Ford Fiesta 1.3-8v schokt

Gepost door Joost 5187330 
Goedemorgen,

Ik heb sinds kort een Ford Fiesta classic uit 2002. Ik kreeg al snel wat problemen mijn motorlampje ging namelijk branden.
Dit lampje ging aan maar gaf eerst geen problemen, later begon de auto schokkerig te worden en verdween er kracht.

Om te testen had ik mijn bougieslangen eraf getrokken om te kijken of de motor slechter ging lopen. Dit was niet het geval bij cilinder 3 (dat zei het uitleesapparaat ook). Vervolgens die bougie vervangen puur om te testen. Nu gaf het uitleesapparaat cilinderoverslag in cilinder 4. Hierop 4 nieuwe bougies besteld en deze gemonteerd waarop de auto weer goed ging rijden.

Nu heb ik weer een week gereden (+-480km) en begint de auto weer te schokken.
Eigenlijk 1 hoofdvraag en 2 korte vragen

1) Wat zou het probleem kunnen zijn?

2.1) Zou het kunnen zijn dat het komt doordat ik de auto snel heb gestart (sleutel erin en gelijk doordraaien) aangezien ik dit vanochtend deed?
2.2) Kan het te maken hebben met een volle tank of tanken? Dit omdat ik ook een keer de melding heb gekregen brandstofsysteem te rijk?

Alvast bedankt voor de hulp en informatie!

Update: ik heb met de motor aan de kabels op de bougie eraf getrokken en bij cilinder 3 gaat de motor niet slechter lopen.

Tevens gebruikt hij veel olie .

Iemand die het denkt te weten?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2019 22:00 door Joost 5187330.
Bobine ook vervangen?
Nee deze heb ik niet vervangen. Is er een manier om te testen of Dit inderdaad het probleemp is?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2019 11:36 door Joost 5187330.
Klinkt als een kapotte bobine. Had ik ook bij precies dezelfde auto.
Ik ga ook voor defecte bobine
Begin eerst eens bij je bougiekabels.
Als er steeds 1 cilinder vaker niet ontsteekt kan het soms zo simpel zijn als een boegiekabel die doorslaat naar de wand van de cilinderkop ipv via de bougie.

Dat cilinder 4 een keer ertussen stond kan net zo goed aan de kabels liggen.

Bobine is de volgende stap.
Goedemorgen,

Even een update:

Vanochtend heb ik de bougie uit de 3e cilinder weer eruit gehaald en deze was ontzettend smerig. Dit was dus ongeveer na een week rijden en 480km verder. (Zie foto 1). Ter vergelijking heb ik een foto van de bougie uit cilinder 4 erbij gedaan.
Na een nieuwe bougie in de 3e cilinder deed deze gewoon weer mee, echter is de bougie binnen een paar minuten weer redelijk vies geworden voor zo'n korte termijn zie foto 3,4,5.

Kan dit dan ook aan de bobine liggen of zit het probleem dan toch ergens anders?

Ik hoorde ergens iets over beschadigde zuigerveren waardoor er teveel olie in de verbrandingskamer komt, iemand die dit kan bevestigen?
Of zou het kunnen door te weinig olie? Aangezien hij best wat olie verbruikt en er op het moment misschien wat te weinig in zit? (al heb ik er nog wel een dikke liter bij gedaan en sindsdien niet meer gereden)

Iemand een idee wat het is?

Foto 1 - Na 1 week in cilinder 3
[ibb.co]

Foto 2 - Na 1 week in cilinder 4
[ibb.co]

Foto 3,4,5 - Na 2~3 minuten testen in cilinder 3
[ibb.co]
[ibb.co]
[ibb.co]
In cilinder 3 geen goede verbranding, daarom wordt de boegie nat en vies.
Mechanix
In cilinder 3 geen goede verbranding, daarom wordt de boegie nat en vies.

En wat is de oorzaak van deze slechte verbranding? Ligt dit aan iets rondom de cilinder? Of de bobine?
Kan zoveel zijn, veel info over wat je getest hebt geef je niet en veel logica in je werkvolgorde zie ik al helemaal niet... je verknoeit alleen maar een bougie om nogmaals te bevestigen dat die cilinder inderdaad geen verbranding geeft.

Oorzaak van een slechte of geen verbranding is een gebrek aan een vonk, een gebrek aan brandstofnevel of een gebrek aan zuurstof.
De laatste kan wel uitgesloten worden aangezien de andere 3 cilinders nog wel werken, de rest moet dus gecontroleerd worden en dan het liefst in een logische volgorde om mogelijke veroorzakers stap voor stap uit te kunnen sluiten.
Bougiekabel al gecontroleerd door deze even te wisselen met een kabel van een andere cilinder? (zoals Pobresh een paar dagen geleden al aangaf)
Bobine al getest of laten testen?
Brandstofinjectie in betreffende cilinder al gecontroleerd?
En verder i.v.m. de royale olieconsumptie... compressie al gecontroleerd?
Verse boegie geen probleem, tot die te vuil wordt en dus een te hoge weerstand krijgt...
Dat wijst voor mij alleen maar meer op een defecte bougiekabel...

Kabels eens wisselen kan een mogelijkheid zijn.

Rotor en verdelerkap ook mee vervangen als je de kabels vervangt (en alle kabels, niet alleen die ene). Deze slijten ook op elkaar in en kunnen dezelfe problemen geven.

Ik heb een reserve boegiekabel in mn schuur en in 1 van mn auto's liggen om dit soort dingen te testen (en onderweg het snel op te kunnen lossen)
Komt bij oudere motoren namelijk wel vaker voor.
De andere auto heeft sinds een paar jaar nieuwe gekregen omdat cilinder 3 (ja toevallig) niet mee wilde doen door een defecte kabel.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2019 23:14 door Pobresh.
Muddy Bandit
Kan zoveel zijn, veel info over wat je getest hebt geef je niet en veel logica in je werkvolgorde zie ik al helemaal niet... je verknoeit alleen maar een bougie om nogmaals te bevestigen dat die cilinder inderdaad geen verbranding geeft.

Oorzaak van een slechte of geen verbranding is een gebrek aan een vonk, een gebrek aan brandstofnevel of een gebrek aan zuurstof.
De laatste kan wel uitgesloten worden aangezien de andere 3 cilinders nog wel werken, de rest moet dus gecontroleerd worden en dan het liefst in een logische volgorde om mogelijke veroorzakers stap voor stap uit te kunnen sluiten.
Bougiekabel al gecontroleerd door deze even te wisselen met een kabel van een andere cilinder? (zoals Pobresh een paar dagen geleden al aangaf)
Bobine al getest of laten testen?
Brandstofinjectie in betreffende cilinder al gecontroleerd?
En verder i.v.m. de royale olieconsumptie... compressie al gecontroleerd?

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Het ontbreken van logica in mijn werkwijze zie ik nu ook in, en komt omdat dit voor mij ook de eerste keer is. Ik heb echter wel de bougiekabels verwisseld en getest gisteren maar toen zat er ook een nieuwe bougie in (ook niet zo handig dus).

Verder heb ik nog geen van de test uitgevoerd die je benoemd hebt.
De bobine heb ik nog niet losgekregen aangezien ik daar moeilijk bij kan komen. Wel ingespoten met kruipolie om het makkelijker los te krijgen.

In de andere testen zal ik mijzelf eens gaan inlezen.

Maar voornaamste wordt als reden gegeven de bobine en/of kabels dus ik zit er aan te denken deze te vervangen. Aangezien dit voor een kleine €60,- te koop is, zou het mooi zijn als dit het probleem oplost.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-04-2019 07:46 door Joost 5187330.
Pobresh

Rotor en verdelerkap ook mee vervangen als je de kabels vervangt (en alle kabels, niet alleen die ene). Deze slijten ook op elkaar in en kunnen dezelfe problemen geven.

Ik heb een reserve boegiekabel in mn schuur en in 1 van mn auto's liggen om dit soort dingen te testen (en onderweg het snel op te kunnen lossen)
Komt bij oudere motoren namelijk wel vaker voor.
De andere auto heeft sinds een paar jaar nieuwe gekregen omdat cilinder 3 (ja toevallig) niet mee wilde doen door een defecte kabel.

Als eerste bedankt voor je reacties!

- Kan het zijn dat ik geen rotor en verdelerkap heb in mijn auto?

- Goede tip! Bij het vervangen ga ik ook een goede kabel houden
Joost 5187330
Kan het zijn dat ik geen rotor en verdelerkap heb in mijn auto?

Kan, bij een hoop auto's van rond de jaren 2000 zijn ze gaan experimenteren met andere bobinevormen en is de verdelerkap langzaam vervallen.
Een Bobine waar direct de kabels op worden aangesloten is dus ook mogelijk.

Even opgezocht, jou motor heeft idd geen rotor en verdelerkap eye rolling smiley
Dan is idd de bobine verdachte nummer 2.
Ik heb vandaag mijn bobine er proberen af te halen. Helaas zijn 3/4 torx dol gedraaid. Iemand enig idee of ik het de plaat onder de bobine er ook in zijn gehaal kan afhalen? (De grote torx op de foto, de kleine zijn van de bobine)

[imgur.com]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close