Slippende koppeling?
28-09-2014 12:24
Mijn Punto 55s uit 1996 heeft bij de start moeite om in de eerste versnelling te komen. De tweede versnelling gaat ook wat lastig. Ook giert de auto enigszins, maar alleen bij de eerste bocht met opkomende koppeling. Daarna is dit weg.
Het gekke is, dat als ik een korte tijd rij (tien minuten) dat het schakelen naar de 1 en 2 weer normaal gaat. Er zijn verder geen problemen met schakelen.

Nu las ik ergens dat een auto met een natte koppeling(?) met een koude motor moeilijk schakelt? Is dat waar?
Slippende koppeling? Het klinkt meer alsof hij juist niet helemaal goed los komt. Heeft deze Punto een mechanisch of een hydraulisch bediende koppeling?
Inderdaad, de koppeling komt niet helemaal vrij, zo lijkt het. Kijk eens of de bediening mechanisch of hydraulisch is.
Bij mechanische kabel bediening zou ik eens de kabel nakijken en iets strakker bij stellen.
Bij hydraulische bediening even controleren or er nog genoeg olie in het reservoir zit.
Excellentie
Inderdaad, de koppeling komt niet helemaal vrij, zo lijkt het. Kijk eens of de bediening mechanisch of hydraulisch is.
Bij mechanische kabel bediening zou ik eens de kabel nakijken en iets strakker bij stellen.
Bij hydraulische bediening even controleren or er nog genoeg olie in het reservoir zit.

Ik heb geen verstand van auto's, zit nog in de leerschool bij de monteur (kijk altijd mee bij reparatie/onderhoud aan de auto enzo).
Maar als ik het zo hoor, is het dus niet iets ernstigs? Heeft het haast om hiernaar te kijken?
Het is mechaniek waarbij kennelijk weerstand optreed. Het is niet bevorderlijk voor de levensduur om daarmee lang door te rijden.

Ik vermoedt dat jouw Punto nog mechanische bediening heeft, ik denk dat even langs je leermeester rijden aankomende week je snel van dit probleem kan verlossen.. Doorrijden biedt de kans op meer schade en, bijvoorbeeld, een nieuwe koppeling ter waarde van een paar honderd euro.
Carracio
Excellentie

Ik heb geen verstand van auto's, zit nog in de leerschool bij de monteur (kijk altijd mee bij reparatie/onderhoud aan de auto enzo).
Maar als ik het zo hoor, is het dus niet iets ernstigs? Heeft het haast om hiernaar te kijken?

Heel ernstig is het inderdaad niet, maar het is wel hinderlijk. Probeer bij het schakelen de koppeling nadrukkelijk tot op de bodem in te trappen, misschien gaat het schakelen dan wat beter. Indien niet, dan is een werkplaats bezoek noodzakelijk.
Maar nogmaals dit probleem is relatief simpel op te lossen. Niettemin zou ik het toch snel laten repareren, omdat anders de synchromesh ringen in de versnellingsbak kapot kunnen gaan, en dat is een stuk minder makkelijk (lees goedkoop) te repareren.
Maar dat een natte koppeling met koude motor moeilijk schakelt is niet waar?
Carracio

Een koppeling is niet nat. ( waar zou die nat van moeten zijn?)

Als het mechaniek koud is, zal er wat meer kracht nodig zijn om een versnelling in te schakelen. Dit is normaal en komt door de nog koude versnellingsbak-olie. De motor-temperatuur heeft geen directe invloed op het schakelen.
Excellentie
Carracio

Als het mechaniek koud is, zal er wat meer kracht nodig zijn om een versnelling in te schakelen. Dit is normaal en komt door de nog koude versnellingsbak-olie. De motor-temperatuur heeft geen directe invloed op het schakelen.
Kan dat laatste dan ook niet het geval zijn bij mijn auto?
Carracio
Excellentie
Carracio

Dat zou best kunnen. Maar om een en ander te testen kun je het volgende doen:
Zorg dat de motor uit is. ( handrem los!) Vervolgens Koppeling hélemaal intrappen, en de 1ste versnelling inschakelen. Nu de motor starten.
ALs het goed is mag de auto NIET in beweging komen. Gebeurt dat wél, dan komt de koppeling niet helemaal vrij, en is dus een werkplaats bezoek noodzakelijk.
Excellentie

Bij een motorfiets draait de koppeling in de motorolie. Dit is een natte plaat koppeling.
Excellentie
Carracio
Excellentie
Carracio

Zorg dat de motor uit is. ( handrem los!) Vervolgens Koppeling hélemaal intrappen, en de 1ste versnelling inschakelen. Nu de motor starten.
ALs het goed is mag de auto NIET in beweging komen. Gebeurt dat wél, dan komt de koppeling niet helemaal vrij, en is dus een werkplaats bezoek noodzakelijk.

Thanks, dat zal ik proberen. Ik zal laten weten wat ie doet.
Excellentie
Carracio
Excellentie
Carracio

De auto kwam niet in beweging!
Als het niet aan de afstelling ligt:

Een goede test voor de koppeling is het volgende.
Gaan rijden, versnelling in z'n 4 zetten en tijdens het rijden vol gas geven.
Gaat de motor loeien (dwz. veel toeren maken) dan is de koppeling cq. drukgroep versleten, en moet deze worden vervangen.
Als ik dit zo lees, heb je een hydraulisch bediende koppeling:

[www.mister-auto.nl]

Je beschrijft dat hij in het begin wat moeizaam in de versnelling komt, later doet hij het beter. Zou je de volgende keer dat hij in het begin moeilijk in de versnelling komt eens kunnen proberen om de koppeling eerst een aantal keer in te trappen en weer op te laten komen voor dat je opnieuw probeert te schakelen? Het is niet ondenkbaar dat hulp- of hoofdcilinder niet meer helemaal fris is en helemaal goed afsluit. Door een paar keer te pompen met het pedaal kun je soms voldoende druk opbouwen om weer goed te ontkoppelen. Mocht hij het na een aantal keer pompen beter doen, dan is het probleem zeker niet opgelost, maar wel wat meer gelokaliseerd.

Wat dat gieren betreft: weet je zeker dat dat met de koppeling/versnellingsbak te maken heeft? Of kan dat ook een koude, slippende riem zijn? Als hij dat gierende geluid maakt en je trapt op dat moment de koppeling in (gas ingedrukt houden), stopt het geluid dan of blijft het?
Carracio
Excellentie
Carracio
Excellentie
Carracio

De auto kwam niet in beweging!

Dan lijkt het erop dat de koppelingbediening in orde is. Waarschijnlijk ligt het dan aan de versnellings bak. In koude toestand is de olie dikker, en dat veroorzaakt het moeilijkere schakelen. Dit is normaal, en er kan ook niet veel aan gedaan worden. Hoogstens de olie verversen en iets dunnere olie gebruiken. Met de nadruk op IETS! Als dat geen oplossing biedt, dan valt er eigenlijk niets aan te doen, ben ik bang. Zeker als er in warme toestand niets aan de hand is.
s velthuis
Als ik dit zo lees, heb je een hydraulisch bediende koppeling:

[www.mister-auto.nl]

Je beschrijft dat hij in het begin wat moeizaam in de versnelling komt, later doet hij het beter. Zou je de volgende keer dat hij in het begin moeilijk in de versnelling komt eens kunnen proberen om de koppeling eerst een aantal keer in te trappen en weer op te laten komen voor dat je opnieuw probeert te schakelen? Het is niet ondenkbaar dat hulp- of hoofdcilinder niet meer helemaal fris is en helemaal goed afsluit. Door een paar keer te pompen met het pedaal kun je soms voldoende druk opbouwen om weer goed te ontkoppelen. Mocht hij het na een aantal keer pompen beter doen, dan is het probleem zeker niet opgelost, maar wel wat meer gelokaliseerd.

Wat dat gieren betreft: weet je zeker dat dat met de koppeling/versnellingsbak te maken heeft? Of kan dat ook een koude, slippende riem zijn? Als hij dat gierende geluid maakt en je trapt op dat moment de koppeling in (gas ingedrukt houden), stopt het geluid dan of blijft het?

Ik zal het eens proberen om de koppeling in te trappen als hij dat geluid maakt. Is een slippende riem erg?
Nou, ik vermoed (let wel: vermoed, op basis van slechts een beschrijving) dat het twee verschillende problemen zijn. Oude riemen of riemen die niet goed op spanning staan, maken een gillend geluid. In het begin doen ze dat alleen als ze koud en vochtig zijn. Naspannen helpt dan wel even, vervangen is natuurlijk beter. Moeilijk kunnen schakelen komt zeker door koude bakolie, echter, het is nog helemaal niet koud 's ochtends. Als de interne keerringen van één van de twee bedieningscilinders van de koppeling lekt, zal deze te weinig druk op kunnen bouwen of kracht uit kunnen oefenen om de koppeling volledig in te drukken. Slecht ontkoppelen is zeker reden voor slecht schakelen. Een paar keer de koppeling gebruiken zorgt echter weer voor druk en vloeistof in het systeem. Ik denk dus dat jouw probleem niet veroorzaakt en "opgelost" wordt door koud en warm, maar door een tijd stil staan en weer gebruiken
s velthuis
Nou, ik vermoed (let wel: vermoed, op basis van slechts een beschrijving) dat het twee verschillende problemen zijn. Oude riemen of riemen die niet goed op spanning staan, maken een gillend geluid. In het begin doen ze dat alleen als ze koud en vochtig zijn. Naspannen helpt dan wel even, vervangen is natuurlijk beter. Moeilijk kunnen schakelen komt zeker door koude bakolie, echter, het is nog helemaal niet koud 's ochtends. Als de interne keerringen van één van de twee bedieningscilinders van de koppeling lekt, zal deze te weinig druk op kunnen bouwen of kracht uit kunnen oefenen om de koppeling volledig in te drukken. Slecht ontkoppelen is zeker reden voor slecht schakelen. Een paar keer de koppeling gebruiken zorgt echter weer voor druk en vloeistof in het systeem. Ik denk dus dat jouw probleem niet veroorzaakt en "opgelost" wordt door koud en warm, maar door een tijd stil staan en weer gebruiken

Het gekke is trouwens, dat als mijn vrouw rijdt (ook met koude motor) dat de auto dan niet giert.

Overigens, als ik de auto start na mijn werk, dan is er geen geluid te horen. Terwijl de auto dan soms 8 uur buiten stil staat. Zouden die riemen dan ook niet moeten gieren?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2014 10:54 door Carracio.
Ontstekingsproblemen en gierende riemen heb je vooral als het vochtig is. Dus 's ochtends als het nog fris is en de motor niet warm is. Zodra je condens van de ramen moet wissen 's ochtends, is de kans op die problemen het grootst...
Bij de monteur bleek dat de druklager versleten is, kan dat ervoor zorgen dat ik moeilijk in zijn 1e en 2e versnelling kom?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2014 19:06 door Carracio.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.