Filter, Brandstofpomp én injectoren kapot, voor de tweede maal

Gepost door Anonieme bezoeker 
Het is de tweede keer dat ik dit meemaak en nu kom ik even raad zoeken op het internet.

anderhalf jaar geleden ging de Audi A6 kapot (2.0 TDI)

vorige week is de Audi A4 Allroad (2.0 TDI) kapot gegaan.
(bouwjaar 2x rond 2010?, allesinds recent, ik zoek het later nog wel eens juist op)
(kilometerstand 100.000 en 140.000)

Altijd zelfde uitleg: onzuiverheden in de diesel, oorzaak? (vervuilde benzine? slechte smering in diesel? Water in diesel? Gewoon sleet op filter? ze weten het niet....), gevolg: filter gaat kapot, waarna de brandstofpomp en de injectoren ook de geest geven.

Voor de tweede maal een reparatie van enkele duizenden euro's, bij een nieuwe Audi.

Heeft iemand dit ook al mee gemaakt? Is dit specifiek voor Audi? (of VAG)
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn? En wat men kan doen om dit te voorkomen?

Dit verhaal heb ik gevonden en dat lijkt op wat men mijn auto's tweemaal gebeurd is: http://www.driving-dutchman.com/common-rail-pomp-en-zwavelvrije-diesel-een-fatale-combinatie/

Indien u meer info wenst, kan ik deze altijd beantwoorden.
Vervelend om te lezen, kan mij voorstellen dat je het geld liever aan andere zaken uitgeeft.

Hoewel dadelijk weer wat fanboys je gaan vertellen dat je de enige bent:

The Inconvenient Truth is dat je VAG producten rijdt, en dan zijn dit soort zaken en de verklaringen waar de garage en PON mee aan komen dragen helaas schering en inslag.
Het goede nieuws is dat er ook merken zijn waarbij dit soort zaken eigenlijk nooit voorkomen, die tanken klaarblijkelijk bij andere stations.
Nog beetje info
Ben Belg, dus waren ingevoerd via Dieteren Audi Belgium :-P
A6 gaf de geest in Oostenrijk, op een bergpas bij -10°C, is hersteld in Oostenrijk bij niet-officiele hersteller
A4 in Duitsland bij 35°C, wordt nu overgebracht om te laten herstellen in Belgie, bij erkende officiele garage

AUDI Belgium dierf zeggen dat dit probleem vaker voorkomt bij Total-tankers (waar A6 altijd getankt is)

Ik denk eerder of tweemaal brute pech, of een constructiefout.

Mijn vraag was dus ook vnml, komt dit ook voor bmw of mercedes?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-07-2015 00:15 door eskape1994.
Ik dacht dat de common rails van VAG wel goed waren, in tegenstelling tot de 2.0 pompverstuivers.
eskape1994
AUDI Belgium dierf zeggen dat dit probleem vaker voorkomt bij Total-tankers (waar A6 altijd getankt is)

Die importeurs worden ook steeds creatiever in het vinden van de oorzaak. Nu is de gebruiker/eigenaar de pineut omdat hij altijd bij dezelfde oliemaatschappij tankt? nut smiley
Het artikel waar je naar linkt lijkt inderdaad een plausibele verklaring te geven. Tank je inderdaad zwavelvrij en met toevoeging van biodiesel? (In NL is dat nog niet heel gangbaar naar ik meen).

Met al die milieu hype kan je je inderdaad afvragen of het altijd goed blijft gaan. Het is nu eenmaal een extra variabele in het proces. Zuiniger, lichter blok, minder koeling, minder zwavel, meer gewicht aan de auto zelf.

Buiten CO2 en zwavelnormen: Het lijkt erop dat in de jaren 80 twee ton veel was voor een auto, in de jaren 90 en 00 werd het normaal, maar dat werkte de omzet tegen dus het is nu weer wat bijgesteld in het kader van 'downsizen'. (Zonder CO2 boetes verkoop je aan een amerikaan of zelfs duitser geen 1.4 blok in een D-segmenter)
V0RQ
Het artikel waar je naar linkt lijkt inderdaad een plausibele verklaring te geven. Tank je inderdaad zwavelvrij en met toevoeging van biodiesel? (In NL is dat nog niet heel gangbaar naar ik meen).

Voor zover ik weet, staat op alle dieselpompen die ik ben tegengekomen 'Zwavel vrij' smiling smiley
Over die biodiesel... Ik dacht dat dit verplicht was vanuit Europa ?
In bijvoorbeeld Nederland zou er nu 4% biodiesel in elke dieselpomp moeten zitten, zegt wikipedia. [nl.wikipedia.org]
Het lijkt mij geen verkeerd idee om 2x per jaar dieselreiniger in de tank te gooien ter preventie.
Ah uiteraard Regenton, enig idee hoeveel VAG diesel producten dagelijks onderweg zijn?
Als dit een structureel probleem zou zijn dus een kwaliteitsprobleem zou heel het internet er al vol mee staan.
TSI/DSG/ olie zuipende gruwel verhalen immers al genoeg van op het internet.

Ik denk zelf ook vervuilde diesel wat de oorzaak wel moet zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-07-2015 20:49 door Bofkont.
Bofkont
Ik denk zelf ook vervuilde diesel wat de oorzaak wel moet zijn.

In een moderne auto zit toch een brandstoffilter?

Ik lees wel in een van de doorlinkverhaaltjes iets over een bacteriekiller die je aan de diesel moet toevoegen. In moderne dieselolie schijnen algen te kunnen groeien en dat verstopt o.a. het brandstoffilter. Dat zou ook de schade aan de pomp en verstuivers verklaren: Een cel van de alg kruipt door het filter, groeit in de brandstofleiding en verstopt op den duur de pomp en de verstuivers.

Wat ik wel vreemd vind is dat dezelfde auteur het de ene keer heeft over het gebrek aan zwavel wat niet voldoende zou smeren en in het andere geval over algengroei wat de filters verstopt. En bij beide verhalen komt de schade aan filters en eventueel aan verstuivers en pomp ter sprake.

Misschien is dit de oplossing:

Het euvel kan bij iedere diesel voorkomen. De Crafter heeft nu een schoon systeem en dat wordt schoongehouden met bacterie-killer, een toevoeging die in de aftermarket leverbaar is.
Bron

Edit:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-07-2015 21:10 door rke.
Dit mag gewoon niet gebeuren. Het zal de brandstof zijn maar die samenstelling is bekend dus erg netjes is dat niet.
@ Bofkont

Ik ken meerdere gevalletjes zoals die welke beschreven is.

Mijn 2.0 tdi (een Passat, yip een bekeerde Fanboy) is enkel 2x van een nieuwe brandstofpomp ('slechte brandstof getankt meneer'), 1x van een nieuwe turbo en van een reeks kleinere reparaties voorzien, binnen 150tkm.

Citaatje uit de Autobild dauertest Touran 2.0 tdi (de slechtste ooit):
Bald lohnt es sich, vor der Werkstatt ein Zelt aufzuschlagen", frotzeln die ersten Kollegen.

Juist!
Booteigenaren kennen het probleem meestal wel van slechte kwaliteit diesel. Het hangt van veel factoren af, die bij auto's niet zo vaak voorkomen.
Vraag de driving Dutchman maar eens naar bacteriegroei en slechte kwaliteit diesel. Zeldzaam, maar niet zo zeldzaam als we allemaal wel denken.

Bij vrachtwagens kan je van de dieselfilters ook onderaan nog vaak een kraantje opendraaien om het water af te tappen.
Booteigenaren gooien er vaak een flesje Grotamar in om de diesel te stabiliseren en "groei" in de brandstof tegen te gaan.
2800i
Booteigenaren kennen het probleem meestal wel van slechte kwaliteit diesel. Het hangt van veel factoren af, die bij auto's niet zo vaak voorkomen.
Vraag de driving Dutchman maar eens naar bacteriegroei en slechte kwaliteit diesel. Zeldzaam, maar niet zo zeldzaam als we allemaal wel denken.

Bij vrachtwagens kan je van de dieselfilters ook onderaan nog vaak een kraantje opendraaien om het water af te tappen.
Booteigenaren gooien er vaak een flesje Grotamar in om de diesel te stabiliseren en "groei" in de brandstof tegen te gaan.

Dat flesje wat ik in mijn post heb geplaatst komt van de site www.dejongscheepsmotoren.nl en als je er op klikt kom je op de pagina om het te bestellen.

Schepen.. Soms liggen ze maanden stil, dan varen ze een aantal dagen continu. Vochtige omgeving, vaak condenswater overal - dus ook in de dieseltank.
Als je een auto dus ook een keer een langere tijd stilstaat, kan het voorkomen dat er algengroei in de diesel zit. Zitten de algen voor het filter, dan zal alleen het filter verstopt raken. Maar, in de leidingen tussen filter en pomp zal ook algengroei kunnen zijn.....

Wat mij ook opvalt is de hoge dosering bij heftige algengroei. De site heeft het over een meer dan 10 keer zo hoge dosering voor heftige algengroei en dat zal de algengroei zijn die verstopte verstuivers en stukgedraaide pompen op zijn geweten heeft.
Het lijkt me straf dat het nu over algen zou gaan.
Bij beide motoren hebben ze altijd alles er meteen uitgehaald, en er is nooit een woord gerept over algen. Terwijl dit toch zeer zichtbaar moet zijn op de filter, niet?
eskape1994
Het lijkt me straf dat het nu over algen zou gaan.
Bij beide motoren hebben ze altijd alles er meteen uitgehaald, en er is nooit een woord gerept over algen. Terwijl dit toch zeer zichtbaar moet zijn op de filter, niet?

Ja.

Maar ik weet niet of het gebrek aan zwavel in diesel het probleem is. Sinds een aantal jaar mag er in dieselolie nog maar een zeer beperkte hoeveelheid zwavel zitten, premium en non-premium diesel.

Wat ook een puntje van aandacht kan zijn: als zo'n filter verstopt raakt, zuigt de (hogedruk-)pomp door tot bijna 1 bar drukverschil. Op een gegeven moment is de druk over het filter groot genoeg om het filter te laten openbarsten. Op dat moment komt alle rommel in een klap in de pomp en de verstuivers.

Foto: Als de ontluchting van de dieseltank verstopt zit zuigt de pomp de tank kleiner.
eskape1994
....En wat men kan doen om dit te voorkomen?

Geen VAG product meer kopen lost heel veel problemen op
Pietje P.
Geen VAG product meer kopen lost heel veel problemen op

Tja, sinds enige tijd staan er bij ons twee VAG producten voor de deur (SEAT). Daar is net zo veel en zo weinig mee mis als hun voorgangers.
(Ford, Peugeot, Nissan, etc). Ik bespeur enige frustratie jegens VAG winking smiley
En je denkt niet, laat ik eens ergens anders gaan tanken?
Helemaal omdat het al 2x gebeurt is, en alle problemen met het brandstofsysteem te maken hebben?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.