Fiat punto distributieketting kapot

Gepost door Camillutje 
Mijn auto viel pas tijdens het rijden ineens stil. Alles ging uit en ik kon alleen nog maar stoppen. Man van de ANWB constateerde een kapot dynamo. Auto naar r garage laten brengen en die belt mij op: je distributieketting is kapot er moet een nieuwe motor in.
Duur geintje, maar dat is de auto wel waard (fiat punto EVO uit 2010, diesel weinig km). Maar omdat ik hem dus pas een paar maanden heb, heb ik de garage gebeld waar ik hem heb gekocht. Zij zeggen dat de distributieketting bijna niet kapot Kan, dat de man van de ANWB dit gezien zou hebben en dat de auto een hels kabaal maakt als dat ding kapot gaat tijdens het rijden. Dat was niet het geval, alles viel gewoon uit. Inmiddels kan ik er niets meer mee, alle stroom is uit (accu leeg? Of kapot) wijzertjes slaan op hol als ik de sleutel in het contact doe. De dealer komt de auto ophalen, zei dat ik sowieso de auto niet bij de garage moest laten staan want waarschijnlijk probeert die mij te flessen....
Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt? Kan het inderdaad zijn dat die ketting helemaal niet kapot is? Zijn deze "klachten" herkenbaar bij of een kapotte dynamo of een kapotte distributieketting?
Ik ben ook maar een leek en moet altijd maar geloven wat een monteur zegt...
Bedankt.
Vraag of je de kapotte motor mag zien. Lijkt me heel normaal voor zo'n dure reparatie. Kapotte zuigers, kromme klepstelen, iedereen herkent het of anders maak je foto's en post je het hier.
Bij weinig kilometers is het opmerkelijk (doch niet 100% onmogelijk) dat de ketting het begeeft. Wat is de stand nu?

Overigens lijkt mij dat bij een defecte ketting je stroomvoorziening in principe nog normaal zou moeten werken.
Ik zit nu op 130000 km. Dus redelijk weinig voor een diesel. De auto staat nu thuis. Het ziet er niet uit alsof hij iets uit elkaar heeft gehaald. Voor mij ziet alles er goed uit. Maar ik heb geen idee waar die ketting moet zitten en of je die gewoon kunt zien.
Aan de zijkant van het blok zal een plastic afdekkap zitten, daar zit doorgaans de riem of ketting onder.
Een ketting die breekt, tja mogelijk kan je horen dat die ketting dan ergens tegenaan klettert (en mogelijk zelfs schade aanricht).
Een riem hoor je niets van als die breekt, dat is doorgaans gewoon alles uit en doodstil.

De conclusie van nieuwe motor is wellicht wat voorbarig en kort door de bocht. Misschien valt de interne schade mee (meestal niet) en kan je met een revisie af.

Hoe lang geleden heb je de auto gekocht? Binnen 6 maanden na aankoop zou je je verkoper nog aansprakelijk kunnen stellen.
Afgaande op de informatie denk ik dat de accu slecht was, en dat de dynamo door zware belasting ( als gevolg van de slechte accu) defect is geraakt. Daardoor zal de auto inderdaad uitvallen tijdens het rijden, aangezien er dan helemaal geen stroom meer is voor de (motor) elektronica.

Als de nokkensas aandrijving defect raakt ( riem of ketting) dan ook valt de motor uit, maar dat gaat dan gepaard met de nodige bijgeluiden, die niet onopgemerkt zullen blijven. Dus als de auto zonder bijgeluiden uitvalt, dan zou ik eerst eens de elektriek ( accu & dynamo) controleren. Het is inderdaad onwaarschijnlijk dat een ketting stuk gaat na pas 130000 km. Zelfs een riem houd het meestal langer vol, als zal die zekerheidshalve eerder vervangen worden.

Als de motor een ketting heeft, kan je deze controleren door het kleppendeksel te verwijderen, waarnaar de ketting duidelijk zichtbaar is aan de zijkant van het motorblok. Bij een riem is er een kunststof "kast", buiten het motorblok waar deze zich bevind.
Ja schijnt toch een kwaal te zijn, ondanks die keting, hier hebben overigens meerder merken last van, bv vw, met hun tsi, motoren, en ja je garage zegt keting gaat nooit stuk, ja dat was vroeger, toen hadden we nog gewoon 2 of 3 reiende kettingen ja die gingen gewoon 600000km mee, tegen woordig is dit gewoon net zoals bij een bromfiets, een enkele keting, maar buiten dat, ik denk wel dat je het had moeten horen aankomen, bv als je hem start, of waneer je bij een stoplicht staat, de bij geluiden die onder de kap uit komen, omdat dan de keting aan het slaan is, het is vaak de schuld van de ketingspan instelatie, dat de keting breekt, de keting komt dan zo los te staan, dat ie enorme klappen krijgt, en dan breekt,
Hier een afbeelding, ik hoop voor je natuurlijk dat het wat anders is, anders toch even gaan kijken of je er nog enige coulance uit kan krijgen bij je garage, hun hebben natuurlijk ook een plicht, en een naam te houden, anders even een bericht bij hun garage schrijven, vinden ze leuk😎 Maar moet dan wel realisaties wezen, immers heb je hem zonder garantie mee genomen, O weet niet hoe ik foto moet posten, sorry
Betwijfel of de 1.3 of 1.6 jtdm een ketting heeft. Want een 1.3jtdm in een MiTo heeft een riem geen ketting.

Die garagist die zegt dat de ketting kapot is. Is zelf kapot.
Niet t snel, willy...

[www.google.nl]

Toch een ketting!

Je kan soms makkelijk vaststellen of de riem/ketting gebroken is: Als de olievuldop verwijderd is en je start de motor, dan dienen de nokkenassen mee te draaien (zichtbaar)... Zo niet, dan keting/ riem kapot, een paar kleppen krom en mogelijk nog meer inwendige schade. Ruilblokje of sloopblokje monteren?? (Wel de distributieketting en geleiders gelijk vervangen)
De 1.3 jtd staat inderdaad bekend als distributiekettingvretend. Dus dat kan de reden zijn waarom de ANWB-man zo snel op deze conclusie kwam.

Maar de symptomen lijken niet op die van een gebroken ketting. Daarom zou ik me nog maar even geen zorgen maken tot de echte diagnose is gesteld door iemand die verstand van dit merk heeft.
Kijk even op grandepuntoclub.nl voor meer info er ervaringen omtrent gebroken distributie kettingen bij de 1.3 mjet.
Ik heb je een priv bericht gestuurd . De kettingen knappen wel degelijk bij deze modellen , en met name bij de 2011 types. Ben zelf werkzaam bij de fiat dealer vandaar dat ik dit weet .
Mijn Punto heb ik net over de 130dkm, hij is van 2010. Hopen dat ie het nog even volhoudt...
Pietzoveel
Niet t snel, willy...

[www.google.nl]

Toch een ketting!

Je kan soms makkelijk vaststellen of de riem/ketting gebroken is: Als de olievuldop verwijderd is en je start de motor, dan dienen de nokkenassen mee te draaien (zichtbaar)... Zo niet, dan keting/ riem kapot, een paar kleppen krom en mogelijk nog meer inwendige schade. Ruilblokje of sloopblokje monteren?? (Wel de distributieketting en geleiders gelijk vervangen)
Dat moet je dus absoluut niet doen, mocht de ketting kapot zijn sloop je de boel nog verder.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-08-2017 23:42 door Nissan GTR R34.
Als de ketting is gebroken valt er niets meer te slopen aangezien het toch al kapot is.winking smiley

Ik zou gewoon naar de garage gaan waar je hem gekocht hebt en proberen of er iets te regelen valt onder de noemer garantie of coulance.
Uit de schaarse gegevens in je startpost kan ik niet opmaken waar het probleem zit, de beide opties (accu/dynamo of de distributie) zijn prima mogelijk.
Een brekende distributieketting hoeft in ieder geval niet per definitie een hoop lawaai en/uiterlijke schade te geven, het is maar net waar de kettingbrokken zich verzamelen.
Het is precies zoals Muddy Bandit hierboven aangeeft, plus het feit dat de 1.3 MultiJet diesel inderdaad een ketting heeft (de 1.6 Mjtd heeft een riem), pls het feit dat die kettingen in het verleden inderaad regelmatig tot problemen hebben geleid... Niet alleen bij VW (Tsi-benzine), maar ook bij Renault (Tce-benzinemotoren) en Fiat (waarnaast dezelfde 1.3 dieselmotoren ook in Alfa's, Lancia's, Opels, Suzuki's e.d. zijn geleverd).

Een "normale" betrouwbare garage zal je hierbij echt niet bedonderen, en laat je precies zien wat het probleem is, om daarna een kostenplaatje te maken voor herstel. In het ergste geval (gebroken ketting) zal het inderdaad uitdraaien op een volledige motorrevisie (of -ruil). Maar daar hoef je niet gelijk vanuit te gaan; het kan ook best meevallen...
Sterkte en succes gewenst!
Muddy Bandit
Als de ketting is gebroken valt er niets meer te slopen aangezien het toch al kapot is.winking smiley
Natuurlijk wel. Stel de zuigers, of een paar kleppen zijn nog goed, wat gebeurt er als je de zuiger een paar keer tegen een klep aan knalt?
Er is vaak nog wel een hoop te redden. Als je de startmotor ronddraait is de kans op meer schade heel erg groot.
Als een ketting of riem rijdend breekt wordt de krukas, door het nog even voortbewegende voertuig, nog tig maal rondgedraaid, terwijl een paar kleppen open blijven staan en dan worden krom gehamerd / afgebroken / in de zuiger vastgeslagen. Het nog een rondje ofwat draaien op de startmotor zal niet meer schade veroorzaken. De chaos intern is inmiddels al compleet. (Als de ketting breekt bij +/- 60 km/u, 2.500 tpm in 3e versnelling en het duurt 2 seconden voordat je je realiseert dat er iets mis is en de motor ontkoppelt hebt heeft de krukas inmiddels zo'n 80 omwentelingen gemaakt)
Denk je dat de monteur die m via de ANWB binnenkreeg cht niet nog geprobeerd heeft m te starten om hem de werkplaats in te rijden?
De doorsnee monteur denkt alleen maar "is toch al kapot." Wie anders beweert mag t zeggen winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-08-2017 11:49 door TomTom.

Als de nokkensas aandrijving defect raakt ( riem of ketting) dan ook valt de motor uit, maar dat gaat dan gepaard met de nodige bijgeluiden, die niet onopgemerkt zullen blijven.
Wat een onzin! Mijn auto was plots helemaal stil. Niets geen geratel ofzo. En toch lag de hele motor in puin.

Zelfs een riem houd het meestal langer vol, als zal die zekerheidshalve eerder vervangen worden.
Nog meer onzin! Zeker bij Italianen zou ik eerder aan korter dan langer denken. Voor mijn auto staat 60k f 3 jaar. Beiden zou ik niet eens willen uitproberen.

anders toch even gaan kijken of je er nog enige coulance uit kan krijgen bij je garage
Waarom coulance? Binnen 6 maanden na aankoop is het gewoon hun probleem.

Maar moet dan wel realisaties wezen, immers heb je hem zonder garantie mee genomen
Dat is niet relevant. Er is ook nog zoiets als het conformiteitsbeginsel.
.... en daar gaan we weer gooien met dat inmiddels heilig verklaarde conformiteitsbeginsel. confused smiley

Misschien eerst maar eens afwachten of de topicstarter nog eens wat uitsluitsel gaat geven over de bevindingen van de dealer die deze auto op zou komen halen?
Paulus0013

Als de nokkensas aandrijving defect raakt ( riem of ketting) dan ook valt de motor uit, maar dat gaat dan gepaard met de nodige bijgeluiden, die niet onopgemerkt zullen blijven.
Wat een onzin! Mijn auto was plots helemaal stil. Niets geen geratel ofzo. En toch lag de hele motor in puin.

Zelfs een riem houd het meestal langer vol, als zal die zekerheidshalve eerder vervangen worden.
Nog meer onzin! Zeker bij Italianen zou ik eerder aan korter dan langer denken. Voor mijn auto staat 60k f 3 jaar. Beiden zou ik niet eens willen uitproberen.

Ben het op deze punten uit ervaringen met je eens. Ik heb ook eens een gebroken d-riem gehad. Enige waaraan dat de merken was, was dat de toerenteller op 0 stond (automaat). Verder compleet geruisloos uitgevallen, bij gas loslaten.

Herinnert iemand zich de 1.6 TS van de Alfa 147 of 156 nog? Ik werkte in die tijd bij een leasemaatschappij. Ik heb meerdere gevallen gehad, waarbij de kilometerstand tussen de 60.000 en de 61.000 lag en de riem gebroken was (interval was 60). Dt was me een auto waarbij ik het cht niet zou aandurven het interval te overschrijden. Waarbij 60k natuurlijk al een enorm kort interval is.

.... en daar gaan we weer gooien met dat inmiddels heilig verklaarde conformiteitsbeginsel. confused smiley
Maar waarom ook niet? Dat is iets dat ten allen tijden opgaat immers.

Misschien eerst maar eens afwachten of de topicstarter nog eens wat uitsluitsel gaat geven over de bevindingen van de dealer die deze auto op zou komen halen?
Ja. Straks is het slechts de dynamo of accu. Hoewel je dat vaak al eerder had moeten merken.

Ik heb meerdere gevallen gehad, waarbij de kilometerstand tussen de 60.000 en de 61.000 lag en de riem gebroken was (interval was 60). Dt was me een auto waarbij ik het cht niet zou aandurven het interval te overschrijden. Waarbij 60k natuurlijk al een enorm kort interval is.
Ben je er ook zo een die enkel naar de kilometers kijkt? Mijn auto zat echt vr onder de kilometers, maar wel rond de 3 jaar. Zelfs dat is geen garantie dat het goed gaat. En niet alleen ik bleek later. De jarentermijn is net zo goed van belang! Als er 3 jaar voor staat, kan je dat ook beter niet naar 3,5 rekken.
Volgens de wet overigens zou je met 61k nog gewoon je gelijk kunnen halen. Er wordt namelijk rekening gehouden met enige marge. Daar is/zijn volgens mij ook uitspraken over.
Paulus0013

Maar waarom ook niet? Dat is iets dat ten allen tijden opgaat immers.

Inderdaad, heb er al genoeg meegemaakt die net zo zwart/wit dachten maar er uiteindelijk wel mee op de koffie zijn gekomen.winking smiley

Paulus0013

Ja. Straks is het slechts de dynamo of accu. Hoewel je dat vaak al eerder had moeten merken.

Tegenwoordig merk je dat soort problemen juist steeds minder vooraf dankzij de moderne en fijngevoelige elektronica, als het brein van de auto dood valt of de stroom deels weg valt dan sta je gewoon... heb al genoeg gevalletjes meegemaakt waar een defecte boordcomputer of draadbreuk/losgetrild/geoxideerd stekkertje, maar ook een defecte spanningsregelaar of een simpele kortsluiting een zeer plotseling einde van de rit betekenden.
Elektronica en factoren zoals trillingen/grote temperatuurverschillen/vocht zijn nog steeds niet de beste vrienden van elkaar, maar in een auto komen ze wel allemaal bij elkaar en er wordt steeds meer kwetsbare (en gevoelige) elektronica in de auto's gepropt.
Laat ook maar.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-08-2017 17:39 door Nissan GTR R34.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close