Te snel doorschakelen slecht?

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
Te snel doorschakelen slecht?
01-11-2014 18:01
Zelf ben ik echt een leek op het gebied van auto's, heb hem alleen nodig om bij mijn werk te komen en boodschappen droog mee naar huis te krijgen.
Vaak schakel ik zo snel mogelijk door, omdat mijn instructeur jaren terug daarop hamerde 'zo snel mogelijk doorschakelen, zo snel mogelijk doorschakelen'.
In een lagere versnelling verbruik je natuurlijk meer brandstof ten opzichte van fijn doorschakelen, maar ik vraag me af of het ook niet slecht is voor je auto om steeds te snel willen doorschakelen en wat de technische consequenties daarvan kunnen zijn?
Het beste kun je schakelen aan de hand van de motor belasting. Bij weinig belasting kun je vroeg op schakelen ( 2000-2500 t.p.m.) maar als de motor er aan moet trekken,( bv. berg op met caravan) zou ik niet eerder dan bij ± 4000 t.p.m. opschakelen in het geval van een atmosferische benzine motor.

Hoe dan ook, in de praktijk kun je het beste zodanig schakelen, dat het toerental ná het opschakelen nooit onder de 1500 t.p.m. zakt. Minder toeren levert geen enkel opzicht voordelen op, en kan ervoor zorgen dat de motor minder alert op het gaspedaal reageert.
Laten we beginnen met de vraag op welke brandstof jou auto rijd: benzine of diesel?

Een diesel auto (waarschijnlijk jou leswagen toen der tijd) draait over het algemeen al minder toeren, en kan ook eerder doorgeschakeld worden, rond 2000rpm volgens het ''nieuwe rijden''.
Een benzine auto heeft iets meer toeren nodig om hem aan de praat te houden, en overschakelen word geadviseerd bij 2500rpm, ook volgens dit nieuwe rijden eco-plan.

Ik zou zeggen, houd je aan de bovenstaande getallen. Deze worden niet voor niks aangeraden en lager zou ik niet gaan. Op 200 toeren zal het zich overigens niet komen, maar maak er bijvoorbeeld geen 750 toeren (eerder) van.

Echt té vroeg overschakelen kan betekenen dat je de motor op een verkeerde manier gaat belasten, wat je lagers in elk geval niet ten goede komen.
Overigens is dit niet het enige probleem, maar ook een probleem waar steeds meer mensen zich zorgen om gaan maken met het ''nieuwe rijden'' : inwendige vervuiling van het motorblok omdat de motor niet hard meer hoeft te werken, en niet lekker meer op temperatuur komt.

Een stukje eigen inbreng: ikzelf schakel met koude motor tijdig door, zoals de waarden van het nieuwe rijden. Zodra de motor een beetje op temperatuur gekomen is trek ik gewoon door tot de 3000, en nog ietsje meer na een half uur rijden.
Bij koude motor niet later dan zo'n 2500-300 rpm opschakelen, als de motor warm is kan je best een keer doortrekken tot 6000 rpm, daar wordt je auto echt niet slechter van.
Quote
Bofkont
DutchCarManiac

+1

Ik dank u hartelijk smiling bouncing smiley
Quote
DutchCarManiac
Een stukje eigen inbreng: ikzelf schakel met koude motor tijdig door, zoals de waarden van het nieuwe rijden. Zodra de motor een beetje op temperatuur gekomen is trek ik gewoon door tot de 3000, en nog ietsje meer na een half uur rijden.

Ik juist eerder andersom. Koud (diesel + turbo) rijd ik tussen de 2000 en 2500 toeren, zodra de motor op temperatuur is schakel ik meestal voor 2200 toeren op. Maar inderdaad, dan kan het minder kwaad om af en toe wat later op te schakelen.
Vroeg doorschakelen geeft brandstofbesparking: het kan ook slecht zijn. In de eerste plaats ligt het er aan hoe vroeg. In de tweede plaats of de motor warm of koud is. In de derde plaats de omstandigheden.

Te vroeg opschakelen kan echt slecht zijn; je motor krijgt een gigantische opdonder bij accelereren in te lage toeren. Hij lijkt misschien wel zuinig, maar je verwoest je motor. Lees deze verhalen maar eens met alledaagse voorbeelden van motorellende door te lage toeren rijden:
[www.driving-dutchman.com]
[www.driving-dutchman.com]

Vanaf zo'n 2000 toeren krijgt de gemiddelde benzinemotor pas wat trekkracht. Doortrekken tot 3000 toeren is prima. Het Nieuwe Rijden adviseert opschakelen rond 2500 tpm. Maar dan zak je wel erg ver terug tot soms onder de 2000 tpm.

Bij een koude motor moet je zeker niet te late en zeker geen hoge toeren rijden. Beide zijn funest.

Omstandigheden: invoegen op de snelweg: trek hem gerust door richting 4-5000 toeren! Is veilig en je motor kan het hebben. En als je met een zwaarbeladen auto rijdt of zelfs met caravan:

Quote
ANWB
Hou de motor lekker op toeren: pakweg 3000 tot 4000 toeren, afhankelijk van de auto. Laat 'm vooral niet in een te hoge versnelling bergopwaarts zwoegen, (...)
Nederlandse rijbewijskandidaten worden opgevoed met ‘het nieuwe rijden, maar dat is in het buitenland funest, zo meldt de ANWB. Met 70 of 80 in de vijfde versnelling rijden in het vlakke Nederland volgens de bond ‘prachtig’. Zeker als dat met een relatief lege auto gebeurt. “Maar niet op vakantie. Want een volgeladen auto kan de motor te veel worden: die loopt warm en begeeft het.”



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-11-2014 11:22 door Elaste.
Quote
Elaste
Vroeg doorschakelen geeft brandstofbesparking: het kan ook slecht zijn. In de eerste plaats ligt het er aan hoe vroeg. In de tweede plaats of de motor warm of koud is. In de derde plaats de omstandigheden.

Te vroeg opschakelen kan echt slecht zijn; je motor krijgt een gigantische opdonder bij accelereren in te lage toeren. Hij lijkt misschien wel zuinig, maar je verwoest je motor. Lees deze verhalen maar eens met alledaagse voorbeelden van motorellende door te lage toeren rijden:
[www.driving-dutchman.com]
[www.driving-dutchman.com]

Vanaf zo'n 2000 toeren krijgt de gemiddelde benzinemotor pas wat trekkracht. Doortrekken tot 3000 toeren is prima. Het Nieuwe Rijden adviseert opschakelen rond 2500 tpm. Maar dan zak je wel erg ver terug tot soms onder de 2000 tpm.

Bij een koude motor moet je zeker niet te late en zeker geen hoge toeren rijden. Beide zijn funest.

Omstandigheden: invoegen op de snelweg: trek hem gerust door richting 4-5000 toeren! Is veilig en je motor kan het hebben. En als je met een zwaarbeladen auto rijdt of zelfs met caravan:

Quote
ANWB
Hou de motor lekker op toeren: pakweg 3000 tot 4000 toeren, afhankelijk van de auto. Laat 'm vooral niet in een te hoge versnelling bergopwaarts zwoegen, (...)
Nederlandse rijbewijskandidaten worden opgevoed met ‘het nieuwe rijden, maar dat is in het buitenland funest, zo meldt de ANWB. Met 70 of 80 in de vijfde versnelling rijden in het vlakke Nederland volgens de bond ‘prachtig’. Zeker als dat met een relatief lege auto gebeurt. “Maar niet op vakantie. Want een volgeladen auto kan de motor te veel worden: die loopt warm en begeeft het.”

Wanneer is een motor koud en wanneer is deze warm? Hoe lang duurt het om de motor warm te rijden?
Ongeveer 20 minuten. Maar dat is heel erg afhankelijk wat voor auto je hebt (hoeveel olie moet je opwarmen), rijgedrag (bij stationair draaien duurt het langer dan bij 2500 rpm) en de buitentemperatuur.

90% van de auto's heeft inmiddels geen olietemperatuurmeter meer, dus het is een beetje gokken. In ieder geval betekent koelvloeistof op temperatuur niet dat je olie op temperatuur is!
Quote
Joël D.
90% van de auto's heeft inmiddels geen olietemperatuurmeter meer, dus het is een beetje gokken. In ieder geval betekent koelvloeistof op temperatuur niet dat je olie op temperatuur is!

Raar vind ik dat, zelfs de Sprinters waar ik veel mee rijd hebben dat niet. Je zou zeggen dat bij zulke voertuigen de werkgever erbij gebaat is als mensen weten wanneer de motor warm is, niet iedereen rijdt even bewust / is zich even bewust van de techniek.
Quote
der Magistrat
Quote
Joël D.
90% van de auto's heeft inmiddels geen olietemperatuurmeter meer, dus het is een beetje gokken. In ieder geval betekent koelvloeistof op temperatuur niet dat je olie op temperatuur is!

Raar vind ik dat, zelfs de Sprinters waar ik veel mee rijd hebben dat niet. Je zou zeggen dat bij zulke voertuigen de werkgever erbij gebaat is als mensen weten wanneer de motor warm is, niet iedereen rijdt even bewust / is zich even bewust van de techniek.

Da's helemaal niet raar. Als je 's morgfens bij elke wijk een kijkje neemt zie je hoe 90% van de mensen daar met koude motor 'wegscheurt' zonder zich iets van de koelvloeistoftemperatuur aan te trekken. Dus een olietemperatuurmeter daar is te weinig behoefte aan.

En wie het wel wil weten, dan bouw je er maar eentje in!

Groetjes,
Jan
Soms bepaalt een automaat (DSG) het toerental... Als ik heel voorzichtig rijd, dan schakelt de automaat net na 60 km/h al naar de 6. In stand "D", koud of warm. Als ik met warme motor terug zak naar 55 km/h dan blijft ie in de 6 als ik met fluwelen voet rijd. De motor draait dan krap 1200 rpm en klinkt niet pijnlijk. Soms denk ik dat dat ook niet goed is, maar anders zal de software van de bak toch wel ingrijpen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-11-2014 15:54 door C70.
Quote
Elaste
Lees deze verhalen maar eens met alledaagse voorbeelden van motorellende door te lage toeren rijden:
[www.driving-dutchman.com]
[www.driving-dutchman.com]

De deskundigheid van de schrijver bij artikel 1 laat toch te wensen over.. waarom zou je een TFSI in godsnaam bij een dieselspecialist onderbrengen?
Volgens mij betekent TFSI nog altijd Turbo Fuel Stratified Injection, wat staat voor een direct ingespoten benzine motor met turbo?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-11-2014 20:23 door DutchCarManiac.
Anonieme bezoeker
Re: Te snel doorschakelen slecht?
03-11-2014 22:44
Bedankt voor de reacties en uitleg. Ik rijd zelf een auto waar gewone benzine in gaat (geen diesel of LPG-tank).
Het nieuwe rijden snap ik op zich wel, maar het belangrijkste is toch de beurs en niet dat ik even met meer benzine vooruit kan en vervolgens mijn motor heb gemold door deze continu te mishandelen.nut smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-11-2014 22:45 door Vragensteller.
Ik schakelde ook elke keer heel vroeg. Nu ik dit lees, heb ik maar eens wat langer doorgetrokken. Ik heb het idee dat de auto direct wat beter reed. Alsof de motor er ook meer zin in had. Misschien iets slechter voor de portemonnee, maar liever dat dan een stukke motor.
Quote
DutchCarManiac
Quote
Elaste
Lees deze verhalen maar eens met alledaagse voorbeelden van motorellende door te lage toeren rijden:
[www.driving-dutchman.com]
[www.driving-dutchman.com]

De deskundigheid van de schrijver bij artikel 1 laat toch te wensen over.. waarom zou je een TFSI in godsnaam bij een dieselspecialist onderbrengen?
Volgens mij betekent TFSI nog altijd Turbo Fuel Stratified Injection, wat staat voor een direct ingespoten benzine motor met turbo?

Heb je een specialist nodig om te zien dat deze motor van slechts 1 jaar oud en 13000 km op de teller zo vervuild is? Ik weet zeker dat het blokje van mijn auto met veeeeeel meer kilometers op de teller niet zo vervuild is.

Iedere automonteur ziet direct dat dit blok extreem vervuild is. Zo vervuild dat het bijna een wonder is dat dat blokje nog wilde draaien.
Anonieme bezoeker
Re: Te snel doorschakelen slecht?
03-11-2014 23:33
Bij een al dan niet gedownsizede turbobenzinemotor kun je volgens mij ook eerder schakelen dan bij een turboloze variant, omdat je met turbo in principe eerder het maximum koppel bereikt.

Maar dat brengt mij op het meer algemene punt: waar moet je bij het optrekken schakelen tussen de twee pieken (van de oude en nieuwe versnelling) qua trekkracht in? Moet je zo schakelen dat de motor bij toerenterugval precies op het toerental komt waarop je maximum koppel wordt bereikt, of moet je juist schakelen bij het bereiken van het maximum koppel, precies in het midden van beide momenten, of juist op een kwart of driekwart ertussen? Volgens mij heb je dan een antwoord dat je verder kunt toepassen bij elke specifieke motor.

Neem eens de fiets. Zet hem in zijn lichtste versnelling en rijd snel weg. Dat gaat makkelijk en als je sneller rijdt staat er nauwelijks spanning op de ketting.

Zet hem in zijn zwaarste versnelling en (probeer) snel weg te rijden. Je moet dan heel veel kracht zetten, de spanning op de ketting en tandwielen is dan veel groter. Daar komt overmatige slijtage van.

Een auto werkt net zo. Zeer laag in de toeren zorgt voor grote spanning op ALLE mechanische delen. Het soepelst loopt je motor rond het gebied van het maximum koppel (bij een atmosferische motor).

Bij een turbomotor heb je al vroeg een groot koppel, maar de stress op je mechaniek wordt er niet minder om. Mijn Mondeo schakel ik pas door ná 3000 toeren. Koud én warm.
Quote
rke
Quote
DutchCarManiac
Quote
Elaste
Lees deze verhalen maar eens met alledaagse voorbeelden van motorellende door te lage toeren rijden:
[www.driving-dutchman.com]
[www.driving-dutchman.com]

De deskundigheid van de schrijver bij artikel 1 laat toch te wensen over.. waarom zou je een TFSI in godsnaam bij een dieselspecialist onderbrengen?
Volgens mij betekent TFSI nog altijd Turbo Fuel Stratified Injection, wat staat voor een direct ingespoten benzine motor met turbo?

Heb je een specialist nodig om te zien dat deze motor van slechts 1 jaar oud en 13000 km op de teller zo vervuild is? Ik weet zeker dat het blokje van mijn auto met veeeeeel meer kilometers op de teller niet zo vervuild is.

Iedere automonteur ziet direct dat dit blok extreem vervuild is. Zo vervuild dat het bijna een wonder is dat dat blokje nog wilde draaien.

Zelfs een vrouw ziet dat nog.. met alle respect voor het vrouwelijk geslacht!!

Echter is het mij nog steeds niet duidelijk waarom een TFSI blok naar een TDI specialist gebracht word.
Ik ram stelselmatig richting de toerenbegrenzer bij het oprijden van bijv. snelwegen.
Ook rijd ik wel eens een paar minuten lang 100 km/u (=Vmax hier in de randstad) in de derde versnelling ipv de vijfde.
Dit alles uitsluitend op warme motor (minimaal 30 min gereden)

Puur om zoveel mogelijk te proberen de interne vervuiling zoveel mogelijk tegen te gaan. In het begin vond ik hyper-milen erg leuk, totdat ik langzaam maar zeker merkte dat de pit verdween uit de motor en (ja: let op) het brandstof verbruik toe nam. Ik kwam op zuinige ritten niet meer boven de 1:16, terwijl dat in het begin toen ik de auto net had, gemakkelijk richting de 1:18 en daarboven uit kwam. Op een gegeven moment ging het motorstoringslampje branden en jawel: EGR klep. Die gereinigd (en vooral: gangbaar gemaakt, hij leek niet goed meer te openen en te sluiten - is een elektronisch aangestuurde klep), samen met het zwart aangekoekte gasklephuis, boeltje opnieuw ingeleerd en ik had alle pit weer terug, alsmede het brandstofverbruik (op langere ritten bij rustige weersomstandigheden klom de bc weer richting de 1:18Ø)

Het betreft hier overigens een driecilinder atmosferisch benzine motortje, die al vrij hoog de toeren draait op snelweg snelheid (tegen de 4000 tpm) dus die zit niet te vaak onder de 2500 toeren zeg maar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-11-2014 20:53 door hans anders.
Een goede auto blijft werken inderdaad. Die allergie voor toeren maken omdat het bij de volgende tank brandstof 2 euro extra kost betaalt zich uiteindelijk terug in hoge garagerekeningen. Zorgvuldig warm rijden is goed, maar daarna mag best het gas er eens op.
Quote
Piet_Piraat
Een goede auto blijft werken inderdaad. Die allergie voor toeren maken omdat het bij de volgende tank brandstof 2 euro extra kost betaalt zich uiteindelijk terug in hoge garagerekeningen. Zorgvuldig warm rijden is goed, maar daarna mag best het gas er eens op.

Zoek een kleinere auto uit als je zuiniger wil rijden. Gewicht is een grote factor in het brandstofverslinden, maar het formaat telt ook mee.

Het geroep over het nieuwe rijden is gelukkig wat minder luid geworden. Nu zijn dit ook wel afschrikwekkende foto's, maar de ANWB is ook terug gekomen op het hnr advies. Vooral de grote sleurhuttenrace scoorde flink wat hnr slachtoffers. En dan heb ik het maar niet over de tweedehandsjes waarvan het motortje stukgetrapt is door consequent wurgen, die auto's worden in stilte gesloopt.


In mijn belevenis is het simpel: Heb je weinig relatief vermogen nodig, gebruik je motor dan met lage toerentallen (tot de helft van het max toerental) en weinig gas. Heb je relatief veel vermogen nodig, laat de motor dan toeren draaien.
En met relatief bedoel ik het deel van het vermogen wat je maximaal uit de motor kan halen, niet wat je nodig denkt te hebben.......

Zo worden de blokjes ontworpen, zo werkt het nu eenmaal.
En als je ooit met een conventionele, schakelende automaat rijdt, zal je zien dat de automaat ook volgens dit vuistregeltje schakelt. Trap je de gasplank in het tapijt, gaat de kickdown in werking en daait de motor tussen max koppel en max toerental. Met als groot voordeel voor een automaat: Hij maakt een deel van het extra vermogensverlies wat de automaat veroorzaakt goed door het goed toepassen van de schakelmomenten zoals die voor de motor gelden waar hij aan vast gekoppeld is.... - .... Als de auto goed ontworpen is.
Anonieme bezoeker
Re: Te snel doorschakelen slecht?
05-11-2014 13:45
Quote
DutchCarManiac
Echter is het mij nog steeds niet duidelijk waarom een TFSI blok naar een TDI specialist gebracht word.

Bij de reacties staat:

"Bert Pennock op 4 november 2013 14:28
@Judith en Rob een tfsi is een benzine motor, turbo direct ingespoten
benzine, maar het onderwerp geldt ook voor diesels."
Quote
J. Lawieck
Quote
DutchCarManiac
Echter is het mij nog steeds niet duidelijk waarom een TFSI blok naar een TDI specialist gebracht word.

Bij de reacties staat:

"Bert Pennock op 4 november 2013 14:28
@Judith en Rob een tfsi is een benzine motor, turbo direct ingespoten
benzine, maar het onderwerp geldt ook voor diesels."

Het onderwerp kan wel dan ook wel voor diesels gelden, het is voor mij nog steeds geen antwoord op de vraag waarom een benzine auto naar een bedrijf brengt dat gespecialiseerd is in dieselmotoren.

Als je de auto kapot hebt, breng je 'm dan ook naar de drogisterij?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-11-2014 18:34 door DutchCarManiac.
Quote
DutchCarManiac
Quote
J. Lawieck
Quote
DutchCarManiac
Echter is het mij nog steeds niet duidelijk waarom een TFSI blok naar een TDI specialist gebracht word.

Bij de reacties staat:


Als je de schoenen kapot hebt, breng je ze dan ook naar de sleutelmaker?

Jazeker!





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-11-2014 18:05 door hans anders.
Quote
hans anders
Quote
DutchCarManiac
Quote
J. Lawieck
Quote
DutchCarManiac
Echter is het mij nog steeds niet duidelijk waarom een TFSI blok naar een TDI specialist gebracht word.

Bij de reacties staat:


Als je de schoenen kapot hebt, breng je ze dan ook naar de sleutelmaker?

Jazeker!


Ik verwachtte al zoiets.. heb m'n stelling meteen aangepast!
Quote
hans anders
smileys with beer spinning smiley sticking its tongue out

Laten we nog maar eens lachen smiling bouncing smiley
Elke dag kan je laatste zijn..
Quote
DutchCarManiac
Quote
J. Lawieck
Quote
DutchCarManiac
Echter is het mij nog steeds niet duidelijk waarom een TFSI blok naar een TDI specialist gebracht word.

Bij de reacties staat:

"Bert Pennock op 4 november 2013 14:28
@Judith en Rob een tfsi is een benzine motor, turbo direct ingespoten
benzine, maar het onderwerp geldt ook voor diesels."

Het onderwerp kan wel dan ook wel voor diesels gelden, het is voor mij nog steeds geen antwoord op de vraag waarom een benzine auto naar een bedrijf brengt dat gespecialiseerd is in dieselmotoren.

Als je de auto kapot hebt, breng je 'm dan ook naar de drogisterij?

De TFSI motoren gebruiken benzineinspuiting onder hoge druk in de verbrandingskamers. Een techniek die vergelijkbaar is met diesels. Daarnaast was er het vermoeden dat vervuiling de oorzaak was en dan is een dieselspecialist de specialist die weet wat vervuiling doet.
Quote
rke
Quote
DutchCarManiac
Quote
J. Lawieck
Quote
DutchCarManiac
Echter is het mij nog steeds niet duidelijk waarom een TFSI blok naar een TDI specialist gebracht word.

Bij de reacties staat:

"Bert Pennock op 4 november 2013 14:28
@Judith en Rob een tfsi is een benzine motor, turbo direct ingespoten
benzine, maar het onderwerp geldt ook voor diesels."

Het onderwerp kan wel dan ook wel voor diesels gelden, het is voor mij nog steeds geen antwoord op de vraag waarom een benzine auto naar een bedrijf brengt dat gespecialiseerd is in dieselmotoren.

Als je de auto kapot hebt, breng je 'm dan ook naar de drogisterij?

De TFSI motoren gebruiken benzineinspuiting onder hoge druk in de verbrandingskamers. Een techniek die vergelijkbaar is met diesels. Daarnaast was er het vermoeden dat vervuiling de oorzaak was en dan is een dieselspecialist de specialist die weet wat vervuiling doet.

Kijk, dat is een antwoord waar we iets mee kunnen.
Alleen wil ik wel nog even zeggen dat de inspuitdrukken toch behoorlijk verschillen, tot 200 bar bij een direct ingespoten benzine, tot 1800 bar bij een commonrail diesel.
Anonieme bezoeker
Re: Te snel doorschakelen slecht?
07-11-2014 13:26
Quote
hans anders
Ik ram stelselmatig richting de toerenbegrenzer bij het oprijden van bijv. snelwegen.
Ook rijd ik wel eens een paar minuten lang 100 km/u (=Vmax hier in de randstad) in de derde versnelling ipv de vijfde.
Dit alles uitsluitend op warme motor (minimaal 30 min gereden)

Puur om zoveel mogelijk te proberen de interne vervuiling zoveel mogelijk tegen te gaan.

Er staat in deze rubriek weer een hoop onzin, maar dit vind ik alles slaan.
Lees over het 'schoon branden' van de motor dit topic, waarin dat ook aan bod komt, met een prachtige foto geplaatst door @rke
Anonieme bezoeker
Re: Te snel doorschakelen slecht?
07-11-2014 13:32
Quote
MondeoWagon
Neem eens de fiets. Zet hem in zijn lichtste versnelling en rijd snel weg. Dat gaat makkelijk en als je sneller rijdt staat er nauwelijks spanning op de ketting.

Zet hem in zijn zwaarste versnelling en (probeer) snel weg te rijden. Je moet dan heel veel kracht zetten, de spanning op de ketting en tandwielen is dan veel groter. Daar komt overmatige slijtage van.

Een auto werkt net zo. Zeer laag in de toeren zorgt voor grote spanning op ALLE mechanische delen. Het soepelst loopt je motor rond het gebied van het maximum koppel (bij een atmosferische motor).

Bij een turbomotor heb je al vroeg een groot koppel, maar de stress op je mechaniek wordt er niet minder om. Mijn Mondeo schakel ik pas door ná 3000 toeren. Koud én warm.

In dit artikel staan een aantal feitelijke onjuistheden. Ik ga het echter niet corrigeren, omdat een leek wellicht met dit antwoord het meeste kan.
Eén opmerking: een koude motor niet zwaar belasten, en toch zo vroeg mogelijk opschakelen.
Quote
Alset
Bij een al dan niet gedownsizede turbobenzinemotor kun je volgens mij ook eerder schakelen dan bij een turboloze variant, omdat je met turbo in principe eerder het maximum koppel bereikt.

Maar dat brengt mij op het meer algemene punt: waar moet je bij het optrekken schakelen tussen de twee pieken (van de oude en nieuwe versnelling) qua trekkracht in? Moet je zo schakelen dat de motor bij toerenterugval precies op het toerental komt waarop je maximum koppel wordt bereikt, of moet je juist schakelen bij het bereiken van het maximum koppel, precies in het midden van beide momenten, of juist op een kwart of driekwart ertussen? Volgens mij heb je dan een antwoord dat je verder kunt toepassen bij elke specifieke motor.


Ik snap niet wat dit plaatje van doen heeft met 'het nieuwe rijden'.
Of beter gezegd ik snap dat dit plaatje niks met het nieuwe rijden te maken heeft.
Dit plaatje is leuk als je op het circuit het uiterste uit je auto wil halen.
Als je dat voor je caravan ook nodig hebt heb je simpelweg een veel te lichte auto voor je caravan..

Groetjes,
Jan
Anonieme bezoeker
Re: Te snel doorschakelen slecht?
22-11-2014 20:06
In ieder geval dank voor de reacties. Ik schakel de laatste tijd relatief minder snel door vertelde ik aan onze automonteur voor de APK, waarna hij me ermee feliciteerde en verder ging met zijn roeping.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-11-2014 20:07 door Vragensteller.
Quote
Hansyii
Quote
hans anders
Ik ram stelselmatig richting de toerenbegrenzer bij het oprijden van bijv. snelwegen.
Ook rijd ik wel eens een paar minuten lang 100 km/u (=Vmax hier in de randstad) in de derde versnelling ipv de vijfde.
Dit alles uitsluitend op warme motor (minimaal 30 min gereden)

Puur om zoveel mogelijk te proberen de interne vervuiling zoveel mogelijk tegen te gaan.

Er staat in deze rubriek weer een hoop onzin, maar dit vind ik alles slaan.
Lees over het 'schoon branden' van de motor dit topic, waarin dat ook aan bod komt, met een prachtige foto geplaatst door @rke
Dank voor de lees-tip! thumbs up

Je stelling is dus dat (op warme motor) in de toeren jagen, geen (preventief) reinigend effect heeft met het oog op interne olie vervuiling? Heb ik het dan goed begrepen?
Het aangedragen alternatief: een hele dag lang auto rijden komt me echter niet zo heel goed uit... Heb onlangs een motor reiniging laten doen waar de motor merkbaar van opknapte, dat is een optie die beter bij me past. Om dat bijv. elke 75.000Km of 100dKm te doen.

Evengoed blijf ik in de toeren jagen als ik de snelweg op draait (mits warme motor), anders kom ik niet met 100~120 km/u op de invoegstrook aangewaaid met 65PK smiling smiley ....



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-11-2014 16:21 door hans anders.
Anonieme bezoeker
Re: Te snel doorschakelen slecht?
26-11-2014 00:45
Quote
hans anders
Quote
Hansyii
Quote
hans anders
Ik ram stelselmatig richting de toerenbegrenzer bij het oprijden van bijv. snelwegen.
Ook rijd ik wel eens een paar minuten lang 100 km/u (=Vmax hier in de randstad) in de derde versnelling ipv de vijfde.
Dit alles uitsluitend op warme motor (minimaal 30 min gereden)

Puur om zoveel mogelijk te proberen de interne vervuiling zoveel mogelijk tegen te gaan.

Er staat in deze rubriek weer een hoop onzin, maar dit vind ik alles slaan.
Lees over het 'schoon branden' van de motor dit topic, waarin dat ook aan bod komt, met een prachtige foto geplaatst door @rke
Dank voor de lees-tip! thumbs up

Je stelling is dus dat (op warme motor) in de toeren jagen, geen (preventief) reinigend effect heeft met het oog op interne olie vervuiling? Heb ik het dan goed begrepen?
Het aangedragen alternatief: een hele dag lang auto rijden komt me echter niet zo heel goed uit... Heb onlangs een motor reiniging laten doen waar de motor merkbaar van opknapte, dat is een optie die beter bij me past. Om dat bijv. elke 75.000Km of 100dKm te doen.

Evengoed blijf ik in de toeren jagen als ik de snelweg op draait (mits warme motor), anders kom ik niet met 100~120 km/u op de invoegstrook aangewaaid met 65PK smiling smiley ....

De stelling is, dat gedurende wat langere tijd bij een snelheid van ~100-130 km/u een lagere versnelling kiezen, zodat de motor meer toeren maakt, geen verschil maakt met het rijden in de hoogste versnelling. Immers het benodigde vermogen om de auto voort te bewegen, blijft gelijk.
Hoe meer vermogen je nodig hebt, hoe hoger de temperatuur van de motor zal worden. En het benodigd vermogen is afhankelijk van de snelheid van de auto.
Tijdens het versnellen gedurende korte tijd in de toeren jagen heeft ook geen effect.

Hoe lang het nodig is een langere rit te maken, is ook moeilijk te beoordelen, en hangt af, van hoe vervuild de motor is.

Wat jij noemt, is het reinigen van de delen, waar olie komt.
Het gaat met deze methode om het reinigen van de zuigers, kleppen etc. van koolafzettingen. Beiden kunnen dus nodig zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-11-2014 02:18 door Hansyii.
Ah, oke bedankt voor de aanvulling/verduidelijking, @Hansyii!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.