Non-runflat icm runflat

Gepost door BMW Power 
Beste forumleden,

Momenteel zijn er op onze Mercedes A-klasse runflat banden gemonteerd 225/40 18. Nu beginnen de voorbanden aardig op te raken dus kijk ik rond naar nieuwe banden. Het liefste zou ik voor non-runflat banden gaan. Dat is net wat minder hard en goedkoper in aanschaf. De achterbanden zijn nog erg goed, die gaan zeker nog wel 20k km mee. Mijn voorkeur zou dus hebben om enkel de voorbanden te vervangen door non-RFT. Nu mijn vraag: kan het kwaad - qua wegligging/veiligheid - om aan de vooras non-RFT te monteren en achter de RFT te laten zitten?

Non-RFT zal Michelin Pilot Sport 3 worden
RFT is Goodyear Eagle F1

Dank!
Ik weet niet of er in de auto nog een uitsparing is voor een reservewiel c.q. thuiskomer? Zo ja, dan zou ik die zeker erin gaan leggen. Zo niet, zorg op z'n minst voor een spuitbus met die troep wat een lekke band (tijdelijk) herstelt. Al is dat flesje ook volkomen zinloos wanneer je de band tegen een stoep kapot rijd..

Qua veiligheid voorzie ik geen problemen. De auto staat immers nog steeds op fatsoenlijke banden met dezelfde maten als origineel.
Voor APK is het ook geen probleem. Zolang er maar 2 dezelfde banden liggen op 1 as. Aan de voor- en achterzijde gelijk houden dus. Zowel maat, loadindex, als snelheidsindex.

Al twijfel ik of m'n opmerking betreffende APK zinvol is.. tegen de tijd dat de auto voor het eerst APK plichtig is zullen wel weer een paar banden versleten zijn.
DutchCarManiac
Ik weet niet of er in de auto nog een uitsparing is voor een reservewiel c.q. thuiskomer? Zo ja, dan zou ik die zeker erin gaan leggen. Zo niet, zorg op z'n minst voor een spuitbus met die troep wat een lekke band (tijdelijk) herstelt. Al is dat flesje ook volkomen zinloos wanneer je de band tegen een stoep kapot rijd..

Qua veiligheid voorzie ik geen problemen. De auto staat immers nog steeds op fatsoenlijke banden met dezelfde maten als origineel.
Voor APK is het ook geen probleem. Zolang er maar 2 dezelfde banden liggen op 1 as. Aan de voor- en achterzijde gelijk houden dus. Zowel maat, loadindex, als snelheidsindex.

Al twijfel ik of m'n opmerking betreffende APK zinvol is.. tegen de tijd dat de auto voor het eerst APK plichtig is zullen wel weer een paar banden versleten zijn.

Dank voor je reactie.

Nee, geen reservewiel of reparatie setje in de auto. Maar dat is een risico dat ik wel durf te nemen. In mijn hele autocarriere 1x een zachte band gehad en toen kon ik gewoon oppompen bij benzinestation en doorrijden naar de dealer. Voor grote vakantieritten gooi ik een winterband achterin.
Ik denk dat het in het weggedrag wel eens kan schelen. Een RF band is veel stugger dan een gewone band. Jouw onderstel kon daar wel eens op aangepast zijn. Vervolgens ga je een gewone, veel soepelere gewone ban monteren...ik weet het niet. Ik had het op Runflat gehouden.
Boppie
Ik denk dat het in het weggedrag wel eens kan schelen. Een RF band is veel stugger dan een gewone band. Jouw onderstel kon daar wel eens op aangepast zijn. Vervolgens ga je een gewone, veel soepelere gewone ban monteren...ik weet het niet. Ik had het op Runflat gehouden.

Als men in de zomer op 18" rijdt en in de winter op veel soepelere 16" is er toch ook geen probleem? Nee, afstemming onderstel ed, daar geloof ik niet in dat dat impact heeft. Er zijn hele volksstammen die non-RFT monteren op een auto die normaal op RFT staat.

Ging mij echt even om de combinatie.

Denk de nieuwe banden achter dan en de achterbanden naar voren, dan kunnen die over jaartje ook geswitcht worden.
Re: Non-runflat icm runflat
31-10-2015 09:33
BMW Power
Boppie

Als men in de zomer op 18" rijdt en in de winter op veel soepelere 16" is er toch ook geen probleem? Nee, afstemming onderstel ed, daar geloof ik niet in dat dat impact heeft. Er zijn hele volksstammen die non-RFT monteren op een auto die normaal op RFT staat.

Ging mij echt even om de combinatie.

Denk de nieuwe banden achter dan en de achterbanden naar voren, dan kunnen die over jaartje ook geswitcht worden.

Hele volksstammen rijden op non-RFT terwijl origineel af-fabriek RFT is gemonteerd. Mee eens. Dat kan ook gewoon prima en de meeste zijn er zelfs blij mee: een stukje comfort terug.

Prima om de nieuwe banden achter te doen, maar wees dan wel 100% zeker dat de achterbanden niet gecupt of verkeerd zijn afgesleten. Dat gebeurt sneller dan je denkt. De combinatie ene non-RFT en andere RFT lijkt mij niets geks.
Die monteren neem ik aan 4 banden en geen 2. Je kan het proberen uiteraard en misschien dat je er niets van merkt. Het is een gokje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-10-2015 09:41 door Boppie.
Het kan, voor APK moeten wielen op 1 as hetzelfde zijn.

Sommige mensen nemen non-RFT met hogere draagkracht zodat het iets steviger is.

Ik zou het zelf nooit doen. Een miljoen kilometers is nog geen garantie dat je de komende jaren niet langs een koude en donkere snelweg staat te tobben of in een hachelijke situatie beland tijdens het rijden. Die paar tientjes verschil is niks tov de totale autokosten.

Comfort is erg afhankelijk van het merk en type RFT.

Lekke banden staan bovenaan de ANWB lijst en dan moet je nog bedenken dat heel veel automobilisten zelf kunnen wisselen; repareren of doorrijden met RFT.
Re: Non-runflat icm runflat
31-10-2015 11:26
Boppie
Die monteren neem ik aan 4 banden en geen 2. Je kan het proberen uiteraard en misschien dat je er niets van merkt. Het is een gokje.

Waarom zouden die er geen 2 monteren? Beetje dure grap alles in 1x vervangen als nog niet alles aan vervanging toe is. Zoveel verschil zit er nou ook niet in en hoe zou je het gaan merken?
Runflat en gewone banden verschillen sterk als je ze naast elkaar zet. Runflat heeft een veel stevigere wang waardoor deze lang lek kan rijden maar daardoor minder flexibel is. Het hoeft niets te doen met het weggedrag maar het kan wel. En wat doet de auto als je in een extreme situatie komt.
Moet gewoon kunnen, zolang je ze maar samen vervangt Dus links en rechts.
Echter: nieuwste banden altijd aan de achterkant, zeker nu de winter naderd! En in de winter is het juist ook handig om zachtere banden aan de achterzijde te hebben.

Krijgt idd wat comfort terug.

Reparatiesetje of reservewiel is eigen verantwoordelijkheid. Zelf al eens een reservewiel gehad dat er binnen 5 meter mee ophield en ik nog niks verder kon.
Reparatiesetjes zijn overigens de slechtste manier om je band weer even te kunnen gebruiken.
Spul is dusdanige rommel dat je daarna je band sowieso moet vervangen, ookal zit er maar een piepklein gaatje in wat makkelijk gerepareerd had kunnen worden of bijvoorbeeld een schroef.

Je kunt beter een propset en een bus perslucht(of compressortje) in je auto leggen. Met een beetje handigheid kun je dan ter plekke de band "repareren" en vervolgens bij een goeie bandenboer die prop laten vervangen voor een fatsoenlijke inwendige reparatie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-10-2015 14:52 door Pobresh.
APK technisch is op een as, RF en op de andere as geen RF geen probleem. Als keurmeester heb ik menig auto zo aangeboden gekregen.

Maar pas op! De rij-egenschappen van een RF en een non-RF band verschillen behoorlijk. Tevens is de hump op een velg, ontworpen voor runflat, anders. Ik wil je absoluut afraden met een dergelijke combinatie te gaan rijden. Als willekeurig voorbeeld heb ik wel eens een proefrit gemaakt met een APK-BMW-1 serie met een combinatie van RF en "gewone" banden. Het weggedrag was compleet zoek.

Tijdens normaal rechtdoor rijden is het vast geen probleem, maar als het erop aankomt, zijn je banden het enige contact met de weg. Voor jou, je vrouw/vriendin/evt kinderen en ook voor je medeweggebruikers. Geef liever wat meer geld uit en doe het goed.
Uiteindelijk toch gekozen voor 4 nieuwe banden, uiteraard non-runflat. Keuze is gevallen op Hankook S1 Evo 2.

Wat een verschil!! Het voelt serieus aan alsof ik mijn velgen een inch kleiner zijn dan voorheen. Ik woon in een nieuwbouw wijk en de bouwweg is opeens een stuk beter te nemen.. smiling bouncing smiley

Erg blij mee! Enige nadeel is dat ik dit veeeel eerder had moeten doen winking smiley
Fijn om te horen!

Alleen 1 vraagje.. hoe ben je bij Hankook terecht gekomen?

Meeste mensen blijven toch bij de ''bekendere'' merken onder hun Benz, zoals Bridgestone, Goodyear en Continental bijvoorbeeld.
DutchCarManiac
Fijn om te horen!

Alleen 1 vraagje.. hoe ben je bij Hankook terecht gekomen?

Meeste mensen blijven toch bij de ''bekendere'' merken onder hun Benz, zoals Bridgestone, Goodyear en Continental bijvoorbeeld.

Had het al paar keer als tip voorbij zien komen op Audi forum. Daardoor research gedaan door uitslagen van testen door te nemen en wat Google werk. Op verschillende merk forums is men enthousiast over de prijs/kwaliteit verhouding.

En aangezien er ook nieuw model A4's S-Line worden afgeleverd op Hankook zijn ze de status van budget banden toch wel voorbij.

Daarnaast de bekende merken:
- Continental hoef ik niet na paar slechte ervaringen;
- Goodyear zat erop, maar beviel niet;
- Dunlop Sportmaxx stond al in de winkelwagen, maar werd juist afgeraden door de MB dealer;
- Pirelli scoorden slecht op geluid;
- Michelin PS3 eigenlijk geen minpunten, behalve 25 euro per band duurder

Dus daarom maar voor de Hankook gegaan. Weinig negatiefs over te vinden. Ik heb niet de illusie dat ze beter zijn dan de Michelins, maar miss wel betere prijs/kwaliteit verhouding.
Duidelijk!

Continental ben ik ook van genezen na een heleboel slechte reacties van klanten, met name dat ze erg snel slijten.
Michelin blijft een erg goede band, dat zullen ze zelf waarschijnlijk ook weten; want duur zijn ze helaas wel.

Heb op 1 Astra Michelin liggen en is gewoon niks op aan te merken, m'n andere Astra heeft Nankang voorop liggen (iets van de vorige eigenaar), en is met regen gewoon een hoop ellende. Iets te vlug over een rotonde en de auto schuift gewoon over de voorwielen.

Nu je het zegt van Audi schiet me weer iets te binnen. Stond voor een week of 3 geleden naast een TT S aan het stoplicht (echte S, geen line). Auto stond op 4 Hankook bandjes. Dacht bij mezelf dat ze misschien al eens vernieuwd waren; of andere velgen op gekomen.
Toen ik m'n oog op het interieur legde; viel me op dat de wagen al het volledig digitale instrumentenpaneel had, en dus van de allerlaatste serie is. Waarschijnlijk dus nog niet eens een jaar oud.

Maar nu valt alles dus op z'n plek smiling smiley

Je zult je vast afvragen waar ik heen kijk, maar als monteur ga je op zulke dingen letten; en interesseren de bomen die naast je staan nog maar weinig tongue sticking out smiley
Conti's snel slijten??? Zal ook aan je rijstijl liggen. Tussen 2006 en 2010 met een Passat 1.9TDI bijna 100.000 met een set Premium Contacts gereden. Nu bij mijn huidige auto (320dA touring) de achterbanden na zo'n 75.000 km vervangen (ik geef toe, die waren toen écht op). De voorbanden zijn nog steeds de eerste set. Hebben nu zo'n 95.000km gereden. Er liggen Sportcontacts5 onder in 17inch. Morgen komen de (ook RFT, ik vind dat een geweldige uitvinding) Michelin Alpin winterbanden (op 16" lm velg) er weer onder. Als in maart de zomerbanden er weer onder gaan zal het wel tijd zijn voor een nieuw setje voorbanden. Overigens met Goodyears (non RFT) ook zeer goede ervaringen bij onze 2e gezinsauto (Golf 5). Gaan ook al meer dan 80.000km mee en zitten nog ruim aan het profiel.
apk man zegt hier "niet doen"
en anderen "doen"
zo kom ik er niet uit ( [www.autoweek.nl] )
Oud topic.

Ik heb toen op de A-klasse 4 nieuwe non runflat banden gelegd. Geen problemen.

Momenteel onder de 3 serie ook non runflat winterbanden en ook geen bijzonderheden.
TS: ik heb zelf een mercedes w176 met het verlaagde amg onderstel (code 486) en dynamic steering (code 483)
fabrieksaf waren pirelli p zero runflats geleverd bij de 18" amg velgen. Bij vervanging (30000 km) heb ik dezelfde pirelli p zero genomen maar dan de non runflats versie (4x), omdat het onderstel met rft keihard was op klinkerwegen, je voelt echt alles (maar wel subliem voor sportief en snel rijden op asfalt).

Mijn ervaring: echt een wereld van verschil in comfort bij normale legale snelheden tot 160 km/h, maar rijd je harder en in snelle bochten met oneffenheden in de weg is het echt billenknijpen want de auto is veel minder koersvast geworden en het went niet als je eenmaal de oem runflats gewend bent, want daarmee spoort de auto als op rails (het amg sportonderstel en dynamic steering blijken dus wel degelijk op die runflats te zijn afgesteld)

Maar rijd je normaal dan is er geen enkel probleem en zal de auto een stuk comfortabeler zijn dan met rft, beetje harder oppompen dan aanbevolen kan ook beetje helpen bij het sportief willen rijden, maar dezelfde ervaring als met de oem rft wordt het absoluut niet.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-07-2018 10:32 door r steelfighter.
Als je bij het overstappen van Run Flat naar "normale" banden schakelt let dan op dat er voor de premium merken speciale banden zijn ontwikkeld voor het merk auto.
Bij BMW is er een * toegevoegd aan de maatweergave, Mercedes heeft MO als toevoeging en Audi een A. Dit zal zeker een betere band zijn voor deze auto's.
Pirelli Cinturuato P7 is in ieder geval een band die voor deze auto's een speciale band heeft ontwikkeld.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.