Autotrust weigert olieslurpende VW-motor

Gepost door Carfanatic 

Garantieverzekeraar weigert olieslurpende VW-motor

Garantieverzekeraar Autotrust heeft besloten de reparatie van een aantal varianten van de TFSI en de 2-liter TDI motor van de Volkswagen Groep niet meer te vergoeden.

De genoemde motoren vertonen een ernstig verhoogd olieverbruik, waardoor al bij lage kilometerstanden motorschade kan ontstaan.

Het gaat om de 1.4, 1.8 en 2.0 TFSI motoren die in vrijwel alle kleine middenklassers en middenklassers van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat te vinden zijn. Daarnaast blijkt 2.0 TDI/132 kw uit de Volkswagen Transporter en Amarok een probleemgeval.

Autotrust schrijft in een brief aan zijn klanten dat Importeur Pon een beperkte coulanceregeling hanteert voor deze motoren.

Autotrust zegt schade aan deze motoren als gevolg van het olieverbruik niet te vergoeden omdat het niet in de garantieperiode valt, er geen sprake is van een onverwacht voorval en dat er sprake is van een inherente eigenschap van het voertuig.

De verzekeraar adviseert autobedrijven bij de inkoop van auto's met deze motoren, de reparatie er van in te calculeren tenzij er al aantoonbaar een revisie heeft plaatsgevonden. In dat laatste geval is ook het claimen van motorschades bij Autotrust geen probleem.
[www.automotive-online.nl]

een inherente eigenschap van het voertuig drinking smiley

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2015 13:52 door Carfanatic.
Anonieme bezoeker
Re: Autotrust weigert olieslurpende VW-motor
22-04-2015 12:12
Carfanatic
drinking smiley

Lijkt erop alsof je erg blij bent met dit bericht?
Nou, ben je lekker mee als klant.. Ik begrijp dat een verzekeraar aan risicobeperking doet.. en dat kennelijk de ratio voor deze klantengroep uit het lood geslagen is..

Prima, accepteer dan geen toekomstige klanten met dit type motor meer.. maar om bestaande klanten, die ooit een premie betaald hebben, hiervoor uit te sluiten is vreemd.. vind ik.
Phaeton W12
Carfanatic
drinking smiley

Gaat om de specifieke zin denk ik.
Boppie
Phaeton W12
Carfanatic
drinking smiley

Gaat om de specifieke zin denk ik.

in die zin wordt vag even met de grond gelijk gemaakt. lijkt mij dat autotrust zelf te veel aan de drinking smiley heeft gezeten.
Anonieme bezoeker
22-04-2015 13:07
Onzin. Vag verkoopt de meeste auto's, als je de deur dicht doet hoor je plof en ze hebben zacht materiaal gebruikt. Kortom das auto.
ED9
Onzin. Vag verkoopt de meeste auto's, als je de deur dicht doet hoor je plof en ze hebben zacht materiaal gebruikt. Kortom das auto.

Ik lees in de tekst:
Autotrust zegt schade aan deze motoren als gevolg van het olieverbruik niet te vergoeden...

Dat is wat anders dan TS in de topictitel beweert:
Autotrust weigert olieslurpende VW-motor nieuw

Dat zegt genoeg over het niveau van Carfanatic confused smiley
inmiddels is het bericht aangepast/aangevuld

"We krijgen een keer in de twee dagen een claim voor een auto met dit defect. Dat valt niet meer te verzekeren", zegt Autotrust-directeur Gerben van Dam tegen Automotive.

De garantieverzekeraar heeft zijn 800 klanten in een brief op de hoogte gesteld van het besluit. "De brief is bedoeld als advies of waarschuwing aan onze klanten om bij de inkoop van deze auto's extra op de onderhoudshistorie te letten en een eventuele reparatie in te calculeren."

Zes maanden
Volgens Van Dam vallen het olieverbruik en de gevolgschade strikt genomen sowieso niet onder de garantieverzekering. "De oorzaak van het probleem is al aanwezig als deze auto's nog nieuw zijn. In de verzekerde periode van zes maanden kan dit probleem niet ontstaan."

Autotrust schrijft in de brief dat importeur Pon een beperkte coulanceregeling hanteert voor deze motoren. "De meeste bij ons verzekerde auto's zijn tussen de vier en zes jaar oud en niet meer in onderhoud in het merkkanaal. Dat maakt het lastiger om de schade te verhalen op de importeur."
Meeuw
Ik lees in de tekst:
Autotrust zegt schade aan deze motoren als gevolg van het olieverbruik niet te vergoeden...

Kijk, voordat je dit soort opmerkingen plaatst, eerst even naar de kop in het originele bericht van Automotive Management...

22-04-2015 10:44

Het verbaast mij niets dat Autotrust iets weigert...
Jazzik
Meeuw
Ik lees in de tekst:

Kijk, voordat je dit soort opmerkingen plaatst, eerst even naar de kop in het originele bericht van Automotive Management...

Dat verandert niets aan hetgeen ik heb geschreven. Neem jij ook zo maar onzinteksten van anderen over?
Anonieme bezoeker
22-04-2015 13:37
Meeuw
Jazzik
Meeuw
Ik lees in de tekst:

Dat verandert niets aan hetgeen ik heb geschreven. Neem jij ook zo maar onzinteksten van anderen over?

Ach, dat Jazzik zo reageerde zegt genoeg over zijn niveau.
Dat Carfanatic Meeuw in de topictitel noemt zegt iets over het niveau...
Namens de gehele familie hartelijk dank voor het plaatsen van mijn niveau op eenzame hoogte!

Enne... wie van jullie bepaalt nu dat het een "onzintekst" is? Aan de hand van welke feiten?
Of is het gewoon dat een kritisch geluid over een product van de Volkswagen Groep bij jullie automatisch een verdedigingsmechanisme in werking stelt?
Overigens een vreemde actie van deze verzekeraar. Hoogstens kunnen ze zelf een zaak aanspannen om de kosten weer te verhalen bij Pon, maar om iets nu helemaal uit te sluiten vind ik nogal vreemd.
Anonieme bezoeker
22-04-2015 14:00
Europese auto's? Laat maar: ik ben definitief bekeerd tot de Aziatische auto: Zuid Koreaans, Japans. Merk maakt niet zo veel uit. Misschien wat saaier en qua rijeigenschappen soms wat minder dan de Europese gevestigde orde maar dat neem ik graag voor lief. Een auto kost al veel geld aan aanschaf en onderhoud: ik wil geen auto die ergernis oproept met extra garagebezoeken en of niet gehonoreerde garantieclaims.
Jazzik
Namens de gehele familie hartelijk dank voor het plaatsen van mijn niveau op eenzame hoogte!

Enne... wie van jullie bepaalt nu dat het een "onzintekst" is? Aan de hand van welke feiten?
Of is het gewoon dat een kritisch geluid over een product van de Volkswagen Groep bij jullie automatisch een verdedigingsmechanisme in werking stelt?

Als je het nog 3 keer doorleest begrijp je het misschien wel.
Ik heb dat met de reisverzekering. Tot en met 2013 zat vervangend vervoer bij pech er gewoon in (gelukkig). Nu is dat uitgesloten.

Volgens mij kan je de verzekering dan wel kosteloos stopzetten vanwege de verandering.

Alleen betaal je bij deze kerels het bedrag in een keer vooruit volgens mij. Lijkt mij dat je dan stop kan zetten en het geld voor de resterende periode terug zou moeten krijgen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2015 14:19 door Boppie.
Carfanatic
Autotrust zegt schade aan deze motoren als gevolg van het olieverbruik niet te vergoeden omdat het niet in de garantieperiode valt, er geen sprake is van een onverwacht voorval en dat er sprake is van een inherente eigenschap van het voertuig.
Het niet vergoeden van schades lijkt ook een inherente eigenschap van deze maatschappij.
Barri
Overigens een vreemde actie van deze verzekeraar. Hoogstens kunnen ze zelf een zaak aanspannen om de kosten weer te verhalen bij Pon, maar om iets nu helemaal uit te sluiten vind ik nogal vreemd.

Zo vreemd is dat niet. Dit is een verzekering, een extra verzekering zo te lezen, en daarvan staat het natuurlijk de verzekeraar vrij om zaken uit te sluiten middels bijv. de algemene voorwaarden of de polisvoorwaarden.
Van hun uit snap ik het wel, maar voor hun klanten is dit wel vreemd. Dit zijn juist de dingen waarvoor je zo'n garantieverzekering hebt. En omdat ze er zelf met Pon niet uitkomen laten ze hun klanten maar in de kou staan.
Om het direct een producteigenschap te noemen vind ik wel héél makkelijk.
ED9

Dat stelt nog niets voor. Als je bij mijn Italiaanse bolides de deur dicht gooit hoor je dit: [www.youtube.com]
Barri
Van hun uit snap ik het wel, maar voor hun klanten is dit wel vreemd. Dit zijn juist de dingen waarvoor je zo'n garantieverzekering hebt. En omdat ze er zelf met Pon niet uitkomen laten ze hun klanten maar in de kou staan.

Ja en nee. Ja, omdat ik het met je eens ben dat het vreemd is om hun klanten zomaar in de kou te laten staan en nee omdat je niet zo makkelijk kunt zeggen dat het wel of niet een producteigenschap is. Daarvoor moet je meer weten dan "één keer per twee dagen" een claim op dit gebied. Toch is het wel veelzeggend dat een verzekeraar dat op die gronden weigert te verzekeren. Dat impliceert wel dat er iets goed mis is met die specifieke blokken. Of dat ook echt zo is, is voor ons moeilijk tot niet te controleren.
Begrijp best dat een verzekeraar bepaalde schades uitsluit als door hem het risico te hoog wordt geacht. Dat is een vrije (financiële) keuze en in dit geval wellicht beter dan bepaalde auto's helemaal uit te sluiten, ook een (commerciële) keuze.
Zo gek is het toch niet? Blijkbaar hebben ze dermate veel kosten aan dit type dat dit niet meer te voldoen is vanuit de maandelijkse ontvangen premies. Dan kunnen ze kiezen voor het uitsluiten van een klein percentage van hun klanten of al hun klanten een hogere premie rekenen.
Kunnen de heren het vriendelijk houden en on-topic gaan. Waarvoor dank!

Terence
Autoweek moderator
Barri

Ik denk dat PON het, in vele gevallen, een 'producteigenschap' noemt winking smiley

Het is, in dit geval, natuurlijk ook de vraag 'welke klant in de kou' staat..
Want, de aanbieder is een verzekeraar (dienstverlener) voor het onafhankelijke autobedrijf die hiermee een 'garantie' op voertuigen kan geven. Risico op garantiekosten worden feitelijk herverzekerd.

De gebruikers (klanten van het autobedrijf) die dus met genoemde voertuigen rijden kunnen nu weleens voor een verassing komen te staan.. Krijgen zij, op hun beurt, weer een brief van hun autobedrijf.. OF neemt het autobedrijf de gok én laat het zijn klant NIET in de kou staan door toch een eventuele reparatie uit te voeren?
verlichting
Europese auto's? Laat maar: ik ben definitief bekeerd tot de Aziatische auto: Zuid Koreaans, Japans. Merk maakt niet zo veel uit. Misschien wat saaier en qua rijeigenschappen soms wat minder dan de Europese gevestigde orde maar dat neem ik graag voor lief. Een auto kost al veel geld aan aanschaf en onderhoud: ik wil geen auto die ergernis oproept met extra garagebezoeken en of niet gehonoreerde garantieclaims.

Ook een Aziatische auto is geen garantie op 100% probleemloos rijden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2015 16:31 door Bofkont.
Het feit dat een garantieverzekeraar zoiets duidelijk durft rond te roepen is een ernstig teken aan de wand. Pon en/of VAG zou zichzelf eens goed achter de oren moeten krabben en via onderzoek onder de verkochte auto's moeten uitzoeken hoe groot de kern van waarheid is die achter deze beslissing zit.
Ik heb zelf tot tweemaal toe de ellende van een slechte VAG motor mogen ervaren.
Eerst een 2.0 TDI in een A4 Avant die net boven de 100K rookpluimen uitstootte als een jaren 70 diesel en diverse malen de geest gaf, voor een volledige revisie nodig was. Nu rijd ik (nog) een A5 2.0 TFSI waarvan al bij 90 K de kop en de zuigers gereviseerd zijn.
De mijne waren gelukkig leaseauto's waarbij het ongemak bij mij zich dus beperkte tot in totaal ruim 30 ongeplande garagebezoeken (ook voor diverse andere niet motor gerelateerde mankementen). Het heeft mij dus geen kapitalen gekost; mijn schatting indien het eigen auto's geweest waren is dat het minimaal 10.000 euro gekost zou hebben. Bij de A5 is dit overigens, naar ik van de dealer begrepen heb, gedeeltelijk onder coulance van Pon gebeurd. Ook de dealer zelf gaf grif toe toe dat beide motoren nou niet bepaald tot de betrouwbaarste gerekend konden worden.

Dat een verzekeraar dit uitsluit is wat mij betreft vrij logisch; dit zomaar accepteren zou dan afgewenteld worden op andere verzekerden en leiden tot premieverhoging voor degenen die wél een betrouwbare auto rijden....
Bofkont
verlichting

Klopt, mijn laatste Mitsubishi Colt heeft 3 van de 6 garantiemaanden bij de garage gestaan.
Motor was wel goed, alles eromheen niet.

Nu weer een Daihatsu Sirion en die is foutloos.
Volgens Autotrust krijgen ze om de andere dag een dusdanige garantieclaim om af te wikkelen. Dus hebben ze nu doodleuk de 800 bezitters van auto's met deze motoren per brief geinformeerd dat ze met niks meer moeten rekenen. Je zult maar zo'n auto bezitten of probeer hem op nuttige termijn ergens in te ruilen, hoor het verhaal van de heren verkopers nu al... Ben je mooi klaar mee inkl. de verhoogde afschrijving op eigen rekening.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2015 19:08 door rw54.
Kwaliteit spul bij VW................. behalve onder de motorkap.
Das Auto
Mijn Polo GTI met 1.4TSI slurpte fabrieksaf 1 liter olie weg op 1500km. Dat was volgens VW binnen de norm en daar werd dus ook niks aan gedaan.

Bij elke nieuwe VW krijg je als cadeautje een litertje olie mee! Chapeau VW!
Bofkont
verlichting

Ik heb de afgelopen 12 jaar Aziatisch gereden. Hyundai, Kia en Honda. De huidige auto is de derde in 12 jaar. Met eentje, de Kia Cee'd één klein probleempje gehad: een rubber van de ophanging van de stabilisatorstang (slijtagedeel?) werd in 20 minuten onder garantie vervangen. Dat was alles voor die drie in 12 jaar tijd.

Eind jaren '80 tot midden jaren '90 twee Japanners gehad. Van '87 to '90 een Daihatsu Carade TS Diesel, die na 3 jaar werd ingeruild op een Charade TS Turbo Diesel. Beiden geheel probleemloos (de Turbo 180k km.), niet één mankement! En met die twee Charades ook nog uitermate zuinig gereden tot 1996. Daihatsu had diep in de vorige eeuw al eco-gebakjes! tongue sticking out smiley

In de tussenliggende jaren, van eind '96 tot 2003 twee Europeanen gereden. Een Citroën Saxo 1.4 SX en een Opel Corsa 1.4 16V Comfort. Die staan toch niet bekend als onbetrouwbaar. Niet dat het één doffe ellende was, maar die twee samen hebben in die ruim 6 jaar véél en véél vaker de dealer gezien voor het verhelpen van een mankement dan de Aziaten in in totaal 21 jaar!

Ik ben het inderdaad met Bofkont eens, ook een Aziatische auto is geen garantie op 100% probleemloos rijden, maar ik neem toch de gok maar. Net als voor verlichting: alleen nog maar Aziaten voor mij, ook al is de kans op probleemloos rijden dan slechts 99%

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2015 21:04 door Jazzik.
Vanuit Autotrust gezien is het geen onlogische actie. Als verzekerde sta je echter wel raar te kijken dat zoiets nu uitgesloten wordt. Te meer omdat de kans vrij groot aanwezig is dat je zelf ook een keer aan de beurt bent.
Je zou echter kunnen zeggen dat dat nou eenmaal het risico is dat de verzekeraar loopt. De verzekerde ten slotte loopt weer het risico dat ie ergens voor betaalt (de verzekering) en er uiteindelijk nooit gebruik van maakt.

Overigens, behalve olie lust mijn vader's A4 1.8 TFSI (2013) ook graag koelvloeistof. Gelukkig krijg je een melding als 'ie weer te diep in het glaasje gekeken heeft...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2015 21:22 door Lancia Lover.
Goh, is VW ineens de standaard voor alle Europese auto's?
Lancia Lover

Overigens, behalve olie lust mijn vader's A4 1.8 TFSI (2013) ook graag koelvloeistof. Gelukkig krijg je een melding als 'ie weer te diep in het glaasje gekeken heeft...

Koelwater is een gesloten systeem en zou geen verbruik moeten vertonen, of er is iets lek of goed mis.
Vissa
Mijn Polo GTI met 1.4TSI slurpte fabrieksaf 1 liter olie weg op 1500km. Dat was volgens VW binnen de norm en daar werd dus ook niks aan gedaan.

Bij elke nieuwe VW krijg je als cadeautje een litertje olie mee! Chapeau VW!

Die liter olie heb ik van Citroën ook cadeau gekregen, geen idee waarom: dachten ze dat mijn andere wagen uit de VAG-stal kwam?drinking smiley
Na 50.000 km nog geen druppel van nodig gehad!

1liter op 1.500 km is wel enorm eye popping smiley
1:1500 verbruikt mijn 21 jaar oude Alfa met 210.000 km nog niet eens.
leuk: die motor uit de Transporter / Amarok (2.0 TDI/132 kw) is de bi-turbo, die nu ook in de priemiejum Passat wordt geleverd, maar dan met nog 60 pk meer, en altijd met die {kuch} betrouwbare DSG-automaat. Als je die dus durft te kopen zou ik er minimaal 250 liter olie bij onderhandelen smiling smiley
Freez
Lancia Lover

Koelwater is een gesloten systeem en zou geen verbruik moeten vertonen, of er is iets lek of goed mis.

De vorige keer hebben de monteurs even gekeken en geen lekkages kunnen ontdekken, dus toen hebben ze het maar bijgevuld. Is anderhalve week goed gegaan, maar kreeg eergisteren weer de melding. Temperatuur blijft echter in orde.
Dat zijn dus de nieuwe Laguna's? Niemand wil dat meer inruilen dus. Je wordt dus dubbel genomen door je verzekeringsmaatschappij.
Aras
Dat zijn dus de nieuwe Laguna's? Niemand wil dat meer inruilen dus. Je wordt dus dubbel genomen door je verzekeringsmaatschappij.

Het meest verbaast mij dat de Volkswagengroep ermee lijkt weg te komen.
Ik ken diverse mensen die een hoop ellende hebben meegemaakt met hun auto en toch nemen ze weer een auto uit de Volkswagengroep.
Monsieur Le Loure
Aras

Ik ken diverse mensen die een hoop ellende hebben meegemaakt met hun auto en toch nemen ze weer een auto uit de Volkswagengroep.

In de 70-er, 80-er jaren van de vorige eeuw was Opel het merk. Jaren aan een stuk stond Opel op nummer een van de verkoopcijfer-llijst. Van de krachtige en onbetwiste nummer een is het nu een tobbende nummer vier terwijl de producten ten opzichte van de markt duidelijk beter zijn dan wat het toen was.
Ik voorzie een soortgelijke carriere voor VAG als de huidige verbeter-akties niet op tijd door het publiek ontdekt worden. Straks heeft VAG de naam van "das Öl Boot" en die naam zal minstens zo hardnekkig zijn als de goede naam die het merk nu heeft.

Een goede naam komt te voet en gaat te paard.

Misschien moeten we een tegeltje doneren voor de VAG-directie-plee.
Monsieur Le Loure
Aras

Misschien prevaleert zitpositie, rijgedrag, comfort, ruimte of wat dan ook boven olieverbruik. Mijn Aurus hybrid verbruikt nauwelijks olie. Maar het is wel mijn eerste en laatste. Het is voor dat geld imo niet de fijnste auto. Vind ik.
Monsieur Le Loure
Aras

Er zijn ook mensen die zouden nog stemmen op een partij al zou die beloven om je huis plat te gooien. Want ze zijn gewend zo te stemmen.
P. Klieder
Monsieur Le Loure
Aras

Misschien prevaleert zitpositie, rijgedrag, comfort, ruimte of wat dan ook boven olieverbruik. Mijn Aurus hybrid verbruikt nauwelijks olie. Maar het is wel mijn eerste en laatste. Het is voor dat geld imo niet de fijnste auto. Vind ik.

Mijn Audi gebruikt ook wel wat olie. Bestel dan gewoon 4 literflesjes voor € 35 op internet (dezelfde dure Castrol die voor € 28 bij de pompstations ligt) en dan kan ik weer meer dan een jaar vooruit. En dat heb ik dus over voor zitpositie, rijgedrag, comfort, etc. Inderdaad dus.

Grappig trouwens dat mijn niet door Autotrust genoemde 2.4V6 wel olie gebruikt (vanaf de eerste dag), maar onze 1.2TSI en 1.2TFSI geen druppel gebruiken, evenals de 1.8TFSI, 2.0FSI en 1.9TDI die wij voorheen hadden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.