Grote beurt zinvol bij relatief weinig kilometers?

Gepost door eerste-opel 
Komende week moet mijn auto voor de APK naar de garage. Omdat ik de APK altijd combineer met een beurt, en ik voor dit jaar de grote beurt gepland heb staan de volgende vraag (om wellicht van te leren voor de toekomst).

Ik rijdt relatief weinig met mijn auto. De afgelopen 2 jaar (sinds de vorige grote beurt, vorig jaar kleine beurt gedaan) heeft de auto tussen de 6.000 en 7.000 (6.700 op dit moment) kilometer gereden. Is het dan wel zinvol of nodig dat de auto om de 2 jaar een grote beurt krijgt?
Of kun je met dit aantal kilometers af met ieder jaar een APK en een kleine beurt?
De reden dat ik deze vraag stel is omdat mensen altijd aan mij vragen of het wel nodig is dat de auto een grote beurt krijg als ik dat vertel. Dat gaat dan vooral om 'warme' familiare kring (denk aan ouders in dit geval).
Het aantal kilometers wat hierboven staat verwacht ik ook de komende 2 jaar weer te gaan rijden (na de APK dus) tenzij er dingen m.b.t. werk of wonen drastisch gaan veranderen. Momenteel woon ik nog thuis bij m'n ouders (ben 24), maar wie weet over een tijdje niet meer.
Dat is echter ook afhankelijk van de (huur)huizenmarkt en evt. wachttijden (dat je niet bij loting steeds laatste staat).

Voor komende week staat de APK en de Grote beurt al gepland. Dit kan ik niet meer terugdraaien, en dit jaar zal de auto hem dus sowieso gaan krijgen.
Maar als jullie aangeven dat het te weinig kilometers zijn dan kan ik dat over 2 jaar (volgend jaar weer kleine beurt, ik doe het sowieso om en om sinds ik de auto heb, ene jaar groot andere jaar klein) aan mijn garagehouder voorleggen, en aan de hand daarvan overleggen of zij het nodig vinden dat de auto een grote beurt krijgt. Waarschijnlijk wel omdat die meer geld opbrengt als een kleine beurt dus vandaar dat ik het ook op dit forum vraag.........
De ene garage is de andere niet. De mijne voert soms een kleine beurt uit als ik een grote vraag. "Het was niet nodig meneer", is dan het antwoord als ik vraag naar de oorzaak van de lage rekening. De auto doet het nog steeds zonder problemen en reparaties, dus blijkbaar hebben ze het goed gezien.
Dat is iets wat mij de vorige keer in ieder geval niet gebeurd is.
Ik verwacht dus ook dat dat de komende week niet gaat gebeuren (gaat naar dezelfde garage als altijd).
Mijn auto is overigens in onderhoud in een dorpsgarage. Het is de enige garage in het hele dorpje en benzinestation/supermarkt etc. kennen ze daar niet. Daar moeten ze allemaal voor naar andere plaatsen. Er zullen ook niet meer dan 500 mensen wonen schat ik zo in....
Anonieme bezoeker
Re: Grote beurt zinvol bij relatief weinig kilometers?
26-02-2014 22:08
Ik zou gewoon voor een grote beurt gaan, qua extra kosten valt het mee en dan speel je sowieso op zeker. Zeker omdat je een hele nieuwe auto of oldtimer hebt (apk om de 2 jaar). Bovendien moet je in de gaten houden dat een vrij nieuwe auto de garantie niet verliest.
Ik geef mijn auto's nooit een kleine of grote beurt.

Toevallig heeft mijn Lybra afgelopen herfst een oliewissel gehad, maar dat was een unicum.

Ik vervang binnenkort wel het interieurfilter omdat die echt aan vervanging toe is.

Als er iets stuk gaat of dreigt te gaan laat het repareren, maar dat is bij mijn huidig Lybra nihil geweest afgelopen jaar en 31.000km verder.

Het enige wat ik heb laten doen is een bandenwissel van zomer- naar winterbanden en ik heb mijn radiateur lek gereden en die heb ik van mijn donorauto overgesleuteld.

Oja en het ruitenwissermechanisme heb ik overgezet van mijn Lybra 1,9jtd naar mijn Lybra 2,4jtd.

Autootje gaat richting de 400.000km en is een trouwe metgezel.

Ik ben eigenlijk nooit stil komen te staan door het niet uitvoeren van onderhoudsbeurten.

Dus in jouw geval zou ik lekker door blijven gaan met het louter geven van kleine beurten. Als de garage iets bijzonders vindt tijdens een kleine beurt kan hij altijd contact met je opnemen en overleggen.
General Custom
Ik zou gewoon voor een grote beurt gaan, qua extra kosten valt het mee en dan speel je sowieso op zeker. Zeker omdat je een hele nieuwe auto of oldtimer hebt (apk om de 2 jaar). Bovendien moet je in de gaten houden dat een vrij nieuwe auto de garantie niet verliest.

Mijn auto is van 2001 (zie profiel) en moet wel degelijk ieder jaar een APK beurt krijgen. Die is nog altijd goedkoper als een evt. bekeuring voor het rijden zonder APK.
De 2 jaar waar ik het in de openingspost over heb gaat puur om grote of kleine beurt. Na dit jaar zal de auto volgend jaar sowieso een kleine beurt krijgen in 2015 omdat ik dit altijd al om en om gedaan heb. De volgende grote beurt is dan pas voor 2016 en zo verder. Kort gezegd de even jaren een grote beurt en de oneven jaren een kleine beurt.
met dit soort kmstanden kun je eventueel het op deze manier aanpakken:

Nu grote beurt en APK
2015 alleen APK
2016 APK met kleine beurt
2017 alleen APK
2018 APK met grote beurt

Of je moet natuurlijk in de tussentijd veel meer km gaan rijden. Dan zou ik kleine beurt elk jaar en grote beurt elke 2 jaar doen. Maar dan zit je toch wel aan minstens het dubbele aantal km. En dan nog is het weinig.

Advies van Monsieur Le Loure zou ik negeren. Als je zo je auto wilt behandelen moet je zelf weten, maar adviseer dat anderen niet. Hoogst onverstandig om zo met je auto om te gaan. En dat noemt zich autoliefhebber?
Anonieme bezoeker
26-02-2014 23:58
Je hebt in ieder geval elk jaar een oliewissel nodig.
Als je je qua beurten houdt aan het schema van de fabrikant, is er niets aan de hand. Als de auto maar zeer weinig wordt gebruikt, kun je best een jaartje of wellicht nog wel langer overslaan. Vooral moderne auto's hebben zeer lange intervals tussen de beurten. Wel zelf enkele zaken bij blijven houden, zoals vloeistoffenniveaus en de conditie van de banden.
Alleen vanwege de apk-datum de auto een grote beurt laten geven, is echt onzin en kost je alleen maar extra geld.
Maar je garagehouder zal je auto graag een overbodige grote beurt geven als jij daar steeds maar weer een opdracht voor geeft. Hij zal wel rijk zijn.

En waarom zou het niet mogelijk zijn de opdracht voor een grote beurt te annuleren en alleen de apk te doen (de volgende keer maar naar een andere garage dan)? Stel dat de auto total loss wordt gereden, dan kun je de beurt toch ook annuleren? Probeer het maar gewoon; je hebt er niets me ete verliezen. Indien nodig, kunnen reparaties - na overleg! - die voor de apk noodzakelijk zijn, alsnog.
En de meeste zaken die bij een grote beurt worden gedaan (nieuwe olie, filters, bougies, bepaalde controles, e.d.), zijn niet eens apk-punten.
Bij dat kilometrage per jaar zou ik de auto de deur uit doen en gebruik maken van GreenWheels.

Voor komende week staat de APK en de Grote beurt al gepland. Dit kan ik niet meer terugdraaien, en dit jaar zal de auto hem dus sowieso gaan krijgen.

ik heb jaren bij een opel dealer gewerkt. In jou geval deed ik altijd , klein, klein groot, klein, klein groot. Daar hoor je als dealer uit jezelf mee te komen met die km standen. Dat weten klanten ook te waarderen

zo krijgt hij wel elk jaar oliewissel en word hij nagekeken en krijg je ook geen gezeur met garantie

ik weet niet naar welke dealer jij gaat, hoezo is dit niet meer terug te draaien?!? Je zegt gewoon; ik wil een kleine beurt. Ze hebben niets speciaal voor jou besteld, dus gewoon omzetten naar klein! Als ze zeuren over garantie, dat gaat echt geen problemen opleveren.

Dus vandaag nog bellen dat je klein wil hebben, in opel termen bekend als 'jaarlijkse inspectie'
Anonieme bezoeker
27-02-2014 08:04
eerste-opel
Mijn auto is van 2001 (zie profiel) en moet wel degelijk ieder jaar een APK beurt krijgen. Die is nog altijd goedkoper als een evt. bekeuring voor het rijden zonder APK.

Excuses, verkeerd geïnterpreteerd.
Het belangrijkste voor een auto is eigenlijk olie elk jaar (of zéker elke 2 jaar), distributieriem elke 5 jaar, en remolie elke 3-5 jaar. Daarnaast alle vloeistoffen in de motor netjes op pijl houden.
Ik zit eigenlijk met hetzelfde, mijn auto (een 208) wordt binnenkort 2 jaar oud en heeft 2.500 km op de teller. Nou kreeg ik een 'uitnodiging' van de importeur om de garantie te verlengen met 1, 2 of 3 jaar (100, 200 of 300 €); kies ik daarvoor, moet ik me wel braaf aan de voorgeschreven beurten houden, natuurlijk. Ik houd het in beraad (moet eind maart gereageerd hebben).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-02-2014 11:05 door speedtouch.
Ford Versailles V8
Bij dat kilometrage per jaar zou ik de auto de deur uit doen en gebruik maken van GreenWheels.
Ik weet niet precieswaar TS woont, maar gezien de beschrijving van zijn woonplaats zal het wel ergens buitenaf zijn. Dat de auto dan weinig kilometers maakt wil nog niet zeggen dat deze niet met enige regelmaat (doch op onregelmatige basis) gebruikt wordt. 'Even een boodschap doen' betekent dan automatisch 'even de auto mee'. Dan wil je niet afhankelijk zijn van zo'n systeem als GreenWheels, dan 'moet' je gewoon een auto voor het grijpen hebben.

Verder lijkt mij om het jaar grote beurt/kleine beurt de meest praktische insteek, zo doe ik dat al jaren (voorheen ca. 15.000 km/jaar) en zo blijf ik dat doen (tegenwoordig zo'n 8.000 km/jaar). Ik zit zelf niet zo in de autotechniek, een lapje wisselen wil nog wel maar veel meer dan dat doe ik toch niet zelf. Dan is het wel een prettig gevoel dat'ie éénmaal per jaar even op de brug staat. Overigens houdt mijn vaste garage zich ook niet zo vast aan grote of kleine beurt, gewoon even nakijken en waar nodig zaken vervangen/repareren. Zoals ik het lees is jouw garage weinig flexibel, misschien toch eens een andere zoeken dan? Mijn garage zit 20 km verderop, terwijl er genoeg garagebedrijven en dealers dichterbij zitten. Ik krijg toch altijd een gratis leenauto mee, dus loop- of fietsafstand is dan niet zo van belang.
Alleen APK lijkt me voldoende, daarnaast wellicht bepaalde zaken zelf checken en indien nodig (laten) vervangen, zoals bougies en filters. Het is een fabeltje dat de olie regelmatig vervangen dient te worden. Door ingenieurs van de auto hts te Apeldoorn is jaren geleden al vastgesteld dat dat absoluut niet nodig is. Wel moet je het niveau en de kwaliteit van de olie in de gaten houden en de filters op zijn tijd vervangen. Met de kwaliteit wordt voornamelijk het watergehalte en vervuiling in de olie bedoeld. Dit kan je gewoon aan de peilstok zien: aan de dikte (stroperigheid) en aan de kleur (mooi goud bruinig bij schoon, zwart bij vuil). WEl belangrijk is dat de remolie regelmatig wordt ververst.
Ongeveer dus wat General Custom al schrijft, dus.
Anonieme bezoeker
27-02-2014 11:43
HenkP
Alleen APK lijkt me voldoende, daarnaast wellicht bepaalde zaken zelf checken en indien nodig (laten) vervangen, zoals bougies en filters. Het is een fabeltje dat de olie regelmatig vervangen dient te worden. Door ingenieurs van de auto hts te Apeldoorn is jaren geleden al vastgesteld dat dat absoluut niet nodig is. Wel moet je het niveau en de kwaliteit van de olie in de gaten houden en de filters op zijn tijd vervangen. Met de kwaliteit wordt voornamelijk het watergehalte en vervuiling in de olie bedoeld. Dit kan je gewoon aan de peilstok zien: aan de dikte (stroperigheid) en aan de kleur (mooi goud bruinig bij schoon, zwart bij vuil). WEl belangrijk is dat de remolie regelmatig wordt ververst.

Waar kan ik dat terug vinden?
En waarom niet gereageerd in dit topic, dat uiteindelijk gaat over het feit, hoe lang olie mee gaat. (zowel motorolie als transmissieolie).

En volgens mij kan je de vervuiling van de olie niet aan de peilstok zien.
En bij diesels is de motorolie redelijk snel na verversing weer pikzwart.
90% van olie is na een maandje of 2 rijden al zwart. Is ook afhankelijk van hoe goed de olie is afgetapt en of er al veel rotzooi in de carterpan zit (zeker bij oudere auto's kan dit het geval zijn) Dus dat moet je echt niet als maatstaaf voor vuile olie gaan zien.

Slechte olie of oude olie zorgt wel degelijk voor extra slijtage en onderhoud aan de motor.
Bij deze kmstanden is eens in de 2 jaar voldoende.
Genoeg moderne auto's die het standaard (volgens onderhoudsvoorschriften) om de 2 jaar hebben of elke 30.000km. Tussentijds krijg je dan alleen een soort checkup, waarbij alleen naar een aantal punten word gekeken, maar geen olie word ververst. Dus de 15.000km word wel aangehouden, maar daar word veel minder bij gedaan dan bij een kleine beurt.
Er zitten verschillende vloeistoffen in een auto die een beperkte levensduur hebben. Olie is een van die vloeistoffen, dat gaat slechts een jaar mee. Koelvloeistof, remolie, transmissieolie, brandstof, ze verouderen allemaal. Daarom is verversen op zijn tijd nodig, waarbij de opmerking gemaakt mag worden dat brandstof zichzelf wel zal verversen simpelweg door het gebruik van het voertuig.

Voor degenen die menen dat verse olie niet nodig is: lees dit verhaaltje eens.
Pobresh
90% van olie is na een maandje of 2 rijden al zwart. Is ook afhankelijk van hoe goed de olie is afgetapt en of er al veel rotzooi in de carterpan zit (zeker bij oudere auto's kan dit het geval zijn) Dus dat moet je echt niet als maatstaaf voor vuile olie gaan zien.

Slechte olie of oude olie zorgt wel degelijk voor extra slijtage en onderhoud aan de motor.
Bij deze kmstanden is eens in de 2 jaar voldoende.
Genoeg moderne auto's die het standaard (volgens onderhoudsvoorschriften) om de 2 jaar hebben of elke 30.000km. Tussentijds krijg je dan alleen een soort checkup, waarbij alleen naar een aantal punten word gekeken, maar geen olie word ververst. Dus de 15.000km word wel aangehouden, maar daar word veel minder bij gedaan dan bij een kleine beurt.

Bij Audi en VW is er geen tussentijdse checkup. Dus gewoon 1x per 2 jaar een beurt (als je minder dan 30.000 in 2 jaar rijdt).
Het hangt inderdaad af wat jouw garage als 'grote beurt' definieert.

Na 2 jaar een verse set filters (olie, lucht, brandstof, interieur) kan geen kwaad.. Echter, als 2 jaar geleden de bougies vervangen zijn.. dan hoeft dat nu echt niet opnieuw na 15K. Kan over 2 jaar ook nog wel.

Verder is het wel van belang dat elk jaar de remmenrij ff gangbaar gemaakt wordt. Met weinig rijden kan de boel wat vast gaan zitten..
ff een laagje kopervet erover doet wonderen.

Verder gewoon de vervangingstermijn van de vloeistoffen in acht nemen.

Idd. Zoals aangeven heb jij meer baat bij een jaarlijkse inspectie en dat gedaan wordt wat nodig is/verstandig en in behoudt van je auto.
Dat is een paar euro wel waard maar ook niet de extra tijd die voor een 'standaard' grote beurt wordt gerekend.

Afspraak is best wel te wijzigen.. als je nu belt dan kunnen zij daar in hun planning rekening houden.
nou lijkt me duidelijk; iig die grote dure buurt afzeggen!

En gewoon klein beurtje doen, vaak is de APK dan ook 'gratis' en word er toch even naar gekeken en krijg je schone olie thumbs up
Durashift
Met weinig rijden kan de boel wat vast gaan zitten..
ff een laagje kopervet erover doet wonderen.

Keramisch vet...
Kopervet smeert niet meer als het warm is geworden. Daardoor gaat het JUIST vast zitten.
Tis leuk spul om bouten gangbaar te houden of wanneer je het tussen wiel en naaf/trommel smeert zodat dat niet meer aan elkaar roest. Maar voor remmen moet je het echt niet gebruiken.
Anonieme bezoeker
27-02-2014 16:48
Meeuw
Bij Audi en VW is er geen tussentijdse checkup. Dus gewoon 1x per 2 jaar een beurt (als je minder dan 30.000 in 2 jaar rijdt).

Dat klopt. Dit is echter voor auto's, die geschikt zijn voor een LongLife interval, en waarbij LL olie wordt gebruikt.
In hoeverre de auto van TS (bouwjaar 2001) hiervoor geschikt is, is onduidelijk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-02-2014 16:50 door Hansyii.
Heren (en wellicht ook nog dames),

De auto is gisteren voor de APK geweest. Wist woensdag niet dat het zo snel al was maar toen ik donderdagmorgen de agenda erbij pakte bleek dat ik 's avonds de auto moest wegbrengen voor de APK vrijdag omdat dat er vrijdagmorgen niet meer van zou komen.
Ik heb hieronder een aantal quotes staan met antwoorden.

Ford Versailles V8

Leuke optie, maar niet voor mij helaas.
Ik ben afgereden in een automaat en dat houdt tegenwoordig in dat je alleen maar automaat mag rijden. Niet meer dat je na 1 jaar schakel mag zoals vroeger, maar tegenwoordig moet je weer rijlessen nemen in een schakel en ook daarin weer examen afleggen bij het CBR. En de vraag is dan nog of dat mij zou lukken. Ik heb niet voor niets voor automaat gekozen op mijn 18e. Voor zover ik weet heeft Greenwheels geen automaten (je mag de elektrische gebruiken heb ik op Facebook gezien, maar die staan in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht en daar woon ik niet.
De dichtstbijzijnde Greenwheel staat voor mij in Nijmegen. En ik woon zelf in Wijchen (40.000 inwoners). Ik zie mijn auto als ideaal vervoermiddel om mee op het werk te komen als het regent (10 kilometer). Als ik eerst naar Nijmegen moet ben ik toch al nat. Daarnaast heb ik een vriend die verhuist is naar een dorp 20 kilometer verderop, en dan is eerst naar Nijmegen verrekte onhandig omdat je dan eerst de verkeerde kant op moet (vriend kan geen rijbewijs halen).
Daarnaast gebruiken mijn zus en moeder de auto ook. Als we dan telkens alle 3 naar Nijmegen moeten eerst is het heel onhandig omdat wij vaak een andere kant op gaan.
De auto is in onderhoud in een klein dorp hier in de buurt, genaamd Niftrik (500 inwoners, 5 kilometer van m'n huis af). Met deze garage hebben mijn ouders al jarenlang goede ervaringen. Het is een universele garage.

AsconaGT

ik heb jaren bij een opel dealer gewerkt. In jou geval deed ik altijd , klein, klein groot, klein, klein groot. Daar hoor je als dealer uit jezelf mee te komen met die km standen. Dat weten klanten ook te waarderen

zo krijgt hij wel elk jaar oliewissel en word hij nagekeken en krijg je ook geen gezeur met garantie

ik weet niet naar welke dealer jij gaat, hoezo is dit niet meer terug te draaien?!? Je zegt gewoon; ik wil een kleine beurt. Ze hebben niets speciaal voor jou besteld, dus gewoon omzetten naar klein! Als ze zeuren over garantie, dat gaat echt geen problemen opleveren.

Dus vandaag nog bellen dat je klein wil hebben, in opel termen bekend als 'jaarlijkse inspectie'

De auto gaat niet naar een Opel dealer, maar naar een universele dealer.
Dit jaar heeft de garage sportief gehandeld en een kleine beurt gegeven omdat er niet meer nodig was. Ik heb de auto sinds maart 2010 en toen heeft de auto een APK en afleverbeurt gehad. In 2012 vervolgens wel een grote beurt bij dezelfde garage als gisteren. De auto heeft toen 6.441 kilometer gereden in 2 jaar, maar de vraag is of de afleverbeurt een grote beurt is geweest. Anders kan ik wel begrijpen dat er toen wel een grote beurt nodig was.

General Custom
eerste-opel

Excuses, verkeerd geïnterpreteerd.
Het belangrijkste voor een auto is eigenlijk olie elk jaar (of zéker elke 2 jaar), distributieriem elke 5 jaar, en remolie elke 3-5 jaar. Daarnaast alle vloeistoffen in de motor netjes op pijl houden.

Voor mijn auto is het belangrijk ieder jaar nieuwe olie te krijgen heb ik gisteren geleerd. Dit zit overigens bij onze garage ook in de kleine beurt inbegrepen (niet qua prijs, maar ik hoef er niet expliciet naar te vragen). Voor mijn auto is dit belangrijk omdat ik een 1.2 met kettingmotor rijdt (auto heeft distributieketting in plaats van distributieriem). Het riemprobleem heb ik dus niet. Remolie ben ik niet bekend mee, maar zal ook wel gebeurd zijn en anders gebeurd het volgend jaar, of het jaar daarna met de grote beurt.

Leon in z'n SEAT
Ford Versailles V8
Ik weet niet precieswaar TS woont, maar gezien de beschrijving van zijn woonplaats zal het wel ergens buitenaf zijn. Dat de auto dan weinig kilometers maakt wil nog niet zeggen dat deze niet met enige regelmaat (doch op onregelmatige basis) gebruikt wordt. 'Even een boodschap doen' betekent dan automatisch 'even de auto mee'. Dan wil je niet afhankelijk zijn van zo'n systeem als GreenWheels, dan 'moet' je gewoon een auto voor het grijpen hebben.

Verder lijkt mij om het jaar grote beurt/kleine beurt de meest praktische insteek, zo doe ik dat al jaren (voorheen ca. 15.000 km/jaar) en zo blijf ik dat doen (tegenwoordig zo'n 8.000 km/jaar). Ik zit zelf niet zo in de autotechniek, een lapje wisselen wil nog wel maar veel meer dan dat doe ik toch niet zelf. Dan is het wel een prettig gevoel dat'ie éénmaal per jaar even op de brug staat. Overigens houdt mijn vaste garage zich ook niet zo vast aan grote of kleine beurt, gewoon even nakijken en waar nodig zaken vervangen/repareren. Zoals ik het lees is jouw garage weinig flexibel, misschien toch eens een andere zoeken dan? Mijn garage zit 20 km verderop, terwijl er genoeg garagebedrijven en dealers dichterbij zitten. Ik krijg toch altijd een gratis leenauto mee, dus loop- of fietsafstand is dan niet zo van belang.

Zoals gezegd woon ik in Wijchen (Gelderland) bij Nijmegen, een dorp met 40.000 inwoners. Echter nog geen Greenwheel te bekennen hier. Zie ook quote op post van Ford Versailles V8 waarom het geen optie is voor mij.
De auto gaat alleen naar de garage in Niftrik, een klein dorpje met 500 inwoners 6 kilometer van Wijchen af. Ouders hebben hier goede ervaringen mee.
Andere garage zoeken gaat niet gebeuren, na gisteren zéér zeker niet omdat ze een kleine beurt gedaan hebben omdat er niet meer nodig was. Heel sportief dus. Zij hebben zich er in dit geval ook niet aan gehouden.
Leenauto is geen optie voor mij (helaas, is wel eens makkelijk) omdat ik alleen automaat mag rijden. Leenauto's zijn (bij onze garage) altijd schakels. Gelukkig heb ik 2 lieve ouders die uit het werk wel even een ommetje willen maken om mij op te pikken. Gebeurd trouwens andersom ook als de andere auto naar de garage moet, dan maak ik het ommetje net zo graag.

AsconaGT
nou lijkt me duidelijk; iig die grote dure buurt afzeggen!

En gewoon klein beurtje doen, vaak is de APK dan ook 'gratis' en word er toch even naar gekeken en krijg je schone olie thumbs up

Dure grote beurt hebben we niet gehad (was rond de 190 euro's kwijt).
Overigens is bij mijn universele dealer een APK niet 'gratis'. Ik heb hier wel € 32,50 voor moeten betalen waar die bij een grote beurt wel gratis is.
Schone olie heb ik inderdaad ook 'gekregen'(lees gekocht).
Kijk, jouw garage denkt met je mee.thumbs up
Zou ook niet anders mogen, want met zo'n trouwe (familie) als klant moet je aan de langere termijn denken ipv wat extra euro's bij een beurtje..

APK kost ook gewoon geld.. Niet alleen de kosten die met de RDW te maken hebben.. de tijd voor de keuring heeft de keurmeester gewoon nodig. Minimaal een half uur, vaak een drie kwartier als je het goed wil doen...
Bij een grote beurt kom je 'automatisch' de APK zaken tegen.. dus kan het dan 'gratis' gedaan worden.

eerste-opel
Voor zover ik weet heeft Greenwheels geen automaten (je mag de elektrische gebruiken heb ik op Facebook gezien, maar die staan in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht en daar woon ik niet.

Die elektrische Peugeot I-on's zijn er niet meer sinds oktober vorig jaar.. Waren niet zo'n succes en aangezien het proeftuinproject (waar dit een onderdeel van was) afliep, heeft Greenwheels gebruik gemaakt van de optie om de auto's terug te geven..

APK kost ook gewoon geld.. Niet alleen de kosten die met de RDW te maken hebben.. de tijd voor de keuring heeft de keurmeester gewoon nodig. Minimaal een half uur, vaak een drie kwartier als je het goed wil doen...
Bij een grote beurt kom je 'automatisch' de APK zaken tegen.. dus kan het dan 'gratis' gedaan worden.

idd, omdat bij een beurt over het algemeen alle APK punten worden nagelopen (en meer) is de apk dus 'gratis' en betaal je dan alleen de afmeldkosten soms. Garages die boveop de beurt nog apart APK factureren (meer dan alleen de afmeldkosten) kunnen bij mij wel rekenen om een uitleg van de rekening.

@TS, goed dat je de kleine beurt hebt gekregen. Ik vind het nog steeds niet echt goedkoop maar duur is het zeker niet en ze hebben tenminste met je mee gedacht, zoals je mag verwachten van een klantgericht garagebedrijf thumbs up
AsconaGT

idd, omdat bij een beurt over het algemeen alle APK punten worden nagelopen (en meer) is de apk dus 'gratis' en betaal je dan alleen de afmeldkosten soms. Garages die boveop de beurt nog apart APK factureren (meer dan alleen de afmeldkosten) kunnen bij mij wel rekenen om een uitleg van de rekening.

@TS, goed dat je de kleine beurt hebt gekregen. Ik vind het nog steeds niet echt goedkoop maar duur is het zeker niet en ze hebben tenminste met je mee gedacht, zoals je mag verwachten van een klantgericht garagebedrijf thumbs up

Autorijden is überhaupt niet goedkoop AsconaGT.
Men kwam aan deze prijs door 1 uur arbeidsloon a € 48,- (is al bijna 1/4), Interieurfilter van € 18,20, Motorolie per liter 5w40 van totaal € 34,83 (3,50*€ 9,95) en APK Keuring van € 32,50.
Dit waren alle bedragen boven de € 10,-. Voor de rest was het behalve een oliefilter (€ 7,80) vooral eurowerk (bedragen van max. € 3,-).
En bovenop het totaal nog 21% BTW. Zo kwam men op een totaal van ongeveer € 190,-.

Ik zal binnenkort de APK ook in de review proberen te gaan verwerken.
Ik moet daar tijd voor vrijmaken en dat gaat weer eens niet makkelijk worden...........
Vertel mij wat, ik heb hier 2 auto's voor de deur staan waarvan 1 met een 6 cilinder die specifiek onderhoud nodig heeft.

maar een beurtje voor mijn vorige astra cabrio + APK kost hier bij de garage 119 euro incl afmeldkosten. Olie + filter + interieurfilter + APK

Met de Twingo ben ik ook zoiets kwijt, de BMW is veel hoger als ik dat bij de garage zou doen. Die doe ik lekker zelf (ook beetje hobby) dus dat kun je niet vergelijken
Hoi, ik heb een 10 jaar oude witte Toyota iQ. Met 220.000 km op de teller.
Ik heb de auto nog nooit een beurt gegeven. In totaal heb ik in de lastste 10 jaar 600 euro gespendeerd.
6 x een band , 2 x remblokjes, 1 x ruitewisser , 4 lampjes en 5 x apk beurt.

Oliewissel is nergens voor nodig. De auto rijdt als een zonnetje met de originele uitlaat, remschijven, oliefilter, interieurfilter, remvloeistof en bougies!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2019 01:47 door Dave 8960851.
Dave 8960851
Ik heb de auto nog nooit een beurt gegeven. In totaal heb ik in de lastste 10 jaar 600 euro gespendeerd.

Oliewissel is nergens voor nodig. De auto rijdt als een zonnetje met de originele uitlaat, remschijven, oliefilter, interieurfilter, remvloeistof en bougies!
Moet je voor deze onzin a een oud topic omhoog plaatsen en b hier kan niemand wat mee.
Epica
Dave 8960851

Moet je voor deze onzin a een oud topic omhoog plaatsen en b hier kan niemand wat mee.

Jawel, als je een Toyota rijdt hoef je je auto niet weg te brengen voor een kleine of grote beurt!
Daar hebben heel wat mensen wat aan!
Gewoon, ieder jaar voor een beurtje wegbrengen.
Kleine beurt, grote beurt, complete revisie, naaibeurt; vraag het de vakman.

thumbs up

De olie veroudert in ongeveer een jaar tijd, al rij je er maar een paar kilometer mee. Hetzelfde geldt voor veel meer zaken zoals bijvoorbeeld de koelvloeistof, de remolie, de accu, een eventuele distributiesnaar en eigenlijk ook de banden. Deze termijnen staan in het onderhoudsschema en een goede vakman weet waar hij op moet letten.

Je wil geen oude Toyota die met stroop in het motorblok moeizaam zijn laatste kilometers er uit perst (er staan leuke filmpjes hierover op jouwpijp)

Ik verwacht van een vakman dat hij deze onderhoudspunten bij iedere APK en beurt checkt.
Misschien is het wel een goed idee het onderhoudsboekje en een mapje met rekeningen bij te houden en bij iedere beurt deze informatie grijpklaar op de rechterstoel te leggen. Zodat de vakman eventueel direct even kan terugzoeken of en wanneer iets uitgevoerd is.

Edit:
Shit, oude meuk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2019 09:14 door rke.
rke

thumbs up

De olie veroudert in ongeveer een jaar tijd, al rij je er maar een paar kilometer mee. Hetzelfde geldt voor veel meer zaken zoals bijvoorbeeld de koelvloeistof, de remolie, de accu,

Edit:
Shit, oude meuk.

Hahaha, ik heb mijn eerste accu pas na 9 jaar hoeven vervangen! En ik rij nog steeds met dezelfde koelvloeistof en remolie!
En in april was die 10 jaar oud en probleemloos door de apk! En de keurmeester vond hem in goede staat verkeren, geen deukje en technisch prima!
Dave 8960851
rke

thumbs up

De olie veroudert in ongeveer een jaar tijd, al rij je er maar een paar kilometer mee. Hetzelfde geldt voor veel meer zaken zoals bijvoorbeeld de koelvloeistof, de remolie, de accu,

Edit:
Shit, oude meuk.

Hahaha, ik heb mijn eerste accu pas na 9 jaar hoeven vervangen! En ik rij nog steeds met dezelfde koelvloeistof en remolie!
En in april was die 10 jaar oud en probleemloos door de apk! En de keurmeester vond hem in goede staat verkeren, geen deukje en technisch prima!
Remolie trek water aan, waardoor het kookpunt zakt. 9 jaar is veel te lang, een keer goed remmen en je remvloeistof kookt. Het is echt niet handig hier trots op te zijn.
EVV
Dave 8960851
rke

thumbs up

Edit:
Shit, oude meuk.
Goh, hij kwam probleemloos door de apk. Na 10 jaar. En ik rem regelmatig hard, geen kokende auto gehad!
Remolie trek water aan, waardoor het kookpunt zakt. 9 jaar is veel te lang, een keer goed remmen en je remvloeistof kookt. Het is echt niet handig hier trots op te zijn.
Dave 8960851
Epica
Dave 8960851

Jawel, als je een Toyota rijdt hoef je je auto niet weg te brengen voor een kleine of grote beurt!
Daar hebben heel wat mensen wat aan!
Wat zul jij een hoop geld op je bankrekening hebben staan. Geen onderhoudskosten voor je auto en zo te zien ook weinig schoolgeld betaald... Mijn hemel wat een verstand. Heb je nog meer goede tips voor ons? nut smiley
Goed verhaal, kennelijk hebben de regels van veroudering en slijtage geen vat op een Toyotaeye rolling smiley. Ja, of de rekening komt pas later (al dan niet bij een volgende eigenaar)...
D Elzinga
Goed verhaal, kennelijk hebben de regels van veroudering en slijtage geen vat op een Toyotaeye rolling smiley. Ja, of de rekening komt pas later (al dan niet bij een volgende eigenaar)...
Nee hoor, gewoon geen onderhoud plegen. Dan is er ook niemand die je vertelt dat er iets kapot is. Wat niet weet, wat niet deert.
Er klopt niets van wat die Dave zegt.
In de eerste reactie schrijft hij wat er al die tijd aan zijn Toyota is vervangen en daar staat geen accu bij.
Een paar reacties later schrijft hij dat na 9 jaar de accu is vervangen.
Conclusie: het hele verhaal met een korreltje zout nemen.
Ik hou altijd tijd intervals aan, niet de kilometers die een auto rijdt. Stilstand is ook achterstand! Dus wees eens lief voor jouw auto en stel een schema op. Tenzij je een eventuele koper ook met de narigheid op wilt schepen, of dat jezelf wordt verrast natuurlijk door nalatig onderhoud.
Antonia 4168155
Ik hou altijd tijd intervals aan, niet de kilometers die een auto rijdt. Stilstand is ook achterstand! Dus wees eens lief voor jouw auto en stel een schema op. Tenzij je een eventuele koper ook met de narigheid op wilt schepen, of dat jezelf wordt verrast natuurlijk door nalatig onderhoud.

Ik houd kilometers aan anders ga ik 3 keer over de interval heen. winking smiley
Antonia 4168155

Olie kan een jaar of 10.000 km lang mee (voor mijn Polo). Whatever comes first.

EN die remolie klanten heb ik ook gezien. Met bibberende knieën op de parkeerplaats bij het afdalen van de Stelvio terwijl ik met mijn oude sloep gewoon door kon rijden. Jammer genoeg had ik wel bijna tien euro geïnvesteerd in nieuwe remolie, het had misschien goedkoper gekund.
rke
Antonia 4168155

Olie kan een jaar of 10.000 km lang mee (voor mijn Polo). Whatever comes first.

EN die remolie klanten heb ik ook gezien. Met bibberende knieën op de parkeerplaats bij het afdalen van de Stelvio terwijl ik met mijn oude sloep gewoon door kon rijden. Jammer genoeg had ik wel bijna tien euro geïnvesteerd in nieuwe remolie, het had misschien goedkoper gekund.
Het zal natuurlijk afhangen van hoeveel km je rijdt per jaar, maar ik weet eigenlijk niet anders dan dat je om het jaar een grote en kleine beurt doet. In mijn geval betekent dat doorgaans dat ik qua kilometers eigenlijk nog even door zou kunnen rijden, maar dat zij dan zo. Ik hanteer altijd (ongeveer) de APK-datum, gewoon elk jaar in die periode even op de brug dat ding. Ook als de auto dat jaar niet voor de APK hoeft. Onderhoud uitstellen lijkt vaak interessant maar op de langere termijn word je vanzelf ingehaald door de realiteit. Behalve wanneer je in een oude witte Toyota rijdt natuurlijk eye rolling smiley
rke

Je wil geen oude Toyota die met stroop in het motorblok moeizaam zijn laatste kilometers er uit perst (er staan leuke filmpjes hierover op jouwpijp)

Een heel recent commentaar op dat filmpje:

DJDanceClassic
6 uur geleden
THIS IS A FAKE VIDEO PUT UP BY AUTOWEEK FANS. SPONSORED BY THE AUTOMOBILE INDUSTRY. I DROVE A TOYOTA 10 YEARS WITHOUT OIL CHANGE AND THE TOYOTA STARTS EVERY DAY! I DRIVE 220,000 KM WITH IT NOW!!!! IT DRIVES SMOOTH!!!

Wij zijn onderdeel van een complot!
Precies Leon, dat zijn de intervals die ik bedoel....gewoon vaste tijden voor onderhoud thumbs up en uitstel is zeker afstel. Meer km rijden met een auto betekent in de praktijk juist heel goed te zijn, bedrijfstemperatuur en condens weg jagen en de motor lekker laten ronken.

Weinig km daar in tegen is gewoon bijzonder slecht, meer starten dan lopen en niet op bedrijfstemperatuur komen is funest. Boodschappen karretjes dus.....

Onderhoud mannen, weet het kost een beetje maar dan heb je wel wat winking smiley
D Elzinga
rke

Een heel recent commentaar op dat filmpje:

DJDanceClassic
6 uur geleden
THIS IS A FAKE VIDEO PUT UP BY AUTOWEEK FANS. SPONSORED BY THE AUTOMOBILE INDUSTRY. I DROVE A TOYOTA 10 YEARS WITHOUT OIL CHANGE AND THE TOYOTA STARTS EVERY DAY! I DRIVE 220,000 KM WITH IT NOW!!!! IT DRIVES SMOOTH!!!

Wij zijn onderdeel van een complot!

Ik lees het. Wat zal doen met mijn aandeeltjes Esso als er straks geen olie meer verkocht wordt? Iedere 15.000 km (vaak zelfs 30.000 km) voor 100 euro vier liter duur sap in al die autootjes. En denk eens aan het bezuinigen op banden, remmen, ruitenwissers, distributiesnaren, schokdempers en dergelijke....

Of zou een tien jaar oude band aan vervanging toe zijn?

ScaniaV8
Er klopt niets van wat die Dave zegt.
In de eerste reactie schrijft hij wat er al die tijd aan zijn Toyota is vervangen en daar staat geen accu bij.
Een paar reacties later schrijft hij dat na 9 jaar de accu is vervangen.
Conclusie: het hele verhaal met een korreltje zout nemen.
Klopt die accu was ik vergeten.

Nogmaals, ik heb een 10 jaar oude toyota iq die ik dagelijks rij met originele onderdelen!
Hij rijdt prima! En is veilig! Dat zegt de apk keurmeester en dit jaar had ik zelfs een rdw controle bij de steekptoef!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2019 19:18 door Dave 8960851.
Dave 8960851
.
Nogmaals, ik heb een 10 jaar oude toyota iq die ik dagelijks rij met originele onderdelen!
Hij rijdt prima! En is veilig! Dat zegt de apk keurmeester en dit jaar had ik zelfs een rdw controle bij de steekptoef!

Je weet dat een APK niks zegt over de conditie van de draaiende delen bijvoorbeeld de motor?

Wat terecht aangehaald wordt is de remvloeistof. Kan prima remmen in de werkplaats van het APK-station, totdat je 5x achter elkaar op je rem moet stampen met warm weer.
Daarbij: waarom zou je geen onderhoud, ik heb laatst mijn olie en filters in iets meer als 45 minuten gedaan en vind het ook leuk en fijn voor de geruststelling. Zie het niet als een last.

Het is je dagelijkse vervoer dat mag toch goed onderhouden worden ook al vindt je het zelf onzin.
Probenator
ik heb laatst mijn olie en filters in iets meer als 45 minuten gedaan en vind het ook leuk en fijn voor de geruststelling. Zie het niet als een last.

Als je het zelf doet kost het ook amper wat. Vorige maand vervangen voor iets van 40 euro in totaal voor nieuwe olie + filter. Nou, wat een fantastische besparing om dat te skippen...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.