Vermogen Jaguar XK8

Gepost door Constantijn Driessen 
Gegroet allen,

Ik heb pas geleden een fijn ritje gemaakt in een Jaguar XK8 (X100) en weet nu dat ik er binnen nu en een jaar een gaan aanschaffen, voor erbij. Wat een wagen (een beest van een motor en een ware schoonheid)! Nu heb ik even een vraagje over het vermogen. Op Autoweek en op andere websites kom ik vaak een vermogen tegen van 216 KW (294 PK), terwijl bij de kentekengegevens op de site van de RDW meestal "slechts" 209 KW (284 PK) staat. Geen dealbreaker natuurlijk, maar ik ben benieuwd of iemand mij duidelijkheid kan verschaffen. Ik las in ieder geval dat het vermogen volgens DIN 294 PK bedraagt.

Groet,

Een liefhebber
Engels, dus in het echt zal het wel 250 zijn oid.
Haha, nou de XK8 waarin ik reed voelde behoorlijk snel aan! Maargoed, ik vraag me af wat nou klopt: de info van de RDW of de gegevens van Autoweek/Wikipedia.
Ik zou eerder afgaan op AutoWeek/RDW dan Wikipedia. Wikipedia kan door iedereen bewerkt worden maar AutoWeek en RDW zitten toch hoop ik personen met meer verstand van dergelijke informatie.
Snap ik, alleen Autoweek (216 KW) en de RDW (209 KW) spreken elkaar tegen...... eye rolling smiley
Vershillend bouwjaar?
om het echte correcte te weten is door te meten,
of het te lezen in de handleiding!

in de handleiding staat altijd achteraan hoeveel vermogen een fabrikant heeft gemeten aan de kurkas.
Bouwjaar maakt niet uit (volgens RDW zowel bij vroege XK8’s als latere 209 KW). Ah, dat is een goeie. Dus een handleiding online zou soelaas moeten bieden.
Ik heb er even een paar van marktplaats door de RDW OVI gehaald en het lijkt dat de RDW 216 KW opgeeft voor de cabrio en 209 KW voor de Coupé.
In sommige vallen ja. Maar bij sommige cabrio's is het ook 209 KW volgens RDW (67-JG-FK en 27-RG-DB bijvoorbeeld). Nu jullie weer haha.
snelle willy
aan de kurkas.

Een as van kurk heeft geen geweldige levensduur, denk ik.drinking smiley

OT: jaarboek uit 2004 heeft het zelfs over 219KW voor de XK8, en 291 voor de XKR ongeacht het dak dat erop zit...
Je zou eens een mailtje naar de importeur kunnen sturen? Misschien zit het 'm in het wel of niet hebben van een katalysator. Het kan ook liggen aan de kleine verschillen tussen het Engelse BHP, het Amerikaanse HP and het Duitse PS maar dan zou het aantal kilowatt gelijk moeten zijn tenzij ze bij het RDW van de een op de andere dag een andere formule gebruiken. Op Wiki staat 290 hp en BHP is meestal wat lager en PS wat hoger.
D Elzinga
snelle willy
aan de kurkas.

Een as van kurk heeft geen geweldige levensduur, denk ik.drinking smiley

OT: jaarboek uit 2004 heeft het zelfs over 219KW voor de XK8, en 291 voor de XKR ongeacht het dak dat erop zit...

Dat is het verschil tussen 4.0/4.2 en de supercharger voor de XKR.
Ha Zadelsnuiver, dank voor je antwoord! Hm, zou dat het zijn? Het is wel bijzonder in ieder geval. spinning smiley sticking its tongue out Het is wat met die Engelsen..... Maar ik denk dat ik een mailtje richting de importeur ga sturen dan, tenzij iemand anders precies weet hoe het zit. winking smiley
Volgens mij neemt de RDW het vermogen en alle andere gegevens van het voertuig voor de tenaamstelling toch over van de opgave door de fabrikant / importeur bij toelating?

Het lijkt mij aannemelijk dat enige tijd voertuigen op basis van het conformiteits certificaat van 209 Kw. zijn geregistreerd door de RDW op aangeven van de importeur.

[www.rdw.nl]

Voor de brochure en technische specificaties zal men wel een andere vermogenstabel/omreken formule gebruikt hebben voor een zo gunstig mogelijke weergave. drinking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close