Vragen over automatische verlichting

Gepost door Val 
Goede morgen,

Fijne optie die automatische verlichting... alleen werkt het niet altijd. Ik zie bv. genoeg auto's alleen met DRL rijden als het toch al redelijk donker wordt. Bij andere auto's "springt" de verlichting op de goede momenten/weersomstandigheden aan.

Nu is mijn vraag.. kun je dit beïnvloeden? Ik bedoel of je de instellingen dat de verlichting inschakelt op een eerder moment gaat branden (ik bedoel nog steeds op automatische verlichting) en niet dat je in de schemer alleen nog met DRL rijd..

Bij Volvo bv. brandt de verlichting altijd. Is dit ook uit te schakelen dat je zelf de verlichting kan aanzetten? Het lijkt mij namelijk een extra belasting voor de startmotor...

Kortom ik zou graag willen weten of de automatische verlichting op auto's is in te stellen (in de instellingen/software van de auto) en of de verlichting op Volvo's (die altijd brand, ook oudere types) of dat ook is uit te zetten? Is dit bijv. een zekering die je eruit moet halen of hoe doe je dat?

Alvast bedankt. cool smiley
Bij enkele modelleren kan je gevoeligheid van de licht sensor via menu instellen (meestal bij duurdere modellen). Ik weet niet hoe is het bij Volvo.

Daarnaast kan bestuurder lichten altijd aan hebben staan (gewoon via knopje en dus niet op sensor aan/uit laten springen).
Bij BMW kan de dealer het instellen via de software.

De startmotor trekt zoveel meer stroom dat de verlichting er nog wel bij kan. Het is zelfs een tip bij strenge vorst: even een halve minuut je verlichting aan om de accu iets op te warmen en dan starten, de accu heeft dan meer kracht.

Ik rij zelf 's zomers wel eens bewust op DRL stand (dimlicht altijd uit) zodat mijn verlichting niet bij elk viaduct en parkeergarage aan- en uitspringt.
Ik heb dan wel altijd verlichting achter en voor.

Op automatische stand gaat/blijft hij echt snel aan. Zelfs met laagstaande zon en zeker met schemer, regen etc.
Mijn auto schakelt zelf de verlichting even uit wanneer de auto gestart wordt.

Die auto's die je alleen met dagrijverlichting ziet rijden zijn vooral mensen die denken dat hun verlichting allang aanstaat (omdat die drl zoveel licht geeft). Als daarnaast ook het dashboard nog eens verlicht is dan heb je helemaal niet door dat je zonder verlichting rijdt.

Op de automatische stand gaat in bijna elke auto het licht wel op tijd aan.
Helaas alleen niet bij elk merk tegelijk met de ruitenwissers.
T Aus
Mijn auto schakelt zelf de verlichting even uit wanneer de auto gestart wordt.

Die auto's die je alleen met dagrijverlichting ziet rijden zijn vooral mensen die denken dat hun verlichting allang aanstaat (omdat die drl zoveel licht geeft). Als daarnaast ook het dashboard nog eens verlicht is dan heb je helemaal niet door dat je zonder verlichting rijdt.

Op de automatische stand gaat in bijna elke auto het licht wel op tijd aan.
Helaas alleen niet bij elk merk tegelijk met de ruitenwissers.

2X spijker en kop! Om eerlijk te zijn snap ik geen bal van die lichtsensoren. Heb er zelf ook 1. Maar heb de knop altijd op verlichting aan staan. Niet zo irritant als auto's die onverlicht rondrijden in een flinke bui of als het toch echt al donker word.

Daarnaast snap ik ook niet waarom dimlicht niet gewoon standaard aan staat, zeker met moderne led lichten trekt dat niet zoveel van de accu. Scheelt ook weer een knop op het dashboard...
Bedankt voor de reactie's.

Ja ik zag laatst, terwijl het donker was, gewoon een nieuw type Aygo met alleen dagrijverlichting. Hoe kan het dat die sensoren dat dan nog steeds niet detecteren?
Is bij de dealer/garage niet software matig in te stellen wanneer je de verlichting aan wil hebben of bij een bepaalde lichtintensiteit?
Natuurlijk kan ik altijd zelf de lichtschakelaar op dimlicht zetten maar deze "automatische verlichting' functie zit er nou eenmaal op en dan wil ik het ook gebruiken.
Kans is groot dat een Aygo geen lichtsensor heeft.
Gebeurt vaak doordat de dagrijverlichting best fel is en recht voor de auto nog best wat licht geeft. Mensen die niet zover vooruit kijken en/of op een goed verlichte weg rijden hebben er dus geen erg in dat ze geen dimlicht voeren.

De lichtsensoren zijn de afgelopen jaren wel een stuk verbeterd, bij mij staat hij altijd op automatisch en ook in lastige situaties (mist, regen, sneeuw) maakt de sensor de keuze die ik zelf ook zou maken. Wel gaat de verlichting, in vergelijking met andere merken, wat laat aan in bijv. een tunnel maar dat lijkt me niet zo'n ramp.
Als je een auto in het schemer tegen komt met alleen DRL heeft de bestuurder de verlichting uit staan. Ik kom het zo vaak tegen en eigenlijk zouden we hier wel enigszins blij om moeten zijn, deze bestuurders hadden anders waarschijnlijk helemaal geen verlichting aan gehad.

Bij mijn huidige auto bevalt me de sensor uitstekend, bij een viaduct(je) gaat de verlichting niet aan, bij een brede viaduct of tunnel meteen. Ook met regen gaat deze direct aan. Tevens branden bij mij achter de achterlichten altijd.
Arjee
...
Daarnaast snap ik ook niet waarom dimlicht niet gewoon standaard aan staat, zeker met moderne led lichten trekt dat niet zoveel van de accu. Scheelt ook weer een knop op het dashboard...

De knop heb je vaak al nodig voor parkeerverlichting, vaak zit het ook in de stengel die al 15 jaar gebruikt wordt en 95% van de modellen hebben nog steeds halogeen (achter) of xenon dat toch best wel wat vermogen.
Volvo heeft de schakelaar ook nog steeds voor parkeerverlichting én grootlicht mogelijk maken (je kan grootlicht niet vastzetten in de 'dagstand').

De autoindustrie is heel conservatief daarin. Misschien is dit ook wel goed. Net zoals de regensensor in de geparkeerde auto met open schuifdak. "Automatisch dicht!!" zou je zeggen. Todat er in de zon een hond of kind in de auto met open dak zit en een fontein of sproeier een paar druppeltjes water op de sensor laat komen of een kind heeft z'n hoofd uit het dak gestoken.

Als ik iemand aan het stalken ben, zet ik ook liever het licht even uit drinking smiley
Val
Goede morgen,

Fijne optie die automatische verlichting... alleen werkt het niet altijd. Ik zie bv. genoeg auto's alleen met DRL rijden als het toch al redelijk donker wordt. Bij andere auto's "springt" de verlichting op de goede momenten/weersomstandigheden aan.
Ik vind het knap dat jij aan de buitenkant van een auto kunt zien of 'ie automatische verlichting heeft. Of dat de automatische verlichting aanstaat.

Ik zie net als jij regelmatig in het schemer/donker auto's met alleen maar de LEDjes vóór ingeschakeld, maar ik durf te stellen dat het vrijwel altijd gaat om auto's zonder lichtsensor.

Daarnaast is er nog een plukje auto's waarbij de optie wél aanwezig is, maar waarvan schakelaar van de verlichting om de één of andere reden niet op 'Automatisch' staat, en de bestuurder er geen erg in heeft, en er zijn bestuurders die in het donker met stadslicht rondrijden. Daarbij zijn de achterlichten wel ingeschakeld maar heb je aan de voorkant de lichtopbrengst van een halfdood waxinekaarsje.

De vraag is of dit soort mensen de dimlichten wel ingeschakeld zou hebben als hun auto géén DRL's had gehad.

val
Nu is mijn vraag.. kun je dit beïnvloeden? Ik bedoel of je de instellingen dat de verlichting inschakelt op een eerder moment gaat branden (ik bedoel nog steeds op automatische verlichting) en niet dat je in de schemer alleen nog met DRL rijd..

Ik heb inmiddels al een aantal auto's met automatische verlichting gehad en daarbij was dit niet in te stellen (kan met automatische ruitenwissers wel overigens). Wel is er zoals gezegd altijd een lichtschakelaar en die moet je wel op 'AUTO' zetten om de automatische verlichting überhaupt te kunnen gebruiken.

Overigens gaat automatische verlichting naar mijn smaak altijd éérder aan dan ik het zelf nodig acht, dus werkt het m.i. prima. Alleen soms met mist doe ik zelf het dimlicht aan.

val
Bij Volvo bv. brandt de verlichting altijd. Is dit ook uit te schakelen dat je zelf de verlichting kan aanzetten? Het lijkt mij namelijk een extra belasting voor de startmotor...

Das war einmal. Bij moderne Volvo's werkt de verlichting net als bij iedere andere gangbare auto.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close