeken (als eerste natuurlijk de verkoper, die verzaakt heeft het te repareren en ook toen pas met het hele verhaal op de proppen kwam, dat de auto verbrande kleppen heeft gehad en maanden had stilgestaan en hij hem toen had 'gerepareerd')
Na lang bakkeleien naar een andere, nu mijn vaste garage naar volle tevredenheid, gegaan en deze heeft hem met de computer geanalyseerd en constateerd dat de storing ontstaat door dat een sensor bij koude start heel even een verkeerde waarde aangeeft en het verder daarna weer goed doet en ook de klep zelf goed functioneert. Niet de moeite van repareren waard en hij kan er oud mee worden, zeggen ze. Dus vanaf toen standaard met een motorstoringslampje gereden.

Toegegeven: de auto start altijd, koppelt en schakelt prima , lekt geen olie, en heeft géén spatje roest aan de carroserie

De auto heeft mij al 1200 euro gekost het afgelopen jaar aan o.a.
- draagarmen
- uitlaat
- 2 shcokbrekers vervangen, waarvan een door roest van binnenuit was afgebroken en ik met een afgebroken wiel stond en afgesleept ben door de ANWB, daarbij heeft de wagen ook blikschade opgelopen aan de wielkast

Ik heb voor 18 juni een afpsraak staan om hem volledig door te lichten, aangezien de auto op dit moment weer kuren vertoond, hij ligt als een dweil op de weg, speling op het stuur. Ik weet wel dat de banden van matige kwaliteit zijn, een hakkie takkie C-merk, die scheef slijten
Zou dit op zon ernstige manier van invloed kunnen zijn op het weggedrag?

De garage stelt al voorzichtig dat ik waarschijnlijk het komende jaar niet nog eens zov eel kosten zal krijgen en het verder een goede auto is.
Ik ben echter het gevoel met de auto volledig kwijt, ik wil gewoon liever iets anders. Echter is mijjn budget dusdanig dat ik waarschijnlijk maar iets cergelijkbaars of heel iets nieuwers kan terugkopen. (€2000,-) Ik wil echter ook niet al mijn geld in een bodemloze put blijven gooien en het komende jaar weer 1200 kwijt zijn

Sorry voor het lange verhaal maar zijn er nog mensen die goede adviezen hebben in deze?
Tja, ik denk dat zinnige antwoorden toch vooral pas na de check-up van 18 juni gegeven kan worden.

Voor wat betreft je gevoel met de auto kwijt te zijn.. met een andere auto moet je ook het geluk hebben en gevoel ermee opbouwen. winking smiley

Waren de kosten in het eerste jaar te overzien?

Versleten rubbers in draagarmen, pech met de schokbrekers dat deze moet afbreken en niet simpelweg versleten waren.

Versleten banden kunnen best wel van invloed op het rijgedrag zijn.

Zijn het slechts reparatiekosten of zit er ook onderhoudszaken bij (verse olie, filters, bougies e.d.)?
Durashift
Tja, ik denk dat zinnige antwoorden toch vooral pas na de check-up van 18 juni gegeven kan worden.

Voor wat betreft je gevoel met de auto kwijt te zijn.. met een andere auto moet je ook het geluk hebben en gevoel ermee opbouwen. winking smiley

Waren de kosten in het eerste jaar te overzien?

Versleten rubbers in draagarmen, pech met de schokbrekers dat deze moet afbreken en niet simpelweg versleten waren.

Versleten banden kunnen best wel van invloed op het rijgedrag zijn.

Zijn het slechts reparatiekosten of zit er ook onderhoudszaken bij (verse olie, filters, bougies e.d.)?

Daar zat 1 olie wissel bij, verder enkel reparatie.
Ergens heb ik ook zoiets, als het nu bij max 500 inclusief nieuwe banden blijft, dan doe ik dat ook liever en koop in het komende jaar ofzo als ik wat meer heb gespaard beter iets anders. Het is meer de angst dat ik het komende jaar weer zo'n sloot geld mag uitgeven.
Repareren is financieel-tactisch je beste zet. De kans is redelijk dat je nu alles wel hebt gehad. Als je gaat inruilen dan weet je zéker dat je veel geld kwijt bent en in die prijscategorie kan je nog steeds kosten hebben.

Onbetrouwbaar gevoel en 'íets anders' willen zijn slechte raadgevers.

Dit gezegd hebbende. Als je elke dat 50km moet rijden en om 8u de winkel móet openen dan zou naar iets betrouwbaarders kijken in de private lease.
Zolang je auto niet roest en je ook niet stil komt te staan langs de weg, is het nooit verkeerd om geld te steken in onderhoud. De volgende auto die je koopt, kan weer de zelfde gebreken hebben. Als je een andere auto koopt voor 2000- euro en het blijkt niets te zijn, ben je ook meteen weer 1000- euro kwijt.
Simpel: nieuwe banden ( en ja, goede banden ! in de maat van een Alto kosten zelfs Michelins een drol; dus neem die gewoon eens, wel even online zoeken naar de beste deal) en dan meteen laten uitlijnen.
Andere auto kopen is je geld weggooien.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close