Remschijven en blokken Seat

Gepost door hoos 
Mijn dochter heeft haar eerste auto gekocht zonder haar vader erin te betrekken. Dat kan ik ook zelf wel waren haar woorden. Tuurlijk schat.
Ze is thuis gekomen met een Seat mii 1 liter 60 Pk. Niks mis mee prima
Deze Seat van 3 jaar oud had er een 90000 km opzitten en is ex lease, bij de officele dealer.
Het was haar bij de dealer al opgevallen dat de remschijven er wat vermoeid uitzagen, mevrouw zitten nog binnen de marge en vervangen willen we wel doen voor 800 euro en dan gelijk de remschoentjes.

Nu na 20000 km rijden zijn ze echt op.
Heb vaker remmen vervangen en is best een leuk werkje.


Alleen, nu kom ik op de grote auto onderdelen sites zoveel merken tegen dat het me duizelt, vanaf 13 euro tot Bosch van 78 euro., afmetingen zijn alle identiek.

Mijn vraag, kan me bijna niet voorstellen dat er 20 fabrieken zijn die remschijven fabriceren voor de aftermarket , dus die schijven van 15 euro en daar omtrent, heeft iemand daar ervaring mee ?
Het is voor een kleine auto waar rustig mee wordt gereden,



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-04-2019 12:29 door hoos.
ATE is gewoon goed. Deze hebben een coating die roest op de naaf tegen gaat en kunnen gemonteerd worden zonder te ontvetten
Quote
hoos
vervangen willen we wel doen voor 800 euro en dan gelijk de remschoentjes.

eye popping smiley
ik bestel geregeld van ebay.de, hier heb je remschijven en remblokken voor, voor 100euro van het merk ATE

[www.ebay.de]

ik laat het altijd verzenden naar mn adres in Duitsland, geen idee of het ook relatief goedkoop naar Nederland kan
Quote
hoos
....
Mijn vraag, kan me bijna niet voorstellen dat er 20 fabrieken zijn die remschijven fabriceren voor de aftermarket , dus die schijven van 15 euro en daar omtrent, heeft iemand daar ervaring mee ?
Het is voor een kleine auto waar rustig mee wordt gereden,

De kleinste auto (up,citigo)van het grootste autoconcern ter wereld? Ik zou graag 0,5% van de schijfremomzet daarvan hebben.

Ik zou de beste deal qua prijs én verzendkosten nemen van de grote merken zoals ATE, Brembo, Valeo of Bosch.
Quote
Thijs
(..)

[www.ebay.de]

ik laat het altijd verzenden naar mn adres in Duitsland, geen idee of het ook relatief goedkoop naar Nederland kan

Niet. Staat er gewoon bij in je link.

Quote
ebay.de
Versand:
Kein Versand nach Niederlande

Quote
hoos
(..)
Alleen, nu kom ik op de grote auto onderdelen sites zoveel merken tegen dat het me duizelt, vanaf 13 euro tot Bosch van 78 euro., afmetingen zijn alle identiek.

Mijn vraag, kan me bijna niet voorstellen dat er 20 fabrieken zijn die remschijven fabriceren voor de aftermarket (..)

20 merken hoeven geen 20 fabrieken te zijn natuurlijk. Eén fabrikant kan meerdere merken in beheer hebben. winking smiley

Als jij je dochter wilt laten zien dat het voor een volgende keer wel slim is om toch van zijn kennis gebruik te maken, zou ik er nu een goed A-merk setje onder monteren dat lang en trillingsvrij meegaat. winking smiley
Voor massieve schijven kun je in principe alle merken wel gebruiken, al zou ik gezien de geringe prijsverschillen toch voor A merken gaan. Voor geventileerde schijven zou ik altijd A merken kiezen. Persoonlijke voorkeur is ATE, idd vanwege de door Toetsje aangehaalde coating. Nieuw uit de doos zijn deze schijven helemaal grijs gecoat. Natuurlijk slijt dat van het remoppervlak af, maar op de buitenrand van de schijf en de binnen- en buitenkant van de naaf blijft dat wel zitten. Tot de laatste snik blijven die schijven op de naaf roestvrij. Dat lijkt onbelangrijk, maar een paar micrometer afwijking op die plek kan al vervelend trillen veroorzaken.

Zoiets:

[www.ebay.de]

Voor plus minus 105 euro het setje thuis op de mat, inclusief blokken en nieuwe schijf-boutjes. Die dealerprijs is echt totaal absurd, als dat klopt. Als de dealer voor de rest van het onderhoud ook zulke prijzen rekent en zelf het onderhoud doen geen optie is, zou ik toch eens bij een universele vakgarage gaan informeren voor de rest van het onderhoud. Makkelijk autootje wat dat betreft.
Overigens, waarom ik geventileerde schijven altijd van een A-merk zou willen hebben: itt massieve schijven zijn geventileerde schijven tamelijk complexe gietstukken. Als daar door opwarming spanning in komt, is het niet ondenkbaar dat ze gaan trekken. We hebben wel eens merkloze schijven gehad (op een Renault), maar die waren er ook al weer vrij snel van af. A-merk schijven (Bosch, ATE, Brembo) hebben me tot nu toe eigenlijk nog nooit teleurgesteld. Levensduur ook altijd prima, hoewel daar te veel variabelen een rol spelen om daar onderling iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Quote
s velthuis
Voor massieve schijven kun je in principe alle merken wel gebruiken, al zou ik gezien de geringe prijsverschillen toch voor A merken gaan. Voor geventileerde schijven zou ik altijd A merken kiezen. Persoonlijke voorkeur is ATE, idd vanwege de door Toetsje aangehaalde coating. Nieuw uit de doos zijn deze schijven helemaal grijs gecoat. Natuurlijk slijt dat van het remoppervlak af, maar op de buitenrand van de schijf en de binnen- en buitenkant van de naaf blijft dat wel zitten. Tot de laatste snik blijven die schijven op de naaf roestvrij. Dat lijkt onbelangrijk, maar een paar micrometer afwijking op die plek kan al vervelend trillen veroorzaken.

Zoiets:

[www.ebay.de]

Voor plus minus 105 euro het setje thuis op de mat, inclusief blokken en nieuwe schijf-boutjes. Die dealerprijs is echt totaal absurd, als dat klopt. Als de dealer voor de rest van het onderhoud ook zulke prijzen rekent en zelf het onderhoud doen geen optie is, zou ik toch eens bij een universele vakgarage gaan informeren voor de rest van het onderhoud. Makkelijk autootje wat dat betreft.


Velthuis, die prijs van 800 is de waarheid, geen euro aangedikt.
Als we er van uitgaan dat de dealer zon 150 euro voor het materiaal betaalt leggen ze het voor 650 euro werkloon op ! Mmmm
Maar de koffie is gratis, dus.
Quote
hoos

Als we er van uitgaan dat de dealer zon 150 euro voor het materiaal betaalt leggen ze het voor 650 euro werkloon op !

En dat voor een half uurtje werk met 0,0 risico. Op een drie jaar oude auto breekt echt nog niets af en zéker niet bij de remklauwen. 250 euro zou al tamelijk fors betaald zijn, wat dat betreft. De dealer is aan inkoop echt geen 150 euro kwijt, ATE is voor veel merken (ook VAG dacht ik) OEM spul. Als particulier koop je die set dus al voor 100 euro, inkoop dealer ligt daar ongetwijfeld nog een stukje onder. Voor 200 euro per half uur kun je een monteur wel aan het werk en het pand warm houden lijkt me.

Dan koop je voor het prijsverschil deze er maar bij:

[www.koffiewarenhuis.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-04-2019 08:15 door s velthuis.
Ik zou voor de zekerheid ook de trommelremmen achter meenemen in het onderhoud.
Bij navraag aan de garage bleek dat in het onderhoudsschema bij de grote beurt van mijn Audi A2 alleen de dikte van de remvoeringen werd gecontroleerd.
Het schoonmaken/gangbaar maken van de remmen wordt alleen gedaan als de klant/de remmen gaan piepen.
Wordt dus gezien als een reparatie, met het bijbehorende (afbreuk)tarief.

De kans is groot dat de trommelremmen nog nooit open zijn geweest bij 90000km/3 jaar oud ...
Quote
hoos
Quote
s velthuis
(..)

Voor plus minus 105 euro het setje thuis op de mat, inclusief blokken en nieuwe schijf-boutjes. Die dealerprijs is echt totaal absurd, als dat klopt. (..).


Velthuis, die prijs van 800 is de waarheid, geen euro aangedikt.
Als we er van uitgaan dat de dealer zon 150 euro voor het materiaal betaalt leggen ze het voor 650 euro werkloon op ! Mmmm
(..).

.. maar, die prijs is wel afgegeven tijdens de aanschaf, als ik de openingspost goed interpreteer. Het betreft een ex-lease auto, bij de officiële dealer. Goede kans dat die de auto ook origineel geleverd heeft. Ziet nu kans om mooi wat marge terug te pakkenwinking smiley

Al is een beetje uurtarief in een werkplaats van een auto(dealer)bedrijf tegenwoordig al gauw 100 euro of meer excl. BTW. , is het wisselen van de remmerij voorkant natuurlijk geen 4 uur werk..
Quote
Blackadder the 5th
Ik zou voor de zekerheid ook de trommelremmen achter meenemen in het onderhoud.
Bij navraag aan de garage bleek dat in het onderhoudsschema bij de grote beurt van mijn Audi A2 alleen de dikte van de remvoeringen werd gecontroleerd.
Het schoonmaken/gangbaar maken van de remmen wordt alleen gedaan als de klant/de remmen gaan piepen.
Wordt dus gezien als een reparatie, met het bijbehorende (afbreuk)tarief.

De kans is groot dat de trommelremmen nog nooit open zijn geweest bij 90000km/3 jaar oud ...

Mi nergens voor nodig. Afgelopen jaar voor het eerst een keer remschoenen moeten vervangen omdat ze versleten waren. Hadden er ruim 5 ton op zitten. Zo lang er geen remverschil is (en dus geen lekkende cilinder) is dat niet nodig.
Degene die gereageerd hebben, bedankt ! ik weet nu wat ik zal doen.
Quote
Durashift
Quote
hoos
Quote
s velthuis
(..)

Voor plus minus 105 euro het setje thuis op de mat, inclusief blokken en nieuwe schijf-boutjes. Die dealerprijs is echt totaal absurd, als dat klopt. (..).


Velthuis, die prijs van 800 is de waarheid, geen euro aangedikt.
Als we er van uitgaan dat de dealer zon 150 euro voor het materiaal betaalt leggen ze het voor 650 euro werkloon op ! Mmmm
(..).

.. maar, die prijs is wel afgegeven tijdens de aanschaf, als ik de openingspost goed interpreteer. Het betreft een ex-lease auto, bij de officiële dealer. Goede kans dat die de auto ook origineel geleverd heeft. Ziet nu kans om mooi wat marge terug te pakkenwinking smiley

Al is een beetje uurtarief in een werkplaats van een auto(dealer)bedrijf tegenwoordig al gauw 100 euro of meer excl. BTW. , is het wisselen van de remmerij voorkant natuurlijk geen 4 uur werk..
Dat is nou het verschil tussen kostprijs en vraagprijs winking smiley Niemand zegt dat de vraagprijs reëel moet zijn, als de consument het wil betalen is het prima toch? Is het netjes van de dealer? Nee. Is het slim van TS zijn dochter? Nee (maar laten we dat dan maar afboeken als leergeld). Zou ik als TS zijnde ooit nog terug gaan naar die dealer? Driedubbel nee.
^^^ dus heeft de betreffende verkoper in z'n eigen voet geschoten. 1 schamele transactie op een A-segmenter.. en verder komt er geen poet meer binnen op die klant..
Tja, wát is wijsheid dan hè..
Quote
Durashift
^^^ dus heeft de betreffende verkoper in z'n eigen voet geschoten. 1 schamele transactie op een A-segmenter.. en verder komt er geen poet meer binnen op die klant..
Tja, wát is wijsheid dan hè..
Ligt er aan of de verkoper een korte- of langetermijnvisie heeft. Denk dat eerste eye rolling smiley
Quote
Leon in zn Fiesta
Is het slim van TS zijn dochter? Nee (maar laten we dat dan maar afboeken als leergeld).

Valt wel mee toch? Auto klinkt niet als een onverstandige aankoop. Remmen zijn gewoon slijtageonderdelen en deze hebben het nog eens 20k volgehouden na aankoop. Voor 100 euro en (voor een amateur) een uurtje of 2 sleutelen zit er mooi nieuw spul op. Daar zou ik een auto niet op laten staan. Alleen lijkt de dealer een klant weggejaagd te hebben...
Quote
hoos
Degene die gereageerd hebben, bedankt ! ik weet nu wat ik zal doen.

Ja, welk koffiezetapparaat wordt het drinking smiley?

Controleer wel van te voren even of je een inbus 7 nodig hebt. Voor de glijpennen waarmee de klauwen op de jukken vast zitten gebruikt VAG wel inbus 7. Bizarre maat, zit niet vaak bij inbussetjes. Wel makkelijk te krijgen als inbusdop. Gaat dus om de inbussen die aan de binnenkant van de klauw achter rubber afdekdopjes zitten.
Quote
s velthuis
Dit is een dure, maar deze bedoel ik:

[www.autogereedschap.com]

Koop alles bij winparts , deze inbus € 7,6, niet dat we daar nou rijk van worden..maar toch
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.