Auto wiebelt en trekt naar rechts

Gepost door Carracio 
Hoi allemaal!

Mijn zoveelste topic. Sorry. Mijn eerste auto en dus bij elk dingetje een vraag.

Vandaag een tochtje gemaakt van Monnickendam naar Gorinchem met onze Punto 1.1 uit 1996. Voor het tochtje de bandenspanning even gedaan (ingesteld op 2.3). Op de heenweg ging alles prima, mooi geluidje, helemaal niets aan de hand.

Op de terugweg merkte ik dat de auto naar rechts trok, tijdens een afrit van de snelweg, merkte ik in de bocht naar rechts dat de auto erg begon te wiebelen. De auto waggelde als het ware. Op het rechte stuk was er niets aan de hand, behalve dan dat de auto nog naar rechts trok.

Toch maar even ANWB gebeld. De bandenspanning bleek 3.0(!!!) te zijn (terwijl mijn vrouw en ik allebei hebben gecheckt dat dat bandenspanningding op 2.3 stond ingesteld). Wegenwacht zei dat dit het probleem kon zijn en heeft banden een beetje leeg laten lopen naar normale waarde.

Het wiebelen bleef toch en de motor leek het ook zwaarder te hebben dan normaal.
Ik heb geen stoeprandje of wat dan ook geraakt.

Iemand een idee???
Een simpele opmerking:
De bandenspanning neemt toe naarmate de banden warmer worden.
Daarom is het best ook dat je in koude toestand je banden op spanning moet brengen. Sommige fabrikanten geven ook weleens 2 tabellen, voor zowel warm als koud.

Zijn remmen verder los? Ruik je niets tijdens het rijden?
De remmen hebben al eens vastgezeten, toen helemaal ingesmeerd met kopervet. Toen de remmen vast zaten, voelde dat ook anders. Monteur zei toen wel dat door de hitte van de vastzittende remmen, de remschijf krom kon zijn getrokken. Maar dat is al ruim een maand geleden. Lijkt me gek als dat nu opeens opvalt.
Lijkt erop dat de rem toch weer vastzit. Is de Wegenwacht langs geweest?
De wegenwacht is geweest en heeft onze banden leger gemaakt, hij zei dat het daaraan zou kunnen liggen. Verder heeft ie gekeken of er geen dingen los zaten. Het wiel is er niet af geweest. Maar na de hulp reed de auto nog precies hetzelfde. Hij zei: 'rij maar voorzichtig'.
De wegenwacht is er inderdaad ook voor om thuis te komen, niet om uitgebreid te troubleshooten.
Even langs je garage dus, zou zomaar weer de rem kunnen zijn.

Heb een tijdje terug ook gehad dat de remklauw bleef hangen. Gereviseerd, maar een half jaar later hetzelfde gedoe. Toen dus alsnog vervangen voor een nieuwe, probleem opgelost.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2014 18:23 door Piet_Piraat.
Miss. al naar gekeken, maar zit al het lood nog op de velgen?

Anders nog eens de remmen controleren. Kromme aanlopende velg kun je testen door de auto op te krikken en dan het wiel rond te draaien. Is er ergens weerstand: kromme schijf.

Draait het wiel niet: remmen vast.

Zijn de stabilisatorstangen nog oké? En zitten ze nog goed vast?
De remleiding hebben we vervangen omdat de remklauw niet helemaal terug wilde. Maar dit bleek niet te helpen. Onderweg naar mijn werk begon er ook nog iets hevig te bonken onder de auto en het voelde net alsof ik elke oneffenheid kon voelen in de weg. De auto zwabberde ook erg.

Ik ben maar weer terug naar huis gereden.
Misschien had je beter naar een garage kunnen rijden ipv naar huis?
Hoe staat het stuur? Staat dat wel recht?
Boppie
Hoe staat het stuur? Staat dat wel recht?
Ja

Nu zit waarschijnlijk de wiellager linksachter los, wat het één en ander kan verklaren.
Kan de auto daardoor ook naar rechts trekken?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-10-2014 21:52 door Carracio.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.