Anonieme bezoeker
Gebruikte autobanden kopen ?
18-09-2014 17:45
Hallo allemaal ,

Je ziet het voort steeds vaker mensen kopen gebruikte auto banden bij een bandenzaak of particulier maar nu vraag ik me af is dit wel echt veilig ?

Ik heb nu 18 inch banden en die zijn bijna aan vergaring toe dus vandaar me vraag .

Alvast bedankt

Groeten
Ruud
Nooit bezuinigen op veiligheid.
Hamer
Nooit bezuinigen op veiligheid.
Ligt er maar aan, ik rijd eigenlijk altijd op gebruikte banden winking smiley
Als er nog voldoende profiel op zit en er verder geen onvolkomenheden zijn zie ik het probleem niet. Je moet alleen wat eerder wisselen natuurlijk...
Echt aan te raden is het niet, je weet immers niet hoe ermee gereden is en wat ze hebben meegemaakt. Als je een auto 2dehands koop dan weet je dat ook niet natuurlijk.. Het is de vraag of je dat risico wilt lopen, en ja autorijden is duur..
Ik heb in de 10 jaar dat ik auto rijd soms ook iets teveel risico genomen, maar nooit een klapband oid gehad. Maar als ik erop terug kijk dan denk ik soms weleens had ik dat wel moeten doen..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2014 18:08 door r v t.
Maar bij je eigen banden weet je wat ermee gebeurt is en met gebruikte niet. Het karkas kan beschadigd zijn zonder dat je dat aan de buitenkant ziet. Gebeurt misschien wel bijna nooit maar toch.
Hamer
Maar bij je eigen banden weet je wat ermee gebeurt is en met gebruikte niet. Het karkas kan beschadigd zijn zonder dat je dat aan de buitenkant ziet. Gebeurt misschien wel bijna nooit maar toch.

Heb je ook met een 2e hands auto
haarr
Hamer

Heb je ook met een 2e hands auto

Ook bij een nieuwe: [www.youtube.com]
Anonieme bezoeker
Re: Gebruikte autobanden kopen ?
18-09-2014 20:36
Heb al meerdere sets verkocht via marktplaats, als ik weet dat er iets mis mee is verkoop ik ze niet. Ja, er zijn betrouwbare MP aanbieders.. thumbs up
Hamer
Maar bij je eigen banden weet je wat ermee gebeurt is en met gebruikte niet.

O ja? Ik zie toch bijna iedere dag mensen stoeprandjes oprijden met hun auto's, ik heb nog nooit iemand daarna het karkas zien controleren... En hoe hard denk je dat een gemiddeld gat in de snelweg aankomt? Ik heb ooit een hele hap uit mijn band gehad, moet ik zelf gedaan hebben en echt geen flauw benul waar of wanneer dat gebeurd moet zijn. Vermoedelijk toch iets meegepakt op de snelweg.
Ik koop ook altijd gebruikte banden en wel... van de sloop! Daar koop je goede merkbanden voor een appel en een ei. Ook de monteur waar ik mijn auto breng voor reparaties en APK gebruikt zoveel mogelijk gebruikte onderdelen en heb daar nog nooit gedonder mee gehad. En hoe ver moet je gaan om op safe te spelen: bij elke tweedehands auto preventief alle 4 de banden vervangen? Remschijven / blokken en D-riem dan ook maar? (met onderhoudsboekjes wordt ook gesjoemeld en iedereen kan met een zwarte stift een getalletje op de kap van de riem kalken) Ik heb ook ooit een keer een setje remblokken en 1 remschijf van de sloop gehaald, kom daar maar eens aan bij een automaterialenzaak: één remschijf??nut smiley
gebruikte banden kopen is inderdaad een risico, dit risico heb je echter ook met nieuwe banden, alleen is het wat minder groot en je hebt garantie.

Persoonlijk zou ik je aanraden om 2e hands banden bij een bandenboer te halen.
Die kopen meestal alleen in wat ze zelf goed genoeg vinden om in te kopen.
Genoeg profiel, banden die geen beschadigingen vertonen en die goed verkoopbaar zijn.
Al zijn er natuurlijk altijd wel types die niet zo nouw kijken en alles oppakken wat ze van de sloperij krijgen.

Goed opletten is altijd een must! Koop ook geen banden die ouder zijn van 6 jaar, dat is sowieso een vervangingsgrens. De DOT code staat op elke band in een ovaaltje: (xxxx) waarbij de eerste 2 een weeknummer aanduiden en de andere 2 het jaartal. Dus (0408) is 4e week 2008. Alles wat maar 3 cijfers bevat moet je hard uit de weg lopen, die zijn van voor 2000.

Particulier: nog beter controleren. Daar word soms rotzooi aangeboden uit onwetendheid. Dus let daar extra goed op.
Pobresh
Particulier: nog beter controleren. Daar word soms rotzooi aangeboden uit onwetendheid. Dus let daar extra goed op.
Of bewust natuurlijk...
als ik geen nieuwe banden meer kan betalen is autorijden niet meer voor mij weggelegd.
Ik vraag me altijd af wat je voordeel is. Vier tientjes voor een tweedehands band ipv 80 euro nieuw. Maar je moet sneller op zoek naar nieuwe, je kunt er 20k minder mee rijden en je bent een keer extra montagekosten (en tijd) kwijt. Nettovoordeel zal best beperkt zijn denk ik.
Anonieme bezoeker
19-09-2014 09:56
vroeger, toen ik oudere auto's reed en net begonnen was met werken, kocht ik vaak in omgeving Emst (Gld.) mijn gebruikte banden, volgens mij stond en staat dat bedrijf goed aangeschreven. Ik kocht er Michelins met nog 70% profiel en niet al te oude DOT-code, all-in gemonteerd tegen een prijs van 50% van dezelfde band zonder monteren en balanceren bij de fast fitter. Dat scheelde toen al gauw €50 per band, dus €200 per set. Dat is toch aanzienlijk, en heb nooit het idee gehad onveilig en met ouwe meuk rond te rijden. Nadeel natuurlijk dat als je specifieke wensen had qua merk/type, dat dat mogelijk niet per definitie beschikbaar is. Met mijn 175/14 Michelins was dat echter nooit een probleem.

Tegenwoordig heb ik een mogelijkheid om zeer voordelig nieuwe banden aan te schaffen, dus doe ik dat.
Piet_Piraat
Ik vraag me altijd af wat je voordeel is. Vier tientjes voor een tweedehands band ipv 80 euro nieuw. Maar je moet sneller op zoek naar nieuwe, je kunt er 20k minder mee rijden en je bent een keer extra montagekosten (en tijd) kwijt. Nettovoordeel zal best beperkt zijn denk ik.

Als je weinig km rijdt. Kunnen 2e hands banden een enorme uitkomst zijn.
Als je jaarlijks 20k of meer rijdt zou ik inderdaad ook voor nieuwe banden kiezen. Want dan klopt je verhaal inderdaad. Als je uiteraard voor een fatsoenlijk setje gaat (goed merk 2e hands is net zo goed/slecht als een nieuwe budgetband van een slecht merk in principe)

En winterbanden nooit onder de 4mm profiel. Dan zijn ze leuk om in de herfst/lente even op te rijden of voor apk. Maar niet voor in de winter.
Tja, ik heb zelf een set velgen met banden tweedehands gekocht. Primair wegens de velgen (18" OEM BMW Style32), maar de banden die erom zaten waren ook nog vrijwel nieuw (te zien aan DOT en profiel). Het is een chinees merk (Ovation), maar ze bevallen me eigenlijk prima: voldoende grip in zowel nat als droog. Ze zullen wel een stuk sneller slijten en wat meer geluid maken dan een Michelin oid, maar tot die tijd rijden ze lekker. De set was inclusief banden goedkoper dan 4 budgethuismerkbandjes voor dat formaat los.

Kortom: het kan prima. Ogen open houden, dotcode checken en als je het niet vertrouwt: wegwezen! smiling smiley
Goede gebruikte banden kunnen een uitkomst zijn als je weinig rijd en de auto waar ze onder gaan mogelijk niet lang meer heeft, terwijl de oude banden echt op zijn. Want dan bespaar je gewoon de helft zonder enig nadeel.

Trouwens loont het ook om op Internet te kijken, websites als autobandenmarkt zijn inclusief montage doorgaans 25% voordeliger dan fastfitters, ook als je voor A merk banden kiest. Ik bestel nieuwe banden dan ook altijd via Internet.
Ik heb het zelf ook al gedaan, en vind het niet echt een probleem.
Zolang je maar goed let op dingen die er niet horen, stukken rubber weg uit de zijkant, kale plekken op 1 bepaald stuk van de band, droogte scheurtjes, ''hobbelig'' loopvlak (veroorzaakt door slecht werkende schokdempers) en ook belangrijk, voldoende profiel over de gehele breedte van de band (vreemd slijtage patroon kan duiden op verkeerde wielstanden van de vorige eigenaar).
Anonieme bezoeker
20-09-2014 16:34
Iedereen bedankt voor zijn ervaring te delen , Je ziet goed dat de meningen uit 1 lopen .

Ik ga vrijdag midag even naar de bandenboer voor 2 dehands banden en kijken wat ze hebben met deze tips hier boven kan ik wel wat mee .

Ik rij zelf meestal met Continental ik denk dat ze met 18 inch een stuk duurder zijn maarja dat wist ik van te voren .
Ruud v

Ik rij zelf meestal met Continental ik denk dat ze met 18 inch een stuk duurder zijn maarja dat wist ik van te voren .

Het oog wil immers ook wat smiling bouncing smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-09-2014 17:00 door DutchCarManiac.
Ik heb een keer een nieuwe band laten monteren. Die was even duur als twee gebruikte branden met bijna even veel profiel...
Ik koop al jaren tweedehands banden. Geen probleem om te betalen, maar met 17" is het niet goedkoop. Als ik op marktplaats oid ook maar een kleine twijfel heb ga ik geen eens kijken. Bob heeft ooit 4 setjes bekeken en niets gekocht. Was dan gewoon rommel, oud, versleten etc. Ik heb nu meerdere setjes gekocht. Over alle banden zeer blij. Voor minder dan 7 mm zomerbanden ga ik niet, DOT max 4 jaar oud en goede communicatie met de verkoper.

7 mm en dan 2 voor tussen de 90-100 euro ipv 250 euro, dat is gewoon leuk smiling smiley
Anonieme bezoeker
21-09-2014 17:47
Heb je ook een adres voor me Terence? Ik heb straks nog even nieuwe winterbanden nodig, maar ben aan t kijken om de auto binnen een half jaar in te ruilen. Heb in het voorjaar al nieuwe zomerbanden af mogen tikken, om hem in te ruilen met rondom nieuwe remmen en 8 banden... zonde geld. Dus als je een goed adresje hebt voor me....
Ptr
Heb je ook een adres voor me Terence? Ik heb straks nog even nieuwe winterbanden nodig, maar ben aan t kijken om de auto binnen een half jaar in te ruilen. Heb in het voorjaar al nieuwe zomerbanden af mogen tikken, om hem in te ruilen met rondom nieuwe remmen en 8 banden... zonde geld. Dus als je een goed adresje hebt voor me....

Terence geeft al aan dat hij ze via Marktplaats aanschaft, laten we er vanuit gaan dat dit meestal particuliere aanbieders zijn, en dus eenmalig per toeval de banden verkopen aangezien ze een andere auto o.i.d. gekocht hebben. Echte handelaren via Marktplaats zijn er echter ook.. alleen zijn deze puur uit op het verdienen van geld, en zich dus niet druk maken wat ze aanbieden, goed of minder goed spul.

Hiermee wil ik dus maar even zeggen dat hij niet per se een adres hoeft te hebben, maar een reactie van zijn kant zal spoedig volgen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-09-2014 18:14 door DutchCarManiac.
Kijk goed uit met die handelaren hoeveel profiel er echt op zit. Toen ik een keer mijn eigen profielmeter meenam bleek de werkelijke profieldiepte een stuk kleiner als hun meter aangaf....

Voor de rest ik heb al regelmatig 2e hands banden gekocht , met 6mm profiel voor minder als de helft vd prijs. Of zelfs vrijwel nieuwe. Dat kan wel uit.

Behalve bij winterbanden, als je weet dat die onder de 3,5- 4 mm eigenlijk geen winterbanden meer zijn...
DutchCarManiac
Ptr

Terence geeft al aan dat hij ze via Marktplaats aanschaft, laten we er vanuit gaan dat dit meestal particuliere aanbieders zijn, en dus eenmalig per toeval de banden verkopen aangezien ze een andere auto o.i.d. gekocht hebben. Echte handelaren via Marktplaats zijn er echter ook.. alleen zijn deze puur uit op het verdienen van geld, en zich dus niet druk maken wat ze aanbieden, goed of minder goed spul.

Hiermee wil ik dus maar even zeggen dat hij niet per se een adres hoeft te hebben, maar een reactie van zijn kant zal spoedig volgen!

Snel genoeg? Druk hier winking smiley

Ik heb ze inderdaad via Marktplaats of een andere site aangeschaft. Ik kijk elke week wel even op een loos momentje naar mijn 3 maten die ik nodig heb. Op het moment dat ik iets binnenkort nodig heb elke dag even 2 minuten. Je ziet zo wat inderdaad de handelaren zijn en wat de particulieren zijn die ze kwijt moeten. Soms heb je ook particulieren die 3 setjes te koop hebben, die sla ik ook niet over.

Voor nieuwe winterbanden heb ik wel een goed adres in IJselstein, maar die zal ook wel weer straks op internet te vinden zijn. Overigens alleen nieuw bij hem.

Wat exroosje zegt klopt, je kan de bandenmeter gewoon zelf afstellen. Dus altijd zelf wat meenemen en bij twijfel op de foto's geen moeite doen. Zelf trouwens ook meerdere banden en sets velgen verkocht. "Jeetje er zit echt goed profiel op". Ik zet er liever 6-6.5 op en dat het dan 6.5-7 is, dan dat ik er 7 opzet en het 5 mm is...
exroosje
Kijk goed uit met die handelaren hoeveel profiel er echt op zit. Toen ik een keer mijn eigen profielmeter meenam bleek de werkelijke profieldiepte een stuk kleiner als hun meter aangaf....

Voor de rest ik heb al regelmatig 2e hands banden gekocht , met 6mm profiel voor minder als de helft vd prijs. Of zelfs vrijwel nieuwe. Dat kan wel uit.

Behalve bij winterbanden, als je weet dat die onder de 3,5- 4 mm eigenlijk geen winterbanden meer zijn...
Want de samenstelling van de band is dan ook plots veranderd confused smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2014 04:12 door Paulus0013.
Gaat om de profieldiepte. Onder de 4 mm kan het profiel het echte winterweer niet meer aan.
Paulus0013

Want de samenstelling van de band is dan ook plots veranderd confused smiley

Dat trouwens inderdaad ook. Steeds meer fabrikanten passen verschillende rubbercompounds toe over de diepte van de profielblokken. Dit om de rijeigenschappen zo consistent mogelijk te houden met de slijtage van de banden.
Terence
DutchCarManiac
Ptr

Haha zeker weten, de meeste mensen hier hebben ook nog een leven naast de computer!

Nog een reactie van mijn kant, ook ik heb een setje stalen velgen met winterbanden via Marktplaats aangeschaft voor de Astra. De vorige eigenaar kon er niets meer mee aangezien er nu een Vectra voor de deur stond. Geen handel, maar eerlijke verkoop dus.
Verkoper gaf overigens ook eerlijk toe dat de winterbanden nog maar goed waren voor 1 seizoen, ongeveer 4mm volgens zijn schuifmaat.
Natuurlijk geen probleem, want ik was in eerste instantie opzoek naar de velgen nut smiley
Anonieme bezoeker
25-09-2014 08:08
Terence

Hahaha, ja hoor! En die drukte is herkenbaar aan deze kant... Tnx, helder!
Anonieme bezoeker
10-10-2014 16:55
Let op dat je niet in dit soort acties trapt

Marktplaats
gjd
Let op dat je niet in dit soort acties trapt

Marktplaats

Verkeerde fotootje?
Anonieme bezoeker
10-10-2014 17:14
Die kans is aanwezig, maar ik gok op (onbedoelde) opzet
Tja, als je dat verschil niet ziet als koper, moet je misschien geen set via MP e.d. gaan aanschaffen.
Onbedoelde opzet confused smiley

Ik heb hier een setje winterbanden in de schuur liggen om tzt onder mijn Alfa te zetten. Werd aangeboden op het forum van de Alfaclub door iemand die een andere auto (met andere bandenmaat) had gekocht. Dus ook hier: geen handel, maar kon er niks meer mee. Er is niets bijzonders aan te zien, er is pas 1mm profiel afgesleten en één nieuwe winterband in die maat is bijna net zo duur als wat ik voor de hele set heb betaald.
@PM
Onbedoelde opzet confused smiley

Ik heb hier een setje winterbanden in de schuur liggen om tzt onder mijn Alfa te zetten. Werd aangeboden op het forum van de Alfaclub door iemand die een andere auto (met andere bandenmaat) had gekocht. Dus ook hier: geen handel, maar kon er niks meer mee. Er is niets bijzonders aan te zien, er is pas 1mm profiel afgesleten en één nieuwe winterband in die maat is bijna net zo duur als wat ik voor de hele set heb betaald.

punt is meer dat er zomerbanden als winterbanden aangeboden worden.
Hamer

Dan zou je als je een 2e hands auto koopt ook direct de banden moeten vervangen. Wie doet dat nou?
Nee je kijkt juist of de banden nog een tijdje mee kunnen.

Groetjes,
Jan
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.