Prijs kapotte distributieketting.

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
Prijs kapotte distributieketting.
05-10-2015 13:00
Hallo,

Mijn auto (Opel Corsa C, 1.0. 87000 km) heeft vandaag een APK gehad en de monteur van de Opel garage gaf aan dat de motor en waarschijnlijk de distributieketting veel lawaai maakt en misschien binnenkort vervangen moet worden. De prijs hiervoor: €1000. Daar schrok ik een beetje van. Bovendien hoor ik hier en daar dat een ketting een heel autoleven mee gaat. Hebben meer mensen ervaring met een kapotte distributie ketting? En hoeveel betaalden jullie ervoor?

Mvg,
Ik heb eigenlijk nog nooit een kapotte distributieketting gekocht... Is ook niet aan te raden.

Een autoleven lang is theoretisch. Bij m'n Saab is 'ie bij 2 ton vervangen, puur ter preventie. Een kapotte ketting wil je echt niet hebben. Better safe than sorry. Maar 87.000 km vind ik wel erg vroeg voor een ketting... Zeker dat het geen riem is?
Autoleven lang wil inderdaad zeggen tussen de 2 en 3 ton aan kilometers. Daar is de ketting op berekend.

Corsa c heeft inderdaad een ketting. En ik zou eerder zeggen dat de kettingspanner foutief kan zijn. Aan de andere kant zijn er veel verhalen dat de ketting bij 140.000 de geest geeft.
Dus preventief vervangen kan geen slecht idee zijn.
Anonieme bezoeker
Re: Prijs kapotte distributieketting.
05-10-2015 14:48
Ik heb een paar jaar terug bij mijn Opel Astra cabrio 2.2 de ketting laten vervangen voor 870 e. bij de dealer. Deze begon bij een ton km's al meer herrie te maken. Van deze motor is dit euvel wel meer bekend dan van jouw Corsa 1.0 denk ik. Die 1000 euro, is dat alleen voor de kettingset + arbeidsloon?

Als de ketting breekt, is dat vaak het einde van je motor, dus ik denk dat je niet om een reparatie heen kan. Wel kun bij andere garages eventueel een offerte opvragen; misschien dat er een paar honderd euro vanaf kan?
Kleine motor, het kan best. Laat een paar offertes maken of ga eens kijken wat de auto inruilen oplevert (niet die ketting noemen dan). Als je de auto een klein beetje zat bent is dit een mooi moment, maar repareren kan ook prima als je dan maar wel nog jaren in die auto blijft rijden.
Gewoon bij diverse bedrijven een offerte aanvragen. Laat het wel meteen goed doen, dus ook de spanrollen, de waterpomp etc.
1.0 12v (Z10XE) in de Corsa C heeft gegarandeerd een distributieketting en staat bekend als problematisch.
Naast dit blok zijn ook de Z12XE, Z12XEP, Z14XEP bekende wat betreft distributiekettingen.

Zoals MB C215 al zegt is ook de 2.2 motor erg gevoelig hiervoor (Z22SE en ook de latere Z22YH).

Wanneer de auto dus al vieze geluiden begint te maken tijdens het starten is vervangen wel aan te raden, zeker wanneer de motor als een diesel begint te klinken tijdens normaal stationair draaien.

Heb laatst de Corsa D 1.2 16v moeten maken van een klant; kettingset, kleine beurt en arbeid voor €700. Kleine beurt is overigens wel aan te raden omdat er koelvloeistof in de olie terecht komt tijdens demontage. Enkel een oliewissel volstaat dus eigenlijk ook.

De offerte die je aangeboden is dus vrijwel meteen afslaan en opzoek naar een goedkopere (Bovag) all-round garage voor alle automerken.

De tijd dat een distributieketting een leven lang mee kan gaan lijkt voorbij te zijn. Opel bewijst dit met haar ketting modellen, de VAG groep met de T(F)SI motoren en BMW heeft ook al een serie slechte kettingen gehad uit redelijk recente modellen.
Mercedes heeft dit jaar ook een feestje gehad met de de A-klasse. Volgens een vriend van me (monteur bij Benz) schijnen er motoren gemonteerd te zijn met niet volledig aangedraaide kettingspanners. Een tikkende tijdbom dus, bij de dealer lagen de motoren tot het plafond opgestapeld. Allemaal met versprongen kettingen, en motorschade tot gevolg. Natuurlijk wel onder garantie vervangen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.