Welke (kleur) verlichting voor mijn C4 Cactus?

Gepost door Poekoek 
Sinds afgelopen weekend ben ik de gelukkige bestuurder van een Citroën C4 Cactus smiling smiley Wat ik altijd leuk vind is het plaatsen van gele lampen in mijn auto's. Dat is hier geen optie aangezien de LED-verlichting altijd mee brand met de dimlichten (dit is ook niet uit te schakelen). Daarom overweeg ik om dim- en mistlichten te plaatsen die qua kleur gelijk zijn aan de LED-verlichting, zodat de kleur van de verlichting in ieder geval gelijk is. De standaard dim- en mistlichten zijn normale halogeenlampen die gelig afsteken bij de LED-verlichting thumbs down

Mijn vraag is wat voor dim- en mistlichten ik kan gebruiken zodat ik in de buurt kom van veel wittere LED-verlichting? Zie onderstaande foto's voor een indicatie van het kleurverschil. De LED-verlichting is in het echt een stuk witte, met iets een blauwe gloed.

De dimlichten zijn H7 lampen, grootlicht H1 lampen en de mistlichten PS24W lampen.
Onlangs heb ik hetzelfde gedaan met de lampen van mijn Nieuwe Astra. Het dag/stads licht bestaat uit leds en is dus spierwit. De standaard H7 lampen zijn bruin-wit van kleur

Nu heb ik bij de plaatselijke automaterialen zaak (www.heuts.nl) zogenaamde "Xenon look" H7 halogeen lampen gekocht ( 11 euro per set van 2) en nu is er bijna geen verschil meer in kleur tussen de leds en halogeen lampen.

Ik raad je aan ook te gaan kijken voor bovengenoemde lampen, zodat het lijkt alsof je met Xenon licht rijdt.
Dat klinkt goed. Heb je daar een foto van als voorbeeld?

En ik zie op die site meerdere lampen die in de buurt komen van je omschrijving. Welke van de onderstaande heb jij?

- [www.heuts.nl]
- [www.heuts.nl]
- [www.heuts.nl]
- [www.heuts.nl]
Poekoek
Dat klinkt goed. Heb je daar een foto van als voorbeeld?

En ik zie op die site meerdere lampen die in de buurt komen van je omschrijving. Welke van de onderstaande heb jij?

- [www.heuts.nl]
- [www.heuts.nl]

>>>>>- [www.heuts.nl] <<<<<<
Van deze &#8593; heb ik 2 sets gekocht ( dim én groot licht)

- [www.heuts.nl]
Tsja, je kunt in dit geval twee dingen doen. Toch gele lampen plaatsen om het verschil juist te accentueren of inderdaad xenon-look plaatsen. Al vind ik dat vaak lelijk, omdat er dan een blauwe gloed zichtbaar is in de reflector als de lampen uit staan. Bij pitten met een zichtbaar blauwe kleur (zoals bij drie van de vier links hierboven) in de verpakking is dat altijd het geval.
Het is wel een karakteristieke franse auto... Dus eigenlijk gele lampen smiling smiley

Jouw post heeft mij in ieder geval doen besluiten om gele lampen in m'n donkerblauwe Safrane te zetten
Misschien kom ik je een keer tegen in Enschede !
@ Excellentie: bedankt voor je tips! Kun jij iets zeggen over die blauwe gloed waar Elco het over heeft? Heb jij dat ook?

Elco
Tsja, je kunt in dit geval twee dingen doen. Toch gele lampen plaatsen om het verschil juist te accentueren of inderdaad xenon-look plaatsen. Al vind ik dat vaak lelijk, omdat er dan een blauwe gloed zichtbaar is in de reflector als de lampen uit staan. Bij pitten met een zichtbaar blauwe kleur (zoals bij drie van de vier links hierboven) in de verpakking is dat altijd het geval.

Dat is wel een goede, daar moet ik rekening mee houden.

Geel vind ik echt geen optie, dat past net zo min bij LED-verlichting als de huidige halogeenverlichting. Ik moet dus op zoek naar witte halogeenverlichting zonder dat lampjes een blauw 'kapje' hebben.

@ Guus: graag gedaan winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-09-2014 23:04 door Poekoek.
Gewoon standaard laten. Ook handig als er eentje kaduuk gaat.
Xenon look kan echt niet.....Dan inderdaad liever gele pitjesdrinking smiley

De tijd dat we auto's met Xenon hadden ligt achter ons, Poekoektongue sticking out smiley
Die knakenrijders willen ook voor een duppie op de 1e rang zitten moody smiley
Kan je geen gele doorschijnende wrap op het glas van de leds plakken?
Koplamp folie is idd perfect. Kost geen drol.
Super ideethumbs up
Past ook meer bij zo'n auto dan nep xenon.
Poekoek
Die knakenrijders willen ook voor een duppie op de 1e rang zitten moody smiley

Stuk voor stuk paupers die 14% proleten!
Ik weet niet of ik dat nou wel zo mooi vind staan...

Zijn er geen andere opties? Dus in en in witte lampjes die geen blauw glaasje hebben?
Vroegah had je van die extreem witte lampen (h4) met extreme opbrengst. Werden ook extreem heet! En zijn ook een beetje illegaal hier....
Veel gebruikt in Scandinavië in de donkere gebieden (je kent ze wel , die Volvo's en SAAB's met een enorme batterij licht voorop).

Geen idee of dat soort lampen er nog steeds zijn. Let wel op de hitte vorming...
Ik denk dat dat 100w lampjes zijn geweest i.p.v. 55w. Voor de opbrengst is het bij mij niet nodig, die is prima met de huidige lampen. Zolang het maar witter wordt, zonder zo'n foute xenon-achtige blauwe gloed er doorheen.
Poekoek
Ik weet niet of ik dat nou wel zo mooi vind staan...

Zijn er geen andere opties? Dus in en in witte lampjes die geen blauw glaasje hebben?

Enige optie die ik verder ken is HID Xenon inbouwen. Liefst een projectorset, maar je kan ook experimenteren met een goedkoop chinees Xenon setje (kost maar 2 a 3 tientjes per set op ebay). Ik zou alleen je grootlicht niet meepakken: dit heb je zelden aan, en bij het inschakelen zit er een korte opwarmtijd op xenonpitjes. Seinen werkt dus niet zo lekker meer, tevens is vaak koud in/uitschakelen niet bevordelijk voor de levensduur van Xenon.
Goed wit licht is ongeveer 5000K, 6000K neigt naar blauwig, 4300K is een kruising tussen xenon en halogeen, alles daaronder is gelig (hoe lager, hoe geler).

Voor je mistlichten en grootlicht zou je eventueel LEDs kunnen overwegen, maar zelfs de dure schijnen niet zo goed te zijn als normale halogeenpitten. Dit heeft te maken met het gebruik van meerdere lichtbronnen itt een gloeidraaidje, waardoor je reflector/lens niet zo goed werkt. Zie ook: [www.autoweek.nl] Mocht je voor LED gaan, ben benieuwd naar je bevindingen, wat ook ik zou graag wat witter licht in mn grootlicht willen (dimlicht en mistlicht zijn al HID Xenon).
Overigens zou het mij niets verbazen als het zien van een blauwe gloed nog wel eens mee kan vallen. De koplampbehuizingen zijn namelijk opvallend donker, zie bijv. deze foto van een bekend forummer smiling smiley:

Misschien dat ik dat eerst maar eens ga bekijken hoe blauw de gloed werkelijk is. Dan kan ik later altijd nog andere opties proberen.
De blauwe gloed met de xenon-look lampen is wat overdreven. Als je met je neus op het koplampglas naar de lampjes kijkt, dan zie je wel iets van blauwigheid, maar op afstand valt het niet op.

@ Daan944,
Led lampen in een parabolische relflector aan de voorzijde zijn super iilegaal! Vanwege meerdere lichpunten, zoals je al aangeeft, zal de lamp werkelijk alle kanten opschijnen.

Xenon conversie kits zijn in principe mogelijk, maar dan moet je ook een koplamp sproeier en wiswas installatie aanbrengen, als de auto in 2006 of later op kenteken is gezet. Dit lijkt me een hele opgave, om het maar eens mild uit te drukken.
Als je 't voor weinig wilt weten: volgens mij verkopen ze bij Action ook van die blauwe pitjes. Bevalt dat, kun je altijd nog duurdere exemplaren aanschaffen smiling smiley.
Excellentie
Xenon conversie kits zijn in principe mogelijk, maar dan moet je ook een koplamp sproeier en wiswas installatie aanbrengen, als de auto in 2006 of later op kenteken is gezet. Dit lijkt me een hele opgave, om het maar eens mild uit te drukken.

Deze regel bestaat niet meer winking smiley
Excellentie
De blauwe gloed met de xenon-look lampen is wat overdreven. Als je met je neus op het koplampglas naar de lampjes kijkt, dan zie je wel iets van blauwigheid, maar op afstand valt het niet op.

Goed om te weten.

@ Elco: misschien dat ik daar ook nog wel ga kijken wat ze hebben. Nog niet eens aan gedacht, maar ze hebben altijd wel iets smiling smiley
Excellentie
[..]

@ Daan944,
Led lampen in een parabolische relflector aan de voorzijde zijn super iilegaal! Vanwege meerdere lichpunten, zoals je al aangeeft, zal de lamp werkelijk alle kanten opschijnen.

[..]

Daarom ook alleen voor mistlichten en grootlicht gebruiken, dat lichtbeeld wordt niet getest en mag je ook alleen aan hebben in slecht zicht condities. Je hebt er dan waarschijnlijk wel minder aan, maar hoeveel minder?

Zelf rijd ik met bi-xenon, dus als ik mn grootlicht aanzet, klappen er soort schildjes weg in de projector. Hierdoor verdwijnt de cut-off en zal het xenon licht ook omhoog stralen. Dit levert al zoveel licht op, dat de H7 groot licht pitten ernaast eigenlijk optioneel zijn geworden, en zouden dus best met felle LED verlichting kunnen worden uitgerust (mits dat wel nog voldoende licht uitstraalt om te seinen als ik zonder dimlicht rijd).

Ik ga mijn mistlichten vervangen voor HID Xenon, goedkoop chinasetje (zo vaak heb je ze niet aan). Ik zal mijn bevindingen wel plaatsen als ik het gemonteerd heb smiling smiley

Overigens, tip van de action is een goede. Ik heb in mijn auto ook die blauw gekleurde halogeentjes, maar echt wit licht is het niet, als je dat vergelijkt met HID Xenon of LED.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-09-2014 10:28 door daan944.
Het is uiteindelijk een setje lampjes vergelijkbaar met die Excellentie adviseerde. De kleur van het licht is nagenoeg gelijk aan die van de LED-jes en er is geen blauwe gloed zichtbaar in de koplampen thumbs up Ik denk dat dit ook te maken heeft met de donkere en diep gelegen behuizingen van de Cactus.

Ook nog even 2 foto's, waarbij ik moet zeggen dat hier nog wel wat kleurverschil zichtbaar is (al veel minder), maar dat dit in het echt veel minder is (amper zichtbaar).

Ik moet nu alleen nog op zoek naar vervangende lampjes voor in de mistlichten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-09-2014 18:58 door Poekoek.
Vanochtend kwam ik, in het donker, een Opel Zafira tegen die een blauwe gloed in zijn koplampen blijkbaar niet erg vond. Echt een wereld van verschil, ik ben blij dat ik ben gegaan voor de lampjes die ik er nu in heb zitten thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.