Audi a3 houdt in bij wegrijden

Gepost door Lotte 7394628 
Hi allemaal,

Ik heb een probleem met mijn audi a3 uit 1997. Een automaat met ong 170.000 km op de teller. Nu begrijp ik dat mijn autootje al oud is, dus dat er langzaam meer problemen komen. Echter ben ik wel benieuwd wat er aan de hand is.

Sinds een paar weken (sinds het vochtige weer) houdt mijn auto erg in als ik weg wil rijden. Hij schudt dan enorm (ook bij stationair draaien) en als ik gas geef dan rijdt hij wel weg maar heel moeizaam, alsof de auto tegengehouden wordt. Alsof hij eigenlijk af wil slaan, maar dit toch niet doet. Daarbij verdwijnt dit probleem zodra ik dezelfde rit eigenlijk ongeveer boven de 50 km per uur heb gereden. Wat zou dit kunnen zijn? De bougies en bougiekabels zijn recent vervangen.

Daarnaast is er ook een periode geweest dat de auto zo trilde en helemaal niet meer startte en dan 1 uur later weer wel. Dit lijkt nu weg te zijn. Advies van de ANWB was om maar zo lang mogelijk door te rijden en als hij echt niks meer doet, nog 1 x te bellen. Maar dit moment wil ik voor zijn.

Alvast bedankt!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-03-2019 10:25 door Lotte 7394628.
Klinkt als de ontsteking inderdaad. Bobine(s) vervangen en/of aansluitingen daar controleren op corrosie of loszitten. De boel inspuiten met vochtverdrijver. Kan je ergens overdekt parkeren om eens te kijken hoeveel dat scheelt?
Lotte 7394628
Hi allemaal,

Ik heb een probleem met mijn audi a3 uit 1997. Een automaat met ong 170.000 km op de teller. (..) . Alsof hij eigenlijk af wil slaan, maar dit toch niet doet. Daarbij verdwijnt dit probleem zodra ik dezelfde rit eigenlijk ongeveer boven de 50 km per uur heb gereden. Wat zou dit kunnen zijn? De bougies en bougiekabels zijn recent vervangen.

(..)

Als de motor dus enigszins op temperatuur komt ( boven de 50 km/h zoals je zelf schrijft) vervallen de klachten en rijdt de auto zoals je gewend was, begrijp ik.

Duidt, volgens mij, op een temperatuursensor in het motorblok dat een verkeerde waarde meet/geeft aan de computer waardoor ontstekingstijdstip foutief is in de eerste meters van rijden.

Wat voor motortype heb je? 1.6 of de 1.8T of de 2 liter?
Bedankt voor het meedenken! Ik heb een 1.6. Ik heb zelf niet zoveel verstand van auto's, maar de temperatuur op mijn display blijft vaak ook op 0 hangen. Hij gaat af en toe wel naar boven (niet boven de 90 graden), maar vaak gebeurt er ook niks. Is dit ook onderdeel van het door jou genoemde probleem?
Nou, dat duidt eerder op een versleten thermostaat die open blijft staan..

Ik doel op de temp. sensor die de temperatuur van het motorblok meet. Niet de temperatuurmeter die in de radiateur zit en het koelwater meet (als dat tegen het kookpunt aan zit, gaat de ventilator draaien (als het goed iswinking smiley )

Maar goed, ik ben geen expert in het sensor schema van dit VAG product. Die zijn er wel op dit forum, dus wellicht reageren die nog.
Durashift
Nou, dat duidt eerder op een versleten thermostaat die open blijft staan..

....e nog.

De meter op links is een sensorprobleem. Een open thermostaat loopt meestal wel naar de 70 graden ofzo.

Dus inderdaad, temperatuursensor vervangen..
Een thermostaat die open blijft staan krijgt de boel bij rustig rijden zeker niet op 70 graden.... allemaal even langslopen. Zowel de sensor als een thermostaat kosten de hoofdprijs niet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close