Olie beurt wat is het beste?

Gepost door Netoj 
Wat zou de beste zijn voor een volledig olie beurt en filters? oem of merken zoals castrol kroon olie? gaat voor een astra. De een zegt dat je oem olie moet kopen en filters de ander geeft aan merken zoals kroonolie/mannfilter ook gewoon voldoet?
Het zal elkaar niet veel ontlopen. Kijk eens op protex.nl of andere sites, vergelijk daar de originele olie met kroon en ik denk dat er maar een paar tientjes verschil in zit.

[olietekoop.nl] (Minder dan €5 per liter originele GM olie)

Voor dat verschil ten opzichte van de volledige autokosten zou ik het risico niet willen lopen dat je over X jaar hoort: Oja, Kroonolie was toch niet zo goed, extra slijtage en toestanden. Motorblokken worden steeds gevoeliger voor dit soort zaken.

Mocht je dat verschil nou wel pittig vinden of je moet vaak wisselen dan denk ik dat Kroon olie een prima keuze is. Let wel op de vereiste codes die in je boekje staan. Alleen de viscositeit (bijvoorbeeld 5W30 of 5W40) zegt niet genoeg.
Quote
V0RQ
Het zal elkaar niet veel ontlopen. Kijk eens op protex.nl of andere sites, vergelijk daar de originele olie met kroon en ik denk dat er maar een paar tientjes verschil in zit.

[olietekoop.nl] (Minder dan €5 per liter originele GM olie)

Voor dat verschil ten opzichte van de volledige autokosten zou ik het risico niet willen lopen dat je over X jaar hoort: Oja, Kroonolie was toch niet zo goed, extra slijtage en toestanden. Motorblokken worden steeds gevoeliger voor dit soort zaken.

Mocht je dat verschil nou wel pittig vinden of je moet vaak wisselen dan denk ik dat Kroon olie een prima keuze is. Let wel op de vereiste codes die in je boekje staan. Alleen de viscositeit (bijvoorbeeld 5W30 of 5W40) zegt niet genoeg.

Tot ongeveer 10 jaar geleden voldeed de gebruikelijke kwaliteitsaanduiding. 10W40 voor de viscositeit bij koud en warm, API SF/SG voor de smerende eigenschappen. Tegenwoordig is olie speciaal voor een motor ontwikkeld.
Je kan dit fabrieksadvies negeren. Ik vind dat niet verstandig maar met fabrieksolie en de voorgeschreven interval weet je vooraf wanneer de auto versleten is. Er zijn mensen die de olie vaker verversen (met de voorgeschreven olie) om zodoende wat langer met de motor te doen. Denk dan aan eens in de 10k of 15k in plaats van eens in de 30k.

Overigens wordt in het fabrieksvoorschrift meestal meerdere merken/soorten voorgeschreven. Het is echter wel zo dat bij garantiegevallen soms een olie monster onderzocht wordt om te controleren of jij jezelf aan de voorschriften gehouden hebt.
Quote
V0RQ
Het zal elkaar niet veel ontlopen. Kijk eens op protex.nl of andere sites, vergelijk daar de originele olie met kroon en ik denk dat er maar een paar tientjes verschil in zit.

[olietekoop.nl] (Minder dan €5 per liter originele GM olie)

Voor dat verschil ten opzichte van de volledige autokosten zou ik het risico niet willen lopen dat je over X jaar hoort: Oja, Kroonolie was toch niet zo goed, extra slijtage en toestanden. Motorblokken worden steeds gevoeliger voor dit soort zaken.

Mocht je dat verschil nou wel pittig vinden of je moet vaak wisselen dan denk ik dat Kroon olie een prima keuze is. Let wel op de vereiste codes die in je boekje staan. Alleen de viscositeit (bijvoorbeeld 5W30 of 5W40) zegt niet genoeg.

Dat klopt ik heb ook gekeken naar Kroon Olie omdat er bij de beschrijving staat aangegeven ''Asyntho 5W-30 voldoet aan de laatst geldende Opel Long
Life specificaties en kan gebruikt worden in de Ford Zetec motoren.''
[www.winparts.nl]

Maar de nieuwe olie van Opel is goedkoper bijna 20 euro inclusief verzendkosten.

Maar eigenlijk om safe te zijn moet je gewoon originele olie/filters/bougies kopen? en is dat ook de betere voor je eigen wagen?
Quote
Netoj
...
Maar eigenlijk om safe te zijn moet je gewoon originele olie/filters/bougies kopen? en is dat ook de betere voor je eigen wagen?

Dat is goed voer voor een discussie.

www.sjaaksonderdelen.nl zal jou misschien alles willen verkopen wat maar geld in het laatje brengt. En inderdaad zijn onderdelen vaak gewoon van Bosch, Valeo, Brembo etc.. Soms zelfs echt B-merktroep dat wil je niet.

De opeldealer zal je alleen maar officieel spul verkopen met opel stempel. Dat is ook gewoon van Bosch maar dan weet je wel zeker dat het bijvoorbeeld type 8884b is en niet
8884a die toch wat problemen gaf etc..

Op een auto van €2500 zou ik alles schroeven van een A-merk dat goed lijkt, op een auto van €15000 kan je die originele prijzen ook nog wel betalen.
Olie moet voldoen aan de specificaties die de fabrikant stelt, het merk doet niet zo terzake.
Kroon olie maakt uitstekende olie met toegevoegde dopes, mijn wagens heb ik al jaren op de MSP 5/w40 van Kroon.
[www.kroon-oil.com]

[www.kroon-oil.com]
Voer je kenteken in en je weet precies welke je moet hebben.
Quote
V0RQ
Quote
Netoj
...
Maar eigenlijk om safe te zijn moet je gewoon originele olie/filters/bougies kopen? en is dat ook de betere voor je eigen wagen?

Dat is goed voer voor een discussie.

www.sjaaksonderdelen.nl zal jou misschien alles willen verkopen wat maar geld in het laatje brengt. En inderdaad zijn onderdelen vaak gewoon van Bosch, Valeo, Brembo etc.. Soms zelfs echt B-merktroep dat wil je niet.

De opeldealer zal je alleen maar officieel spul verkopen met opel stempel. Dat is ook gewoon van Bosch maar dan weet je wel zeker dat het bijvoorbeeld type 8884b is en niet
8884a die toch wat problemen gaf etc..

Op een auto van €2500 zou ik alles schroeven van een A-merk dat goed lijkt, op een auto van €15000 kan je die originele prijzen ook nog wel betalen.

Dus op een auto van rond de 5-6K zou je gewoon A-merk producten kopen? ik heb op m'n vorige Astra alleen Mann-filter inclusief kroon olie gebruikt en de bougies waren Bosch maar ik vond ze niet goed dus ik denk dat ik NGK maar daar voor in de plaats ga nemen.
Sowieso altijd a merk producten ben ik van mening, waarde van de auto is niet van belang.
Juist bij oudere auto's is goed onderhoud des te belangrijker.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-07-2017 21:43 door Bofkont.
Sommige mensen vinden het zonde om bij oude "barrels" "veel" geld uit te geven aan onderdelen / onderhoud.

Ik deel de mening van Bofkont dat je bij geen enkele auto op onderdelen / onderhoud hoeft te besparen. Al mijn auto's van de Astra F tot de Focus en van de Sierra('s) tot de Transit en de Capri krijgen gewoon het beste spul wat er te krijgen is
Quote

krijgen gewoon het beste spul wat er te krijgen is
En dat is?

Ot: olie moet voldoen aan bepaalde specificaties, wat je nodig hebt, staat wel in je boekje. Voor veel merken is er een eigen code waaraan de olie moet voldoen, bij bij VW kan dat iets als 507.00 zijn, voor Opel Gm-nogwat, geloof ik. Vwb Kroon, er lopen er genoeg mee weg maar voor mijn auto werkte het niet lekker, kreeg er flink hoger verbruik van. Mijn olie komt meestal uit Duitsland, daar is het wat duidelijker wat je krijgt en scheelt nogal in de kosten.
Mijn Volvo met Ford motor vraagt om Ford WSS-M2C913-B spec.
De goedkoopste olie die hieraan voldoet is originele Ford Formula F olie (€25 per 5L) en achterop staat dat het gewoon BP, dus Castrol is winking smiley.

Qua filters etc bestel ik standaard Bosch. Al is Mann ook prima. De bougies van Bosch bevallen mij beter dan NGK, en volgens mij is Volvo OEM ook Bosch..
Remmen heb ik van TRW, die prima bevallen.
bij oudere auto' s maakt het geen fluit uit; zeg ik na 35 jaar autorijden, 2.5 miljoen km' s en meestal auto' s die ik al kocht met hoge km=standen: altijd bij KwikFit of Euromaster gedaan en de laatste x dat ik olie moest bijvullen was in 1997, bij een goedkope auto die al vrijwel versleten was toen ik 'm kocht. Dus mijn motoren hebben er echt niet onder geleden.
Heb je een moderne TD dan luistert het wel iets nauwer, maar dan vaak op het interval, niet op het merk olie.
Quote
Lycan Capri
Sommige mensen vinden het zonde om bij oude "barrels" "veel" geld uit te geven aan onderdelen / onderhoud.

Ik deel de mening van Bofkont dat je bij geen enkele auto op onderdelen / onderhoud hoeft te besparen. Al mijn auto's van de Astra F tot de Focus en van de Sierra('s) tot de Transit en de Capri krijgen gewoon het beste spul wat er te krijgen is

Klopt alleen ik ben 10 euro goedkoper uit wanneer ik orginele GM; bougies/oliefilter/olie/interieurfilter/luchtfilter neem inplaats van laat ik het zeggen Kroonolie/NGK bougies/manoliefilter/interieur/lucht.

Vandaar dat ik met het vraag zat wat zou het besten zijn thumbs up
Quote
Bofkont
Olie moet voldoen aan de specificaties die de fabrikant stelt, het merk doet niet zo terzake.
Kroon olie maakt uitstekende olie met toegevoegde dopes, mijn wagens heb ik al jaren op de MSP 5/w40 van Kroon.
[www.kroon-oil.com]

[www.kroon-oil.com]
Voer je kenteken in en je weet precies welke je moet hebben.

O, maar er zijn zat andere merken die ook goede kwaliteit leveren hoor. big smile smiley
Dat is zeker waar Magistrat thumbs up
[www.kroon-oil.com] kwam er uit voor mijn kenteken. Ik denk dat ik dan dit olie neem in combinatie met de NGK bougies en Mann-Filters!

Nu ik het zie denk ik gewoon dat ik alles ga vervangen met Kroon-Olie aangezien ik weet wat voor een goede olie het is en je wilt natuurlijk het beste voor je wagen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2017 14:46 door Netoj.
Ik kijk voornamelijk naar de productie en de certificeringen / approvals die de olie dragen. Zo ben ik terecht gekomen bij Duitse merken als Mannol en Fanfaro. Beiden gemaakt in dezelfde fabriek en beiden van hoge kwaliteit. Fanfaro draagt ook een goedkeuring van Volkswagen, Audi, Skoda en BMW longlife. In Nederland is het niet zo bekend maar in vele andere landen wel. Mijn Audi doet het er al jaren goed op.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.