Schokbreker olie

Gepost door marcel21674 
Schokbreker olie
04-05-2019 12:36
Ik heb onder mijn mazda 818 voorpoten zitten die te reviseren zijn. Nieuwe veerpoten zijn geen optie omdat die niet meer te krijgen zijn.
Omdat ik rechtsvoor een vervelende bonk/kraak heb zitten die vanuit de veerpoot lijkt te komen, heb ik deze inmiddels geheel gedemonteerd en schoon gemaakt.
Zat best wat vuil in en na 40 jaar is de olie ook wel echt aan vervanging toe. De kraak/bonk klinkt alsof de zuigerstang even een stukje droog rubber moet overwinnen, waarna het ook weg is. Vervelende is dat dat moment erg doorgegeven wordt aan het interieur.
Nu kan ik helaas nergens vinden welke specificatie olie daar standaard in zit.
Ik wil het liefst een wat dikkere olie, omdat de demping van mij wel iets steviger mag.
Nu zijn er heel wat soorten olie, maar welke zou het meest geschikt zijn voor een 40 jaar oude mazda?

De demper stoppers, zijn na 40 jaar ook verdwenen, is er nog iets universeels verkrijgbaar? De demperstopper moet namelijk tevens de stofhoes op z'n plek houden, maar die zakt nu gewoon naar beneden.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-05-2019 12:53 door marcel21674.
Re: Schokbreker olie
04-05-2019 14:15
Die zijn nog wel te vinden, heb je een onderdeelnummer?

[www.ebay-kleinanzeigen.de]

[www.marktplaats.nl]
MX6
Die zijn nog wel te vinden, heb je een onderdeelnummer?

[www.ebay-kleinanzeigen.de]

[www.marktplaats.nl]

Beide links zijn dempers voor achter.
Voor voor zijn er nog wel inserts te krijgen (cartridges) en dat wil ik niet. wil zolang mogelijk de originele demper intact houden.
04-05-2019 16:12
Zou daar niet gewoon (universele) hydrauliek olie in horen?
De meeste andere oliën zijn immers niet compatibel met rubber...
Afgezien van evt atf.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-05-2019 16:14 door Pepe41.
04-05-2019 18:25
Ik zou dit (nederlands) bedrijf eens om advies vragen:
[www.hyperonline.nl]
Even naar een goede motorenzaak gaan... olie voor de voorvorken van een motor is ook prima geschikt voor dempers van een auto.
Pepe41
Zou daar niet gewoon (universele) hydrauliek olie in horen?
De meeste andere oliën zijn immers niet compatibel met rubber...
Afgezien van evt atf.

Dat hoorde ik elders ook al, maar de olie die erin zat is geen hydrauliek olie. Die geur herken ik uit duizenden.
Ik neig eigenlijk naar deze:
millers
Muddy Bandit
Even naar een goede motorenzaak gaan... olie voor de voorvorken van een motor is ook prima geschikt voor dempers van een auto.

Daar dacht ik ook al aan en dan een 10W of 15W
Of deze
millers classic shock absorber oil

Maar ik ken het merk miller verder niet.
Weet iemand ook een adtesje wasr je onderdelen kunt kopen voor schokbrekers?
Ben er al achter dat de zuiger afdichting een wearband wordt genoemd. Is een soort van kunststof zuigerveer. Online zie ik ze in allerlei soorten en maten, maar allemaal in verwegiestan.
Zou ze graag vervangen, nu ik de dempers open heb liggen. Het is ook eigenlijk het enige wat echt kan slijten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-05-2019 21:14 door marcel21674.
Dat is een bedrijfstak die inmiddels al zo goed als uitgestorven is.
Schokdempers zijn gewoon wegwerpartikelen geworden, wat nu nog resteert is eigenlijk allemaal speciaal maatwerk en competitiespul.
Je kunt het eens proberen bij RA Suspension in Nederweert, ik weet dat die nog dempers voor oldtimers en race-/rallyauto's reviseren.
Muddy Bandit
Schokdempers zijn gewoon wegwerpartikelen geworden, wat nu nog resteert is eigenlijk allemaal speciaal maatwerk en competitiespul.
Je kunt het eens proberen bij RA Suspension in Nederweert, ik weet dat die nog dempers voor oldtimers en race-/rallyauto's reviseren.

Ik ga morgen contact met ze opnemen, bedankt.thumbs up
Muddy Bandit

Na veel zoeken en rond bellen, is het gewoon niet meer te vinden. Heb nu wel een alternatief gevonden wat zou kunnen werken met een kleine aanpassing.
Het materiaal waar die zuigeringen van gemaakt zijn (PTFE), kun je ook gewoon op de rol kopen, om ze zelf op maat te kunnen maken. Alleen is dit er niet in 7mm, maar wel in 8.1 en 1,5 dik. Dus gaan we daar maar eens wat mee proberen..
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.