Steeds trillende remmen

Gepost door Sander Gerritsen 
Sinds september 2017 ben ik de trotse eigenaar van een Ford Fiesta ST uit 2014.

Echter heb ik sindsdien ook met regelmaat problemen met mijn remmen. Ongeveer een maand na aankoop begon ik een trilling in mijn stuur te voelen tijdens het remmen. De trilling is alleen merkbaar boven de 60 km/h Over tijd werd deze trilling steeds erger en werd deze ook merkbaar in de koets van de auto, met een luid vibrerend geluid.

Mijn lokale garage heeft hierop de remschijven en remblokken vervangen waarna het probleem weer verdween. Echter na een ongeveer een maand was het probleem weer aanwezig. De remmen zijn volledig gecontroleerd en getest op werking/gangbaarheid. Ook meerdere merken remschijven (van Ford origineel tot Brembo) geplaats, echter steeds hetzelfde resultaat. De velgen zijn opnieuw gebalanceerd, dit hielp helaas ook niet.

Voor het laatst zijn de remmen 3 weken geleden vervangen en merk ik nu weer een lichte trilling in het stuur komen.

De volgende acties zijn al uitgevoerd
- Velgen balanceren (probleem doet zich voor bij zowel zomer als winterbanden)
- Remschijven voor vervangen
- Remschijven achter vervangen
- Remblokken voor vervangen
- Remblokken achter vervangen
- Remklauwen voor en achter schoongemaakt, gangbaargemaakt en ingevet
- Glijplaten remklauwen vervangen

Heeft iemand een idee waar het probleem in zou kunnen zitten?
Rij je ooit wel eens vol remmend door plassen water? Want dan gaat de boel sowieso trillen. (veelgemaakte fout)

Anders denk ik hier aan kromme naven of naven scheef in de lagers zijn gezet. Dit is na te meten met een micrometer op de naaf.
Pobresh
Rij je ooit wel eens vol remmend door plassen water? Want dan gaat de boel sowieso trillen. (veelgemaakte fout)

Anders denk ik hier aan kromme naven of naven scheef in de lagers zijn gezet. Dit is na te meten met een micrometer op de naaf.

Hier heb ik inderdaad op gelet! Remmen rustig ingeremd en plassen zoveel mogelijk ontweken.

Dank voor de suggestie!
Je kunt remschijven op de auto laten afdraaien, dit zou een eventuele afwijking op de naaf moeten compenseren.
Je rem ingetrapt houden, bij het stoplicht kan ook een oorzaak zijn. Als de remschijf heet is, en deze wordt op één punt vastgehouden terwijl deze afkoelt.
Is de naaf waar de schijf op zit gemonteerd 100% vuilvrij gemaakt voor montage? Als de schijf wat schuin op de naaf zit wordt deze vanzelf krom na verloop van tijd
wij hadden hier met 1 van onze auto's last van iets wat vergelijkbaar lijkt te zijn. de oplossing was andere blokken. de standaard blokken lieten bij ons gebruik oneven frictie materiaal achter op de schijf wat dan resulteerde in trilling bij remmen. standaard blokken vervangen voor street/track blokken en nooit meer last gehad van trillen.
Dank allen voor de suggesties.

Zoals eerder vernoemd begonnen de remmen weer langzaam te trillen. Helaas nu weer op het punt dat de trilling erg aanwezig is tijdens het remmen. Ik heb vandaag gemerkt dat de trilling voornamelijk uit het stuur komt en niet uit het rempedaal. Echter tijdens het rijden is er geen enkele trilling waarneembaar in de auto (bij geen enkele snelheid, alleen met remmen).

Nu is de vraag of het zin heeft om de naaf/wiellagers van de auto te vervangen.. Dit is echter een duur grapje dus ik wil eerst enige zekerheid/vertrouwen dat het probleem hierdoor verholpen wordt. Zijn er mensen die dit eerder meegemaakt hebben?

@MX6
Ik heb inmiddels afgeleerd om de rem vast te houden bij het stoplicht, dit is het helaas dus ook niet.

@Willem van Es
De naaf is iedere keer uitvoerig schoongemaakt voordat de nieuwe schijven geplaatst zijn.

@Uzzi
We hebben al meerder merken geprobeerd (Ford, TRW, Bosch, Brembo) helaas allemaal met hetzelfde resultaat.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2019 17:40 door Sander Gerritsen.
Naven zijn te meten met een micrometer voor je een beslissing maakt om ze te vervangen. Dan zie je of er een slag in zit en zo ja hoeveel (er zit een marge op) Kan namelijk ook een naaf zijn die scheef in een wiellager zit.

Trilling in het stuur kan ook vanuit de ophanging komen. Zoals uitgelubberde rubbers of kogels (stuurkogels bijvoorbeeld)
Als er daar iets niet klopt zal naderhand alles gaan trillen en komt het probleem steeds terug.
Dat je het bij het remmen merkt is vooral omdat het dan eerder opvalt (andere krachten op het wiel).
Als het de remmen zelf zijn zou je het vooral in je pedaal moeten voelen. Niet zozeer in je stuur. (al is het vaak beide)
Ik zit nu met hetzelfde probleem. Sinds het laatste onderhoud is het begonnen bij mijn Focus. Ze hebben toen de schijven en blokken vervangen en na 3000km begon het te trillen. Daarna nog een keer nieuwe schijven en die beginnen nu na weer ongeveer 3000km te trillen.
Nu merk ik ook dat na 234000km de hele voortrein een beetje week begint te voelen dus het kan inderdaad ook komen door speling in rubbers. De vraag is alleen wat de leasemij nog wil laten doen aangezien het contract tot ongeveer 240000km loopt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close