Schade na groot onderhoud

Gepost door Umut Sahin 
Beste

Onlangs heb ik mijn auto onderworpen aan een grote onderhoudsbeurt, waarbij de distributietiem, waterpomp, filters, olie, kleppendekselpakking en bougies werden vervangen. Het gaat om een Fiat Punto uit 2004.

Nadat ik de auto terug kreeg vertoonde deze een groot gebrek; de auto viel plots uit. Na het uitvallen was het even (10 min.) niet meer mogelijk om de auto weer te starten, eenmaal gestart viel de auto weer uit. Ik heb de monteur laten komen en die had geen idee wat er aan de hand was. Door met een sleutel op een ventiel te drukken liet hij wel zien dat er geen brandstof vloeide, terwijl de tank vol zat. Nadat de monteur de auto even kort bij de Fiat dealer had laten lezen kwamen ze, volgens mijn monteur, tot de conclusie dat ze niet wisten wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Na verloop van tijd heb ik mij laten vertellen door mijn monteur dat er problemen zijn in de computer van de auto, dit is een vaak verkomend probleem volgens hem, dit gebeurt dan ook toevalligerwijs.

Ik vertrouwde het niet waarna ik zelf naar de Fiat Dealer ging om te kijken of ze daadwerkelijk niets hadden gevonden. Wat blijkt, de monteur had de distributieriem niet goed op tijd gezet. Voor verder onderzoek aan de auto vraagt de dealer zakken vol geld.

Mijn vraag is, kan het niet goed op tijd zetten van de distributieriem ervoor zorgen dat dit probleem ontstaat, zo ja hoe aannemelijk is dit? Indien het verkeerd zetten van de distributieriem niet de oorzaak van dit probleem kan zijn, hoe aannemelijk is de kans dat de monteur dit probleem heeft veroorzaakt? Tot slot, kan een onderzoek door de Fiat dealer oorzaak van dit probleem achterhalen?

Mvg
Quote
Umut Sahin
Beste

Onlangs heb ik mijn auto onderworpen aan een grote onderhoudsbeurt, waarbij de distributietiem, waterpomp, filters, olie, kleppendekselpakking en bougies werden vervangen. Het gaat om een Fiat Punto uit 2004.

Nadat ik de auto terug kreeg vertoonde deze een groot gebrek; de auto viel plots uit. Na het uitvallen was het even (10 min.) niet meer mogelijk om de auto weer te starten, eenmaal gestart viel de auto weer uit. Ik heb de monteur laten komen en die had geen idee wat er aan de hand was. Door met een sleutel op een ventiel te drukken liet hij wel zien dat er geen brandstof vloeide, terwijl de tank vol zat. Nadat de monteur de auto even kort bij de Fiat dealer had laten lezen kwamen ze, volgens mijn monteur, tot de conclusie dat ze niet wisten wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Na verloop van tijd heb ik mij laten vertellen door mijn monteur dat er problemen zijn in de computer van de auto, dit is een vaak verkomend probleem volgens hem, dit gebeurt dan ook toevalligerwijs.

Ik vertrouwde het niet waarna ik zelf naar de Fiat Dealer ging om te kijken of ze daadwerkelijk niets hadden gevonden. Wat blijkt, de monteur had de distributieriem niet goed op tijd gezet. Voor verder onderzoek aan de auto vraagt de dealer zakken vol geld.

Mijn vraag is, kan het niet goed op tijd zetten van de distributieriem ervoor zorgen dat dit probleem ontstaat, zo ja hoe aannemelijk is dit? Indien het verkeerd zetten van de distributieriem niet de oorzaak van dit probleem kan zijn, hoe aannemelijk is de kans dat de monteur dit probleem heeft veroorzaakt? Tot slot, kan een onderzoek door de Fiat dealer oorzaak van dit probleem achterhalen?

Mvg

Mijn eerste gedachte bij het lezen van de eerste 2 alinea's was ook dat de distributieriem niet op tijd stond, dus als de FIAT garage dat bevestigd lijkt dat me duidelijk de oorzaak van de problemen.

Terug gaan naar de monteur, vertel hem dat de FIAT garage diagnose van verkeerd geïnstalleerde distributieset geeft geconstateerd en verlang van hem dat hij hem kosteloos corrigeert.
Quote
Zadelsnuiver
Quote
Umut Sahin
Beste

Onlangs heb ik mijn auto onderworpen aan een grote onderhoudsbeurt, waarbij de distributietiem, waterpomp, filters, olie, kleppendekselpakking en bougies werden vervangen. Het gaat om een Fiat Punto uit 2004.

Nadat ik de auto terug kreeg vertoonde deze een groot gebrek; de auto viel plots uit. Na het uitvallen was het even (10 min.) niet meer mogelijk om de auto weer te starten, eenmaal gestart viel de auto weer uit. Ik heb de monteur laten komen en die had geen idee wat er aan de hand was. Door met een sleutel op een ventiel te drukken liet hij wel zien dat er geen brandstof vloeide, terwijl de tank vol zat. Nadat de monteur de auto even kort bij de Fiat dealer had laten lezen kwamen ze, volgens mijn monteur, tot de conclusie dat ze niet wisten wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Na verloop van tijd heb ik mij laten vertellen door mijn monteur dat er problemen zijn in de computer van de auto, dit is een vaak verkomend probleem volgens hem, dit gebeurt dan ook toevalligerwijs.

Ik vertrouwde het niet waarna ik zelf naar de Fiat Dealer ging om te kijken of ze daadwerkelijk niets hadden gevonden. Wat blijkt, de monteur had de distributieriem niet goed op tijd gezet. Voor verder onderzoek aan de auto vraagt de dealer zakken vol geld.

Mijn vraag is, kan het niet goed op tijd zetten van de distributieriem ervoor zorgen dat dit probleem ontstaat, zo ja hoe aannemelijk is dit? Indien het verkeerd zetten van de distributieriem niet de oorzaak van dit probleem kan zijn, hoe aannemelijk is de kans dat de monteur dit probleem heeft veroorzaakt? Tot slot, kan een onderzoek door de Fiat dealer oorzaak van dit probleem achterhalen?

Mvg

Mijn eerste gedachte bij het lezen van de eerste 2 alinea's was ook dat de distributieriem niet op tijd stond, dus als de FIAT garage dat bevestigd lijkt dat me duidelijk de oorzaak van de problemen.

Terug gaan naar de monteur, vertel hem dat de FIAT garage diagnose van verkeerd geïnstalleerde distributieset geeft geconstateerd en verlang van hem dat hij hem kosteloos corrigeert.

Punt is dat ik niet 100% zeker ben dat het daardoor komt. De monteur beweert namelijk dat fout in de computer een veel voorkomend probleem is waar hij niet alleen niks mee te maken heeft gehad maar ook niks heeft gedaan wat daartoe kan leiden.
Hoedanook, die riem staat niet op tijd. Dat betekent dat het moment van ontsteking niet gebeurt wanneer het hoort te gebeuren en dat heeft als effect dat de motor niets doet. Zelfs als de computer ook stuk is dient de monteur er voor te zorgen dat de riem op tijd staat en als de FIAT garage heeft vastgesteld dat dit niet zo is dan moet hij dit gewoon oplossen. Dat verhaal van die computer lijkt mij eerder dat hij het probleem can zich af wilt schuiven. Waarom zou je deze monteur vertrouwen boven de FIAT garage?
Quote
Zadelsnuiver
Hoedanook, die riem staat niet op tijd. Dat betekent dat het moment van ontsteking niet gebeurt wanneer het hoort te gebeuren en dat heeft als effect dat de motor niets doet. Zelfs als de computer ook stuk is dient de monteur er voor te zorgen dat de riem op tijd staat en als de FIAT garage heeft vastgesteld dat dit niet zo is dan moet hij dit gewoon oplossen. Dat verhaal van die computer lijkt mij eerder dat hij het probleem can zich af wilt schuiven. Waarom zou je deze monteur vertrouwen boven de FIAT garage?

Ik ben misschien wel een essentieel punt vergeten te vermelden. Van de garage heb ik daarna ook te horen gekregen dat hij later had teruggebeld, hij had de distributieriem weer 'goed' op tijd gezet, maar het probleem was niet verholpen.

Begrijp mij niet verkeerd, dat ik naar de fiat dealer was gegaan was omdat ik hem niet vertrouwde. Voor nu wil ik zo veel mogelijk informatie inwinnen zodat ik bij een confrontatie wat sterker in mijn schoenen sta.
Heb het ook een keer meegemaakt na het wisselen van een koppakking van een fiat. vergeten een massa draadje van het motorblok vast te zetten, waardoor de ECU schade had opgelopen.
De motor liep nog wel, maar daar was ook alles mee gezegd.
Wie weet....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2019 17:22 door marcel21674.
Quote
Umut Sahin
Quote
Zadelsnuiver
Hoedanook, die riem staat niet op tijd. Dat betekent dat het moment van ontsteking niet gebeurt wanneer het hoort te gebeuren en dat heeft als effect dat de motor niets doet. Zelfs als de computer ook stuk is dient de monteur er voor te zorgen dat de riem op tijd staat en als de FIAT garage heeft vastgesteld dat dit niet zo is dan moet hij dit gewoon oplossen. Dat verhaal van die computer lijkt mij eerder dat hij het probleem can zich af wilt schuiven. Waarom zou je deze monteur vertrouwen boven de FIAT garage?

Ik ben misschien wel een essentieel punt vergeten te vermelden. Van de garage heb ik daarna ook te horen gekregen dat hij later had teruggebeld, hij had de distributieriem weer 'goed' op tijd gezet, maar het probleem was niet verholpen.

Begrijp mij niet verkeerd, dat ik naar de fiat dealer was gegaan was omdat ik hem niet vertrouwde. Voor nu wil ik zo veel mogelijk informatie inwinnen zodat ik bij een confrontatie wat sterker in mijn schoenen sta.

Misschien ben ik te pessimistisch, maar kun je er 100% op vertrouwen dat hij die riem echt op tijd heeft gezet? Het zou niet de eerste keer zijn dat een monteur liegt over gedane werkzaamheden, zeker wanneer het in eigen tijd moet gebeuren.
als de auto niet werkt en de garagist waar de d-riem vervangen, de auto niet in orde krijgt. haal je best de auto op en breng je het naar de fiat garage.
en zou ik een klacht indienen bij het gerecht. want u moet onkosten maken om een slecht(of niet) vervangen d-riem.
Anonieme bezoeker
Re: Schade na groot onderhoud
08-01-2019 19:57
Auto bij de Fiat dealer uit laten lezen voor diagnose kan nooit zakken met geld kosten. Kijk ook eens of de bougiekabels weer correct zijn aangesloten qua ontstekingsvolgorde.
Quote
Umut Sahin

Nadat ik de auto terug kreeg vertoonde deze een groot gebrek; de auto viel plots uit. Na het uitvallen was het even (10 min.) niet meer mogelijk om de auto weer te starten, eenmaal gestart viel de auto weer uit. Ik heb de monteur laten komen en die had geen idee wat er aan de hand was. Door met een sleutel op een ventiel te drukken liet hij wel zien dat er geen brandstof vloeide, terwijl de tank vol zat. Nadat de monteur de auto even kort bij de Fiat dealer had laten lezen kwamen ze, volgens mijn monteur, tot de conclusie dat ze niet wisten wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Na verloop van tijd heb ik mij laten vertellen door mijn monteur dat er problemen zijn in de computer van de auto, dit is een vaak verkomend probleem volgens hem, dit gebeurt dan ook toevalligerwijs.

Ik vertrouwde het niet waarna ik zelf naar de Fiat Dealer ging om te kijken of ze daadwerkelijk niets hadden gevonden. Wat blijkt, de monteur had de distributieriem niet goed op tijd gezet. Voor verder onderzoek aan de auto vraagt de dealer zakken vol geld.


Het verhaal klinkt mij een beetje in de oren als de monteur B. de Haas en de dealer die de brokken weer op mag lossen...
Ik kan me goed voorstellen dat de dealer eerst even verder wil onderzoeken (en die kosten dus ook in rekening brengt) i.p.v. alleen maar uit te lezen: een verkeerd gemonteerde distributieriem kan toch aardig wat schade aan de cilinderkop veroorzaken.
..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-01-2019 15:36 door Arievectra.
@ Muddy Bandit, precies mijn gedachte en B de Haas probeert zich er uit te lullen. Zo word goedkoop toch nog duurkoop. On Topic; ik zou het uit laten zoeken/repareren door de Fiat garage beste Umut Sahin en daarna je “monteur” met de rekening confronteren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close