Problemen met Bosch CP 4 Hogedrukpomp

Gepost door Audi Fahrer 
Beste lezers,

Ik ben laatst gestrand met mijn Audi langs de snelweg en afgesleept.
De dag Erna werd ik gebeld met de mededeling dat de Hogedruk brandstofpomp kapot was gegaan maar dat dit helaas niet alles was, er was metaalslijpsel van de pomp in het brandstof systeem gekomen en hierdoor moest alles vervangen worden. Brandstofpomp, Verstuivers, leidingen, brandstoftank etc... Totale kostenplaatje ongeveer 8.000 euro.

Natuurlijk vroeg ik hoe zo'n enorme schade kon ontstaan? Men vertelde mij dat dit vaak voorkwam bij verkeerde brandstof tanken.
Toen ik zei dat dit uitgesloten was, zeiden ze sja hij kan ook natuurlijk gewoon van slijtage stuk zijn gegaan (191.000 km)

Ja dat kan natuurlijk maar dan is het toch niet normaal dat er dan zoveel nevenschade ontstaat, de pomp kost zelf 1.300 euro.
Dat gebeurde toch wel vaker werd mij verteld. Ik vind dat een pomp van deze prijsklasse niet op zo'n Manier mag stuk gaan waardoor je veel nevenschade krijgt zoals hier het geval is.

Ik ben gaan zoeken op Internet of dat dit vaker voorkwam bij deze Hogedrukpomp type Bosch CP4.
Ik schrok best wel van de Resultaten, namelijk deze pomp word al langer gebruikt bij Ford en BMW en daar hadden ze in 2005 dezelfde mankementen.

Audi gebruikt deze pomp sinds eind 2008 voor hun common rail diesels en als je op duitse sites zoekt (Google.de) met de volgende zoek term:
Späne hochdrukpumpe
Dan vind je pas echt schrikbarend veel ellende hierover.

Met alles wat ik tot nu toe gelezen heb blijkt dus dat deze pomp defekt raakt ergens tussen de 140.000 en 200.000 km en dat dat meestal gepaard gaat met metaalslijpsel.

Ik dit natuurlijk ook met mijn dealer besproken en die konden niets voor mij beteken ivm coulance of iets dergelijks.
Dus heb ik een email direct aan de klantenservice van Audi geschreven.
Na 3 weken kreeg ik antwoord:
Ze vonden het allemaal heel erg wat er gebeurd was en ze vonden het ook niet kunnen deze schade, Maar ze konden me toch niet tegemoet komen in de kosten want de Auto was inmiddels toch al 5 jaar en dus geen garantie en dat ie altijd volgens het boekje door de dealer was onderhouden maakte geen verschil.
Mijn conclusie is dus dat wanneer je een Audi hebt van 5 jaar die bij normaal gebruik dan bijna financieel total loss is door deze schade dat ze dat heel normaal vinden bij Audi.
Nu heb ik het laten repareren (wat moest ik anders) materiaal kosten zijn € 6.800,- euro en arbeidsloon € 800,- en sja hopelijk gaat deze pomp langer mee want het is hetzelfde type met hetzelfde mankement, namelijk dat na verloop van tijd de coating binnenin loslaat en je pomp vastloopt met weer alle ellende van dien.

Denk nu niet dat je dit goedkoper kann laten repareren door gebruik van revisie en of imitatie onderdelen, deze onderdelen lijn is bij Bosch voor dit type nog niet opgestart en imitatie is ook niet te koop, dit om de kwaliteit te waarborgen. Spoelen van leidingen en brandstoftank is ook niet mogelijk want het slijpsel zet zich vast in de coating hiervan en komt er niet uit en als je met te hoge druk spoelt dan komt ook deze coating eruit.
Dus alles door nieuw en origineel vervangen.

Ook bij Volkswagen (VW) en Skoda komt dit zelfde probleem voor.

Ik vraag me af of hier consumenten bescherming van toepassing is want als dit Meer gaat voorkomen en verder bekend raakt zit ik dadelijk met een onverkoopbare Auto en zelf heb ik ook geen vertrouwen Meer in deze pomp. het kann zomaar zijn dat ik na 100.00 km (2 jaar) weer stuk val en dan weer 8.000 euro mag ophoesten dit is toch niet normaal?

Kan iemand mij hier Meer over vertellen, laat het me gerust weten of heeft iemand dezelfde ervaring?
Was ik nou echt zo'n pechvogel dat ik deze schade heb opgelopen of is het gewoon een kwestie van tijd totdat ze stuk gaan?
Ikzelf denk het laatste.
Anonieme bezoeker
Re: Problemen met Bosch CP 4 Hogedrukpomp
13-01-2015 15:34
Zo dat is een hoog reparatiebedrag, wat ik mij afvraag over welk type Audi gaat het? Welke motor heeft dit probleem?
Dat noemen ze nou voorsprong door techniek...
Anonieme bezoeker
Re: Problemen met Bosch CP 4 Hogedrukpomp
14-01-2015 15:01
Allereerst zou ik nagaan, wat het originele onderdelennummer is, en wat het onderdeelnummer nu in Etka is bij vervanging. Vaak worden onderdelen tijdens de productiefase gemodificeerd. Enkel dat het om een Bosch CP4 pomp gaat, zegt dus niet alles.


Quote
Monsieur Le Loure
Dat noemen ze nou voorsprong door techniek...

Heb je het nu over BMW of Ford? cool smiley
Quote
Audi Fahrer
...imitatie is ook niet te koop, dit om de kwaliteit te waarborgen.

grinning smiley

Maarreh, succes er mee. Vanzelfsprekend ben je de eerste met dit probleem, heeft de dealer het nog nooit eerder meegemaakt, vinden ze het heel vervelend, maar niet hun probleem, etc, etc. Welkom in de grote wereld van Pon. Been there, done that.
In dit geval gaat het om een Audi A4 avant van 2009 2.0 TDI, Alle common rail diesels vanaf eind 2008 zijn hierbij betrokken, hebben namelijk allemaal deze Bosch CP4 hogedrukpomp dus maakt niet uit welk model of welke Motor het is de pomp die het probleem opleverd.

Je kunt deze pomp echt niet laten reviseren en ook niet van een ander merk kopen. er zijn ook Audi Modellen uit 2011 met dit probleem gemeld dus lijkt me een aanhoudend probleem. Dus je koopt een nieuwe Maar hetzelfde gaat gewoon weer gebeuren.

Gaat ook steeds Meer voorkomen nu aangezien deze auto's nu allemaal de 200.000 km beginnen aan te tikken.
Mijn raad is dan ook koop geen 2e Hands common rail diesel van PON aangezien je er bijna zeker van kann zijn dat het je een hoop Geld gaat kosten binnen afzienbare tijd.

Nee ik ben zeker niet de eerste met dit probleem Maar ook zeker niet de laatste, wees dus gewaarschuwd wanneer je je zuur verdiende centjes will uitgeven aan een mooie Audi of andere common rail diesel met deze pomp.
Quote
Audi Fahrer

Nee ik ben zeker niet de eerste met dit probleem

Jawel. In Nederland ben je altijd de eerste met het probleem. Ook al er in Duitsland je reeds 100.000 man voorgingen met hetzelfde probleem. In Nederland ben je altijd de eerste. Is vermoedelijk onderdeel van de premium behandeling, op die manier voel je je toch uniek.

Ik ben het vertrouwen in nette oplossingen binnen deze organisatie inmiddels echt helemaal kwijt. Iedereen maakt fouten, de één erkent ze en pakt ze aan, de ander probeert het structureel onder het tapijt te vegen en doet alsof er niets aan de hand is. Ik weet inmiddels wel wat ik liever heb.
Anonieme bezoeker
Re: Problemen met Bosch CP 4 Hogedrukpomp
15-01-2015 23:19
Quote
Audi Fahrer
In dit geval gaat het om een Audi A4 avant van 2009 2.0 TDI, Alle common rail diesels vanaf eind 2008 zijn hierbij betrokken, hebben namelijk allemaal deze Bosch CP4 hogedrukpomp dus maakt niet uit welk model of welke Motor het is de pomp die het probleem opleverd.

Wat een onzin. Maar klaarblijkelijk mijn eerdere reactie slecht gelezen.

Als je gaat googelen, dan stuit je op de volgende zaken:
- weinig draadjes over dit onderwerp op autoforums, op motortalk (Audi sectie) geen één.
- uitval van 1,3 op 1000 voertuigen
- pomp is gevoelig voor slechte brandstof en water

Quote
s velthuis
Quote
Audi Fahrer

Nee ik ben zeker niet de eerste met dit probleem

Jawel. In Nederland ben je altijd de eerste met het probleem. Ook al er in Duitsland je reeds 100.000 man voorgingen met hetzelfde probleem. In Nederland ben je altijd de eerste. Is vermoedelijk onderdeel van de premium behandeling, op die manier voel je je toch uniek.

big smile smiley
Beste Hansyii,

Zoek gerust even op: Späne hochdrukpumpe

en lees gerust even de artikelen die voorbij komen.
Betreft dan niet alleen audi maar ook VW, skoda en BMW

Ik lees allerlei artikelen over hochdrukpumpe hat Späne geworfen etc.. ook op motortalk.de zie ik dan artikelen staan.

Ja de CP4 pomp van Bosch is gevoelig voor water en verkeerde brandstof. Maar hij gaat ook gewoon stuk ergens rond de 150.000 km door slijtage.

Dan nog vindt ik het schandalig dat deze pomp metaalslijpsel veroorzaakt waardoor je een mega schade krijgt. Als je een pomp hebt van 1300 euro die toch al heel gevoelig is dan mag je toch verwachten dat de kwaliteit van de gebruikte materialen hoog genoeg is om deze nevenschade te voorkomen.
Mijn stelling is dan ook dat wanneer iets stuk gaat het geen grote nevenschade mag veroorzaken.
ROFLOL @Velthuis:
Quote

In Nederland ben je altijd de eerste. Is vermoedelijk onderdeel van de premium behandeling, op die manier voel je je toch uniek.
Is schijnbaar normaal bij grote NL bedrijven, KPN is er zo een, PostNL is nog erger.
Dit geintje ook wel eens gehoord bij HDI motoren van Peugeot en Citroen. Er zit daar een opvoerpomp in de tank die bij vroege modellen wel eens kapot wilde lopen. Als je er dan te laat bij ben komt de rommel van die pomp in de Hogedruk pomp terecht, die het weer verder vermaalt en dan dan is het resultaat ook dat je nagenoeg alles kan vervangen. Zo'n opvoerpomp kostte een paar honder EUR, maar als je echt de hele boel aan puin draaide ging het totaalplaatje richting de 2500 EUR voor nieuwe verstuivers, hd pomp, opvoerpomp en enig leidingwerk. Echter werd niet gesrpoken over de tank en leidingen tussen tank en motor. Die opvoerpomp is gemodificieerd zodat in elk geval kapot ging op een manier die niet destructief was voor de rest van het brandstofsysteem.

Het stukgaan van de hogedruk pomp mag echt niet als een standaard kwaal beschouwd worden. Maar ja, probeer dat maar eens te bewijzen. Heb je de auto nieuw gekocht of tweedehands?
Anonieme bezoeker
Re: Problemen met Bosch CP 4 Hogedrukpomp
16-01-2015 15:31
Quote
Audi Fahrer
Beste Hansyii,

Zoek gerust even op: Späne hochdrukpumpe

en lees gerust even de artikelen die voorbij komen.
Betreft dan niet alleen audi maar ook VW, skoda en BMW

Ik lees allerlei artikelen over hochdrukpumpe hat Späne geworfen etc.. ook op motortalk.de zie ik dan artikelen staan.

Ja de CP4 pomp van Bosch is gevoelig voor water en verkeerde brandstof. Maar hij gaat ook gewoon stuk ergens rond de 150.000 km door slijtage.

Dan nog vindt ik het schandalig dat deze pomp metaalslijpsel veroorzaakt waardoor je een mega schade krijgt. Als je een pomp hebt van 1300 euro die toch al heel gevoelig is dan mag je toch verwachten dat de kwaliteit van de gebruikte materialen hoog genoeg is om deze nevenschade te voorkomen.
Mijn stelling is dan ook dat wanneer iets stuk gaat het geen grote nevenschade mag veroorzaken.

Ik heb je advies gevolgd, en niet alleen met google gezocht, maar ook met een paar andere zoekmachines.

Resultaat:
Met de Duitse zoekwoorden vind je alle Duitse merken terug, maar ook vrijwel alle Franse merken, en een paar Japanse merken.
In de eerste google voltreffer (een Audi Q5 draad op het motor talk forum) valt duidelijk terug te lezen, dat het geen Audi probleem is, maar een algemeen hogedruk pomp probleem. Dit wordt bevestigd door de treffers van de zoekmachines.

Ik heb niet het hele topic door genomen, maar ik kreeg niet de indruk, dat Audi erg incoulant is bij de schadeafhandeling.

Dit staat echter buiten Pon, en b.v. BMW Nederland, die ongeveer op dezelfde tour in NL coulance toepassen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-01-2015 15:32 door Hansyii.
Het gaat ook niet alleen over Audi dit onderwerp maar het gaat over de hogedruk brandstofpomp CP4 van Bosch die in verschillende merken auto's toegepast wordt.
Coulance krijg je alleen wanneer het binnen de garantie termijn valt van de auto, mijn A4 is namelijk van 2009 en ik heb helemaal niks vergoed gekregen 7.600 euro was de rekening. dus ik hoop maar dat ik een uitzondering ben maar daar lijkt het niet op.

Diesels komen tussen de 4 en 5 jaar rond de 150.000 tot 200.000 km en dan komen ook de problemen door slijtage met deze CP4 hogedruk pomp van Bosch.

Ik denk dat we het helaas meer gaan lezen en tegenkomen vanaf nu.
Anonieme bezoeker
Re: Problemen met Bosch CP 4 Hogedrukpomp
18-01-2015 15:53
Quote
Audi Fahrer
Het gaat ook niet alleen over Audi dit onderwerp maar het gaat over de hogedruk brandstofpomp CP4 van Bosch die in verschillende merken auto's toegepast wordt.
Coulance krijg je alleen wanneer het binnen de garantie termijn valt van de auto, mijn A4 is namelijk van 2009 en ik heb helemaal niks vergoed gekregen 7.600 euro was de rekening. dus ik hoop maar dat ik een uitzondering ben maar daar lijkt het niet op.

Huh?
Neem de diverse draadjes bij motortalk nog maar eens door, en kijk in welke gevallen coulance is toegepast.
In de regel wordt coulance toegepast tot auto's van 6 jaar oud, maar Japanners gaan soms nog verder.

In jouw geval gaat het om een CP4 pomp van Bosch, maar het is geen CP4 pomp probleem. Het is een common rail generatie III probleem (2000 bar inspuitdruk).
Als je garantie hebt heb je geen coulance nodig. Coulance is het soepel opstellen van de garage/importeur na de garantieperiode.
Sja hoe je het ook wendt of keert, de Hogedruk pomp loopt stuk en creëert aluminiumslijpsel dat vervolgens door je hele brandstof systeem wordt gepompt en daarom moet alles worden vervangen.

Lijkt me dus wel de CP4 pomp die het probleem veroorzaakt. Wanneer ie alleen stuk zou gaan zonder slijpsel zou je alleen de pomp hoeven vervangen kosten 1.300 euro in plaats van alles vervangen voor ongeveer 8.000 euro.

mijn Auto was 5 jaar oud en altijd volgens het boekje door de dealer onderhouden maar ik kreeg geen coulance, niet via de dealer en ook niet via de klantenservice van Audi.
Anonieme bezoeker
Re: Problemen met Bosch CP 4 Hogedrukpomp
22-01-2015 16:15
Quote
Audi Fahrer
Sja hoe je het ook wendt of keert, de Hogedruk pomp loopt stuk en creëert aluminiumslijpsel dat vervolgens door je hele brandstof systeem wordt gepompt en daarom moet alles worden vervangen.

Lijkt me dus wel de CP4 pomp die het probleem veroorzaakt. Wanneer ie alleen stuk zou gaan zonder slijpsel zou je alleen de pomp hoeven vervangen kosten 1.300 euro in plaats van alles vervangen voor ongeveer 8.000 euro.

Je hebt helemaal gelijk, alleen kun je niet stellen, dat de CP4 pomp een slechte pomp is, en alle andere pompen van goede( betere) kwaliteit.

Het risico, dat je tegen een dergelijk mankement aan loopt, is bij elke pomp (in een common rail 3e generatie) even groot (of beter gezegd, even klein)
Ford had een jaar of 10 geleden soortgelijke problemen, een HD pomp die sleet en ijzervijlsel in je injectoren pompte.
Maar kom op, 7600 euro?
hmmm nog wat gevonden:

[www.driving-dutchman.com]


Misschien ligt hier het probleem, dussss.... handen af van common rail diesels?
Goed bedachte pomp maar veel te gevoelig en dus slecht.
Anonieme bezoeker
Re: Problemen met Bosch CP 4 Hogedrukpomp
26-01-2015 15:16
Quote
Audi Fahrer
hmmm nog wat gevonden:

[www.driving-dutchman.com]

Misschien ligt hier het probleem, dussss.... handen af van common rail diesels?

Met een uitval van 1,3:1000? Dat meen je toch niet?

En denk je, dat benzinemotoren niet hun eigen specifieke problemen hebben?
Hoe kun je weten dat de uitval 1,3 : 1000 is? waar haal je die statistieken vandaan? en wie is de bron?

hoe kunnen ze dat nu al meten aangezien het gros van deze pompen nu pas aan hun einde levensduur komen dus de problemen moeten voor de meesten nog komen helaas.

en als dit al een echte statistiek is van Bosch ofzo dan hadden ze me deze schade wel kunnen vergoeden, dan stonden ze tenminste achter hun product.
Anonieme bezoeker
Re: Problemen met Bosch CP 4 Hogedrukpomp
05-02-2015 08:39
Quote
Audi Fahrer
Hoe kun je weten dat de uitval 1,3 : 1000 is? waar haal je die statistieken vandaan? en wie is de bron?

hoe kunnen ze dat nu al meten aangezien het gros van deze pompen nu pas aan hun einde levensduur komen dus de problemen moeten voor de meesten nog komen helaas.

en als dit al een echte statistiek is van Bosch ofzo dan hadden ze me deze schade wel kunnen vergoeden, dan stonden ze tenminste achter hun product.

De bron is internet. Ik moet toegeven, niet betrouwbaar, maar het komt niet onredelijk over.

We hebben hier duidelijk niet van doen met een probleem met een omvang à la 1.4 TSI ketting, of DSG.

Ik snap niet, waarom je er Bosch bij sleept. Zijn ze bij Bosch gekke Henkie.
Het gaat er om, wat Audi er mee doet, dan wel, zoals hier in NL, de garage en de importeur. (garage is juridisch alleen aanspreekbaar)
Maar er is al heel wat keren in diverse topics er op gewezen, naar Dld te rijden, als er sprake is van een ernstig gebrek, waar de garage (en Pon) niets mee doet
Anonieme bezoeker
Re: Problemen met Bosch CP 4 Hogedrukpomp
29-10-2016 17:29
Beste Lezers, Beste Audi Fahrer,

Ik ben vorige week tegen hezelfde probleem aangelopen bij mijn Audi A4 Avant 3.0 TDI uit 2010 met 165.000km. Ook de Bosch CP4 hogedruk brandstofpomp heeft het begeven met alle consequenties van dien. Mijn audi dealer (uit zoetermeer) brengt ook dezelfde kosten in rekening. Ze zeggen: wat vervelend voor u, we hebben dit nog nooit eerder gezien, dit is hoogst zeldzaam, het valt helaas niet in de garantie, we hebben er een dag aan moeten besteden om de oorzaak te vinden. De dealers worden er beter van, ze gaan er ongeveer E2000,- aan deze situatie verdienen. Ik kan het de dealer niet kwalijk nemen.

Goed dat jullie er allemaal over schrijven. Slecht van Audi dat dit zo kan gebeuren. Ik koop hierna geen audi meer. Je mag wel wat meer kwaliteit verwachten.
Quote
niet tevreden audi rijder
we hebben dit nog nooit eerder gezien, dit is hoogst zeldzaam, het valt helaas niet in de garantie, we hebben er een dag aan moeten besteden om de oorzaak te vinden.

Toch knap he, bijna twee jaar na de start van dit draadje. En nog steeds ben je de eerste... Die twee dagen zoeken komt me ook bekend voor trouwens. Zelfs als je zelf als klant al aangegeven hebt wat er stuk is, hebben ze die dagen nodig. Om er vervolgens achter te komen dat stuk is wat je als klant al aangaf. Onvoorstelbaar dat ze er mee blijven wegkomen. Maar goed. Men blijft het kopen. Niets aan de hand dus.
Quote
Durashift
1 dag maar..

Bij ons waren het twee voor een defecte turbo. Hier is dus al duidelijk sprake van winst.
Quote
s velthuis
Quote
niet tevreden audi rijder
we hebben dit nog nooit eerder gezien, dit is hoogst zeldzaam, het valt helaas niet in de garantie, we hebben er een dag aan moeten besteden om de oorzaak te vinden.

Toch knap he, bijna twee jaar na de start van dit draadje. En nog steeds ben je de eerste... Die twee dagen zoeken komt me ook bekend voor trouwens. Zelfs als je zelf als klant al aangegeven hebt wat er stuk is, hebben ze die dagen nodig. Om er vervolgens achter te komen dat stuk is wat je als klant al aangaf. Onvoorstelbaar dat ze er mee blijven wegkomen. Maar goed. Men blijft het kopen. Niets aan de hand dus.

Dat gedrag komt inderdaad bekend voor. Als dit bij mij gebeurd dan zorg ik wel dat ik het er heel goed in wrijf dat het toch was wat ik aangegeven had. winking smiley
Quote
golfdiesel

Dat gedrag komt inderdaad bekend voor. Als dit bij mij gebeurd dan zorg ik wel dat ik het er heel goed in wrijf dat het toch was wat ik aangegeven had. winking smiley

Maar onder de indruk zijn ze er niet van. Ze flikken je het kunstje rustig nog een keer.
Anonieme bezoeker
Re: Problemen met Bosch CP 4 Hogedrukpomp
09-09-2017 06:41
Ik heb net hetzelfde meegemaakt. Alleen waren de kosten in mijn geval 7400 euro.
Toen ik garagist Deckx vroeg of het hier misschien ook om een pomp van Bosch ging, gebaarde hij van krommenaas.
Zoiets kan niet vind ik. Voor mij nooit nog een Audi.
Kan Diesel Büchli of Terlouw niet een goedkoper alternatief bieden? Ik heb goede ervaringen met beide bedrijven.
Een dealer zal alles vervangen, tot je tank aan toe vanwege spaanders. Een dieselspecialist heeft vaak specialistische apparatuur om tank en verstuivers/verdelers en leidingen te reinigen.

Dat scheelt je vast in de kosten als zij je ermee kunnen helpen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.