Vonkjes bij toeren ten plaatse distributieriem / spanrol, iemand enig idee?

Gepost door mwatson 
Na het laten vervangen van mijn distributieriem met spanrol zie ik vonkjes bij het maken van toeren. Iemand enig idee hoe dit kan en hoe dit opgelost kan worden?

Het verhaal in het kort:

Het gaat om een Hyundai Getz bouwjaar 2003. Bij 90.000 km heb ik de distributieriem met spanrol laten vervangen vorige maand. Noot: na 3 km rijden bleek er een fabrieksfout in de spanrol te zitten! Dit merkte ik doordat de riem / rol niet naar behoren werkte. Direct contact met de garage opgenomen, zij hebben opnieuw dit gerepareerd met een nieuwe spanrol en riem.

Echter nadien heb ik vonkjes ten plaatse distributieriem. Bij stationair lopen is er niks aan de hand, alleen bij het maken van toeren, hoe meer toeren, hoe meer vonkjes.

Ik heb vorige week tevens laten vervangen (andere garagehouder): bougie met bougie-kabels en krukas-kabels.

Onlangs contact opgenomen met de garage welke de distributieriem heeft vervangen, ik ben echter nog in contact met hen over dit probleem.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan, of hoe dit zou kunnen worden opgelost? Of is er iemand die dit vaker heeft gezien? Graag wil ik in contact met diegene komen, zodat ik mijn argument beter kan onderbouwen richting de garage!

Groet, Melissa
Mijn idee is metaal op metaal. En iets waar speling op zit, waardoor het bij hogere toerentallen teveel gaat slingeren. Ik kan me niet voorstellen dat het goed is. Ik zou de auto terug brengen en de garage het op laten lossen. Als de distributie van tijd gaat ben je nog veel verder van huis.
Zijn de riem en spanrol origineel Hyundai en vervangen bij een Hyundai dealer?
Ik ben wel heel benieuwd waar jij precies vonken ziet. Nog afgezien van het feit dat de d-riem volledig inkapseld zit, is er niet heel veel wat er kan vonken. De spanrol is van staal, dat is eigenlijk het enige wat ik kan verzinnen. Staal op staal kan vonken (eventjes), staal op aluminium vonkt niet. Zeker weten dat je de d-riem bedoelt, niet de multiriem waar oa de dynamo op zit? En hoe heb je gemerkt dat de riem niet naar behoren werkte? Bij de d-riem kom je daar maar op één manier achter. En die manier kost je een motorblok...
opbouw van statische elektriciteit en een aarding van een motorblok niet 100%?
Carfanatic

en krukas-kabels.

gelijk met de bougievonkjes?

Ik moest ook even denken, maar wellicht de kabel naar de krukassensor?

Dit merkte ik doordat de riem / rol niet naar behoren werkte.

Zoals S Velthuis ook al opmerkte, ik ben best nieuwsgierig hoe je merkt dat de riem niet naar behoren werkt...
Vervang de krukas poulie.

Inwendig wordt er een magnetisch veld gecreëerd.
Had hetzelfde probleem met een andere Getz.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.