Auto opslaan voor 2 a 3 jaar. Waarop letten?

Gepost door opel omega 
Beste allemaal,

Momenteel speel ik met het idee om een bepaalde auto te kopen. Momenteel liggen de prijzen ervan nog vrij laag en zijn ze nog goed te vinden. Door mijn andere projecten kan ik hem echter niet meteen ook gebruiken. Ik zou hem dan dus graag even een jaar of 2/3 in de stalling zetten zodat ik er dan mee bezig kan als ik er klaar voor ben. (want tegen die tijd zijn ze weer een stuk minder te vinden en zijn de prijzen weer hoger). Nu is een garagebox makkelijk genoeg gevonden maar waar moet ik aan denken tijdens het stallen? Ik heb nu enkel ervaring met auto's een half jaar neerzetten. Ik dacht zelf aan:

- Accu eruit
- Verse olie erin
- Koelvloeistof en ruitenvloeistof klaar voor flinke vorst
- Tank helemaal vol + toevoeging erin
- Vochtvreter in de auto en in de box (af en toe vervangen)
- Deurrubbers in de vaseline
- Auto droog en gewassen neerzetten

Dat de banden na 3 jaar niet meer rond zijn is risico van het plan en dat er hier en daar een rubber verdroogd is ook. Na die 3 jaar zou de auto dan groot onderhoud krijgen (filters, vloeistoffen, afstellen en natuurlijk apk) en pak ik hem verder aan. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en nog tips hebben?

Groeten!

Opel-Omega
Over wat voor auto hebben we het? Vergeet niet wat t kost om een auto 3 jaar te stallen, te prepareren en weer bedrijfsklaar te maken. Stalling moet volkomen droog zijn, anders holt een auto achteruit. Bovendien voorzie ik dat de youngtimer/klassiekermarkt de komende jaren enorm gaat veranderen door overheidsmaatregelen het milieu/klimaat betreffende.
Quote
FH126560
Over wat voor auto hebben we het? Vergeet niet wat t kost om een auto 3 jaar te stallen, te prepareren en weer bedrijfsklaar te maken. Stalling moet volkomen droog zijn, anders holt een auto achteruit. Bovendien voorzie ik dat de youngtimer/klassiekermarkt de komende jaren enorm gaat veranderen door overheidsmaatregelen het milieu/klimaat betreffende.

Zou gaan om een laatste generatie Omega met een 6 cilinder. Ik heb een eerste generatie met 4 cilinder waar ik mee bezig ben. Kosten qua stalling enz zijn rekening mee gehouden. Dat de markt anders gat worden snap ik. De prijzen liggen nu echter wel op hun laagste dus veel maakt het niet uit. Ik wil er ook op geen enkele manier geld aan verdienen maar meer een auto veilig stellen die ik anders over een paar jaar niet meer kan vinden.
Ok. Mijn ervaring is dat alles nog te koop is of weer verkocht wordt. En veel mensen met een klassieker willen er na een paar jaar weer van af.
Autoblog heeft er een artikel aan gewijd.

[www.autoblog.nl]

Hier op het forum een draadje met wat tips.
[www.autoweek.nl]
Liefste compleet geen vloeistoffen. Die volle tank brandstof is waarschijnlijk na 3 jaar zo bedorven dat de auto sowieso niet wil starten.
Rijdt liever de tank leeg en doe er dan een paar liter Aspen4 in, daarmee ben je gelijk af van alle narigheid van de moderne benzine in het brandstofsysteem.
Vochtvreter achterwege laten (of in ieder geval niet in de auto zetten), zorgen dat de garage goed geventileerd is en ook de auto (raampjes en kofferdeksel op een kier), en zorg dat de auto droog de garage in gaat.
Plaats de auto op bokken met de wielen van de grond.
Indien mogelijk laat de motor jaarlijks een half uurtje draaien op verschillende toerentallen (even op temperatuur laten komen), ook de aandrijflijn eventjes in werking zetten en het rempedaal bedienen.... dan drogen de afdichtingen ook niet uit. (beter nog even wat rondjes rijden op een parkeerterrein indien mogelijk)
Quote
Muddy Bandit
Rijdt liever de tank leeg en doe er dan een paar liter Aspen4 in, daarmee ben je gelijk af van alle narigheid van de moderne benzine in het brandstofsysteem.
Vochtvreter achterwege laten (of in ieder geval niet in de auto zetten), zorgen dat de garage goed geventileerd is en ook de auto (raampjes en kofferdeksel op een kier), en zorg dat de auto droog de garage in gaat.
Plaats de auto op bokken met de wielen van de grond.
Indien mogelijk laat de motor jaarlijks een half uurtje draaien op verschillende toerentallen (even op temperatuur laten komen), ook de aandrijflijn eventjes in werking zetten en het rempedaal bedienen.... dan drogen de afdichtingen ook niet uit. (beter nog even wat rondjes rijden op een parkeerterrein indien mogelijk)

Ik zou ook de brandstof vervangen door Aspen benzine - en zeker geen "normale" benzine in laten zitten. Zorg er ook voor dat de Aspen benzine door het hele systeem zit, het zijn de dopes in normale benzine die injectoren en brandstofpompen verstoppen. De auto op bokken zetten is ook een goed idee en ik zou zelf de banden die er nu onder zitten oprijden met een andere auto - indien mogelijk. Rubber wordt harder met de jaren en knetterharde banden horen onder een vorkheftruck.
Voor de accu geldt een vergelijkbaar verhaal met de kanttekening dat je de accu langer goed houdt als je hem met een druppellader geladen houdt. Ik zag recent op een Chinese webshop een klein, goedkoop zonnepaneeltje wat ideaal is om de accu op spanning te houden.

Dat halve uurtje draaien.... dat zou eigenlijk onder belasting moeten gebeuren. Dwz: een rondje rijden.....


Denk ook aan de ververstermijn van olie en andere vloeistoffen. Na de genoemde twee jaar zijn de vloeistoffen niet meer bruikbaar. Een klein proefrondje zal nog wel lukken maar je zal de vloeistoffen moeten vervangen na die jaren van stilstand.
Komt de auto binnen te staan, dan hoef je je over het uiterlijk geen zorgen te maken, misschien alleen een hoes erover heen. Wat betreft het technische deel zie de andere reageerders.
Voltanken lijkt me zonde van het geld, echt vol krijg je de tank toch niet en die benzine kun je afschrijven. Toevoegingen zou ik geen wonderen van verwachten. De hierboven genoemde Aspen benzine ga ik zelf komende winter ook maar eens uitproberen.

Verder zou ik aanraden de remvloeistof ook te vervangen. En de handrem eraf laten.

Bandjes goed oppompen en tussentijds een paar keer draaien.
Quote
Dakloos
Voltanken lijkt me zonde van het geld, echt vol krijg je de tank toch niet en die benzine kun je afschrijven. Toevoegingen zou ik geen wonderen van verwachten. De hierboven genoemde Aspen benzine ga ik zelf komende winter ook maar eens uitproberen.

Verder zou ik aanraden de remvloeistof ook te vervangen. En de handrem eraf laten.

Bandjes goed oppompen en tussentijds een paar keer draaien.

De tank zelf is vaak geen probleem (oude benzinetanken zijn van staal wat wil roesten, moderne tanken zijn van kunststof), Het zijn de benzinepomp en de injectoren die last hebben van oude benzine (en eventueel de benzineleidingen).
Ik gebruik zelf voor een kortere periode (de winterstalling van mijn motorfietsen) de ultimate benzine van de BP en daar heb ik goede ervaringen mee. Maar dat betreft carburatiemotoren (veel gevoeliger voor het soort benzine) en ze staan hooguit 6 maanden stil.
Het prijsverschil is echter aanzienlijk: Aspen viertakt kost 3,60/liter, BP Ultimate 1,85/liter (?). Als je de motor binnen (stalling) start, schijnt Aspen ook minder schadelijk te zijn voor mensen....
Bedankt voor alle tips. Hier kan ik zeker wat mee.
Alleen een klein beetje aspen voorkomt roestvorming aan de bovenzijde (binnenkant) van de tank niet.
95 echt niet doen. Die benzine is tegenwoordig zo belabberd van kwaliteit dat die met een paar maanden slecht is.
98 kan wel. Dat houdt zich gelukkig nog. Ook na 2 a 3 jaar.

Mijn Trabant stond c.a. 6 jaar stil alvorens die uit de schuur is gehaald toen ik hem kocht, Met 95 van destijds (2010), c.a. halve tank. Reed er nog probleemloos op.
Carburateur zeurt niet zo snel. Wel de eerste 2x met verse 98 de tank gevuld. Injectie kan wat lastiger doen. Maar 95 moet je sowieso niet meer gebruiken dus.

Ik zou echter wel het advies van muddy in acht nemen en het ding minstens elk halfjaar een keer rondrijden op de parkeerplaats zodat je remmen e.d. soepel blijven. Die lijden het meeste van stilstand (stilstand is achteruitgang)

Helemaal zonder vloeistoffen opslaan is af te raden. Het residu droogt op en zorgt voor verstoppingen later. Dit is ook een van de redenen dat E10 niet bepaald gezond is voor carburateurs bijvoorbeeld. Afgezien van het aanvreten, zorgt het bij weinig gebruik voor residu in de carburateur waardoor deze verstopt raakt.
Quote
Pobresh
Alleen een klein beetje aspen voorkomt roestvorming aan de bovenzijde (binnenkant) van de tank niet.

Daarom werd mij altijd aangeraden de tank helemaal vol te gooien. Het voorkomt condens in de tank en daarmee roest. Doe het bij de motor altijd trouw.
Quote
opel omega
Quote
Pobresh
Alleen een klein beetje aspen voorkomt roestvorming aan de bovenzijde (binnenkant) van de tank niet.

Daarom werd mij altijd aangeraden de tank helemaal vol te gooien. Het voorkomt condens in de tank en daarmee roest. Doe het bij de motor altijd trouw.

Das war einmal...
Quote
opel omega
Quote
Pobresh
Alleen een klein beetje aspen voorkomt roestvorming aan de bovenzijde (binnenkant) van de tank niet.

Daarom werd mij altijd aangeraden de tank helemaal vol te gooien. Het voorkomt condens in de tank en daarmee roest. Doe het bij de motor altijd trouw.

Zolang je het met 98 doet kan het op zich. Maar 95 met e5 of e10 forget it...
Aspen is te duur om je tank er geheel mee te vullen. Daarom is 98 een goed alternatief (kun je trouwens wel wat aspen in gooien als "extraatje" om het wat meer te stabiliseren)
Quote
Pobresh
Quote
opel omega
Quote
Pobresh
Alleen een klein beetje aspen voorkomt roestvorming aan de bovenzijde (binnenkant) van de tank niet.

Daarom werd mij altijd aangeraden de tank helemaal vol te gooien. Het voorkomt condens in de tank en daarmee roest. Doe het bij de motor altijd trouw.

Zolang je het met 98 doet kan het op zich. Maar 95 met e5 of e10 forget it...
Aspen is te duur om je tank er geheel mee te vullen. Daarom is 98 een goed alternatief (kun je trouwens wel wat aspen in gooien als "extraatje" om het wat meer te stabiliseren)
Wel mee oppassen: ook 98 is steeds vaker e5. Helemaal ethanolvrij is ook dat niet meer.
Quote
s velthuis
Quote
Pobresh
Quote
opel omega
Quote
Pobresh
Alleen een klein beetje aspen voorkomt roestvorming aan de bovenzijde (binnenkant) van de tank niet.

Daarom werd mij altijd aangeraden de tank helemaal vol te gooien. Het voorkomt condens in de tank en daarmee roest. Doe het bij de motor altijd trouw.

Zolang je het met 98 doet kan het op zich. Maar 95 met e5 of e10 forget it...
Aspen is te duur om je tank er geheel mee te vullen. Daarom is 98 een goed alternatief (kun je trouwens wel wat aspen in gooien als "extraatje" om het wat meer te stabiliseren)
Wel mee oppassen: ook 98 is steeds vaker e5. Helemaal ethanolvrij is ook dat niet meer.

Quote
s velthuis
Wel mee oppassen: ook 98 is steeds vaker e5. Helemaal ethanolvrij is ook dat niet meer.

Klopt. Maar tenminste niet die belabberde kwaliteit van 95...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close