Dimlicht passagierskant brandt niet

Gepost door BertPleizier 
Het dimlicht aan de passagierskant van m'n Fiat Panda (bouwjaar p2008) brandt niet. Groot licht brandt wel. Stadslicht brandt ook gewoon. Nieuwe H4 lamp geeft hetzelfde probleem.

Ik heb met een multimeter het volgende gemeten op de stekkers (motor uit):

Bestuurderskant:
Bruin geel 10,58V
Bruin wit 0,11V
Geel wit 10,69V

Passagierskant:
Bruin geel -11,53V
Bruin wit 0,28V
Geel wit 11,83V

Geel = bovenkant stekker
Wit = rechterkant stekker
Bruin = linkerkant stekker

De waarde op bruin bij de passagierskant is erg vreemd (negatieve waarde). Wat is het probleem en wat is de oplossing?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2017 22:44 door BertPleizier.
Hoe heb je gemeten? Echt tov de massa? Ik snap niet waarom de massa-waarde niet gewoon 0 is. Tevens vind ik de gemeten spanningen erg laag. Ik neem aan dat je H4 lampen ook links en rechts even omgedraaid hebt?
Er gaat toch een massa naar de lamp toe (1 van de 3 draden)?

En de spanningen zijn toch laag omdat er niet met draaiende motor is gemeten?
Je kan niet altijd uitgaan van vaste gelijkspanning. Tegenwoordig zijn er controllers die een piepklein stroompje op de lamp zetten om te kijken of de gloeidraad nog goed is, verder wordt er 'PWM' toegepast, een gepulseerd signaal dat nauwkeurig zorgt voor 60 Watt verlichting of dat tijdens parkeren kan dimmen naar een lager vermogen.

Alle zekeringen zijn nog goed? lampje is 100% zeker weten nog goed? 100% betekent in dit geval een ander lampje en zekering proberen die het ergens anders wel doet.

Heb je de auto van het contact afgehaald na het vervangen? Heb je meldingen op het dashboard over je verlichting?
BertPleizier
Er gaat toch een massa naar de lamp toe (1 van de 3 draden)?

En de spanningen zijn toch laag omdat er niet met draaiende motor is gemeten?

Dan nog vind ik de spanning laag. Maar waarom is de spanning op de massa niet gewoon 0? Wat heb je als massa gebruikt tijdens het meten van de massa? En heb je de lampen omgewisseld?
V0RQ
verder wordt er 'PWM' toegepast, een gepulseerd signaal dat nauwkeurig zorgt voor 60 Watt verlichting of dat tijdens parkeren kan dimmen naar een lager vermogen.

Waarom zou je koplampen dimmen? En waarom pwm? Komt de levensduur van een halogeenlamp niet ten goede. Led dagrijlampen is een ander verhaal.
Panda kwaal!!!
Linksboven het koppelingspedaal zit een grote langwerpige stekker.
Deze stekker wil je weleens raken met je linkervoet en zodoende maakt deze slecht contact.
Stekker losmaken en een beetje schoonmaken, terugplaatsen en je verlichting zou het weer moeten doen.
Bij de vorige Panda's van mijn vrouw meerdere keren gehad en altijd was dit het probleem.
s velthuis
...
Waarom zou je koplampen dimmen? En waarom pwm? Komt de levensduur van een halogeenlamp niet ten goede. Led dagrijlampen is een ander verhaal.

PWM op halogeen gaat prima, op het lichtnet wordt een halogeen toch ook 100 keer per seconde van een spanning voorzien. Al dan niet met dimmer.

Ik zal niet keihard beweren dat er hier op een Panda PWM gedaan wordt. Bij duitse wagens zie je het nog wel eens gedaan worden als een achterlicht kapot is, een andere lamp (bijvoorbeeld remlicht) kan dan die functie overnemen.
V0RQ
s velthuis
...

PWM op halogeen gaat prima, op het lichtnet wordt een halogeen toch ook 100 keer per seconde van een spanning voorzien. Al dan niet met dimmer.

Ik zal niet keihard beweren dat er hier op een Panda PWM gedaan wordt. Bij duitse wagens zie je het nog wel eens gedaan worden als een achterlicht kapot is, een andere lamp (bijvoorbeeld remlicht) kan dan die functie overnemen.

Pwm is een blokgolf, geen sinus. Een halogeenlamp laat je het liefst zo veel mogelijk op de maximale spanning werken, is beter voor de levensduur. Functie van lampen overnemen is nieuw voor me. Overschakelen op een reserve lamp ken ik wel.
V0RQ
Je kan niet altijd uitgaan van vaste gelijkspanning. Tegenwoordig zijn er controllers die een piepklein stroompje op de lamp zetten om te kijken of de gloeidraad nog goed is, verder wordt er 'PWM' toegepast, een gepulseerd signaal [...]
Dat verklaart ook de vreemde waarden die de multimeter aangeeft; om zulke spanningen te meten heb je een oscilloscope nodig.
FA1
Panda kwaal!!!
Linksboven het koppelingspedaal zit een grote langwerpige stekker.
Deze stekker wil je weleens raken met je linkervoet en zodoende maakt deze slecht contact.
Stekker losmaken en een beetje schoonmaken, terugplaatsen en je verlichting zou het weer moeten doen.
Bij de vorige Panda's van mijn vrouw meerdere keren gehad en altijd was dit het probleem.

Je bedoelt achter / naast de zekeringenkast? Boven het koppelingspedaal zie ik geen stekker.
Erik Baas
V0RQ
Je kan niet altijd uitgaan van vaste gelijkspanning. Tegenwoordig zijn er controllers die een piepklein stroompje op de lamp zetten om te kijken of de gloeidraad nog goed is, verder wordt er 'PWM' toegepast, een gepulseerd signaal [...]
Dat verklaart ook de vreemde waarden die de multimeter aangeeft; om zulke spanningen te meten heb je een oscilloscope nodig.

Bij ledlampen misschien wel. Hier geloof ik er geen fluit van.
Plaatjes werken vaak beter dus heb eea even opgezocht.
[forum.fiatpandaclub.nl]

Ter hoogte van de plek waar normaal een voetensteun geplaatst kan worden zit de kast met daarop deze stekker. De stekker is veelal de boosdoener
Probleem is inmiddels gevonden. De stekker is gesmolten. De 2 draden uit de stekker die naar de dimlichten gaan ga ik omleiden. Dat wil zeggen in de zekeringenkast soldeer ik deze direct op de printplaat.
s velthuis
Niet goed. Hoe kan dat?
Grote warmteontwikkeling door grote stroom icm. een slecht contact (= hoge weerstand): P = I2 * R.
Erik Baas
s velthuis
Niet goed. Hoe kan dat?
Grote warmteontwikkeling door grote stroom icm. een slecht contact (= hoge weerstand): P = I2 * R.

Dat weet ik, dat is m'n werk. Maar dan is nog steeds de vraag hoe dat kan. Deze auto is pas 8 jaar oud, dit zijn geintjes die in no time tot een autobrand leiden. Dus de vraag: hoe kan dat?
Wel wat laat, maar toch: bekend probleem zie link.

[www.hella.com]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.