cuppen < > zaagtandvormige slijtage van banden

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
cuppen < > zaagtandvormige slijtage van banden
07-12-2013 00:26
Naar aanleiding van een 'discussie' over 'cuppen' in een ander draadje deze bijdrage.

Er is verschil tussen cuppen en zaagtandvormige slijtage. Dit laatste wordt vaak aangezien voor/benoemd als cuppen, maar is het niet.

Over de diverse afwijkende slijtagebeelden aan banden, en de oorzaak daarvan, valt alles te lezen in dit artikel uit de AMT.
zaagtandvormige slijtage heet in het engels ook cuppen: [www.dsuban.com] "cupping" en "cupped edges".
Leuk dat je een link plaatst Hansyii. Het is al wel een ouder artikel maar zeker interessant leesvoer voor iedereen. (Dat geldt voor elk artikel uiteraard winking smiley )

Ik ga maandag eens kijken of ik meer heb over dit onderwerp.
Anonieme bezoeker
Re: cuppen < > zaagtandvormige slijtage van banden
08-12-2013 13:20
s velthuis
Hansyii

Er is verschil tussen cuppen, en een zaagtandprofiel, zoals op de foto van s velthuis is te zien.
Verder heeft dit weinig van doen met het type van wielophanging, of er moet sprake zijn, dat de waarden buiten de fabriekstoleranties vallen.

Beide verschijnselen heten in het engels cuppen. En het cuppen waar ik op doel heeft alles met de wielophanging en -geometrie te maken. De brede slijtagevlakken die zorgen voor een onrond wiel (idd ook cuppen, mijn cordoba had hier na de eerste set versleten achterschokdempers enorm last van) worden veroorzaakt omdat het wiel geen gelijkmatig contact met de ondergrond heeft tijdens het afrollen, bv omdat de band niet goed gebalanceerd is of omdat de dempers dus versleten zijn. Doorgaans veroorzaakt dergelijke slijtage echter geen zoemen, maar echt dreunen. Het zaagtandvormige cuppen (waar mijn Cordoba dus óók last van had) wordt door de wielgeometrie veroorzaakt. Doorgaans worden de wielen iets scheef uitgelijnd om bij alle beladingen tot een gemiddeld stabiele rit te komen. De niet-aangedreven wielen hebben er het meeste last van. Het kan zowel bij semi-onafhankelijke H-assen als onafhankelijke wielophanging voorkomen, alleen is die laatste doorgaans wel uit te lijnen op de omstandigheden, terwijl aan een H-as niets gesteld kan worden, tenzij je met shims wil gaan werken. Mijn Cordoba sleet dankzij de gastank en de asconstructie twee keer sneller door de achterbanden dan de voorbanden. Uitlijnen oid is niet mogelijk bij deze as, dus aanpassen op de permanente belasting van een gastank ook niet. Ooit ben ik mijn achterbanden niet meer gaan oppompen tot de aanbevolen 2,2 bar, maar tot 2,8 a 3,0 bar. Dat icm hogere Cordoba Vario veerpoten achter heeft het slijtagepatroon weer netjes gelijkmatig gemaakt. Bovendien probeer ik banden te kopen met zoveel mogelijk langsgroeven, ook voor de Oc, die er ook een beetje last van heeft. Daar heb ik trouwens ook de bandenspanning verhoogd (tot 3,0 bar achter) icm Carsupport achterveren. Ook daar is het cuppen nu tot een minimum beperkt, ook de winterbanden hebben er geen last meer van, terwijl dat qua profiel risico-banden zijn (Snowtracks 2 en 3).

Dat jij het Engelse ‘cuppen’ en ‘cupped edges’ vertaalt met cuppen, het zal me een zorg zijn.

Ik doe dat niet, omdat het twee verschillende ‘storingen’ zijn, met in principe verschillende oorzaken.
Voorts leidt het tot spraakverwarring. En dat doen de Engelse twee termen niet.

Mijn stelling blijft, dat, indien de wielgeometrie is afgesteld volgens fabrieksspecificaties, de oorzaak niet daarin gezocht moet worden. (en dus ook niet in het type achterwielophanging)

Een starre as, dan wel een semi-onafhankelijke achteras, zijn bij personenwagens in de regel i.d.d. niet afstelbaar.
Indien de wielgeometrie is ontregeld door wat voor oorzaak dan ook (een flinke klap ertegen kan al boosdoener zijn), dan is dat lastig te herstellen, en kan je te maken krijgen met deze ‘storingen’.

Overigens, indien de wielgeometrie achter wel nastelbaar is, dan blijft dit een zeer moeilijke klus, die slechts een paar bedrijven echt goed beheersen.
Immers, de achterwielgeometrie moet afgesteld worden op de voorwielgeometrie, en niet, zoals vele bedrijven doen, t.o.v. een punt buiten de auto.

Camber
Camber dient bij personenauto’s er met name voor, om de stand van de banden ten opzichte van het wegdek te verbeteren. Bij met name onafhankelijke wielophanging wordt dit toegepast, omdat bij overhellen van de auto (in een bocht) de stand van de band t.o.v. het wegdek verandert

Auto’s met een semi onafhankelijke achteras hebben hier geen last van, de stand van de banden t.o.v. het wegdek blijft altijd gelijk, zowel bij belasting van de auto, als in bochten.
Zie ook deze thread

De camber bij een auto met een starre as en semi-onafhankelijke achterwielophanging is dan ook meestal gering. Je ziet dan ook geen taferelen zoals op de foto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-12-2013 13:26 door Hansyii.
Anonieme bezoeker
08-12-2013 13:25
Boppie
Hansyii
Fabels en werkelijkheid worden door elkaar gehaald.

Er is verschil tussen cuppen, en een zaagtandprofiel, zoals op de foto van s velthuis is te zien.
Verder heeft dit weinig van doen met het type van wielophanging, of er moet sprake zijn, dat de waarden buiten de fabriekstoleranties vallen.

Cuppen is een schotelvormige slijtage, midden op het loopvlak.

Ik zal snel hierover een apart draadje openen met een artikel hierover uit de AMT.

Verklaar waarom banden vrijwel altijd cuppen op de achteras bij voorwielaandrijvers. Nooit op de vooras, maar altijd op de achteras. Negatieve wielvlucht en toespoor. Dat zijn de boosdoeners. Zo afgesteld door de fabriek om een goede wegligging te verkrijgen bij hoge snelheden. Snelheden die alleen in Duitsland gehaald mogen worden.

Ik neem aan, dat je bij een bandenbedrijf werkt, en de statistieken hebt bijgehouden…..
Ik loop niet elk forum af, doch cuppen op de voorwielen lees je ook over in het audiforum.
Ook in het AMT artikel staat, dat het zowel op de aangedreven wielen, als de niet aangedreven wielen, voor komt.

In de regel wordt toespoor toegepast bij geduwde assen, uitspoor wordt toegepast bij getrokken assen.
Anonieme bezoeker
08-12-2013 13:29
adinsx
Leuk dat je een link plaatst Hansyii. Het is al wel een ouder artikel maar zeker interessant leesvoer voor iedereen. (Dat geldt voor elk artikel uiteraard winking smiley )

Ik ga maandag eens kijken of ik meer heb over dit onderwerp.

Het is zeker geen recent artikel. Doch wat er staat, zo heb ik het ook geleerd. De inzichten/oplossingen zijn dus hetzelfde gebleven. smiling smiley
Wat wel vervelend is dat de genoemde oorzaken van zaagtandslijtage bij een aantal recente auto's niet opgaan maar dat eea veroorzaakt wordt door de (niet achteraf aanpasbase) instelling van de achterwielgeometrie. Enige wat dan nog helpt is een band monteren die er niet veoelig voor is (geen blokjes op de buitenrand) en regelmatig links / rechts wisselen (dus ook geen richtingsgebonden profiel)
Anonieme bezoeker
11-12-2013 18:47
exroosje
Wat wel vervelend is dat de genoemde oorzaken van zaagtandslijtage bij een aantal recente auto's niet opgaan maar dat eea veroorzaakt wordt door de (niet achteraf aanpasbase) instelling van de achterwielgeometrie. Enige wat dan nog helpt is een band monteren die er niet veoelig voor is (geen blokjes op de buitenrand) en regelmatig links / rechts wisselen (dus ook geen richtingsgebonden profiel)

Kan je dat ook verklaren, want dergelijke assen/wielophanging worden al sinds de '60-er jaren toegepast.

Of zijn er in de loop der tijd steeds meer banden types op de markt gekomen? En niet allemaal even geschikt?
Hey interessant dit. Ik heb hetzelfde probleem bij mijn Ibiza, ik heb het toevallig dit weekend met de garagist al even gehad over het opnieuw uitlijnen/afstellen van de wielophanging en het trimmen van de banden. De winterbanden zijn vrij stil, maar mijn zomerbanden produceren echt een vervelend geluid. Ik ga me even verder inlezen, eens zien of we tot een goede oplossing kunnen komen thumbs up
Als het op de achteras is, kan je vaak weinig doen. Banden met een gesloten profiel werken het tegen, alsmede de banden achter harder oppompen dan opgegeven. Probleem is dat de achteras af-fabriek al een dot toespoor krijgt. Op hoge snelheid geeft dat meer stabiliteit.

Een gesloten blokprofiel heeft al minder de neiging om raar te splijten, en door een hogere bandenspanning leunt de band wat minder op de schouders.
Anonieme bezoeker
16-05-2014 14:40
Is daar iets over terug te vinden?

Het enige wat ik kan terug vinden is, dat in het algemeen toespoor wordt toegepast bij niet aangedreven stuurassen en uitspoor bij aangedreven
stuurassen.
Ook toespoor bij de achterwielen bij RWD wordt wel toegepast.

Over toespoor op de achterwielen bij FWD kan ik niets terug vinden.
Hansyii
Volgens mij is dat uitspoor. Door de aandrijfkrachten dwingen de wielen zich naar voren en de voorzijde naar binnen, de fractionele uitspoor compenseert dit.
Hansyii
Is daar iets over terug te vinden?

Het enige wat ik kan terug vinden is, dat in het algemeen toespoor wordt toegepast bij niet aangedreven stuurassen en uitspoor bij aangedreven
stuurassen.

Over toespoor op de achterwielen bij FWD kan ik niets terug vinden.

Toch is dat bijna standaard. Pak er maar eens wat uitlijngegevens van een modernere auto bij. Pak eens een Focus o.i.d.
Anonieme bezoeker
16-05-2014 17:17
Freez
Hansyii
Volgens mij is dat uitspoor. Door de aandrijfkrachten dwingen de wielen zich naar voren en de voorzijde naar binnen, de fractionele uitspoor compenseert dit.

Dat zou je verwachten, maar blijkbaar past BMW toespoor toe. Hier wordt over een Alfa 75 gesproken met toespoor. [www.multi-tech.nl]
Is het waar dat dit bij mijn Subaru niet kan gebeuren omdat hij 4WD is?

Heb er in ieder geval nog nooit last van gehad met deze auto, wel met een '98 Ibiza.
Daarvan had ik de banden laten trimmen, toen was het weg.
Mijn achterband heeft ook zaagtand slijtage. Alleen linksachter, rechtsachter is nog goed. Wat kan de reden zijn hiervoor?

En is trimmen een optie? Of beter nieuwe banden eronder?
Anonieme bezoeker
17-05-2014 16:38
@Carkiller

Zaagtandslijtage komt veel voor op de niet aangedreven wielen door een foute wielstand.
Er zijn echter meer oorzaken voor dit slijtagebeeld, dus ook op de aangedreven wielen komt het voor.
Zaagtandslijtage komt meestal voor op de achteras van modernere voorwielaangedreven............ach laat ook maar.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.