Stationair probleem lupo 1.4 16v 74kw

Gepost door robert cleveringa 
Dag,

Hierbij het probleem:

S'ochtends slaat de auto goed aan, sloeg eerst af, gasklephuis niet meer in basisstand te zetten. Deze dus vervangen voor een andere en ingeleerd, dat probleem is dus opgelost.

Nu is het zo wanneer de auto warm wordt hij niet mooi stationair meer draait, heeft een beetje moeite zeg maar, wanneer je de koplampen met bv de achterruitverwarming aanzet de moter mooier stationair draait.

Dacht het probleem gevonden te hebben doordat ik zag dat het uitlaatspruitstuk lek was, deze vervangen helaas probleem niet weg.

Lambdazonde is ook getest en al vervangen, die werkt ook goed. Ook bij de uitlaatgastest bij de apk vandaag ook geen problemen.

Heb ook gezocht naar vacuüm lekken, helaas niet gevonden.

Uitlezen geeft geen foutcodes.
Iemand enig idee waar ik dit moet gaan zoeken?

De auto waar het omgaat is een vw Lupo 1.4 16v 74 kw motercode Afk, dus de 100 pk versie.
Temperatuursensor

En als dat niet helpt zou ik eens alle motormassapunten nagaan en kijken of de massakabels nog goed genoeg zijn voor hun werk.

Hoe is de rest van het onderhoud gesteld? boegies, kabels, filters e.d.?
Hi,

Temperatuur sensor kan het niet zijn volgens mij, hij geeft op dashboard goede waarde aan, en ook in de vagcom geeft hij de juiste temperatuur aan.

Vandaag andere bougiekabels erop gezet, helaas zonder resultaat.
Bij de apk zeiden ze dat het misschien lag aan de benzinedrukregelaar, dus ook eentje van de sloop geprobeerd, helaas niks uitgehaald.

Massapunten zal ik nog eens nalopen, zie wel dat de kabel zelf van de bak naar de auto gecorrodeerd is.
Dashboard is niet dezelfde sensor, wel dezelfde unit.

En in vagcom moet ie koud in principe de buitentemperatuur aangeven. Maar die kan ook ineens anders gaan of fluctueren zonder dat je het direct kan zien als je uitleest.

Benzinefilter kan verstopt zitten, vandaar dat ik naar het onderhoud vraag winking smiley regelmatig is die al net zo oud als de auto.
Hi,
Thanks voor je respons.

De lupo is de afgelopen 11 jaar van mijn moeder geweest en altijd netjes onderhouden.
Maar ik kan natuurlijk het filter en temperatuur sensor nog proberen. Zijn ook de kosten niet.

Hij rijdt verder super, maar stationair niet super netjes dat is het irritante, wil het gewoon vinden....
robert cleveringa

Nu is het zo wanneer de auto warm wordt hij niet mooi stationair meer draait, heeft een beetje moeite zeg maar, wanneer je de koplampen met bv de achterruitverwarming aanzet de moter mooier stationair draait.

Klopt de afstelling van het gasklephuis dan wel, met name de stationairregeling? Onder belasting geeft de klep middels een stappenmotor zelf wat gas bij, dan loopt hij blijkbaar goed.
Dag

Er zit een ander gasklephuis op, omdat de oude niet meer in basissetting gezet kon worden. Sloeg ook bij koude start paar keer af.
Dit is opgelost door een ander gasklephuis, en die is ingeleerd.

Het gekke is zodra ik de stekker van de lambdazonde loshaal hij netjes rondloopt, zie dan ook in de vagcom dat hij dan wat meer benzine krijgt.

Lambdazonde zelf heb ik ook al vervangen door een andere.. weliswaar voor een gebruikte maar de metingen bij de apk waren goed.....

Frustrerend dit probleem....
robert cleveringa
Dag

Er zit een ander gasklephuis op, omdat de oude niet meer in basissetting gezet kon worden. Sloeg ook bij koude start paar keer af.
Dit is opgelost door een ander gasklephuis, en die is ingeleerd.

Het gekke is zodra ik de stekker van de lambdazonde loshaal hij netjes rondloopt, zie dan ook in de vagcom dat hij dan wat meer benzine krijgt.

Lambdazonde zelf heb ik ook al vervangen door een andere.. weliswaar voor een gebruikte maar de metingen bij de apk waren goed.....

Frustrerend dit probleem....

Dat is niet gek. Zodra de lambdasonde eraf is, kan de motor het brandstof-lucht mengsel niet meer bijregelen. Te arme mengsels slopen de motor , dus het mengsel wordt meteen naar maximaal rijk bijgeregeld. Meet met vagcom de inspuittijd van de injectoren maar. Die is bij afgekoppelde lambda een factor 2 tot 3 hoger (Dit is trouwens zo'n regel waarbij de fabrikant uit bescherming van de mechanica legaal mag afwijken van de uitstootregels, het motorlampje moet dan wel branden), daarom krijgt hij meer benzine. De lambda is dus het probleem niet, die werkt gewoon. De emissietest bij de APK wijst dat ook uit.

De onbelaste motor krijgt blijkbaar te weinig brandstof ingespoten in stationairloop. Zodra er meer brandstof bij gespoten wordt door belasting, gas bijgeven of door de lambda uit te schakelen loopt hij goed. Het brandstoffilter lijkt me dan uitgesloten, evenals de brandstofpomp. Ik zou dan toch het gasklephuis verdenken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-02-2018 23:43 door s velthuis.
Helder verhaal.

Alleen was dit probleem er ook al met het oude gasklephuis.

Nu met dit andere gasklephuis doet hij exact hetzelfde en deze is ingeleverd met de vagcom.

Het is ook niet dat de toerenteller op en neer gaat al zie wel in de vagcom dat hij wel fluctueert.
robert cleveringa
Helder verhaal.

Alleen was dit probleem er ook al met het oude gasklephuis.

Nu met dit andere gasklephuis doet hij exact hetzelfde en deze is ingeleverd met de vagcom.

Het is ook niet dat de toerenteller op en neer gaat al zie wel in de vagcom dat hij wel fluctueert.

Je dash moet je niet al te veel op vertrouwen, de meters worden elektronisch aangestuurd en de signalen zijn gefilterd. VAGcom geeft wel zuivere waardes. Als hij daar wel fluctueert, dan zou ik daar vanuit gaan.
Ik heb gister ook even lopen zoeken op YouTube.

Het arme mengsel kan in de stationaire loop ook een lek betekenen in de vacuüm slangen.
Die ga ik vervangen, evenals de vacuüm terugslagklep, die zou lek kunnen zijn.

Ben benieuwd.
Ik heb het denk ik gevonden, net in het donker met plantenspuit op de bobine gespoten, daar komen vonkjes vanaf.... slaat dus door, zal dit het zijn?
robert cleveringa
Ik heb het denk ik gevonden, net in het donker met plantenspuit op de bobine gespoten, daar komen vonkjes vanaf.... slaat dus door, zal dit het zijn?

Mja, het zou kunnen. Een bobine hoort in elk geval niet te vonken buiten de behuizing. Maar waarom hij het dan beter doet bij iets verhoogd stationair? Zou de boordspanning dan iets hoger zijn? Kan het niet helemaal plaatsen, maar dat zegt niet zo veel. Ik heb een paar keer een defecte bobine gehad en in alle gevallen was dat van "niets aan de hand" naar "dood" in één keer. Zonder merkbare aankondiging, zelfs niet op het lastigere LPG.
Ik zal het een poging wagen.

Gekke is ook wanneer je de koplampen aanzet met bv de achterruit verwarming het ook al iets beter loopt, je merkt het wel, maar door iets verhoogde stationair merk je het minder.

Dus ik zet in op die bobine smiling smiley
Bobine die vonkt als je er met een plantenspuit overheen nevelt = niet goed
Tijd voor een nieuwe bobine

Ze staan er trouwens bekend om dat ze eerst scheuren en lekvonken hebben. Als ze eenmaal genoeg vocht (dus oxidatie/corrosie) erin hebben stoppen ze geheel. Hoeft niet altijd merkbaar te zijn aan de motorloop overigens.
Boegiekabels geldt hetzelfde voor.
Helaas, de andere bobine heeft ook niks uitgehaald...... iemand nog een idee? sad smiley
Aangezien je de beschikking hebt tot Vagcom; wat zijn je short en long fuel trims bij stationair en verhoogd toerental?

Hoe weet je zeker dat je geen vacuum lekken hebt? Ik heb zelf een BBZ motor en weet niet of deze enigzins overeenkomt met de AFK motor. De BBZ heeft een kunststof inlaatspruitstuk waarbij de rubbers gaan lekken met vergelijkbare symptomen. Je moet dit echter aan de fuel trims kunnen zien aangezien hij dit probeert te compenseren, afwijkingen van meer dan 10% zijn verdacht.
Hi, inlaatspruitstuk is bij deze niet van kunststof.

Ik heb wat data opgeschreven van de vagcom:

Motor koud: (nog niet gelopen)
Lambda 0.051v 00001001
Engineload 79,6%
Trottle angle 4%
Tv positioner 21,6%
Mixture correction -0,4%

In opwarm fase dus wat hoger stationair en loopt de motor mijn idee goed, totdat hij warm wordt begint het stationair 'bokken'

Motor warm:
Lambda pendelt 0,049-0,8v 00000000
Engineload schommelt tussen 32%-35%
Toerental varieert van 810rpm-882rpm
Throttle angle schommelt 2,5-3,0%
Tv positioner schommelt van 14,1-17,3%
Mixture correction schommelt -3,5-3,3%
Injection period schommelt 3,33-3,43ms

Misschien dat iemand van jullie hier wat kunnen uithalen.
Zodra de auto dus belast wordt met sturen in stilstand of koplampen aan met achterruitverwarming het wel wat minder wordt dat 'bokken'

Verder rijdt de lupo goed, niks inhouden oid.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-02-2018 13:22 door robert cleveringa.
Vandaag de bougies gecheckt, zijn wit uitgeslagen.... te arm mengsel?

We hebben ze ultrasoon gereinigd en de weerstand doorgemeten, allemaal bijna dezelfde weerstand.

Alle injectoren gedemonteerd en ultrasoon gereinigd.

Mapsensor ultrasoon gereinigd, deze was niet echt vies... wat een k-werk om die te demonteren...

Helaas blijft het probleem sad smiley
Zou het Lupootje lekker oprijden en de volgende keer een Honda Civic o.i.d. op de kop tikken.
Neuhh geen honda.

Het probleem irriteert me gewoon een beetje en ik zou het leuk vinden als ik het probleem vind.

Hij rijd verder top met zijn 100pk ook lekker vlot.
Vermoed toch een vacuum lek. Bij stationair toerental is het vacuum het hoogst en is het mengsel het meest kritisch. Bougies kan je niet al te veel aan aflezen.
Mis alleen nog de fuel trims, zie voor meer info: [www.gerritspeek.nl]

Zou je een vergelijkbaar screenshot kunnen maken?
Monsieur Le Loure
Zou het Lupootje lekker oprijden en de volgende keer een Honda Civic o.i.d. op de kop tikken.

Nuttige tip....confused smiley Zeg dan niets.

Spuit met remmenreiniger eens de vacuumslangen in. Vergeet de rembekrachtiger en de driewegklep vooral niet.
Ik vind die calculated engine load bij stationair wat aan de hoge kant. Maar het gekke is, dat de fuel trim niet afwijkend is.

Zit de kat of de uitlaat misschien verstopt, of ligt het binnenwerk van de kat los?
Hi,

Ik heb al rondgespoten met remreiniger op de delen die je aangaf. Zonder resultaat.
Bedoel je met de driewegklep de egr-unit? Die zit er niet meer op namelijk.

Ik ben natuurlijk geen automonteur, maar waarom zou de kat invloed hebben op de motorloop? De lamda zit ervoor, in een nu gasdicht spruitstuk, die was wel lek, en dus vervangen.

Het onregelmatige gebok komt in een soort ritme, even is het weg en loopt de auto goed, en dan is het weer terug... soort van cyclus.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-02-2018 21:26 door robert cleveringa.
Ik ken dit motortje niet zo goed, maar heb jij onder je gasklephuis ook een heel klein vacuumslangetje zitten? Ik heb bij beide auto's daar een kleine slang zitten die amper opvalt.
Ja onder het gasklephuis zit een vacuüm slang, maar dit is best een dikke slang.
Ga wel even rondbellen voor een garage die een rooktest kan uitvoeren.

De motor ziet er hetzelfde uit als een 1.4 16v 75 pk, die in verschillende vagmodellen zit, Alleen dit is een 100 pk versie.
robert cleveringa
Bedoel je met de driewegklep de egr-unit? Die zit er niet meer op namelijk.

Het onregelmatige gebok komt in een soort ritme, even is het weg en loopt de auto goed, en dan is het weer terug... soort van cyclus.

Heb je de EGR eraf gehaald? Dat kan op zich al een verklaring zijn.
Die egrklep zit er al jaren niet meer op.... auto is namelijk al 11 jaar in het bezit van mijn moeder.
Auto vandaag naar de garage gebracht voor wat checks, ik kom er niet uit.
Ben benieuwd.
Helaas heeft de garage niet zo gauw wat kunnen vinden.... heb ze ook aan een limiet gezet qua tijd omdat het ook geen honderden euro´s mag gaan kosten.

Compressie test is ook uitgevoerd en die was in ieder geval correct, 14 bar op elke cilinder.

Ik ga nog nieuwe bougies monteren, kijken of dat helpt......
Had je je fuel trims nog bekeken?
Het doet me ontzettend denken aan een euvel wat ik heb gehad met mijn VW Polo en wat me bijna een jaar kostte te tackelen. Ook ik had er een ander gasklephuis in waardoor ik niet meer in die hoek zocht maar om een lang verhaal kort te maken: ook die was defect! Heb je uitgesloten dat je andere gasklephuis niet defect is en correct werkt en heb je het correct ingeleerd met Vagcom?
Thanks voor je reactie.

Ja gasklephuis is ingeleerd. Adaption 'OK' en hij slaat ook niet meer af in de ochtend, deed ie met het oude gasklephuis wel. Die kon niet meer in basisstand.

Ik weet niet hoe ik dit gasklephuis verder moet checken..... denk zelf echt niet dat het hieraan ligt.... je ziet de toerenteller Ook niet op en neer gaan dat hij zo erg van toeren veranderd stationair.

Zit hem in wat anders denk ik... maarja vind het maar....
Wat ik al zei, met bv lampen aan is het al minder erg... dan wordt de motorloop van gelijkmatiger.
Ben erg benieuwd of je die temperatuursensor nou al eens vervangen hebt. En de brandstoffilter?
Te arm mengsel, slechte stationairloop... Voor mij komt het toch echt op die sensor neer. Tenzij de lambda niet goed is of het brandstoffilter flink verstopt.

Maar die pendelt geef je aan. Komt ie ook wel eens rond de 1 volt of blijft die onder de 0,8?

Feit dat die pendelt betekend dattie functioneert, maar het lage getal geeft wel een lichtelijk mengselprobleem aan.
Al kan het soms ook een vuile lambda indiceren (in het ergste geval een verstopte katalysator, maar dan zou je weer tegen andere problemen aan lopen) Maar ook dat geef je aan te hebben vervangen
Zo noemde je ok iets over een apk meting en dat daarmee de lambda goed zou zijn: een apk meting heeft weinig te maken met de werking van de lambda, als je een te arm mengsel hebt, wordt die meting juist gunstiger voor de apk, oftewel je motor kan slecht lopen, maar toch gewoon door de apk komen.
Dag probesh,

Thanks voor je reactie.
Ik zal morgen even achter een nieuwe temperatuur sensor aan en een nieuw benzine filter.

Heb er net wel nieuwe bougies van ngk in gezet. Dat heeft helaas niks uitgehaald.

Ik zal morgen ook even kijken met de vagcom of de lambda ook hoger komt dan 0.8

We zoeken gewoon even door....
Vandaag temperatuursensor en benzinefilter vervangen, helaas geen effect......
Kan je eens bij de garage de viergastester erin laten stoppen? Ik weet namelijk niet of je nu de oorzaak of het symptoom aan het bestrijden bent.
Van een afstand een hardnekkig probleem proberen op te lossen is natuurlijk lastig.
Ik begrijp dat het lastig zoeken is zo.

Hij is afgelopen week even bij de garage geweest daar hebben ze ook een 4 gastest gedaan en de compressie gemeten. Die was dus goed.

Lambdawaarde komt bij warm stationair niet boven de 0.808 v.

Zodra hij onregelmatig gaat lopen en ik zet bv de lampen aan, gaat hij al beter lopen... nog steeds een mysterie

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-02-2018 20:25 door robert cleveringa.
Dit misschien een interessant stukje? Weet niet of dit ook geldt voor benzine motoren?

[www.gerritspeek.nl]

Zo ja wie zou dit voor mij kunnen proberen?
maak eens een lijst van wat er inmiddels allemaal al vervangen is?
Vind het vreemd dat het vervangen van de temperatuursensor niks opleverd.
Enige wat ik me nu nog kan bedenken is de ecu zelf. En helaas komt dat wel eens voor.
Maar vandaar, maak even een lijstje voor het overzicht.
Wat is er al vervangen:
-nieuwe ngk bougies
-andere bobine
-andere brandstofdrukregelaar
-temperatuursensor
-nokkenassensor
-nieuw benzine filter
-vacuumterugslagklep gewisseld met andere
-lambdazonde gewisseld voor een andere
-bougiekabels gewisseld met andere
-nieuwe pakkingen uitlaatspruitstuk en koppelstuk

-uitlaatspruitstuk (oude was gescheurd en lek
-gasklephuis (oude ging niet meer in basisstand, waardoor de auto in de ochtend afsloeg, nu opgelost.
-injectoren ultrasoon gereinigd

Is het een idee om eens de injectie inspuiting iets aan te passen zoals beschreven op :

[www.gerritspeek.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-02-2018 21:35 door robert cleveringa.
Is na het reinigen van de injectoren ook het spuitpatroon gecontroleerd? En gecontroleerd of ze niet druppelen? Daarbij zou je ook de opbrengst moeten meten. Ultrasoon reinigen is een lapmiddel bij injectoren, dat werkt vaak niet of maar tijdelijk.

Wil niet zeggen dat het daar aan ligt. Maar omdat je veel met 2e hands of in elk geval niet-nieuw soul de boel hebt vervangen, lijkt het me geen slecht idee om op zn minst alle delen die nu 2e hands gemonteerd zijn, nieuw te monteren.

En ik begin, zoals eerder aangegeven, langzaam aan de ecu te denken.

Ik vraag me af of bij deze motoren het uberhaupt mogelijk is om de inspuiting te veranderen. Het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn zegmaar.
je kunt met vagcom het stationair toerental iets verhogen, lapmiddel.
Jammer dat je de fuel trims niet kunt opvragen...
Hoeveel km heeft de auto gelopen?

Trek de distributiekap er eens af en kijk of hij de motor op tijd staat. De diagnosemogelijkheden van dit blok zijn nog zo beperkt dat een fout niet door het management geregistreerd hoeven te worden. Kijk de grote d-riem en de kleine d-riem eens na op timing. Misschien staat hij een tand verkeerd. Niet zo waarschijnlijk, maar kost weinig tijd om te controleren

Indien in orde: is het een optie om hem eens in Duitsland goed achter de oren te trappen? Soms is het dan ineens magisch opgelost.
TomTom
Trek de distributiekap er eens af en kijk of hij de motor op tijd staat. De diagnosemogelijkheden van dit blok zijn nog zo beperkt dat een fout niet door het management geregistreerd hoeven te worden. Kijk de grote d-riem en de kleine d-riem eens na op timing. Misschien staat hij een tand verkeerd. Niet zo waarschijnlijk, maar kost weinig tijd om te controleren.

Meestal resulteert zo'n foute montage in een flink geratel en spontaan compressieverlies bij deze blokken winking smiley
Maar controleren kan geen kwaad
Heb misschien toch wat over het hoofd gezien, de lupo heeft wel eens een foutcode p0282 gegeven toch iets met de injectoren?
Op Gerrit speek kom ik wel tegen dat hij met deze foutcode onregelmatig gaat lopen

Of de garage heeft de injectorstekkers los gehad tijdens het onderzoeken....
Simpel: accu eraf, polen tegen elkaar (en niet aan de accu zelf!!) en daarna eens kijken of de foutcode terugkomt.
Injectorstekker er af kan die foutmelding geven, maar dan zou je op alle cilinders er een foutmelding van hebben als de garage ze heeft losgehad

Als de foutcode terugkomt is er dus een injector stuk. Alleen die foutcode zou injector 8 geven. En die heb je niet.
Ik weet niet of bij deze motoren al multipoint geregelde injectie is gebruikt. Oudere systemen hebben namelijk maar 1 puls voor alle injectoren tegelijk. Maar dat zou deze, ietwat vreemde code (ivm 4 injectoren) wellicht kunnen verklaren.

Maakt op zich weinig uit. Als er 1 injector stuk is, moeten ze alle 4 vervangen worden.
Maargoed, dan kom ik terug op mijn vorige post. Ultrasoon Reinigen is vaak niet voldoende.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-02-2018 14:35 door Pobresh.
Pobresh
TomTom
Trek de distributiekap er eens af en kijk of hij de motor op tijd staat. De diagnosemogelijkheden van dit blok zijn nog zo beperkt dat een fout niet door het management geregistreerd hoeven te worden. Kijk de grote d-riem en de kleine d-riem eens na op timing. Misschien staat hij een tand verkeerd. Niet zo waarschijnlijk, maar kost weinig tijd om te controleren.

Meestal resulteert zo'n foute montage in een flink geratel en spontaan compressieverlies bij deze blokken winking smiley
Maar controleren kan geen kwaad

Kan meevallen. De fabia van mijn ouders zat er 3 (!) tanden naast nadat de waterpomp ineens zijn lager had uitgespuugd. Dat ging nog nét goed.
s velthuis
Kan meevallen. De fabia van mijn ouders zat er 3 (!) tanden naast nadat de waterpomp ineens zijn lager had uitgespuugd. Dat ging nog nét goed.

Geluk gehad... of het is gewoon niet hetzelfde type blok. Waardoor je weer andere marges hebt.
Pobresh
s velthuis

Geluk gehad... of het is gewoon niet hetzelfde type blok. Waardoor je weer andere marges hebt.

Dat eerste absoluut. Dat tweede weet ik niet. In de fabia gaat het om een 1.4 16v bby.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.