Hoe heet dit onderdeel?

Gepost door Yannick De Mol 
Er zit een gaatje in een onderdeel van mijn peugeot 306 uit 94 (niet op de foto. Nu ben ik op zoek naar een manier om dit te repareren maar dan moet ik eerst de juiste benaming hebben. Mochten jullie tips hebben of ervaringen over het repareren of vervangen van dit onderdeel hoor ik het graag.

Hoef je niet te repareren. Die leiding wordt gebruikt om warme lucht aan te zuigen via het uitlaatspruitstuk, die gaan wel eens vaker lek. Onder het metalen uiteinde is het één groot gat.
Mocht je hem willen vervangen (repareren met aluminiumtape werkt ook prima); het spul wordt verkocht als warmeluchtslang. Peugeot heeft ze misschien merkspecifiek, maar afhankelijk van de binnendiameter kun je ook bij andere aanbieders zoeken. Truma gebruikt dit spul bv ook voor de ringleiding van caravankachels:

[www.4campers.nl]
s velthuis
Hoef je niet te repareren. Die leiding wordt gebruikt om warme lucht aan te zuigen via het uitlaatspruitstuk, die gaan wel eens vaker lek. Onder het metalen uiteinde is het één groot gat.

Zo'n vermoeden had ik al! Dankjewel voor het bevestigen

s velthuis
Mocht je hem willen vervangen (repareren met aluminiumtape werkt ook prima); het spul wordt verkocht als warmeluchtslang. Peugeot heeft ze misschien merkspecifiek, maar afhankelijk van de binnendiameter kun je ook bij andere aanbieders zoeken. Truma gebruikt dit spul bv ook voor de ringleiding van caravankachels:

[www.4campers.nl]

Ook bedankt voor deze reactie! mocht ik ooit nog eens het idee hebben dat ik dit wil vervangen weet ik welke kant ik op moet smiling smiley
Defrosterslang, om ijsvorming in 't inlaattraject te voorkomen (carbfreeze). Maar tegenwoordig stellen de winters in NL niet zoveel meer voor, dus zo heel spannend is dit onderdeel niet.
Grootste kans op ijsvorming is rond de 4-5 graden boven nul en zeker als er een hoge luchtvochtigheid is. Door de stroomsnelheid van de lucht door venturies koelt deze verder af en kans dat het water bevriest in delen van het inlaatkanaal, waar ook kleine openingen zitten (vacuum aansluitingen etc) die dan verstopt kunnen raken. Wel handig als er wat warme lucht vanaf het uitlaatspruitstuk opgezogen kan worden.
Pietzoveel
Grootste kans op ijsvorming is rond de 4-5 graden boven nul en zeker als er een hoge luchtvochtigheid is. Door de stroomsnelheid van de lucht door venturies koelt deze verder af en kans dat het water bevriest in delen van het inlaatkanaal, waar ook kleine openingen zitten (vacuum aansluitingen etc) die dan verstopt kunnen raken. Wel handig als er wat warme lucht vanaf het uitlaatspruitstuk opgezogen kan worden.

Klopt helemaal. Bij echte koude is er niet genoeg vocht in de lucht om een probleem te zijn. Het venturi verhaal slaat wel op carburateurs wat deze 206 al niet meer heeft. Echter.. bij de gasklep ontstaat dit effect ook en een heel groot deel van de auto's heeft nog steeds een gasklep. Die hebben dan of een door koelwater verwarmde gasklep of inderdaad een systeem waarbij er (al weer heel wat jaren automatisch maar vroeger handmatig) omgeschakeld wordt om lucht die langs de uitlaat aangezogen wordt. Dat is deze slang dus. De slang mag aan alle kanten lekken maar helemaal verwijderen is ook weer niet zo'n goed idee. De kans op bevriezing is wel erg klein.
Hoi Yannick,

Zoals je gelezen hebt, is dit onderdeel om ijsvorming in de carburateur te voorkomen. Ik heb dit onderdeel bij mijn 106 buiten werking gezet op de volgende manier:

Het risico op ijsvorming bij carburateurs is al erg klein (ik heb een motorfiets die er om bekend staat dat hij er veel last van heeft, ik ken de omstandigheden die problemen geven) en bij problemen is het een kwestie van even wachten. De motorwarmte zal de minimale hoeveelheid ijs snel smelten en dan werkt de carburateur weer. Wat de problemen kunnen zijn bij een injectiemotor weet ik echt niet, daarom heb ik deze rommel in een doos in de schuur gemikt.
Even voor de goeie orde: bovenstaande foto's lijken mij monopoint/singlepoint injecties (géén carburateurs) gezien ook de ecu bovenop 't rechterspatbord.
Sjon77
Even voor de goeie orde: bovenstaande foto's lijken mij monopoint/singlepoint injecties (géén carburateurs) gezien ook de ecu bovenop 't rechterspatbord.

Is Idd monopoint
Systeem is zelfs vrijwel gelijk aan hetgeen jij bekend mee bent qua componenten en werking. (Mono Motronic)
Maar ook die hebben last van koud en vochtig weer. Vooral als de spruitstukverwarming het niet doet (Smoren)

Die slang kun je eraf laten als die eenmaal zover heen is. De temperatuursensor regelt dat normaal gezien grotendeels bij en idd, we hebben erg zachte winters tegenwoordig.
Repareren met alutape is een mogelijkheid, maar geen duurzame reparatie.
Dat er scheuren/gaatjes in zitten is op zich niet heel erg.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close