Achteraf inbouw LED dimlichten

Gepost door The SLB 
Ik heb al het e.e.a. gegoogled en in Nederland zijn er diverse aanbieders voor LED dimlichten achteraf inbouw, ook geschikt voor auto's met CANBUS bedrading ( zie: LINK )

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou zo'n set graag in de Auris (laten) inbouwen voor meer/betere verlichting. Mijn ervaring met LED koplampen tot nu toe is heel positief, maar dat was alleen in auto's die dat af-fabriek hadden.
Nee! yawning smiley

Dat kan niet!

Geen idee waarom, maar het kan niet.

Ik ben niet zo technisch, maar ik zal er wat willekeurige termen in gooien: anders raakt je distributieriem/-ketting oververhit en ontstaat er kortsluiting in de hoofdcilinder.

Doe het niet!

Houd 'm mooi.

Alsjeblieft!
Kan, geeft dezelfde 'problemen' als aftermarket xenon en omdat er een soort ventilator achter de ledlamp zit, heb je een cm of 4 aan ruimte nodig achter de fitting aan de binnenkant van je koplamp.
Kijk hier eens:
[www.navaudio.nl]

Ik heb geen flauw idee of het kan en of het beter is dan origineel.

Ik zou inderdaad wel de distributieriem wat strakker aantrekken.
Zomaar de originele dimlicht lampen voor led lampen, is niet toegestaan. Om dat een ledlamp meerdere lichtpunten heeft, zal deze in het wilde weg alle kanten opschijnen in een parabolische reflector. Om deze reden zijn er op de website ( link) ook geen H4 en/of dimlicht ledlampen te krijgen.

Auto's die af-fabriek led-dimlichten hebben, zijn uitgerust met op maat gemaakte koplamp unit's die speciaal voor ledlampen zijn ontworpen.

Dus, als je echt led-dimlicht wilt hebben, zul je de beide koplamp-unit's moeten vervangen voor exemplaren die speciaal voor ledlicht zijn gemaakt.
en dan is ook nog maar de vraag of ze een Europese goedkeuring hebben.
Ik heb het er een tijd geleden met mijn broer ook over gehad. Typegoedkeuringen durf ik niet te zeggen, er zijn wel typegoedkeuringen voor halogeen en gasontlading, maar de techniek loopt hier volgens mij al weer voor op de wetgeving. Probleem wat veel van die lampen hebben is dat de lichtpunten gesoldeerd zijn. Grote hitte, trillingen en soldeerverbindingen zijn niet de beste combinatie denkbaar. Bovendien moeten die led's flink gekoeld worden, dus ze zijn bijna altijd voorzien van een miniventilatortje. De vraag is wat de levensduur van die dingen is onder die heftige omstandigheden.
haarr
Kijk hier eens:
[www.navaudio.nl]

Ik heb geen flauw idee of het kan en of het beter is dan origineel.

Die club staat niet erg goed bekend winking smiley
Wat er mis met een goede set xenonverlichting?
De projectorkoplampen heeft een Auris volgens mij al vanaf fabriek, dus daar hoef je ook al niet meer voor te zorgen.
Ik zeg €200 investeren in een goede set, met 3 jaar volledige garantie.
DutchCarManiac
De projectorkoplampen heeft een Auris volgens mij al vanaf fabriek, dus daar hoef je ook al niet meer voor te zorgen.

Wie heeft het over xenonverlichting? confused smiley
DutchCarManiac

Dat zou ik ook eerder overwegen dan led.
Niemand heeft gezegd dat je voor xenon aan het kijken bent, maar ik kan het je zeker aanraden.

Lichtopbrengst en levensduur van een xenon lamp is geweldig. Wanneer je het bij een kleur tot 6000k houd, niet eens sjonnie achtig, maar gewoon een auto met een luxe uitstraling, als je bedenkt dat originele xenon een optie is van dik €1300 (bij Volvo).

LED mag dan misschien NOG mooier zijn, en NOG langer meegaan, maar ik persoonlijk zou liever wachten tot de technieken met LED als dimlicht een stuk gevorderd zijn, totdat haast elk merk het als standaard (of optie) gaat invoeren.

Dit weerhoud jou er natuurlijk niet van om alsnog verder te kijken/lezen/vragen hoe of wat met LED in de Auris. Ik blijf natuurlijk wel benieuwd wat het uiteindelijk zal gaan worden. Dus, als je zo vrij zou willen zijn, blijf je topic updaten thumbs up
Ik zal xenon idd ook meenemen in m'n besluit, in de tussentijd even verder orienteren en zal het idd navragen of er iets bij Toyota mee bekend is mbt geschiktheid etc.
DutchCarManiac

Dan nog kan het brandpunt van de xenon lamp op een iets andere plek zitten dan het brandpunt van de halogeenlamp die je vervangt waardoor ook bij een projectorlamp verblinding kan ontstaan.

In 99 van de 100 gevallen dat ik verblind wordt door Xenon zijn het after market setjes. Die ene andere auto heeft waarschijnlijk een probleem met de hoogteverstelling...
Feit blijft dat het vrijwel altijd beter is dan xenon in de normale halogeenkoplamp units, strooilicht is stukken minder.
golfdiesel
In 99 van de 100 gevallen dat ik verblind wordt door Xenon zijn het after market setjes. Die ene andere auto heeft waarschijnlijk een probleem met de hoogteverstelling...

Daarom kan je ook het beste een complete projector set retrofitten. Zie ook deze thread voor wat suggesties: [www.autoweek.nl]

O.a. retrofitlab verkoopt die. Voordelen: geen strooilicht, ziet er OEM uit en meer lichtopbrengst.

LED zou ik zelf ook nog niet aan beginnen voor mn primaire verlichting. Voor groot licht of mist licht wellicht wel, mits de prijs goed is winking smiley
daan944
golfdiesel

Daarom kan je ook het beste een complete projector set retrofitten. Zie ook deze thread voor wat suggesties: [www.autoweek.nl]

O.a. retrofitlab verkoopt die. Voordelen: geen strooilicht, ziet er OEM uit en meer lichtopbrengst.

LED zou ik zelf ook nog niet aan beginnen voor mn primaire verlichting. Voor groot licht of mist licht wellicht wel, mits de prijs goed is winking smiley

Zorg dan dat je de, indien oorspronkelijk geleverd, de originele Xenon units er in zet dan heb je tenminste ook de automatische hoogteregeling en dergelijke.
Forummer Buddymahn had ze in zijn Panda. Probleem was dat de lampen groter waren, waardoor de rubber afdekkapjes niet meer dicht pasten.
Thanx voor de adviezen allemaal, heb niet echt zin om te pionieren met een 1,5 jaar oude auto - zeker nu de markt voor achteraf-led nog niet eens echt op gang is w.b.t. dimlicht.

Misschien anders toch maar wachten tot bij de volgende auto... zoveel auto's hebben het af-fabriek al, zelfs de Mazda 2 nut smiley
golfdiesel

Zorg dan dat je de, indien oorspronkelijk geleverd, de originele Xenon units er in zet dan heb je tenminste ook de automatische hoogteregeling en dergelijke.

Voor de automatische hoogteregeling werkend te krijgen zul je heel wat meer werkzaamheden moeten verrichten dan het plaatsen van de originele units.. die hoogteregeling werkt speciale staafjes die verbonden zitten aan de achteras/draagarmen voor. Naarmate de hoeveelheid belading (= waarde van die staafjes) word het lichtbeeld versteld.

Voor APK maakt het overigens allemaal niet meer uit, automatische hoogteregeling /koplampsproeiers of niet, goedkeur.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2015 20:00 door DutchCarManiac.
Even een opsomming maken hoor ,

"
Nee! yawning smiley

Dat kan niet!

Geen idee waarom, maar het kan niet.

Ik ben niet zo technisch, maar ik zal er wat willekeurige termen in gooien: anders raakt je distributieriem/-ketting oververhit en ontstaat er kortsluiting in de hoofdcilinder.

Doe het niet!

Houd 'm mooi.

Alsjeblieft!
"

Eerst met een boel dingen strooien waarvan je dus ook werkelijk niets weet, dat is reageren om maar de eerste te zijn ofzo .. nou van harte want dat is gelukt.
Van dit gehele verhaal klopt dan ook werkelijk niet, dus u kunt ook weer rustig gaan slapen .!

WTF , mensen blijf er af als je niet weet waar je mee bezig bent.
Wat heeft de distributie riem nou helemaal met je verlichting te maken ? Ik zeg pruts maar raak , de garagehouders hebben ook zwaar weer, kunnen jullie daar je geld naar toe brengen.

Maar je ziet ook hele verstandige mensen he ..
Type goedkeuring E.D. Heel goed , ALLES wat je aan een een auto aanpast is in strijd met de type goedkeuring welke op je auto zit, weetelijk gezien zou je langs de RDW moeten om een keuring op je auto te krijgen.

Handig ook , nee je moet er geen led inzitten want deze strooit meer met licht en gaat het alle kanten op , zeg et gewoon xenon in eye rolling smiley , Is het zelfde effect man !
Kom mij tegen met je aftermarket xenon , krijg je van mij ook wat "strooilicht " in je postzegel.

Waarom zou je Xenon willen ?
Koop gewoon eens fatsoenlijke lampen i.p.v. action meuk , stel je lampen fatsoenlijk af en zorg dat je reflectoren en parabolen goed schoon zijn.
Ik heb met mijn gloeilampjes net zo veel licht als een xenon op de straat heeft , simpelweg omdat mijn reflector voor mijn H7 gemaakt is en niet voor een rondstrooiende XENON. Waardoor eigenlijk alle winst verloren gaan, alsmede daardoor verblinden ze hun tegenliggers.
Door de lichtkleur is het net of ze meer licht hebben maar hebben in werkelijk helemaal niets meer.!

Led kan ik in komen , maar mensen als je de dingen goed wil doen , zou je net als ook al aangegeven , je gehele unit moeten vervangen.
Want waarom denk je dat xenon achter een lens zit ?? JUIST om niet te strooien.

Ik deel het ID , ik zou ook graag led in mijn koplampen willen, maar helaas is het voor de mede weggebruikers beter om niet te veel te prutsen.
En idd zoals je zeg om dit nu ook bij een te jonge auto te gaan doen is ook wel zonde.

IDD gewoon nog even wachten, en als het op de auto zit van fabriek af ( wat soms ook niet goed staat afgesteld ) op zit , dan zou het allemaal ook gewoon netjes moeten kloppen.
Nuttige en goed onderbouwde toevoeging idd...
Waarom zou je Xenon willen?
Omdat een H7 lamp nu eenmaal niet meer lumen levert dan 1000-1500 en een goede xenonlamp 3000.
En omdat je Xenon in diverse kleuren kan krijgen waaronder echt wit (4300-5000K) . Halogeen is altijd geel achtig (3000K)

Als je een projectorlamp hebt moet je Xenon ook goed kunnen krijgen qua strooilicht. Bij een reflectorlamp is dat inderdaad maar de vraag.

In elk geval scoort een led nog veel slechter qua puntbron - om 1500 lumen te halen moet je meerdere leds gebruiken - dat wordt per definitie geen puntbron.
Anonieme bezoeker
Re: Achteraf inbouw LED dimlichten
05-11-2015 22:06
Tot niet meer ziens.

Ivanov
AutoWeek Moderator

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-11-2015 22:35 door Ivanov.
Easy Ride Modify
Hij is weg

Ivanov
AutoWeek Moderator

Man hou toch op met het promoten van die rotzooi.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-11-2015 22:36 door Ivanov.
Als je 'm quote blijft die rommel alsnog staan.
Re: Achteraf inbouw LED dimlichten
05-11-2015 22:37
Klassiekerrijder
Als je 'm quote blijft die rommel alsnog staan.

Daarom pas ik de posts met de quotes ook aan grinning smiley

Ivanov
AutoWeek Moderator
Ik had de link aangepast naar iets anders. grinning smiley
Modedit: reclame maken voor een (eigen?) bedrijf is in strijd met de forumregels.

CorZa
Moderator AutoWeek.nl

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2016 10:25 door CorZa.
Ik heb eens een reactie van een iemand gehad die verstand ervan heeft, en die zei: zolang bekende merken als Osram en Philips ze voor achterafinbouw niet hebben, moet je er niet aan beginnen.
exroosje
Omdat een H7 lamp nu eenmaal niet meer lumen levert dan 1000-1500 en een goede xenonlamp 3000.
En omdat je Xenon in diverse kleuren kan krijgen waaronder echt wit (4300-5000K) . Halogeen is altijd geel achtig (3000K)

H7 Philips WhiteVision 3700 K
H7 Philips 130% 3700 K (+ geeft duidelijk meer licht als een standaard Halogeen)
quovadis
exroosje

H7 Philips WhiteVision 3700 K
H7 Philips 130% 3700 K (+ geeft duidelijk meer licht als een standaard Halogeen)

Maar nog steeds een stuk minder dan xenon. Wel erg oud topic voor zo'n reactie trouwens, je reageert op een post van een jaar oud.
Hubertus1968
Ik heb eens een reactie van een iemand gehad die verstand ervan heeft, en die zei: zolang bekende merken als Osram en Philips ze voor achterafinbouw niet hebben, moet je er niet aan beginnen.

Je zit ook met het e-keur. En inderdaad, zolang de mainstream merken er niet aan beginnen dan zou ik het ook niet doen. Er valt geld in te verdienen dus als het echt goed mogelijk zou zijn met kwalitatief goede producten dan zouden Philips en Osram er ook in gaan stappen.
Ik reageer ook even mee op dit oorspronkelijk verouderde topic. Echter staan de ontwikkelingen niet stil en is mijns inziens LED retrofit hard weg dezelfde 'mainstream' status als xenon op te gaan.

Persoonlijk zie ik ook wat voordelen tov van Xenon; geen gedoe met ballasten.

Het is niet toegestaan reclame te maken dus ik zal geen naam noemen - maar een tijdje geleden las ik een nieuwsbericht over een Nederlandse fabrikant /startup van LED dimlichten die goed nagedacht lijken te hebben over eerder genoemde nadelen, bijv. het brandpunt van de gloeidraad waar de reflector behuizing op afgesteld is:
"Om te beginnen is het lichtbeeld op straat van de Hilox-LED koplamp precies gelijk aan de standaard verlichting. Dat komt omdat wij de nieuwste Luxeon Z ES LED’s van Philips gebruiken. Die zitten bijvoorbeeld OEM ook in Audi. Ze zijn zo klein dat we ze precies op dezelfde plek konden plaatsen waar bij een H7-lamp de gloeidraad zit."
Ik quote uit dit nieuwsartikel: [www.ttm.nl]

Zodra ik door m'n voorraadje Osram night breakers Halogeen lampjes heen ben gebrand (ik heb er destijds een paar tegelijk besteld ivm verzendkosten), ga ik zo'n setje aanschaffen. Heb ik nog even om te sparen, want goedkoop zijn ze niet (vergeleken met een goede Xenon set valt dat trouwens ook wel mee, volgens mij)

EDIT dec 2016:
Ik kwam dit zeer interessante filmpje tegen op YouTube waar eigenlijk alle ins en outs worden besproken aangaande LED dimlicht:
video: [youtu.be]

Ook de Philips lumi-led's Z ES generatie wordt daar positief benoemd....

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2016 13:55 door hans anders.
Ik rijdt momenteel ook met de lampen van bovengenoemd merk in het ttm verhaal. Had eerst een setje xenon van Pilot, ik moet zeggen dat ik totaal geen verschil merk in lichtsterkte. Lampen hebben ook nog een mooiere kleur. Lichtbeeld is ook super strak, de APK keurmeester was een blij man toe hij dit zag big smile smiley
Niets is zo in evolutie als de led techniek. Ik ben fervent motorrijder en de beperkte lichtopbrengst van één koplamp kan een probleem zijn. Na heel wat zoek en speurwerk kwam ik bij de nieuwe led techniek uit.
Belangrijk zijn:
- de bevestiging in de voertuigen, H3, H4, H7, ... Dit is belangrijk voor de vorm en de elektrische aansluiting.
- het stroomverbruik uitgedrukt in Watt in verband met de cambus in de wagens of motorfietsen. Led lampen geven veel meer licht terwijl ze veel minder stroom verbruiken.
- De lichtproductie, wat uitgedrukt wordt in Lm of Lummen. Een halogeen lamp van 55 Watt geeft ongeveer 1200 Lm, een xenon ongeveer het dubbele.
- De lichtkleur: variërend van warm wit (3000 Kelvin) tot helder wit (6000 of 6500 K) en verder gaand naar het blauwachtige tot 11.000 K
- De plaats van de lichtpunten. In de modernste Led technologie komt de plaats van de lichtpunten overeen met de lichtpunten van de halogeen of xenon lampen. Tot enige tijd geleden was dit het grootste probleem zodat er veel strooilicht ontstond, zelfs verblindend voor de tegenliggers.

In de discussie is philips led techniek genoemd. Deze lampen zijn niet slecht, maar verbruiken te weinig stroom, en geven in Led termen relatief weinig licht, zodat een extra weerstand moet geplaatst worden om het cambussysteem niet op hol laten te slaan. Het stroomverbruik staat rechtsreeks in verhouding met de lichtproductie.

Ik heb Led lampen geprobeerd in een oude mercedes van 15 jaar. Ik heb lampen geplaatst met een stroomverbruik van 36 Watt, en een lichtopbrengst van 8000 Lm (= ongeveer 3 maal Xenonlampen) en een lichtkleur van 6000 K. (= helder wit) De Cambus raakt niet in de war, en het resultaat is verbluffend goed.
Ik wacht nu op de levering van de volgende lampen, met een stroomverbruik van 55 Watt, net evenveel als de originele halogeen lamp van de wagen. De lichtopbrengst is voor deze lampen meer dan 13.000 Lm per lamp.

In een motorfiets heb ik eerst een lamp H4 low - high gemonteerd van 36 Watt, 8000 Lm met een lichtkleur van 6500 K. Het rijden was zalig, veel licht en goed zicht, en wat mooi was, geen reclamatie van de tegenliggers. Maar de moto gaf aan dat de koplamp niet brandde. Gisteren heb ik in H4 nieuwe lampen binnen gekregen van 55 Watt per lamp. Het resultaat op weg is even goed, dat wil zeggen goed en helder licht, en geen reclamatie van de tegenliggers. Met de lamp met een stroomverbruik van 55 Watt is de electronica niet gestoord. Deze lamp geeft een lichtopbrengst van 13.000 Lummen. Tijdens het rijden is er geen wezenlijk verschil tussen de Led van 8.000 Lm en de Led van 13.000 Lm.
De goede en moderne led lampen geven eenzelfde lichtverdeling als de halogeen of xenonlampen, een zelfde lichtbundel op de weg. Alleen is het zoeken in een grote doolhof om de goede lampen te vinden.

De Led techniek is zo veranderd dat het gewoon de huidige lamp uitnemen is, en vervangen door een goede led lamp die 10 x zoveel licht produceert.
Mijn probleem is dat ik heel hard heb moeten zoeken, in elke winkel in België horen ze het 'in Keulen donderen'. Led kennen ze wel voor bijzetlichten of werklichten op machines. Vervangende Led lampen voor dimlicht en het grootlicht kennen ze nog niet, terwijl er wel een zeer groot aanbod is met daartussen een klein aanbod 'goede' led lampen voor de dim- en grootlichten.

De moderne led lichten zij gewoon goed, geven degelijk licht, geven een goede lichtverdeling, en het is gewoon zalig om het stuur te nemen van een voertuig met deze led lampen uitgerust.
Gelukkig staat de techniek niet stil. Ik denk dat we nu gekomen zijn op het punt dat de Led techniek intrede kan doen in elk voertuig. Voor de prijs moet je het niet meer laten. Bijkomend is dat een Led lamp geschat wordt 30.000 tot 60.000 uren te branden (dat is ongeveer 6 jaar continue licht geven), en er wordt gezegd dat ze ongevoelig zijn voor aan en uitdoen. Zoveel branduren is langer dan de levensduur van een voertuig, dus gedaan met rijden met kapotte lichten en lampen te vervangen.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-01-2018 19:19 door Luc De Decker.
Luc De Decker

Bijkomend is dat een Led lamp geschat wordt 30.000 tot 60.000 uren te branden (dat is ongeveer 6 jaar continue licht geven), .

Dat ga je zeker niet halen. De leds wel, de aanstuurelectronica niet. Leds blijven moeilijk om te koelen, zeker als je kanonnen van 55W gaat monteren. Is zo veel extra lichtopbrengst toegestaan in België? Hoe zit dat met verblinding bij nat wegdek?
Ik wil ook graag even mijn bevindingen hier delen, vanuit het standpunt van een regelmatige nuchtere forummer die hier helemaal geen belang heeft om wat reclame te maken en dus gebanned te worden.

Vorige week heb ik een set Hilox LED besteld voor mijn Skoda Octavia uit 2015 omdat ik voorheen vaak gereden heb met xenon (zowel af fabriek als aftermarket) en ik het echt begon te missen. Ik mistte het vele licht, het heldere licht en natuurlijk ook de uitstraling. Na research gekomen bij Hilox en meteen de duurste set besteld omdat ik de goedkope aftermarket brol beu was die ik in het verleden had met 2 van 3 aftermarktet sets.

1. Welke sets zijn er?
Er zijn 4 verschillende sets en voor mij was het in het begin ook niet duidelijk welke de verschillen waren
- L1 LED: eerste generatie, 5700K, 2800 lumen, 30W, met passieve koelstrips (zou ik niet nemen wegen passieve koeling)
- L2 LED: 2de generatie, 5700K, 3200 lumen, 30W, met een ventilator als koeling, maar veel langer (zou ik niet nemen wegens risico op niet passen in de koplampbehuizing)
- XTR Grey: 3de generatie, 5700K, 3200 lumen, 28W, met ventilator als koeling, maar veel korter (geen negatieve opmerkingen hierop)
- XTR Black: hetzelfde als XTR Grey, maar dan met 3600 lumen (geen negatieve opmerkingen hierop)

Allemaal komen ze ook met een CANBUS/Start-Stop versie, je krijgt dan een extra module erbij. Vroeger had ik een goedkope xenonset geprobeerd op dezelfde auto met ook zogezegd canbus functie, maar mijn lampen gingen er van knipperen. Het feit dat deze set nu helemaal geen problemen geeft getuigt van goede kwaliteit.

Mijn advies is om te gaan voor de XTR set. Ik heb zelf de XTR Black, kiezen tussen de Grey of Black zal kwestie zijn van persoonlijke voorkeur: met de Grey heb je voldoende licht, de Black heeft nog meer licht.
Ter vergelijk: OEM halogeen 3700K en 1200 lumen, OEM xenon 4300K en 3200 lumen, OEM LED 5700K en 3400 lumen, aftermaket xenon 4300/5000/6000K en 4200 lumen.

2. De installatie
Simpele installatie, is op een Octavia 3 zeer gemakkelijk omdat je enerzijds zeer veel ruimte hebt om te werken achter de koplamp. En bovendien is er in de koplamp zelf genoeg ruimte om de kabels, chips en controllers weg te werken. Je hebt dus geen uitstekende kabels wat je wel hebt met een xenon set vanwege de grote balasten. Een andere reden is dat in een O3 je de lamp er gewoon uitklikt. De set installeren duurde zo'n 5 minuten per zijde.

3. Mijn bevindingen
- Ik vond de set wat fel, maar dat komt misschien omdat ik de voorbije weken aan een stuk veel 's nachts gereden heb met de standaard halogeen lampen en ik eraan gewend ben. Nu ik eraan gewend ben, kan ik het echt waarderen.
- De kleur is lekker wit, dezelfde kleur als van een V40 met Thor LED lichten
- Het lichtbeeld is zeer goed, het volgt dezelfde lijnen als de standaard halogeen set maar dan veel meer licht.
- Zeer snelle opstarttijd: 1 seconde
- 's nachts rijden geven evenveel rust aan de ogen als een OEM xenon of led set (ervaring met een V40 met Thor LED lichten)
- Online bestellen gaat zeer vlot: ik had deze besteld rond 13h15, de volgende dag rond 14h werd deze in België afgeleverd. Tijdens het bestellen had ik trouwens ook vergeten de kortingscode in te vullen waardoor ik 10% korting zou krijgen. Na een chat meteen met de klantenservice werd mij beloofd dat men die 10% ging terugstorten op mijn bankrekening. En ik heb deze inderdaad ontvangen.

4. Mijn advies: kopen of niet?
- Kopen, zeker aan te bevelen als je op zoek bent naar een aftermarkter xenon set. Je hebt de looks en voordelen van een xenon set maar dan beter: compactere onderdelen, snellere opstarttijd, mooiere kleur, minstens even goede verlichting.
- Deze LED set doet zijn werk zoals het moet, installatie is simpel, ziet er betrouwbaar uit
- Als je iets doet, doe het dan goed, 180 euro (die ik heb betaald) is beduidende duurder dan andere sets, maar het is de investering waard omdat je geen gedoe hebt met sturingsfouten of een verkeerd lichtbeeld.
- Al die andere marketing dingen die de vele pluspunten uiteenzetten ten op zichte van xenon interesseren mij niet. Ik had gewoon een degelijke xenon set nodig en het feit dat het deze LED set was is puur toeval in mijn zoektocht naar degelijkheid en betrouwbaarheid.
- Voorlopig heb ik dus geen negatieve punten

Halogeen 4000K vs LED 5700K

Halogeen 4000K vs LED 5700K

LED

Halogeen

LED

Halogeen

LED

Halogeen

LED

LED

Halogeen

LED

Halogeen

LED

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-02-2018 00:59 door M. X.
Ziet er goed uit. Ben wel benieuwd naar de levensduur, zeker ook van de koeling. Hoe lang is de garantie op deze lampen?
Het blijft prutswerk en geeft een halfordsuitstraling
Otokampioen

Wat op zich knap is, aangezien Halfords werkelijk niets meer aan auto-onderdelen verkoopt...
Goede reden ook om zo'n topic omhoog te schoppen drinking smiley

Ik heb gisteren ook zo'n set Hilox XTR besteld. Net als vele andere sets komt deze ook uit China, maar probeer maar eens wijs te worden uit het Chinese aanbod... Dan maar iets meer betalen en direct een goede set hebben. Bij Truckstar kwam de Hilox set goed uit de test en ook de dingen die ik er over lees zijn positief. Dus ik heb de gok gewaagd en zo'n setje besteld. Ben erg benieuwd. De ervaringen hierboven zien er goed uit!

Ik ben ook wel benieuwd naar de levensduur, maar ook dat lijkt wel goed te zitten. Als het maar niet als te vuil wordt rondom de magnetisch aangedreven koelventilatoren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-03-2018 16:48 door Barri.
Is er bij iemand ooit de koeling uitgevallen van zo'n LED lamp? Echte noob vraag, maar is er dan geen risico op brand?
MartijnA3
Is er bij iemand ooit de koeling uitgevallen van zo'n LED lamp? Echte noob vraag, maar is er dan geen risico op brand?

Brand zal wel meevallen, maar de leds hebben koeling nodig om zelf te overleven. Een led produceert afgezet tegen een halogeenlamp niet veel warmte, maar produceert deze warmte wel op een klein vlak. Boven een bepaalde temperatuur gaan de leds stuk. Wel heb ik bij 230V leds al een paar keer een geroosterde aanstuurelectronica gehad. Wel altijd goed afgelopen, maar zet wel te denken.
s velthuis
Otokampioen

Wat op zich knap is, aangezien Halfords werkelijk niets meer aan auto-onderdelen verkoopt...

Eerst checken alvorens te roepen grinning smiley

[www.halfords.nl]
Ik zie op die laatste foto (en de andere met led op de garagepoort) een shitload aan stroolicht boven de lampen uit komen(vooral de schuine lijnen boven het lichtbeeld vallen daarbij op).
Daarnaast klopt je lichtbeeld niet. (rond ipv vlak met een schuin stuk naar boven aan de rechter kant)

Dit is de hoofdreden waarom LED (en xenon) nog altijd niet geschikt is voor oudere lamparmaturen die er niet speciaal voor zijn gemaakt.
LED is gericht licht, het straalt dus een bepaalde richting uit in een bepaalde hoek van zoveel graden. Maar de reflectoren en lenzen voor halogeen lampen zijn gemaakt voor licht dat van 1 punt alle kanten uit straalt. Dit kun je met led (nog) niet bereiken.
Dus hoe goed de resultaten qua lichtopbrengst ook lijken. Dat betekend niet dat het ook daadwerkelijk een goed alternatief is.
Ondanks dat Hilox beweerd dat het lichtbeeld wel klopt, zie ik op je foto's toch heel wat anders.
Wat op dit moment te koop is. Is slechts een benadering van het halogeen licht. Dit zal wellicht met bepaalde armaturen goed werken. Maar deze foto's overtuigen mij ervan dat het dus niet naar behoren werkt.
- Quatrelle -
s velthuis
Otokampioen

Eerst checken alvorens te roepen grinning smiley

[www.halfords.nl]

Dat noem je toch geen auto onderdelen? En dat voor een bedrijf met als slogan 'alles voor auto en fiets'... Kan de concurrentie met de Gamma net aan.
Led dimlichten is geen goed idee.. ik heb het hier eens gevraagd, het schijnt nogal een ander beeld te geven dan een halogeen of xenon. Verder is er een reden waarom je het nagenoeg alleen op internet kunt bestellen en niet bij de gemiddelde auto materialen zaak.

Het is een kwestie van tijd dat aftermarket LED dimlicht verboden wordt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.