Verschil tussen middendemper en einddemper

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
Verschil tussen middendemper en einddemper
13-05-2013 16:49
Wat is precies het verschil tussen de middendemper en een einddemper? En wat gebeurd er als je een van de twee of allebei weg laat?

Remy
Anonieme bezoeker
Re: Verschil tussen middendemper en einddemper
13-05-2013 19:23
Een uitlaatdemper dempt het geluid van de uitlaat zodat je auto geen geluid maakt als een tractor...
Als je de middendemper eronder weghaalt en vervangt met een gewone buis dan zal de auto iets meer kabaal maken uit de uitlaat vaak wordt dit wel gedaan in combinatie met een "sport einddemper".
Als je ze allebei weghaalt dan krijg je een kabaal waar de hele buurt van wakker wordt en krijg je bekeuringen waar jij 's nachts van wakker ligt.

De dempers hebben dus zoals de naam al aangeeft de functie: dempen van het geluid.
De motor zonder uitlaat maakt een behoorlijk kabaal en volgens de wet mag je uitlaat niet meer dan 85Db produceren? (corrigeer me als het niet klopt).
Anonieme bezoeker
13-05-2013 19:32
103 volgens mij...

Deze link geeft een mooi rijtje: [forum.infopolitie.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2013 19:35 door wibi.
Anonieme bezoeker
13-05-2013 19:34
De midden en de einddemper filteren verschillende toonhoogte. Bijvoorbeeld de middendemper filter de midden en hoge tonen en de einddemper filtert de lage tonen. Let wel op dat één van de twee dempers ook gelijk een katalysator is, als je die weghaalt komt je auto niet meer door de apk.
HardRemy
Wat is precies het verschil tussen de middendemper en een einddemper? En wat gebeurd er als je een van de twee of allebei weg laat?

Remy

Of het heilig is weet ik niet, maar ik heb inmiddels bij diverse verschillende auto's uitlaten gemonteerd en daarbij was tot nu toe altijd de middendemper een absorptiedemper (dus een pijp met gaten in de wand waar geluidsabsorberend materiaal omheen zit) en de einddemper een demper met schotten. De middendemper kun je dus dwars doorheen kijken, de einddemper niet. Zonder uitlaat is het geluid echt niet om aan te horen, met alleen een middendemper is het nog steeds hard maar is het scherpe er wel af en met beide is hij stil. Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef. De katalysator is echter een aparte pot (of tegenwoordig vaak potten).
Anonieme bezoeker
13-05-2013 22:52
Bedankt voor de duidelijke uitleg! Zijn er toevallig ook auto's met een enkele demper die zowel hoog als laag filtert?
Kreidler
Let wel op dat één van de twee dempers ook gelijk een katalysator is, als je die weghaalt komt je auto niet meer door de apk.

Katalysator is zeker geen demper. Ziet er ook anders uit dan een demper! Katalysator zorgt wel voor veel tegendruk en verbetering van de uitlaatgassen (milieutechnisch gezien). Maar dempt eigenlijk niets van het uitlaatgeluid. Wat wel gezonder is voor je motor is om een katalysator met grotere openingen te gebruiken. Maar daar kun je problemen mee krijgen met de 4Gas meting van de apk (ookal is die niet verplicht voor 1993, de co moet ook gemeten worden)

Middendemper filtert hoge tonen en is een absorbsiedemper: Een geperforeerde pijp met dempingsmateriaal eromheen. Soms is dit ook verdeeld in segmenten.

(copyright www.auto-techniek.com)

Einddemper filtert lage tonen. Dit is veelal een Reflectiedemper: Meerdere pijpen gescheiden door schotten. Daarbij staan de pijpen niet loodrecht op elkaar zodat de gassen zich een weg moeten zoeken in de demper. Soms deels gevuld met dempingsmateriaal.

(copyright www.auto-techniek.com)

Er zijn nog meer soorten dempers.
En er bestaan wel degelijk dempers die zowel hoge als lage tonen dempen.
Kijk maar eens op deze site: [www.auto-techniek.com]

De meeste sport-einddempers zijn absorbsiedempers of een variant daar op.

Als je graag anders geluid wilt: laat de middendemper zitten of vervang deze hooguit voor een met een grotere diameter. Haal je hem weg krijg je behoorlijk schelle geluiden. In veel gevallen klinkt dat niet.
Absorbsiedempers hebben een betere doorstroom dan reflectiedempers. Dus het zal voordelig zijn voor je motor. Die kan beter ademen (verwacht geen wereldwonderen, het voegt geen pk toe)

Toevallig heeft pas geleden iemand in mijn omgeving geprobeerd om een einddemper (reflectie) wat harder te laten klinken. Dit is echter mislukt, de uitlaat maakt wel meer lawaai, maar dat komt omdat het binnenwerk resoneerd, en dat geeft juist een vrij schel geluid.
Einddemper kun je ombouwen naar absorbsiedemper. Zo behoud je wel de originele look. Maar kun je net dat beetje meer geluid eruit krijgen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2013 23:24 door Pobresh.
Anonieme bezoeker
13-05-2013 23:25
Bedankt, super duidelijke reacties. Hier kan ik wat mee!
Mooi dat er al duidelijke antwoorden zij gegeven.
Ik wil hierbij toch even 2 van mijn ervaringen melden

Ervaring 1:
De middendemper van m'n Feroza was lek en omdat ik geen zin had om geld uit te geven aan een nieuwe heb ik er een pijp tussen gelast, het geluid daarna werd iets harder maar was nog ruim binnen de normen en klonk nog best mooi. Een tijd later was ook de einddemper aan het eind van z'n latijn en had ik weer geen zin om geld uit te geven aan een "originele" demper. Ik heb toen een stuk pijp op de uitlaat gelast met een grotere diameter en toen eerst op het industrie-terrein een proefrit gemaakt, dit resulteerde in een gigantische herrie die oom agent nooit goed zou keuren, voordeel was wel dat het klonk als een Impreza big smile smiley. Vervolgens dus een stuk geperforeerde plaat gepakt en die rond gebogen, daar wat isolatiemateriaal omheen en met een eindplaat vastgezet in die enorme buis, gevolg: weer een redelijk beschaafd geluid waarmee ik midden in de nacht thuis kon komen en met het terrein rijden gewoon de binnendemper verwijderen

Ervaring 2:
Met m'n oude Capri 1.6. Ik wou dat de wagen een wat sportiever geluid maakte dus de middendemper geheel verwijderd en vervangen voor een pijp, einddemper (was een absorbsiedemper) open geslepen, alle isolatie verwijderd en de geperforeerde pijp laten zitten, dit gaf als gevolg een best mooi geluidje en bij bepaalde toeren een heerlijk fluitje. Ook hierbij bleef ik binnen alle normen.
Als je een demper gaat weghalen loop je het risico dat oom agent je gaat controleren aan de hand van de decibelmeter.
Voor elk voertuig zijn de waardes bekend en verschillend.
Zo mag b.v een Astra 1,6 82dba maken bij 3000omw/min
Meten ze je auto en je zit aan de 86dba bij 3000omw/min dan kan je je kentekenbewijs inleveren en kan je je auto opnieuw laten keuren bij het RDW.
De prent wordt vastgesteld door het OM en bedraagt anno 2013 minimaal €500

Voor auto's die ingevoerd zijn en waarvan geen waarden bekend zijn zijn vastgesteld op 95 dba bij 3500 omw/min

Zou het risico niet nemen!
Anonieme bezoeker
14-05-2013 20:31
Duur! Is er ergens een lijst waar deze auto's staan met de waarden erbij? Op het kentekenbewijs stond het sowieso meestal geloof ik...
Artikel 5.2.11
artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging bijlage VIII bijlage VIII bijlage VIII bijlage VIII bijlage VIII bijlage VIII

Eisen

Wijze van Keuren

1.

Personenauto’s met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.

Visuele en auditieve controle, terwijl de personenauto zich met draaiende motor boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.

2.

Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.

Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.

3.

Personenauto’s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in .

Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

4.

Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in , artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.

Leden 4 en 5: Auditieve controle. Indien toepasbaar wordt met een geluidsmeter klasse 1 vastgesteld of het geluidsniveau niet wordt overschreden.

5.
Personenauto’s met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 95 dB(A) bij een toerental van 3.500 min -1 voor zover het betreft een personenauto met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en 95 dB(A) bij een toerental van 2.000 min -1 voor zover het betreft een personenauto met een verbrandingsmotor met compressieontsteking. Personenauto’s met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 95 dB(A) bij een toerental van 1.500 min -1 . Hierbij is het bepaalde in , artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.
Anonieme bezoeker
14-05-2013 20:35
Geluiddempers zorgen ook voor tegendruk, waarop de motor is geconstrueerd.
Het totaal wegnemen van deze tegendruk resulteert vaak in vermogensverlies. Iets, wat je niet zo snel zal merken, maar je topsnelheid loopt terug.
Anonieme bezoeker
15-05-2013 00:20
Klinkt aardig nadelig, is dit met een sportdemper of iets dergelijks ook dan?
Anonieme bezoeker
15-05-2013 00:46
Een sportdemper ter vervanging van een OEM demper zal ook tegendruk geven.
Overigens zitten er wel marges op.
B.v. een Bosal demper ter vervanging van een OEM demper zal wellicht ook niet exact dezelfde tegendruk geven, zonder nadelige gevolgen.

Ik heb zelf ooit een Sebring uitlaat gehad op mijn Audi 5 cilinder.
Behalve een prachtig beschaafd geluid (vooral buiten de auto) voegde het niets toe. Overigens is wel gebleken, dat je soms met dergelijke uitlaten enkele Pk's er mee wint, maar dat constateer je alleen op een rollenbank.
Hansyii
Geluiddempers zorgen ook voor tegendruk, waarop de motor is geconstrueerd.
Het totaal wegnemen van deze tegendruk resulteert vaak in vermogensverlies. Iets, wat je niet zo snel zal merken, maar je topsnelheid loopt terug.

Waarom zou je tegendruk willen hebben op een 4-takt motor?
Anonieme bezoeker
15-05-2013 13:38
Het is , denk ik, niet zozeer de vraag, of je tegendruk wilt hebben. B.v. F1 auto's gebruiken ook geen tegendruk.
Door de huidige constructie heb je het gewoon.
Ik zou me ook kunnen voorstellen, dat een uitlaatpijp met een lengte van 25 m het geluid voldoende reduceert.
Dat laatste is echter technisch onhaalbaar.
PK winnen: heeft pas nut als je de volledige uitlaatlijn vervangt voor een grotere diameter. Anders is dit effect verwaarloosbaar klein. En idd alleen te meten op een rollerbank.
Het beste merk je het nut van zo'n uitlaat ook pas als je de motor (wat) gaat opvoeren. Want met een originele uitlaat word de boel dan weer geknepen (uitzonderingen daargelaten, er zijn genoeg "standaard" auto's waarbij de uitlaat ook geoptimaliseerd is, dit zijn veelal wel motoren met flinke vermogens!)

Tegendruk is bij een 4takt ook nodig. Niet zoveel als bij een 2takt natuurlijk, dan zal een 4takter niet eens lopen. Iets is wel nodig.

F1 motoren werken idd met vrijwel geen tegendruk. Reden is vrij simpel: zou die er wel zijn, kan het blok zijn uitlaatgassen niet kwijt. Gemiddelde F1 motor draait ruim 2x zoveel toeren (maximaal 18.000 anno 2013) als de motor die je in je auto terugvind. Tegendruk zou de lucht terug de cilinders in sturen en het blok in de soep laten lopen door te hoge compressie.
Turbo en compressor motoren hebben ook minder tegendruk nodig.

Hele lange pijp kan idd voldoende geluid reduceren. Ook de manier hoe een pijp gevormd is kan al tot anders of een ander volume van geluid leiden.
Eindstuk dat recht is produceert een ander geluid dan een S bocht. Ook de diameter is weer van belang. En dat op een stuk van gemiddeld een cm of 20/30. Het kan het verschil uitmaken tussen beschaaft en belachelijk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-05-2013 14:35 door Pobresh.
Anonieme bezoeker
16-05-2013 21:15
Een spaghetti uitlaat op een kever is nog wel aardig, op andere auto's zal het minder makkelijk gaan.
Hansyii
Een spaghetti uitlaat op een kever is nog wel aardig, op andere auto's zal het minder makkelijk gaan.

Tja en een boxer motor mag ook wel een beetje pruttelen winking smiley
Standaard 4cilinder blokje is met spagetti totaan de kat. Vlak daarvoor komt het al samen. Op zich wel goed, want daardoor heb je dat gepruttel veel minder winking smiley
Toevallig zag ik van het weekend bij het wisselen van de banden, dat mijn Mitsubishi Grandis alleen maar een einddemper heeft en geen middendemper. Het is een diesel, dus de motor komt van Volkswagen (2.0 tdi PD). Ben eigenlijk wel benieuwd of Volkswagen/Audi het op de zelfde manier heeft opgelost.
Casanova
Toevallig zag ik van het weekend bij het wisselen van de banden, dat mijn Mitsubishi Grandis alleen maar een einddemper heeft en geen middendemper. Het is een diesel, dus de motor komt van Volkswagen (2.0 tdi PD). Ben eigenlijk wel benieuwd of Volkswagen/Audi het op de zelfde manier heeft opgelost.

Dat is dezelfde motor als in de Touran van mijn schoonpa en die heeft zeker wel een middendemper, vlak voor de achteras. Achter de achteras ligt overdwars de einddemper. Ik vermoed dat een Grandis een veel langer uitlaat-systeem heeft en dat de resonantiefrequentie daarvan in een lager gebied ligt. Een langere uitlaat zal van nature de lagere tonen meer versterken, de noodzaak om die te dempen is dan groter dan de noodzaak om midden en hoog te dempen. Maar dat laatste is speculatie.
Casanova
Toevallig zag ik van het weekend bij het wisselen van de banden,

Maar ik begrijp dat je de winterbanden er weer opgezet hebt?
Hallo,, bij mijn auto is onlangs middendemper vervangen door een pijp (zonder demper) Nissan Micra 1.3.. Zal dit wat schadelijk zijn voor motor? Qua geluid/lawaai merk ik niet verschil maar die zou moeten zijn?
Nee middendemper vervanger door een pijp is niet schadelijk voor de motor
Als je geen verschil hoort in het geluid was je middendemper al knap gaar voordat de pijp ervoor in de plaats kwam
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close