Nissan Micra met vreemd geluid

Gepost door Suzanne Nijenhuis 
Hoi autoliefhebbers,
Ik ben een beetje ten einde raad en kom daarom maar even hier om advies vragen.
Ik rij al vijf jaar in een Nissan micra 1.3 k11 uit 2001. Er is al heel wat werk aan verricht in de tussentijd, meest recentelijk een nieuwe homokineet, stuurkogel, en nieuwe voorbanden geplaatst. Sindsdien hoor ik een vreemd geluid wat steeds erger lijkt te worden. Eerder hoorde ik het alleen bij accelereren op de snelweg vanaf 100 km/u, nu is het al hoorbaar vanaf 70/80 km/u. Het enige waar ik het mee kan vergelijken is een soort vaag helikoptergeluid.
Voor degenen die het willen horen:
[vocaroo.com]
(Tussen de 0:15 en 0:20 is het vooral goed te horen).

Ik hoor het dus alleen bij het versnellen, voor mijn gevoel erger wanneer ik ook naar de linker baan stuur of een helling op rij.

Ik ben bij mijn vaste garage geweest en zij konden niks vinden. Ik ben vervolgens naar een tweede (duurdere) garage geweest en ook zij stonden versteld en konden niks vinden. Hier hadden ze het wel over het wiellager linksachter dat "in de verte" te horen is maar voorlopig nog niet aan de beurt is. Ze hebben alles nagelopen en uitgesloten, tot de wieldoppen aan toe.
En toch blijf ik het horen en wordt het geluid steeds beter hoorbaar. Ik kan hier best slecht tegen merk ik. Beide garages hebben me verzekerd dat het veilig is, maar het gaat me er meer om dat ik het irritant vind dat mijn auto die ik zo goed ken ineens uit het niets een raar geluid begint te maken.

Jullie enig idee?
Alvast bedankt

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-10-2018 17:51 door Suzanne Nijenhuis.
Ik heken het niet, maar aangezien je het met accelereren hoort zou ik iets in de aandrijflijn verwachten. Homokineet lijkt mij de eerste verdachte. Verklaart het ook dat je het ook hoort tijdens het sturen.
Het lijkt wel een plastic kap of scherm.

Als je een (oud) mobieltje of draadloze headset hebt kan je die op verschillende plekken vast tapen om te zien of het voor, achter of onder is..
@vin_cent: de homokineten hebben ze gecheckt dus dat zouden ze denk ik gezien hebben als daar iets mee was?

Ik hoor het overigens niet bij lagere snelheden, ook niet als ik flink hard de rotonde over ga. Ik kan me herinneren toen de homokineet kapot was dat ik echt een kloppend geluid hoorde bij naar links sturen. Die is in maart vervangen.

@V0RQ: Oeh dat vind ik een goed idee, dat ga ik eens proberen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-10-2018 19:02 door Suzanne Nijenhuis.
Suzanne Nijenhuis
...
@V0RQ: Oeh dat vind ik een goed idee, dat ga ik eens proberen

Sommige garages hebben een set met 4 of 6 zendertjes met microfoon. Dat werkt nog handiger.

Het klinkt alsof je de motor moet belasten of heel de wagen linksom stuurt om de motor te laten kantelen in de motorsteunen en dan raakt er iets een scherm.

Heb je zo'n sierkap op je blok die je los kan halen, slechte motorsteunen, luchtfilterdoos los?

Probeer eens een lange snelle bocht links of rechtsom?
V0RQ
Heb je zo'n sierkap op je blok die je los kan halen, slechte motorsteunen, luchtfilterdoos los?

Probeer eens een lange snelle bocht links of rechtsom?

Een lange snelle bocht rechtsom heb ik vanmiddag gehad bij het de snelweg oprijden, daarbij hoorde ik niks. Bij naar links sturen hoor ik het dus wel, maar alleen weer bij hoge snelheden. Hoe zou ik bovenstaande dingen kunnen checken/testen?
Het geluid lijkt wel meer van achter te komen, dat dachten ze in de garage ook. Er is een beetje discussie geweest of het links/rechts is.
Even gezien de recente reparaties: is de auto wel opnieuw uitgelijnd en zijn de wielen goed gebalanceerd?

Het kan zijn dat de rubbers van de stabilisatiestangen ergens versleten zijn c.q. beschadigd zijn c.q. te strak/niet strak genoeg vastgezet zijn bij de werkzaamheden (ik zag die dingen niet op het vervangingslijstje staan) en deze nu wat trillingen doorgeven, idem voor de schokbreker.
Andere mogelijkheid is toch de aandrijfas, als daarvan één homokineet vervangen is kan de homokineet aan de andere kant van die as ook gaar zijn. (of de borging van de as/homokineet zit niet goed, maar ik weet zo uit m'n hoofd niet hoe dat bij een Micra precies in elkaar steekt)

Het geklapper klinkt me eigenlijk iets te regelmatig om dit buiten de aandrijflijn en ophanging te gaan zoeken, en aangezien een carrosserie als een grote klankkast werkt is de kant waar aan gewerkt is toch wel mijn eerste verdachte.
Inderdaad, zat ook te denken aan uitlijnen, beetje spanning op de lagers.
Gecupte banden.
Wiellagers hebben ze gecheckt en het linker achter wiellager lijkt eraan te komen zeiden ze, maar mag voorlopig nog geen probleem zijn. Zou ik het dan niet ook bij naar rechts sturen moeten horen?

Uitlijnen laat ik vandaag doen, want het stuur staat op een rechte weg inderdaad wat naar links gedraaid. Zou dat zo'n probleem kunnen veroorzaken?

Profielen van de banden hebben ze ook gecheckt, voor liggen nieuwe banden dus die zijn prima. Rechts achter is wat versleten maar geen overduidelijke cupping.

Ik heb onder de motorkap gekeken maar er ligt/hangt niks los, luchtfilterkap zit goed. Wel iets raars: omdat het soms lijkt alsof de wielen ergens aanlopen heb ik voor even aan beide kanten de krik eronder gezet. Rechts hoor ik een schrapen geluid als ik het wiel draai, een metaal op metaal geluid. Links krijg ik het wiel niet van de grond met mijn krik (maar die gaat ook niet zo hoog). Onbelast, dus op de brug, was er niks te horen. Remblokjes zijn pas vervangen en die zien er volgens de jongens bij de garage nog prima uit. Ook merk ik dat als ik links een een beetje gewicht op de auto zet en loslaat alsof er iets piept - een beetje een rubbergeluid zegt maar. Of een krakend bed geluid winking smiley. Ik blijf het maar raar vinden.
ik verdenk persoonlijk die remschijf afdekking, je weel wel zon halve maan die af bescherming voor de remschijf erachter gemonteerd wordt. Die zit wellicht niet 100% vast. Verklaard het schrapend geluid. Maar goed jammer dat ik er niet fysiek kan kijken, anders had ik je graag geholpen.
Suzanne Nijenhuis
Wiellagers hebben ze gecheckt en het linker achter wiellager lijkt eraan te komen zeiden ze, maar mag voorlopig nog geen probleem zijn. Zou ik het dan niet ook bij naar rechts sturen moeten horen?

Ik heb een wiellager gehad die zoveel geluid maakte dat je elkaar niet meer kon verstaan. Eenmaal gedemonteerd was er niets aan te zien, ook met de auto op de krik was er geen speling waarneembaar. Met andere woorden, een visuele inspectie geeft geen uitsluitsel.
Haha ik had je hulp graag gehad!
Hij staat nu in de garage om uitgelijnd te worden en daar hebben ze ook nog even geluisterd. De jongen die ik sprak begon over allerlei kwalen - homokineet links is versleten en hij raadt aan de volledige as te vervangen, de versnellingsbak moet worden vervangen. Gezien ze bij de andere garages ook uitgebreid hebben getest en de versnellingsbak in 2014 nog volledig is vervangen (door een nieuwe) lijkt dat me een beetje overdreven.

Wel vond hij een kap in de wielbehuizing rechtsvoor die volledig loshing en duidelijk tegen het wiel aangelopen is. Die heeft hij vastgezet. Zou dat het klapperende geluid kunnen zijn, dat ik het daarom ook alleen op de snelweg en bij versnellen (wind) hoor? Ik durf het bijna niet te geloven. Straks weer even de snelweg op en dan zien we het wel.

Keep you updated!
Toetsje
Ik heb een wiellager gehad die zoveel geluid maakte dat je elkaar niet meer kon verstaan. Eenmaal gedemonteerd was er niets aan te zien, ook met de auto op de krik was er geen speling waarneembaar. Met andere woorden, een visuele inspectie geeft geen uitsluitsel.

Wat raar. Hoe zou ik daar met zekerheid achter kunnen komen dan? Zonder (mogelijk) onnodig het wiellager te vervangen? Of is dat de enige manier om het zeker te weten?
Helaas. Het geluid is er nog steeds. Ze vermoedden de homokineet linksvoor, maar dat is nog niet heel duidelijk. Hun advies (zelfde als bij de vorige garage): wachten tot het geluid erger wordt en hoorbaar bij lagere snelheden en dan terugkomen. Beetje teleurstellend wel.
Wiellagers openbaren zich doorgaans goed als je op een lege weg gaat zigzaggen. Daar hoef je niet heel hard voor te rijden, een kilometertje of 50 per uur is genoeg. Korte bochtjes en een defect wiellager begint te zingen zodra deze zwaarder belast wordt. In praktijk het buitenste wiel in een bocht. Cuppen is uit te sluiten door de banden links en rechts om te zetten. Als een gecupte band tegen de draairichting in gaat draaien, verandert of verdwijnt het geluid. Schokdempers zijn ook goed gecontroleerd? Geen dansend (achter)wiel?
s velthuis
Wiellagers openbaren zich doorgaans goed als je op een lege weg gaat zigzaggen. Daar hoef je niet heel hard voor te rijden, een kilometertje of 50 per uur is genoeg. Korte bochtjes en een defect wiellager begint te zingen zodra deze zwaarder belast wordt. In praktijk het buitenste wiel in een bocht. Cuppen is uit te sluiten door de banden links en rechts om te zetten. Als een gecupte band tegen de draairichting in gaat draaien, verandert of verdwijnt het geluid. Schokdempers zijn ook goed gecontroleerd? Geen dansend (achter)wiel?

Ik heb even geprobeerd een scherpe bocht beide kanten op te maken met 30/40 km/u en ik hoor niks bijzonders. Schokdempers hebben ze gecheckt inderdaad (en ik zelf thuis ook nog).

De banden zijn achter dus wel een beetje gecupt maar minimaal, en volgens de jongens van de garage is het geluid te hard om daar vandaan te komen.
Homokineet bij Micra is duidelijk tok-tok geluid in bochten.

Vraag ook even op t Micra fanclub forum
kjiratsiekoedel
Homokineet bij Micra is duidelijk tok-tok geluid in bochten.

Vraag ook even op t Micra fanclub forum
Ja dat herken ik van toen de rechter homokineet kapot was. En aangezien die vervangen is kan ik me niet voorstellen dat die nu weer kapot is. Maar zou het dan niet inderdaad de homokineet aan de andere kant van dezelfde as kunnen zijn?
Ik herken dit geluid uit mn eigen micra k11 bj2000 en verdenk vrijwel zeker dat het de homokineten zijn.
Het kan goed zijn dat er bij lage snelheid geen bijgeluid aanwezig is, maar naarmate de snelheid hoger ligt het geluid optreed omdat het vet naar de buitenste kanten van de aandrijfashoes wordt geslingerd.

Dus hoeveel vet zit erin en hoeveel heeft de oude homokineet op zn donder gehad door een mogelijke defecte aandrijfashoes?
Hunemu
Dus hoeveel vet zit erin en hoeveel heeft de oude homokineet op zn donder gehad door een mogelijke defecte aandrijfashoes?

Bij het vervangen van de buitenste homokineet is er een nieuwe ashoes met nieuw vet omheen gezet. Bij het controleren leek dat allemaal nog prima te zijn.

Ik ga volgende week wel even terug naar de garage met de vraag om specifiek de homokineten even na te laten kijken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-10-2018 22:47 door Suzanne Nijenhuis.
Wat ik me vandaag ineens bedacht, is dat eerst de oude, kapotte ashoes vervangen is en pas later de homokineet (die toch te beschadigd bleek te zijn). Die hebben ze in diezelfde ashoes gestopt. Zou het kunnen dat door het meerdere keren uitrekken van de hoes, deze niet meer goed afsluit en het vet er inderdaad langzaam uitloopt tijdens hoge snelheden? Of redeneer ik dan verkeerd?
Waarom hebben ze dezelfde ashoes gebruikt dan? Bij een nieuwe homokineet zit meestal meteen ook een nieuwe hoes en aandrijfasmoer.
Omdat deze dus ook twee weken eerder vervangen was. Tenminste, op de factuur zag ik de tweede keer geen ashoes staan.
Hier wat extra informatie: als ik tijdens het versnellen over een heuveltje rij dan "veert" het geluid mee, als in dan hoor ik trrrr-niks-trrrr.
Ook hoor ik het erger wanneer ik een heuvel op rij, of wanneer ik stevige tegenwind heb naar mijn idee. Heuvel af hoor ik het weer minder.
Update over het mysterieuze gerammel: ik heb voor, achter, links en rechts geluidsopnames gemaakt en het geluid is toch echt duidelijk het hardst linksachter. Geen homokineet dus. Ik heb een paar stevige duwen gegeven tegen de zijkant linksachter en soms hoor ik, heel in de verte, een tik. Wiellager zal niet denk ik, aangezien het ook harder klinkt als ik juist naar links stuur. In/onder/rond de wielkap kan ik niks vinden wat los zit of aanloopt. Het wordt steeds bizarrer nut smiley
wat ik al aan het begin van dit topic aangaf... stabilisatiestangen inmiddels gecontroleerd?
Muddy Bandit
wat ik al aan het begin van dit topic aangaf... stabilisatiestangen inmiddels gecontroleerd?

Ik ben nog niet terug bij de garage geweest, nog geen tijd voor gehad, maar wel na het werk thuis even gekeken nog. Hoe zou ik dit kunnen checken? Er zit geen speling of iets op de stabilisatorstang.

Wel merk ik, vooral als mijn auto met de linkerkant op een stoepje geparkeerd staat, dat ik een tik hoor als ik tegen het linker achterwiel druk. Ik heb alles linksachter bekeken en hier en daar gecheckt of ik iets kon vinden dat los zit/speling heeft of rammelt. Ik heb één ding kunnen vinden: een klein spiraalveertje met een soort stangetje er doorheen, die los zit en dus tegen de binnenkant van het veertje aan rammelt. Ik heb geen idee waar dit veertje voor is en kan online niks vinden. Ik zal er morgen eens een foto van maken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-11-2018 02:12 door Suzanne Nijenhuis.
Inmiddels ben ik erachter wat het rammelende dingetje is, een vriend van me vertelde me dat het de veer van de remkrachtverdeler is die iets strakker gezet moet worden. Geen idee of het gerammel daar vandaan komt.
Hier een filmpje: Filmpje

To be continued.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-11-2018 16:39 door Suzanne Nijenhuis.
Inmiddels zijn we al weer even verder en is het probleem nog steeds niet opgelost sad smiley

Wel is me laatst opgevallen dat het vloeistof van de stuurbekrachtiging flink onder het minimum stond. Bij de garage hebben ze deze bijgevuld en ergens een klem (?) vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou dit ermee te maken kunnen hebben denken jullie?

Even de symptomen nogmaals duidelijk op een rijtje:
-rammelend geluid, vooral bij optrekken, vanaf 70/80 km/u
-niet gebonden aan toerental, wel aan snelheid
-erger bij het naar links sturen of meer belasting (bij een heuvel oprijden bv)
-lijkt minder erg wanneer ik een bijrijder mee heb
-geen trilling in de auto/stuur voelbaar (soms trilt het stuur wel op oneffen wegdek maar dat is niet gebonden aan het geluid)
-geluid lijkt bij opname in de auto van linksachter te komen, maar daar is vooralsnog niks te vinden (bovendien zit er een roestplek in de wielkas linksachter waardoor misschien het geluid gewoon daar het beste hoorbaar is)
-inmiddels gecontroleerd: wiellagers, aandrijfas, uitlaat, hitteschild, mogelijk loszittende onderdelen, klapperende wieldoppen, stabilisatorstangen, remmen.
Er loopt dus iets aan binnenin de remtrommel.
Om dat bevestigd te krijgen kun je eens proberen om, als je het geluid hoort bij het bocht omgaan, op de rem te trappen, bij voorkeur met tegelijkertijd gas geven om op gelijke snelheid te blijven. Als het geluid dan wijzigt of weg is, weet je dat het een rem-issue is.
Dat kan veroorzaakt worden door een net niet helemaal mooie ronde (loopvlak) of vlakke (wielvlak) remtrommels.
Of door net niet helemaal lekker passende remschoenen (aftermarket)
Of minimaal ingelopen wiellagers.
De makkelijkste manier om de oorzaak te achterhalen is ze een voor een vervangen, te beginnen bij de wiellagers.
Technisch gezien is er echter geen enkele noodzaak en kun je zo waarschijnlijk nog jaren doorrijden.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-12-2018 11:02 door Pepe41.
Zet je reserve wiel anders even linksachter en ga dan een stukje rijden.
Dan ben je er 100% zeker van dat het je band niet is of juist wel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close