Muffe lucht bij inschakelen verwarming

Gepost door Zevens 
Hey,

Sinds een maandje of 2 geloof ik heb ik last van een stinkende muffe lucht uit de ventilatieroosters als ik de verwarming aanzet. Daarvoor nergens last van gehad. De lucht komt eigenlijk gelijk opzetten wanneer ik de verwarming aanzet, ongeacht warme of koude motor. Bij koude motor begint het wel pas wanneer de motor warmte af begint te geven dus na een minuutje of 5.
Ik dacht eerst al aan het interieurfilter maar deze blijk ik niet te hebben. Het afwateringsputje (althans ik denk dat dat hem was) zat wel bedekt met rommel. Deze heb ik al schoongemaakt maar zonder resultaat.

Nu is het met de aankomende zomer geen probleem maar in de winter wel en dan ga ik liever niet lopen knutselen in de kou. Waar kan ik dit verder nog zoeken?
Gaat om een Renault Clio 1.2 uit 1999 met 208.000 op de klok.
Op mijnautoonderdelen.nl hebben ze er 3 te koop voor leuke prijzen
Is best makkelijk zelf te vervangen

Je bent alleen wel ff bezig om je dashboard te demonteren

(Edit, als je kachelradiateur is verlies je ook langzaam koelvloeistof)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-05-2014 20:50 door Lycan_Capri.
Zou de koelvloeistof als eerste checken. Bij een lekke kachelradiator slaan de ruiten van binnen ook vaak sneller vettig aan.
Ik heb niet het idee dat mijn koelvloeistof verdwijnt. De ruiten beslaan ook niet abnormaal snel geloof ik. Vandaag en gisteren met al die regen moest ik de blower wel constant vol op de voorruit houden op stand 2. Normaal gesproken heb ik hem altijd op voorruit/voeten staan op stand 1 of uit.
Maar zal morgen eerst de motorkap wel eens even opentrekken.
Het kan altijd dat er een beestje zoals een muis zijn laatste rustplek heeft gevonden in het kachelhuis. Je zal de eerste niet zijn. Of rottende bladeren in het kachelhuis indien je geen interieurfilter hebt.

Of het is de eerder genoemde kachelradiateur. Dat is in een dag te doen, zorg voor een goede torx bitset en je kan het grootste deel demonteren. Alleen als je je stuur wil verwijderen, heb je een grote Torx dop nodig. Radiateur zelf kost een tientje of 4.
Het niveau van de koelvloeistof zag er normaal uit, stond iets onder het midden van MIN en MAX en volgens mij had ik hem tot daar laatst bijgevuld. Zal het echter wel in de gaten houden.
Wanneer het weer wat beter is zal ik eens een kijkje in het kachelhuis nemen thumbs up.
Anonieme bezoeker
Re: Muffe lucht bij inschakelen verwarming
14-05-2014 00:15
Als de kachelradiateur kapot is koop dan wel meteen een nieuwe, zo duur zijn die dingen niet.
Tweedehands kachelradiateur monteren zou ik NOOIT doen ivm het werk wat je er aan hebt.
Bij sommige auto's duurt het inderdaad een hele dag, bij m'n Volvo was ik in een uur helemaal klaar.

En als je het je kachelradiateur is moet je ook last hebben van beslagen ramen/vette ramen. ( word erger en erger, bij mij kwam er na een tijd zelfs stoom uit de ventilatieroosters :P )

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-05-2014 00:18 door Bmwlover1.
Anonieme bezoeker
Re: Muffe lucht bij inschakelen verwarming
14-05-2014 00:17
Lycan_Capri
Op mijnautoonderdelen.nl hebben ze er 3 te koop voor leuke prijzen
Is best makkelijk zelf te vervangen

Je bent alleen wel ff bezig om je dashboard te demonteren

(Edit, als je kachelradiateur is verlies je ook langzaam koelvloeistof)
Lol, je gaat een kachelradiateur toch niet tweedehands kopen/aanraden?
Dan ben je wel heel slecht bezig.

Zo'n ding kost 4 tientjes nieuw voor een clio...
@BMWlover1

Waar heb ik het over 2de hands dan?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-05-2014 01:44 door Lycan_Capri.
Voor ik aan de kachelradiateur zou denken, zou ik wel eerst 100% zeker willen weten dat die echt stuk is... Zo'n toffe klus is het niet om dat ding te vervangen, het dashboard moet er doorgaans geheel voor uit en dat is bij nieuwe auto's echt wel veel werk. Maar waarom de kachelradiateur? De geur van koelvloeistof is heel kenmerkend zoetig, als je weet hoe het ruikt, herken je het direct. En zelfs als je dat in de auto ruikt, hoeft het nog niet vanuit het interieur te komen. Ik heb twee keer koelproblemen gehad (koppakking lek en kapotte koelslang) en beide keren rook ik het in de auto. Niet zo gek, de luchtinlaat zit immers in de parafan, kort achter de motor en de geur van koelvloeistof is behoorlijk doordringend. Ik weet niet wat je onder muf verstaat, maar het zoete van koelvloeistof zou ik eigenlijk niet als muf omschrijven. Dan denk ik eerder aan de natte-hond geur die een airco kan verspreiden met schimmel op de verdamper. Ruik anders eens aan het expansievat van de koelvloeistof. Dan weet je in elk geval hoe dat spul ruikt. Bovendien kun je eens onder het dash in de voetenbak van de bestuurder en de bijrijder voelen of er sprake is van natte matten en dus lekkage.
Ik zou de geur zeker niet als zoet omschrijven, ik vind het sowieso lastig de geur te omschrijven. Het is in ieder geval 'scherp' in je neus. In ieder geval een geur waarvoor je even door je mond ademt in plaats van je neus. Het lijkt echter dan ook weer totaal niet op een rottend dier of zo. De geur van natte hond komt dan wel aardig in de buurt. Ik heb alleen geen airco..
Wat bedoel je precies met de voetenbak? Gewoon de vloer bij de pedalen en waar je je voetjes neerzet?

Ik heb trouwens verder geen enkele koelproblemen, de waterpomp is in maart vervangen samen met alle koelvloeistof. Motor komt netjes op temperatuur en blijft mooi in het midden.
Als ik de ventilatie aanzet, maakt niet uit op welke stand, en zonder verwarming aan is er helemaal niks te ruiken. Alleen de frisse buitenlucht. Verwarming aan -> stank. De verwarming wordt ook gewoon fatsoenlijk warm. En nu weet ik niet of het misschien gewenning is maar ik heb het idee dat de geur na een minuut of 10 ook weer weg is.
Zevens
Ik zou de geur zeker niet als zoet omschrijven, ik vind het sowieso lastig de geur te omschrijven. Het is in ieder geval 'scherp' in je neus. In ieder geval een geur waarvoor je even door je mond ademt in plaats van je neus. Het lijkt echter dan ook weer totaal niet op een rottend dier of zo. De geur van natte hond komt dan wel aardig in de buurt. Ik heb alleen geen airco..
Wat bedoel je precies met de voetenbak? Gewoon de vloer bij de pedalen en waar je je voetjes neerzet?

Ik heb trouwens verder geen enkele koelproblemen, de waterpomp is in maart vervangen samen met alle koelvloeistof. Motor komt netjes op temperatuur en blijft mooi in het midden.
Als ik de ventilatie aanzet, maakt niet uit op welke stand, en zonder verwarming aan is er helemaal niks te ruiken. Alleen de frisse buitenlucht. Verwarming aan -> stank. De verwarming wordt ook gewoon fatsoenlijk warm. En nu weet ik niet of het misschien gewenning is maar ik heb het idee dat de geur na een minuut of 10 ook weer weg is.

Ik zou erop tippen dat er dode flora of fauna voor je kachelradiateur ligt. Zodra je de kachel op warm zet, wordt de lucht via een klep er doorheen geleid, en bij koud niet.
Bladeren, misschien de eerder genoemde muis, noem maar op. Demonteren is weten, ben ik bang. Natte hond of natte krant/natte bladeren lijkt op zich wel wat op elkaar.
Zonet even geroken aan de koelvloeistof, zowel in het expansievat als in een fles wat ik nog over heb. Nu moet ik zeggen dat ik dat alles behalve zoet vind ruiken. Daarna in de auto met de motor uit de blazer aan gezet. Eerst op koud, daarna verwarming aan. Meteen ruik je die geur. Nu is het wel minder sterk dan met lopende motor en het was al snel niet goed meer te ruiken, maar ik vermoed toch koelvloeistof. Straks even een stuk rijden en dan de verwarming aan en nog maar eens kijken.

De vloerbedekking is overigens droog bij zowel de bestuurders als passagierszijde.
Dan toch een kachelradiateur. Het lek hoeft ook niet groot te zijn, koelvloeistof heeft een heel sterke geur.
Zevens
Zonet even geroken aan de koelvloeistof, zowel in het expansievat als in een fles wat ik nog over heb. Nu moet ik zeggen dat ik dat alles behalve zoet vind ruiken. Daarna in de auto met de motor uit de blazer aan gezet. Eerst op koud, daarna verwarming aan. Meteen ruik je die geur. Nu is het wel minder sterk dan met lopende motor en het was al snel niet goed meer te ruiken, maar ik vermoed toch koelvloeistof. Straks even een stuk rijden en dan de verwarming aan en nog maar eens kijken.

De vloerbedekking is overigens droog bij zowel de bestuurders als passagierszijde.

Koelvloeistof heeft een moeilijk te omschrijven geur, maar als het in de auto hetzelfde ruikt als in het expansievat, dan is dat natuurlijk geen goed teken... Een lek van de kachelradiateur is dus niet uitgesloten, maar een heel groot lek zal het dan (nog) niet zijn. Zeker niet als de geur na verloop van tijd weer verdwijnt en er dus nog geen KVS-sporen onder het dash zijn terug te vinden. Je zou het koelsysteem kunnen laten afpersen (op druk zetten met perslucht) om te kijken of het systeem inderdaad lek is. Bij de oude Marea van een oom en tante van mij hebben we uiteindelijk een fles leakstop in het systeem geknikkerd. Zou ik bij een nieuwe auto nooit doen, maar bij een auto die leeft bij de dag kun je het overwegen. Het is troep in het koelsysteem, maar een klein gaatje in de (kachel)radiateur kan er prima mee worden afgedicht. Die Marea heeft nog anderhalf jaar gereden met die gestopte kachelradiateur voor die weg ging, mijn Cordoba heeft bijna 4 jaar gereden met een gestopte radiateur. Die had een vrij groot gat onderin bij de slangaansluiting en ik heb daar ooit een blikje in gegooid omdat ik geen tijd had de boel echt te fixen. Dat spul werkte zo goed dat ik pas vorig jaar mijn radiateur vervangen heb. Wel bleek ik een maand later toevallig een lekke koppakking te hebben (rekbout die los was gaan zitten) en toen heb ik de kop gelicht. Ik vond toen wel dat er relatief veel troep in de koelvloeistofkanalen zat, leek een beetje eiwit-achtig. Ik vermoed dat dat de restanten van die leak-stop waren, dus ik zou het wel met beleid doen. Maar ik denk dat je voor het vervangen van de kachelradiateur van een Clio als amateur minimaal een dag tot twee dagen zult moeten rekenen, dat ding zit meestal direct achter tegen het schutbord en daar kun je alleen bij door de dash-behuizing te verwijderen, inclusief alle electronica als airbags ed.
Ik heb bij mijn Megane uit 2000 het complete dashboard moeten verwijderen. Het is niet moeilijk, maar gewoon een enorme puist werk. Koppel je accu los en denk aan de radiocode. Positieve is dat je met een goed rateltje en een paar torx bitjes vrijwel het gehele dashboard demonteerd.

Alleen het stuur is lastig. Als de Clio net als de Megane is, dan heb je een grote torx nodig, ik meen T38, met een grote ratel om hem los te krijgen. En je hebt geen brug nodig. Alles kan op de grond. En voor de gedemonteerde onderdelen heb je de kofferbak, bankje plat en je hebt een mooie opslagruimte.
De bovenkant van het dashboard los halen stelt niks voor en heb ik al een paar keer gedaan. Het scheelt dat ik geen passagiersairbag heb, enkel 1 in het stuur. Volgens mij hoeft het stuur er in zijn geheel niet eens af. Onderkant van het dashboard heb ik nog niet aangezeten maar dat zal denk ik ook wel meevallen.
De hele auto zit inderdaad met torx vast dus ik denk niet dat het een erg moeilijke klus is. Originele radio zit er al niet meer in dus daar hoef ik me ook geen zorgen om te maken.

Hoeveel zou ik kwijt zijn voor het op druk zetten van het koelsysteem? Mocht de radiateur toch lek zijn, dan vraag ik op het Clio forum wel om een complete how to. Mocht het niet al te lastig zijn dan zal ik dat te zijner tijd eens proberen.
Dat goedje erin gooien ga ik denk ik niet doen. Ik denk dat dit wagentje nog best een tijd mee kan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-05-2014 18:04 door Zevens.
Het stuur zat bij mij behoorlijk in de weg. Maak ruimte, dan sleutel je sneller dan prutsen om het deel heen,

Waar ik wegenaanleg bij het verwijderen van het kachelhuis, is dat hij ook vastzat met 2 bouten in de motorruimte. De handleiding vertelde me dat de airco leeg moest en ik het kachelgedeelte in de motorruimte los moest halen. Ik ben letterlijk op de motor gekropen en heb de bouTen zo doorgekregen. Met het vastzetten heb ik mijn vrouw aan de binnenkant het kachelhuis op de juiste plek laten houden en op gevoel de bouten er moet de hand ingedraaid. Verder is het gewoon demonteren en kijken waar het vastzit, de klus is simpel, maar tijdrovend. Je moet gewoon alles demonteren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close