Roestgat in subframe en APK

Gepost door Carkiller 
Vandaag voor een kennis gekeken naar een Daihatsu Cuore uit 1995 bij een garagebedrijf.
De auto stond er netjes bij, nieuwe banden en uitlaat en een keurig afgestempeld onderhoudsboekje.
De auto zou een vol jaar APK krijgen.

Toch even gevraagd of de auto op de brug kon en alles bleek er netjes uit te zien.
Behalve het subframe, hier zat een gat in...
Volgens het garagebedrijf geen probleem, ze zouden dit wel even lassen en daarna zorgen voor een verse APK.
(Doen ze zelf)
Ook mochten we het resultaat van het lassen bekijken voordat we de auto zouden kopen.

Kennis was weg van de auto, ze wilde hem graag kopen.
Echter op mijn advies nog even gewacht met de aankoop, want dat lassen zit mij niet lekker.

Dit zeggen de APK regels

Wat ik lees is dat het gehele subframe vervangen moet worden, bij roestschade mag je niet lassen.
Iemand die dit kan bevestigen?
Mijn Twingo van 1999 is voorheen bij een goede Renault dealer in onderhoud geweest. Daar hebben ze ook aan het subframe gelast, de wagen heeft 3 apk keuringen doorstaan zonder een kik daarover.
@Boppie:

Was de schade door roest of was het subframe gescheurd?
Daar zit blijkbaar nogal een verschil in.
Die apk-vraag waar je naar verwijst is outdated, de regels zijn simpelweg gewijzigd sinds 2006. Mijn auto had in 2011 ook een roestgaatje in het subframe. Mij werd toen verteld dat ik geluk had, de regels waren recent gewijzigd waardoor het toegestaan was om aan het subframe te lassen. Het gaatje is dichtgelast en sindsdien komt hij zonder problemen door de apk.
@MWH:

Ik heb de huidige regels gelezen, lijkt erop dat je gelijk hebt.
Zal de kennis laten bellen dat ze de auto kan kopen.
Anonieme bezoeker
Re: Roestgat in subframe en APK
15-03-2014 17:36
Je spreekt over een gat in het subframe.
Aangezien dit alles te maken heeft met jouw veiligheid (en van anderen), zou ik er niet aan lassen, doch een ander goed exemplaar er onder laten zetten.
@Hansyii:

Mijn idee, maar de garage en mijn kennis vinden dat niet nodig...
Carkiller
@Boppie:

Was de schade door roest of was het subframe gescheurd?
Daar zit blijkbaar nogal een verschil in.

Dat kan ik je niet vertellen, het is bij de vorige eigenaar gedaan. Ik weet wel dat dat subframe gevoelig is voor roest.

Het lijkt alsof er een plaat over is gelast, het ding geeft verder geen krimp.
Snap niet waar je zo druk om maakt, als dat gat netjes word dicht gelast met dezelfde dikte staal gebeurt daar echt niks mee. We praten over een auto van 1995, daar kun je echt niet alles van verwachten. Ook zeer netjes dat de garage heeft aangeboden om de reparatie te zien en daarna te overwegen om de auto te kopen. Veel eerlijker kan het niet.
Hansyii
Aangezien dit alles te maken heeft met jouw veiligheid (en van anderen), zou ik er niet aan lassen, doch een ander goed exemplaar er onder laten zetten.

Wat voor een Cuore uit 1995 zo'n beetje zal neerkomen op een financieel Total Loss...
zeskant
Snap niet waar je zo druk om maakt, als dat gat netjes word dicht gelast met dezelfde dikte staal gebeurt daar echt niks mee. We praten over een auto van 1995, daar kun je echt niet alles van verwachten. Ook zeer netjes dat de garage heeft aangeboden om de reparatie te zien en daarna te overwegen om de auto te kopen. Veel eerlijker kan het niet.

Mijn idee, als het gewoon knap gelast en nabewerkt word is het net zo sterk als origineel.
zeskant

Je snapt niet waar ik me druk om maak?

Ik stel een normale vraag of dit mag volgens de APK.
Het mag dus de auto is gekocht.

Was de auto voor mijzelf dan had ik liever een nieuw subframe, zo ben ik en zo is mijn budget.
De garage is idd keurig, maar daar had ik ook niet over geklaagd.

Vreemde reactie, maar ik zal het wel verkeerd opvatten...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-03-2014 21:01 door Carkiller.
Anonieme bezoeker
15-03-2014 21:04
Hansyii
Een heel subframe overzetten voor een Daihatsu uit 1995 zetten is wel een goed idee?
Als de regels toestaan dat het gelast mag worden, dan zal het wel veilig zijn.
En een goede las is sterker dan het materiaal waar het opzit.

Geen moeite/geld in die auto stoppen maar gewoon even laten lassen.
Had het er misschien wat anders neer moeten tikken, maar we hebben het over een auto van 1995 die heel waarschijnlijk niet meer dan 1000 euro kost. Hier kun je niet alles van verwachten, een nieuw subframe kopen kost zoals gewoonlijk bij een Japaner een godsvermogen, degelijk laswerk mag voor de apk gewoon. Goed is goed.
Anonieme bezoeker
15-03-2014 22:03
zeskant
Had het er misschien wat anders neer moeten tikken, maar we hebben het over een auto van 1995 die heel waarschijnlijk niet meer dan 1000 euro kost. Hier kun je niet alles van verwachten, een nieuw subframe kopen kost zoals gewoonlijk bij een Japaner een godsvermogen, degelijk laswerk mag voor de apk gewoon. Goed is goed.

Wat zegt het over de staat van het subframe, waar al een gat in zit?
Bestaan er voor een Daihatsu geen sloopdelen, die te koop zijn?

Op een deur, of een spatbord, waar een gat in zit, komen geen krachten te staan.
Op een subframe kunnen enorme krachten ontstaan. Daar over nagedacht?
Er word gesproken over 1 gat in een subframe, dus dit kan prima gelast worden. Als dit goed word gelast is dat zeker niet meer de zwakste plek.
Zoek voor z'n auto maar eens een fatsoenlijk subframe, zeg niet dat onmogelijk is maar word lastig. We hebben het over een auto wie nieuw rond de 9000 euro heeft gekost, het is geen zeldzame oldtimer waar alles spik en span moet zijn. Als je in die prijs klasse auto's gaat kopen is ieder jaar dat die door de apk komt weer een jaartje extra.

Ik ben maar automonteur van beroep en heb zes dagen per week auto's onder mijn klauwen, dus daar heb ik wel degelijk over nagedacht. Een cuore is nou ook niet een auto die gruwelijk zwaar is of erg belast word.

Wat een idiote opmerking. Zelfs met het gat erin is dat subframe nog niet onveilig, als het netjes gelast wordt maakt het dus al helemaal niet uit. En bij zo'n Cuore er een ander subframe onder laten zetten? Dan kun je beter een andere Cuore gaan zoeken.
Hansyii
zeskant

Wat zegt het over de staat van het subframe, waar al een gat in zit?
Bestaan er voor een Daihatsu geen sloopdelen, die te koop zijn?

Op een deur, of een spatbord, waar een gat in zit, komen geen krachten te staan.
Op een subframe kunnen enorme krachten ontstaan. Daar over nagedacht?

Dat zegt helemaal niets. Een roestgat wil niet zeggen dat de rest van het subframe ook meteen slecht is, net zo min dat als je een roestgaatje in je dorpel zegt dat deze van voor tot achter slecht is. Een roest probleem kan ook gewoon heel plaatselijk zijn door bv. een oude beschadiging.
Een blik op de alghele staat van het subframe zal genoeg zeggen over of het nog zinvol is om te laten lassen.

Daarbij als het degelijk gelast word, is de reparatie over het algemeen sterker dan de rest.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-03-2014 10:26 door marcel21674.
Anonieme bezoeker
16-03-2014 13:09
Harm78

Wat een idiote opmerking. Zelfs met het gat erin is dat subframe nog niet onveilig, als het netjes gelast wordt maakt het dus al helemaal niet uit. En bij zo'n Cuore er een ander subframe onder laten zetten? Dan kun je beter een andere Cuore gaan zoeken.

"Zelfs met het gat erin is dat subframe nog niet onveilig"
Voor mij een stelling uit het ongerede.

En mijn ervaring: monteurs in garages zijn beroeps lassers, of juist niet?
De apk zegt over een subframe dat het een roest mag hebben van 6E, dus aan een subframe mag een gat hebben volgens de geleerde van het apk boek.
Automonteurs zijn geen geweldige lassers inderdaad, zij hebben ook nogal een belabberde kwaliteit staal tot hun beschikking wie ook vaak nogal roestig is. Een beetje monteur kan z'n subframe netjes lassen en het word ook niet verwacht dat het een mooi kunstwerk word.
Wat een paniek over een roestgat.

Ik vind het veel belangrijker waar dat gat in het subframe zit en hoe de rest van dat subframe is. Als de rest ook "krokant" is en/of het gat zit precies op een zwaar belaste plek (bevestiging wielophanging oid) dan is lassen een onzinnige activiteit. Dat een subframe plaatselijk zwaar belast wordt is waar, maar net zoals bij de rest van de auto zijn er genoeg delen van het subframe die nauwelijks belast worden.

Toch, bottomline: Ik denk dat je de heren monteurs gewoon MOET vertrouwen dat zij de juiste beslissing nemen. Per slot van rekening laat je dezelfde monteur ook je remmen uit elkaar halen of zelfs maar een wieltje vastschroeven. Daarnaast zal een oudere auto wel meer roestplekjes kennen, ik vind de roestplekjes in delen van de kreukelzone ook belangrijk.

De eisen van de APK moeten helaas (en ook gelukkig) voor alle, nieuwere auto's gelden. Dat betekent dus dat de eisen voor een subframe moeten garanderen dat iedere auto (ook die met een extreem zwaar belast subframe) met APK goedkeur veilig is.
En daarbij schiet het RDW wel eens door in hun eisen. In België resulteerde dat een keer zelfs in eisen waar relatief nieuwe auto's niet aan voldeden.
Anonieme bezoeker
16-03-2014 16:40
Heb wel is in een auto gereden waar het subframe los zat ( was niet aangedraaid )
Voelde nog redelijk stevig aan, alleen met remmen voelde je een * knoek * in het onderstel.
Nou, het subframe is gelast en de auto heeft een jaar APK.

Alleen om eerlijk te zijn ben ik niet tevreden.
Het laswerk zag er vrij amateuristisch uit, gewoon een plaatje over het gat aan beide kanten.

Ben even langs geweest bij mijn eigen garage en volgens hun APK keurmeester voldoet de reparatie niet aan de eisen.
Op mijn vraag of de auto nog wel veilig was kreeg ik wel een bemoedigend antwoord, rest van het subframe is in redelijke staat en het subframe zal niet zomaar breken.

Maar de kennis is blij met de auto, en wat kan je zeuren voor 750 euro met een gloednieuwe radio/cd speler gemonteerd, een volle tank benzine, NAP (nog geen 100k km gereden) en een volledige kloppende onderhoudsgeschiedenis.
Maar ze kan dus vast gaan sparen voor een ander subframe volgend jaar...
Carkiller

Dat kan wel loslopen. Als je de pech hebt een monteur te treffen die niet kan lassen (of er geen tijd voor neemt), dan krijg je amateuristisch bak- en braadwerk. Ik ben echter met verschillende auto's langs geweest bij een tweetal eenmans-lasbedrijfjes (één in Mill en één in Schijndel). Het laswerk dat zulke bedrijfjes afleveren is om door een ringetje te halen. Ze doen de hele dag niets anders. Ik ben met die gelaste auto's altijd ruimschoots door de APK gekomen, één maal met herkeuring (was ik bij) en ik kreeg de complimenten voor het mooie laswerk van de RDW keurmeester. Kosten? Een volledige dorpel vervangen, plus als service nog even een gaatje in de uitlaat hersteld incl roestwerende behandeling kwam op zo'n 150 tot 200 euro. Laat dat subframe eens door zo'n bedrijfje lassen en je bent voor iets van 100 euro weer helemaal het mannetje. Een nieuw subframe kan altijd nog. Maar overbouwen van motor en wielophanging (die laatste moet zeker los, de eerste waarschijnlijk ook, afhankelijk van hoe de motordragers zitten) komt op een financieel TL. Maar ja, dat weet je bij een 20 jaar oude auto, die leeft van dag tot dag en van APK tot APK...
Amateurisch gelast is idd wel minder. Maar ik meen dat ook een subframe niet persee gelast hoeft te worden bij een bepaald percentage roest.

In principe kun je trouwens je complete auto opnieuw lassen, als je het netjes doet en goed, krijg je t zo door de apk heen, fluitje van een cent.

Nieuw subframpje zoeken of een goeie tweede hands kan geen kwaad. Of laat t een keer deugelijk lassen doormiddel van een nieuw stuk erin en netjes rondom erin te lassen en niet eroverheen. Dat roest namelijk gewoon verder.
Carkiller
Nou, het subframe is gelast en de auto heeft een jaar APK.

Alleen om eerlijk te zijn ben ik niet tevreden.
Het laswerk zag er vrij amateuristisch uit, gewoon een plaatje over het gat aan beide kanten.

Ben even langs geweest bij mijn eigen garage en volgens hun APK keurmeester voldoet de reparatie niet aan de eisen.
Op mijn vraag of de auto nog wel veilig was kreeg ik wel een bemoedigend antwoord, rest van het subframe is in redelijke staat en het subframe zal niet zomaar breken.

Maar de kennis is blij met de auto, en wat kan je zeuren voor 750 euro met een gloednieuwe radio/cd speler gemonteerd, een volle tank benzine, NAP (nog geen 100k km gereden) en een volledige kloppende onderhoudsgeschiedenis.

Plaatwerk lassen is nog best lastig. Vooral het dunnere plaatwerk (een subframe is gelukkig meestal wat dikker) is erg moeilijk. En bedenk ook dat het plaatwerk direct naast de las zwakker wordt.

Als het erg goede kennis is, kan je een subframe op de sloop scoren. Met wat pech krijg je er dan een waar ook op dezelfde plaats ook een gat in gerot zit. Maar dan heb je het subframe los in de werkplaats en dan kan je er op je gemakkie mooi een plaatje in lassen. Voor de volgende apk het subframe vervangen en je hebt weer een limo waar je nog jaren tegenaan moet kijken.
Wat doet men overspannen over een las reparatie. Zolang de omliggende delen nog op sterkte en dikte zijn, is er niets aan de hand. Als de omliggende delen gammel zijn, zal een garage daar ook niets meer aan doen.
GH Verbruggen
Wat doet men overspannen over een las reparatie. Zolang de omliggende delen nog op sterkte en dikte zijn, is er niets aan de hand. Als de omliggende delen gammel zijn, zal een garage daar ook niets meer aan doen.

We zijn nu bijna 5 jaar verder, zal onderhand wel compleet doorgeroest zijn?
haarr
GH Verbruggen

We zijn nu bijna 5 jaar verder, zal onderhand wel compleet doorgeroest zijn?

Tijd om overspannen te raken dan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.