Lampje brand na inbouw nieuwe motor

Gepost door Joran Berkhout 
Beste allemaal,

Afgelopen week heb ik, doordat mijn oude motor stuk is gegaan na het te lang rijden zonder motorolie, een nieuwe motor in laten bouwen. Het gaat hier om een Kia Picanto 1.0 uit 2005.

Het autodemontage bedrijf waar ik de motor gekocht gaf aan dat de motor nog uit de auto gehaald moest worden en dat hij geen problemen gaf. Echter na het inbouwen van de nieuwe motor bleef het motormanagement lampje branden. De garage heeft dit geprobeert te resetten en heeft ook mijn oude sensor teruggeplaatst omdat het misschien aan een kapotte sensor zou kunnen liggen. 1 rit zonder dat het lampje brandde en vervolgens ging die weer branden..... nu zegt dat de garage dat het waarschijnlijk de katalysator is van de nieuwe motor die een storing zou kunnen geven maar het autodemontagebedrijf blijft aangeven dat hij geen lampjes gaf bij het demonteren. (wel 3 maanden garantie maar zij kunnen blijven volhouden dat het de schuld is van de garage lijkt me)

Nu val ik een beetje tussen wal en schip en ben ik benieuwd wat jullie hierover denken. Zelf ben ik totaal leek wat betreft autotechniek.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2019 10:44 door Joran Berkhout.
Ja dat zal je zelf moeten oplossen lijkt me. Heeft de garage de motor geregeld? Is het een BOVAG garage?
Ik neem even aan dat de garage de in te bouwen motor voor je gekocht heeft.....

Kunnen deze mensen iets voor je betekenen?
Bron
Motormanagement lampje is nogal een brede omschrijving. En heel heel heel erg vaag.

Weet je de foutcode? Zit dit inderdaad in het emissiesysteem? Acceptatiewaarden van gasklep, gaspedaal en emissiesysteem al gewist cq. gereset? Toch een kabelbreukje ontstaan tijdens uit en inbouw (zeer goed mogelijk)
Welke delen van de oude motor zijn gebleven en wat is van de ruilmotor.
Ik weet niet wat je de garage als werkopdracht hebt meegegeven.
Gezien de onderstaande opmerking zou een verstandige werkopdracht geweest zijn om de auto weer goed rijdend te maken, liefst met prijsopgave vooraf.

Quote
Joran Berkhout
Nu val ik een beetje tussen wal en schip en ben ik benieuwd wat jullie hierover denken. Zelf ben ik totaal leek wat betreft autotechniek.

Dit dreigt inderdaad een gevalletje meneer kastje, mevrouw muur te worden. Met de verstandige werkopdracht zou ik met de garagist overleggen dat hij de sloopmeneer even belt en alles regelt (de garagist heeft dan met de sloperij besproken welke motor geschikt zou zijn). Lukt dat niet of weigert de garagist/autosloperij medewerking, kan je juridische hulp inschakelen.


Jammer genoeg zie je ook wel mensen die met een grote berg onderdelen naar een garage gaan met de opmerking: "monteer het even". Bijvoorbeeld, je haalt zelf uit eigen initiatief een sloopmotor en brengt motor en auto naar de garage. In dat geval wordt het touwtrekken wie er een foutje gemaakt heeft en wanneer.
(Jij hebt de verkeerde motor gekocht, de garage heeft hem niet correct gemonteerd, de motor was al stuk voordat hij uit de sloopauto gehaald werd, er was meer stuk dan alleen de motor.... ).
En degene die niet eens weet dat er motorolie in een motor moet, mag bewijzen wie er schuldig is....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2019 13:42 door rke.
Heb je de bijbehorende ECU van de motor ook mee laten wisselen? Mogelijk net een andere revisie, ivm. een gewijigde sensor oid.
Laten uitlezen bij de Kia dealer.
Volgens mij is de cruciale vraag wie de motor heeft geregeld. Als de garagist dat was, is het volgens mij niet jouw probleem. Jij hebt dan een overeenkomst met de garagist en hij is dan verantwoordelijk voor de gebruikte delen. Dan moet hij vervolgens met zijn leverancier uitzoeken wie eindverantwoordelijk is. Als jij de motor hebt geleverd, heb je inderdaad een gevalletje kastje muur vrees ik. Maar andere vraag: wat is de precieze storingscode die hij geeft? Het is een brandend lampje (niet knipperend) en de code verscheen niet meteen. Dat duidt nog niet direct op een enorm probleem.
Ik heb in dit geval "helaas" de motor zelf geregeld en het lampje is meteen gaan schijnen en niet later. Foutcode moet ik nagaan bij de garage. Als het daadwerkelijk de katalysator is dan zou mijn oude weer overgezet kunnen worden. Dat was de optie van de garage alleen moet ik daar wel weer 2(zegt hij) uur arbeid voor betalen. Maar waarschijnlijk wordt dat het gewoon. Eerst maar de foutcode(s) achterhalen.
Quote
Joran Berkhout
Ik heb in dit geval "helaas" de motor zelf geregeld en het lampje is meteen gaan schijnen en niet later. Foutcode moet ik nagaan bij de garage. Als het daadwerkelijk de katalysator is dan zou mijn oude weer overgezet kunnen worden. Dat was de optie van de garage alleen moet ik daar wel weer 2(zegt hij) uur arbeid voor betalen. Maar waarschijnlijk wordt dat het gewoon. Eerst maar de foutcode(s) achterhalen.

Voor je zo maar gaat (laten) vervangen inderdaad eerst beter diagnosticeren. Ben benieuwd naar die foutcode(s).
Quote
Joran Berkhout
Ik heb in dit geval "helaas" de motor zelf geregeld en het lampje is meteen gaan schijnen en niet later. Foutcode moet ik nagaan bij de garage. Als het daadwerkelijk de katalysator is dan zou mijn oude weer overgezet kunnen worden. Dat was de optie van de garage alleen moet ik daar wel weer 2(zegt hij) uur arbeid voor betalen. Maar waarschijnlijk wordt dat het gewoon. Eerst maar de foutcode(s) achterhalen.

Vraag een: welke foutcode (zoals s. velthuis ook aangeeft).
Twee: weet jij 100% zeker dat je de juiste motor 'geregeld' hebt?
Drie: je zit klem tussen wal en schip.

Vier: twee uur arbeid voor het monteren van de oude kat is best reeel. Dit klinkt als een garage die toch goed werk wil leveren.

Het kan iets simpels zijn als een slecht contactje maar het kan ook een oud model motor zijn die een ander motormanagementsysteem nodig heeft.

Ik zou eens langs een Kia dealer/specialist/importeur rijden en overleggen wat je het beste kan doen. Dat zal zeker niet gratis zijn, maar goed advies is heel waardevol. Misschien zijn er forummers die je aan een goed adres kunnen helpen.
Ik heb nog geen antwoord gelezen op de vraag of de ECU (motormanagementcomputer) mee is gewisseld.
Heel vaak hoort deze bij de motor, maar is deze niet vast met de motor verbonden, maar op een aparte plaats in de motorruimte bevestigd.
Dus als je dan de motor wisselt moet je ook de ECU wisselen.
Ik weet niet of dit bij jou auto ook zo is, zou het maar eens navragen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close