Motorblok vervangen of nieuwe auto kopen?

Gepost door jlovesd 
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik heb niet zoveel verstand van auto's confused smiley Onze auto (Ford Focus 1.6TDCI) is er vorige week mee opgehouden. Hij is uit 2009 en had ongeveer 185000 km op de teller. Na meerdere garages te hebben geraadpleegd komen ze eigenlijk allemaal tot dezelfde conclusie; de motor moet vervangen worden. Daarnaast blijken de remschijven en de turbo ook vervangen te moeten worden. Al met al een kostenplaatje van bijna €7000. Nou zittenn we ernstig te twijfelen wat te doen. De auto laten repareren of op zoek gaan naar een andere auto voor ongeveer hetzelfde bedrag?
Maat dan weet je niet wat voor 'werk' er nog aan zit te komen,
Meeuw
Maat dan weet je niet wat voor 'werk' er nog aan zit te komen,

Weet je met deze ook niet hé...
Hoe zit het met banden, uitlaat, schokdempers, distributietiem, gloeikaarsen,...?

Ik zou er alvast geen 7.000 meer aan besteden.
7000 euro? Ik heb nog niet gezocht, maar iets zegt mij dat je met 2000-2500 euro heel wat kunt doen. Compleet blok (met turbo) voor minder dan 1000 euro, 20 uur werk (2,5 dag is denk ik ruim) en schijven zullen geen 4 mille kosten. Maar je moet wel weten waarom het blok kapot is gegaan en dat je geen defecte delen op het 'nieuwe' blok zet.
Er staan 2 linkjes in je privemail.

Twee website`s waarop je je autogegevens invult met de vraag welk onderdeel je nodig hebt. Met deze website`s bereik je een hoop autodemontagebedrijven die dan aanbiedingen zullen doen voor een gebruikte motor. Met die aanbiedingen kan je naar je huidige garage of een andere gaan met het voorstel om deze in te bouwen, daar zullen ze huiverig voor zijn, maar dring een beetje aan. Ik gok zo dat er een werkdag of twee nodig is om in te bouwen.

In mijn ogen moet dit voor veel minder kunnen.
Die 1.6 tdci's lopen wel vaker stuk. Ik zou er 7000 mee aan vuilmaken. Kijk wat je er nog voor krijgt, leg 7000 bij en ga voor een 2 liter dan.
Erg lullig dat dit jou overkomt. Is mijn vorige rijschool ook overkomen.
Laat mij eens raden, de roetfilter is vol geraakt. Regenereert niet goed meer, de roet 'loopt' het onderblok weer in waardoor er schade is ontstaan in de motorblok. Bij Opel was dit toevallig ook een grap van 7000 euro. Maar de garage gaf de rijschool een beetje coulance, aangezien de auto net 3 jaar oud was. Dus op de rekening een bedrag van 5000 euro....

Turbodiesel rijden vergt een bepaalde rijstijl en type ritten. Stadsverkeer en/of korte snelwegafstanden is niet goed voor turbodiesels.
Los van de oorzaak, zou ik er geen 7k meer aan besteden.

Wat je wel kan doen, is een goede diagnose laten stellen waarom het blok stuk is gelopen. Een ruilmotor koop je met turbo, of desnoods bestel je een turbo bij een Duitse webshop. Ben je voor een paar honderd euro klaar. Ruilbok hoeft ook niet meer dan 1.500 te kosten. Setje remschijven erbij voor 250 euro en je bent met grofweg 2.000 euro aan onderdelen klaar. Dan nog montage, dat doe je niet bij de dealer maar bij een garage met een normaal tarief. Voor zo'n 3k moet je echt wel klaar kunnen zijn en dan heb je weer een frisse auto.

Of je kijkt wat je er in de handel nog voor krijgt en legt de rest bij iets nieuws, maar grote kans dat je daar ook weer onderhoud aan krijgt. Nu weet je wat je hebt.
De bewering dat 7000 euro te veel is om deze krokus weer helemaal up-to-date te krijgen wil ik niet maken. "Even een motortje wisselen" kan met moderne bolides wel eens vies tegenvallen. Maar, ik zou in dit geval voor een andere auto (misschien zelfs een ander merk) gaan. Een diesel van een gerenomeerd merk van vijf jaar oud met nog geen twee ton op de teller en dan al total-loss klinkt als een blamage in een tijd dat zelfs goedkope benzine-autootjes met gemak twee ton halen.

Hoewel je wel links en rechts hoort dat deze kwaaltjes typerend zijn voor moderne diesels. De moderne diesel schijnt slecht te zijn in het rijden van korte stukjes met weinig gas (bijvoorbeeld stadritten en alleen filerijden).

Voor stadsritten is een elektrische auto het meest geschikt maar een benzinemotor kan ook nog wel het nodige hebben. En voor 7000 euro kan je best nog wel een bruikbare auto scoren.
Ik zou voor die 7 mille een Focus op benzine kopen. Je moet per jaar wel 6 keer de aarde rond rijden om die pokke diesels rendabel te maken.

Ik mag aan het einde van de lease mijn V40 met hetzelfde Peugoet blok voor een prikkie overnemen. Ik heb alleen meer vertrouwen in een 23 jaar oude Mercedes.
Kong
Laat mij eens raden, de roetfilter is vol geraakt. Regenereert niet goed meer, de roet 'loopt' het onderblok weer in waardoor er schade is ontstaan in de motorblok. Bij Opel was dit toevallig ook een grap van 7000 euro. Maar de garage gaf de rijschool een beetje coulance, aangezien de auto net 3 jaar oud was. Dus op de rekening een bedrag van 5000 euro....

Turbodiesel rijden vergt een bepaalde rijstijl en type ritten. Stadsverkeer en/of korte snelwegafstanden is niet goed voor turbodiesels.

Niet helemaal...

Bij deze motoren zit een ontwerpfout, net als de 1.6 HDI bij PSA. De verstuivers gaan iets lekken op de brandplaatjes, vervolgens ontstaat koolaanslag. Die dringt via het kleppendeksel binnen en komt zo in de olie.
De ontwerpfout zit hem echter in een minuscuul filtertje dat in de olieaanvoerleiding naar de turbo zit. Die gaat door olievervuiling verstopt zitten.
De turbo krijgt vervolgens onvoldoende olie, slijt en die slijtage delen komen weer in de olie terecht. Vervolgens gaan ook de krukas/drijfstanglagers er aan en is het einde zoek. grinning smiley
Ik vind 7.000 ook te veel.
In verleden had ik Peugeot 406 met 2.0 HDI motor (weet niet meer eens welke bouwjaar).
Met 210.000 op de teller liep ook een cilinder kapot met als gevolg volledige blok naar de...

Tweedehands blok + klein materiaal + arbeid kwamen op +/- 1.500 uit. Zonder turbo, dat wel.

Daarmee deel ik mening van anderen dat je voor +/- 2,500 klaar moet zijn. Wel bij een *niet* dealer garage, want bij de dealer vragen ze al gauw honderden euro's alleen voor de diagnose sad smiley
adinsx
Kong

Niet helemaal...

Bij deze motoren zit een ontwerpfout, net als de 1.6 HDI bij PSA. De verstuivers gaan iets lekken op de brandplaatjes, vervolgens ontstaat koolaanslag. Die dringt via het kleppendeksel binnen en komt zo in de olie.
De ontwerpfout zit hem echter in een minuscuul filtertje dat in de olieaanvoerleiding naar de turbo zit. Die gaat door olievervuiling verstopt zitten.
De turbo krijgt vervolgens onvoldoende olie, slijt en die slijtage delen komen weer in de olie terecht. Vervolgens gaan ook de krukas/drijfstanglagers er aan en is het einde zoek. grinning smiley

Dat is inderdaad ook een manier om een turbodieselblok te laten overlijden.

Wat een hoop narigheid. Daaromgeef ik ook rijles in een betrouwbare Benzineauto.
adinsx

En deze fabrikanten gooien er niet eens een terugroepactie tegenaan? Zet een XL-filter in die olieleiding of laat het filter iedere 50k vervangen, that's all....

Het lijkt VAG wel, zo arrogant.
Een nieuw blok geeft grotere krachten op koppelingsplaat en versnellingsbak, die dan doorgaans ook snel de geest geven,
hetgeen weer een vermogen gaat kosten.
Een FF van die leeftijd met die kilometers en die technische schade moet je gewoon weg doen.
Hij heeft zijn best gedan en hij is op. Compleet op.
Een nieuw blok geeft grotere krachten op koppelingsplaat en versnellingsbak, die dan doorgaans ook snel de geest geven,
hetgeen weer een vermogen gaat kosten.
Een FF van die leeftijd met die kilometers en die technische schade moet je gewoon weg doen.
Hij heeft zijn best gedaan en hij is op. Compleet op.
Aras
Ik zou voor die 7 mille een Focus op benzine kopen. Je moet per jaar wel 6 keer de aarde rond rijden om die pokke diesels rendabel te maken.

Onzin. Je moet inderdaad wel wat km's maken om diesel rendabel te krijgen, maar als je research doet voor aankoop kun je al e.e.a. ondervangen. Vooral tweedehands is diesel sneller rendabel dan men denkt. Je moet alleen wel een meerprijs voor onderhoud meenemen in je calculatie en het ding goed behandelen.
Bedankt allemaal vooor jullie reacties! Het volgende hebben we teruggekoppeld gekregen van de garage:

- Controle turbo = defect
- Demontage verstuivers -> cilinder 1 heeft verbrandingsgassen
gelekt.
testen dieselinjector
- 3 stuks in orde maar verstuiver van cilinder 1
begint zodra er druk op staat spontaan te lekken
- 3 cilinders in orde, cilinder 1 te lage compr.
- Met endoscoop in cilinder 1 gekeken, forse schaaan
de zuiger, motor = afgeschreven.
- Voertuig in zijn geheel gecontroleerd, buiten de
motor om schijven + blokken voorzijde slecht, advies
= vervangen.

Prijzen zijn exc.BTW
Werkplaatstarief demontage motor + bak €280,00
Werkplaatstarief opbouw/ombouw revisiemotor €490,00
Revisiemotor €1800,00
Distributieset €220,00
Bosch ruilverstuiver €350,00
Turbo incl. montageset €599,00
Warmtewisselaar €116,44
Werkplaatstarief aanpassing DPF €105,00
Werkplaatstarief onderstaande werkzaamheden: €560,00
- Inbouwen motor + versnellingsbak
- Reset adapties + inleren verstuivers
- Remmenset voorzijde vervangen
- Voertuig testen
Remblokset €68,20
Remschijf €141,20
Softwareaanpassing DPF + EGR €329,75

Misschien hebben jullie iets aan deze informatie? We zijn er nog steeds niet uit. De auto wordt hoofzakelijk gebruikt voor woon-werkveer (gemiddeld zo'n 700 km per week).
Dus waarschijnlijk is de verstuiver de dader? Deze heeft teveel diesel gelekt waardoor de verbrandingstemperatuur misschien te hoog geworden is, waardoor er stukken uit de zuigerbodem (is de bovenkant van de zuiger) gebrand zijn.

Verklaring voor de kapotte turbo zou ik niet kunnen bedenken (buiten slijtage).
Misschien ook door het probleem wat Adinsx beschreef, enkele posts hierboven.

Edit: ik snap alleen niet waarom ze die ruilverstuiver alsnog op de prijsopgave hebben staan. In de ''nieuwe'' motor van de donorauto zouden als het goed is fatsoenlijke verstuivers (moeten) zitten. Scheelt toch weer even €350 excl. BTW en arbeidsloon! Zelfde geldt voor de turbo die er misschien nog opzit.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-07-2014 23:12 door DutchCarManiac.
De motor en de verstuivers separaat verkopen levert meer op.

Maar ik zit het lijstje even op te tellen en dat gaat over de 5.000- euro heen. Ik zou eens kijken wat de sloop er voor wil geven en dan de afweging maken of je niet beter een ander kunt kopen.
DutchCarManiac
Edit: ik snap alleen niet waarom ze die ruilverstuiver alsnog op de prijsopgave hebben staan. In de ''nieuwe'' motor van de donorauto zouden als het goed is fatsoenlijke verstuivers (moeten) zitten.

kaal blok?
400 euro voor wat software aanpassingen vind ik ook stevig aan de prijs. Het zullen wel reeele tarieven zijn, maar toch.
Je kunt ook over de grens kijken. Bij deze ben ben je dan voor 3950,- all in klaar en heb je een spiksplinternieuwe motor met 0KM:

[www.ebay.de]

Oke, deze staat in Berlijn maar er is een hele lijst met aanbieders.
Carfanatic
DutchCarManiac
Edit: ik snap alleen niet waarom ze die ruilverstuiver alsnog op de prijsopgave hebben staan. In de ''nieuwe'' motor van de donorauto zouden als het goed is fatsoenlijke verstuivers (moeten) zitten.

kaal blok?

Dan zijn er dus 4 verstuivers nodig, en niet 1 zoals de prijsopgave wel aangeeft.
Voor iets van E6000,- heb je een complete Focus van ongeveer dezelfde leeftijd. Stel dat de oude nog E1000,- waard is, denk ik dat de keuze eenvoudig is. Wel zou ik zelf voor een wat oudere auto gaan, die nog geen partikelfilter heeft en waar minimaal een 2.0 motor inligt. Die zijn veel degelijker dan zo'n moderne 1.6 met filter.

Kijk hier maar eens:
[autodeals.nl]

Of voor een wat degelijker model:
[www.autowereld.nl]
Die milieumaatregelen (EGR, DPF, downsizing) zijn inderdaad echt fantastisch. 5 jaar lang ultraschone uitlaatgassen gehad maar nu wel al rijp voor de sloop. Zie de winst niet echt eerlijk gezegd.
Toetsje
Die milieumaatregelen (EGR, DPF, downsizing) zijn inderdaad echt fantastisch. 5 jaar lang ultraschone uitlaatgassen gehad maar nu wel al rijp voor de sloop. Zie de winst niet echt eerlijk gezegd.
Over die milieumaatregelen is genoeg te zeggen, maar in dat geval lijkt de oorzaak in een verstuiver te zitten als ik het goed begrijp.

Ik zou afhankelijk van wat je nu nog voor de auto terug krijgt eerst verkoop in huidige conditie overwegen. Misschien heeft Jetcars wel interesse.
Dakloos
Over die milieumaatregelen is genoeg te zeggen, maar in dat geval lijkt de oorzaak in een verstuiver te zitten als ik het goed begrijp.

Laat ik het zo zeggen, ik zie het bij mijn Renault 1.9DTI gevuld met Cranenbroek olie niet zo snel gebeuren.
@Toetsje; Of toe te schrijven aan de turbo/oliefiltertje dus, maar lijkt mij dus niet direct toe te schrijven aan milieumaatregelen. Problemen met turbo's zijn denk ik van alle tijden. Renault is wat dat betreft ook niet heilig, bij mijn vader moest de motor al voor de 100.000 km vervangen worden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.