Ervaring met nieuwe brandtof E10

Gepost door N. Mulder 
Ik woon zelf dichtbij de grens en rij zelf dagelijks via Duitsland. En tank dus ook iets goedkoper dan in Nederland. Nou zie ik bij steeds meer tankstations in Duitsland de vervanger van Euro 95, E10. Ook in Frankrijk schijnt E10 in opmars te zijn. De nieuwe brandstof is dan wel vervanger van Euro 95 maar niet geschikt voor alle auto's. De ANWB heeft een handig tooltje op de site staan waarmee je kunt kijken of je auto kan rijden op E10. Zijn er mensen die al ervaring hebben met E10? Ik heb het zelf nog niet aangedurft om E10 te tanken aangezien ik geen zin heb om te pionieren. Ook in mijn omgeving mijdt iedereen de E10 om dezelfde reden. Hoor graag ervaringen als die er al zijn.
Anonieme bezoeker
Re: Ervaring met nieuwe brandtof E10
23-02-2011 15:32
Even voor de handigheid de link naar de E10 check:
E10 Check
Het tijdschrift Autobild heeft verleden week uitgebreide testritten gemaakt met/zonder E10 en heeft bemerkt, dat met E10 een meerverbruik van 5-8% schijnbaar heel normaal is. grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2011 14:04 door rw54.
Toevallig gisteren in de krant

DS Online

E10-benzine kan schadelijk zijn voor oudere wagens

De E10-brandstof, gebaseerd op 90% Euro 95 aangelengd met 10% ethanol, kan schadelijk zijn voor oudere wagens en zelfs voor sommige nieuwe modellen.

De brandstof, die eerder al op de markt kwam in Frankrijk, wordt sinds 1 januari ook in Duitsland aangeboden. De E10-brandstof is bijtender dan de oude Euro 95 en kan dichtingen, keerringen en pakkingen in een motor aanvreten, zegt Maarten Matienko van VAB. Op (veel) langere termijn is ook schade voor de werking van de motor mogelijk, aangezien E10 ook minder smerend is.

Matienko benadrukt wel dat er geen te grote heisa gecreëerd moet worden over E10. "We moeten de mensen informeren dat er in Duitsland twee soorten benzines op de markt zijn, en hen adviseren om voor het alternatief te kiezen indien hun wagen niet geschikt is voor E10." Een keertje E10 tanken kan volgens VAB geen kwaad, het is pas bij langdurig gebruik dat schade mogelijk is.

Duitsland wil met de invoering van E10 ingaan op een Europese richtlijn, die de verwerking van 10 procent biobrandstof in de benzine aanbeveelt om de CO2-uitstoot omlaag te krijgen. Ook België werkt ondertussen aan de invoering van E10, maar een concrete timing is er nog niet.

"Dit vraagt aanpassingen in de tankstations, bij de kwaliteitscontrole van het product en het systeem van accijns", zegt Jan Eyckmans, woordvoerder van de FOD Volksgezondheid en Leefmilieu.

Wat een ongelooflijke onzin.

Welke pakkingen komt E10 tegen, welgeteld 1, die van de brandstofpomp. Da's doorgaans een gewone rubber pakking, dus dat maakt weinig uit.

Keerringen... als er E10 in je olie zit, heb je wel een groter probleem dan je keerringen...

Smerend effect: hooguit in je brandstofpomp

Volgens mij worden we banggemaakt om niks.
British Racing Green
Toevallig gisteren in de krant

DS Online

E10-benzine kan schadelijk zijn voor oudere wagens

De E10-brandstof, gebaseerd op 90% Euro 95 aangelengd met 10% ethanol, kan schadelijk zijn voor oudere wagens en zelfs voor sommige nieuwe modellen.

De brandstof, die eerder al op de markt kwam in Frankrijk, wordt sinds 1 januari ook in Duitsland aangeboden. De E10-brandstof is bijtender dan de oude Euro 95 en kan dichtingen, keerringen en pakkingen in een motor aanvreten, zegt Maarten Matienko van VAB. Op (veel) langere termijn is ook schade voor de werking van de motor mogelijk, aangezien E10 ook minder smerend is.

Matienko benadrukt wel dat er geen te grote heisa gecreëerd moet worden over E10. "We moeten de mensen informeren dat er in Duitsland twee soorten benzines op de markt zijn, en hen adviseren om voor het alternatief te kiezen indien hun wagen niet geschikt is voor E10." Een keertje E10 tanken kan volgens VAB geen kwaad, het is pas bij langdurig gebruik dat schade mogelijk is.

Duitsland wil met de invoering van E10 ingaan op een Europese richtlijn, die de verwerking van 10 procent biobrandstof in de benzine aanbeveelt om de CO2-uitstoot omlaag te krijgen. Ook België werkt ondertussen aan de invoering van E10, maar een concrete timing is er nog niet.

"Dit vraagt aanpassingen in de tankstations, bij de kwaliteitscontrole van het product en het systeem van accijns", zegt Jan Eyckmans, woordvoerder van de FOD Volksgezondheid en Leefmilieu.

Nee oke maar als ik dit lees heb ik toch weinig zin om te gaan pionieren. En als er sprake is van meerverbruik helemaal niet. De E10 kost in Duitsland gemiddeld 20 eurocent minder per liter dan Euro 95 in Nederland, dus dat scheelt wel. Maar niet als ik meer verbruik natuurlijk.
rw54
Het tijdschrift Autobild heeft verleden week uitgebreide testritten gemaakt met/zonder E10 en heeft bemerkt, dat met E10 een meerverbruik van 5-8% schijnbaar heel normaal is. grinning smiley

Dat had ik op een Duits forum ook gelezen. Daar hadden automobilisten bij gehouden wat het effect van de E10 op hun motor en verbruik was. En idd allemaal noteerden ze een meerverbruik van 5 - 10%.

Waar halt E10 dan z'n voordeel vandaan? Milieu technisch en economisch voor de automobilist?
[D]
E10 Check

Zegt weinig.

Kan niet eens zijn of mijn 306 op E10 kan rijden.

[EDIT] Eigenlijk boeit het me ook niet aangezien ik nog geen een positief bericht over E10 gelezen heb. Ik houd het bij VPower...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2011 11:00 door Joep83.
Jeep geeft ook geen resultaten, of wel eigenlijk: "bel de dealer maar als je het wil weten". Over een maand met de Jeep naar Oostenrijk, zie wel wat er verkrijgbaar is. 2 jaar geleden naar Italië VPower 100 getankt, vond 'ie lekker!
Anonieme bezoeker
25-02-2011 23:31
barchettista

Dat!!

Let wel, we hebben het over de ANWB! Die net als de consumentenbond, wanneer ze ergens tegenaan kunnen schoppen om zelf belangrijk en/of vertrouwend voor de onwetende consument overkomen, ze het doen ook!

Dat het uiteindelijk (gedeeltelijk) onzin is, doet dan niet ter zake.
Mijn Signum mag 't in ieder geval niet drinken.
Anonieme bezoeker
25-02-2011 23:49

Gewoon indekken.

Wel vreemd trouwens, de TDI's waren heel vroeg al geschikt voor pure biodiesel. (wat echt heel veel agressiever is)

E10 is maar 10% toevoeging, dat vind je bijna niet terug. (E85 zou ik idd niet doen) Dat het schraler is is ook onzin, want benzine is sowieso schraal!
(LPG nog veel schraler zelfs)

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2011 23:55 door schudde.
En toch mag mijn 7 jaar oude Toyota er ook niet op rijden. Dan neem ik het zekere voor het onzekere en tank wel Super.
Anonieme bezoeker
24-09-2014 13:44
Ik woon in de grensstreek en tank sinds april 2013 E10. Het viel me van de zomer op dat de motor af en toe wat pingelde dus in mijn niet te verklaren wijsheid dacht ik dat E10 de boosdoener zou kunnen zijn. Hij pingelt na twee keer euro95 nog steeds dus het ligt niet aan E10. Wat me wel opviel was het verbruik. Na een rit van 570km kon ik volgens de boordcomputer nog 520km rijden. Normaal na deze wekelijkse rit geeft de computer om en nabij de 350km aan. Ik ben er een van het verbruik uitrekenen en bijhouden en na twee tankbeurten kom ik uit op 1 op 17, 5 en 18.3. Met E10 in de tank is het verbruik 1 op 14,8 tot 15,6. Het zijn geen erg grote verschillen maar op 35000 per jaar is het wel aardig wat. Oh ja, ik heb een Renault Megane automaat van 2000. Gebruikt gekocht in april 2013. Conclusie; het scheelt 4/5 cent per liter maar uiteindelijk ben ik meer kwijt omdat het Renaultje meer verbruikt.. Verder heb ik helemaal geen klachten over E10. Het motortje, 1,6 16 klepper loopt zolang ik hem nu heb als een zonnetje met of zonder E10
In Blueone95 van Argos zit 15% natte (?) ethanol.

Van hun website: E10 en Blue One 95 zijn verschillende brandstoffen. Bij het gebruik van E10 kan er bij bepaalde automerken corrosie optreden t.a.v. aluminium brandstofpompen. Op basis van huidige stand van wetenschap is het de verwachting dat de corrosie zich niet zal voordoen bij gebruik van Blue One 95. Blue One 95 bevat maximaal 4,9% water op volumebasis ethanol. Deze zogenaamde "natte ethanol" in Blue One 95 voorkomt corrosie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-09-2014 14:04 door rzasa.
Vooral oudere wagens kun problemen krijgen op E10, schrale brandstofpompen en idd pakkingen die gaan lekken.
Die rotzooi komt erbij mij zeker niet in !!

Tank gewoon 98 of hoger.
Dat wordt wel steeds lastiger alleen, de Volvo is getuned tegenwoordig en nu heeft '98 de voorkeur. Gelukkig wel een Shell in de buurt met Vpower, da's iig iets beter dan de uitgeklede '95s.
E10 ben ik ook niet zo kapot van. Neem liever het zekere van het onzekere.
Bij mij in de buurt zit nog een Gulf en die heeft ook nog 98 zag ik laatst.
Ik merk bij mijn Grande punto 1.4 8v geen verschil kwa rijden tussen e10 van de Aral in Duitsland of de normale euro95 van de Avia in Nederland, of het verbruik hoger is weet ik niet omdat ik dat nooit bij hou.
Ik heb het ook weleens getankt met mijn Impreza. Nooit meer, merkbaar onzuiniger, onrustige loop, de auto kwam minder krachtig over.

Deze brandstof komt er bij mij niet in.
Anonieme bezoeker
17-10-2014 23:37
Blue One 95 werd al even hiervoor aangehaald. Rijdt mijn Hyundai Getz al ruim 60.000 kilometer op zonder een centje pijn! Even betrouwbaar als altijd.
barchettista
Wat een ongelooflijke onzin.

Welke pakkingen komt E10 tegen, welgeteld 1, die van de brandstofpomp. Da's doorgaans een gewone rubber pakking, dus dat maakt weinig uit.

Keerringen... als er E10 in je olie zit, heb je wel een groter probleem dan je keerringen...

Smerend effect: hooguit in je brandstofpomp

Wat dacht je van brandstofslangen, inlaatspruitstuk pakkingen, rubber afdichtingen van de injectors..
Anonieme bezoeker
18-10-2014 13:09
E10 of BlueOne 95 zijn in mijn ogen veilige brandstoffen. In de ruim 60.000 kilometer die mijn Getz nu op BlueOne 95 rijdt is er nog geen pakking of benzineleiding vervangen. In die 60.000 kilometer heb ik een gemiddeld brandstofverbruik gehaald van 1 op 15,25. Daarmee heb ik 3935 liter getankt waarbij ik 2 cent per liter bespaar op euro95 bij dezelfde pomp. Dit is een verschil van een kleine 80 euro.

Als ik kijk naar de landelijke prijs van de "snelwegpomp" (wie tankt daar nog?) bespaar ik zelfs zo'n 15 cent per liter waardoor ik al een ruim 590 euro heb bespaard op de normale euro95. Tel uit je winst. Voor 600 euro kun je je ook nog wel een reparatie veroorloven.....

Nee, ik blijf gewoon doorrijden op BlueOne 95!
N. Mulder
Ik woon zelf dichtbij de grens en rij zelf dagelijks via Duitsland. En tank dus ook iets goedkoper dan in Nederland. Nou zie ik bij steeds meer tankstations in Duitsland de vervanger van Euro 95, E10. Ook in Frankrijk schijnt E10 in opmars te zijn. De nieuwe brandstof is dan wel vervanger van Euro 95 maar niet geschikt voor alle auto's. De ANWB heeft een handig tooltje op de site staan waarmee je kunt kijken of je auto kan rijden op E10. Zijn er mensen die al ervaring hebben met E10? Ik heb het zelf nog niet aangedurft om E10 te tanken aangezien ik geen zin heb om te pionieren. Ook in mijn omgeving mijdt iedereen de E10 om dezelfde reden. Hoor graag ervaringen als die er al zijn.

Maakt niks uit, ik heb mijn auto gecheckt en die kan ermee overweg. In Euro 95 (octaan) zit tegenwoordig ook al 5% alcohol (ethanol) bijgemengd. En E10 heeft een bijmenging van 10% alcohol. Op YouTube vindt je filmpjes van Amerikanen die hun auto's zelfs op pure alcohol (zelfgestookt) laten lopen.
Klopt Jef, maar als het goed is is een tweede.
Vooral bij de wat oudere wagens die niet zijn ontwikkeld voor dit soort brandstof vraag ik me toch serieus af of er niet schade ontstaat na langdurig gebruik van deze brandstof. Er zijn al gevallen bekend van kapot gelopen brandstofpompen en pakkingen die gaan lekken.
Bofkont
Er zijn al gevallen bekend van kapot gelopen brandstofpompen en pakkingen die gaan lekken.
Verwijzing? Links? Vindplaats? In Duitsland wordt E10 volop gebruikt. Zou er nu in dat immens grote en zeer autominded land niet volop geschreven/gepubliceerd/gewaarschuwd zijn als dat E10 problemen zou geven? Ik denk dat Opel-Ford-BMW-Mercedes-VAG echt wel het telefoonnummer van de verantwoordelijke minister hebben en aan de bel zouden trekken als E10 de door hen gemaakte auto's zou (kunnen) beschadigen.
Ik rijd ook al jaren op E10. Eerst in een 2008 Sirion2 Sport (+- 45.000 km), 2011 Mazda 3 (+-68.000 km) en inmiddels ook alweer 10.000 km in mijn huidige 2014 Mazda 3. Alles zonder problemen.
Joep83
rw54

Waar halt E10 dan z'n voordeel vandaan? Milieu technisch en economisch voor de automobilist?
De bijmenging van E10 bestaat uit alcohol, dat is diezelfde alcohol als in jouw bier zit voor alle duidelijkheid.alcohol als brandstof
Als een verbrandingsmotor ook loopt op een mengsel van 90%benzine+10% alcohol, dan hoeven we (even kort door de bocht) 10% minder olie te importeren. Die alcohol wordt in de EU gemaakt uit landbouwgewassen c.q. landbouwrestanten. Er wordt druk onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om alcohol te produceren uit houtafval, gras en andere niet-voedingsgewassen.
Of er voor het milieu voordelen zijn? Of voor de automobilist? Ik heb geen idee, dat is maar welke voor- en nadelen je in de berekening meeneemt. Naar mijn mening is het grote voordeel strategisch. We betalen voor onze brandstof een gedeelte aan in de EU gevestigde producenten, in plaats van elk jaar miljarden naar de Golf over te maken.
Joep83
[D]
E10 Check

Zegt weinig.

Kan niet eens zijn of mijn 306 op E10 kan rijden.

[EDIT] Eigenlijk boeit het me ook niet aangezien ik nog geen een positief bericht over E10 gelezen heb. Ik houd het bij VPower...

Hoezo kan je dat niet zien? Er staat gewoon duidelijk dat elke Peugeot vanaf 1 januari 2000 op E10 mag rijden. Als jouw 306 van voor 1 januari 2000 is dan mag het niet, is hij van na 1 januari 2000 dan mag het wel...
voor die 4 cent per liter tank ik wel de gewone 95.

4 cent per 45 liter (gemiddelde tankbeurt) is 1,80 per volle tank.
vandaag 1,49 betaald voor de 95 in duitsland.
Anonieme bezoeker
20-10-2014 22:56
jef
De bijmenging van E10 bestaat uit alcohol, dat is diezelfde alcohol als in jouw bier zit voor alle duidelijkheid.alcohol als brandstof
Als een verbrandingsmotor ook loopt op een mengsel van 90%benzine+10% alcohol, dan hoeven we (even kort door de bocht) 10% minder olie te importeren. Die alcohol wordt in de EU gemaakt uit landbouwgewassen c.q. landbouwrestanten. Er wordt druk onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om alcohol te produceren uit houtafval, gras en andere niet-voedingsgewassen.
Of er voor het milieu voordelen zijn? Of voor de automobilist? Ik heb geen idee, dat is maar welke voor- en nadelen je in de berekening meeneemt. Naar mijn mening is het grote voordeel strategisch. We betalen voor onze brandstof een gedeelte aan in de EU gevestigde producenten, in plaats van elk jaar miljarden naar de Golf over te maken.

Ik zou zeggen, met zijn allen weer aan de houtgasgenerator!

Overigens zie ik het voordeel van E10 niet in. Kostentechnisch niet interessant, en verre van ideaal om op te rijden doordat ethanol bijvoorbeeld water aantrekt. Bij mij blijft er dus traditiegetrouw gewoon 98 in gaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-10-2014 22:57 door General Custom.
General Custom
Bij mij blijft er dus traditiegetrouw gewoon 98 in gaan.

Wat een verwennerij !!!
Bofkont
Klopt Jef, maar als het goed is is een tweede.
Vooral bij de wat oudere wagens die niet zijn ontwikkeld voor dit soort brandstof vraag ik me toch serieus af of er niet schade ontstaat na langdurig gebruik van deze brandstof. Er zijn al gevallen bekend van kapot gelopen brandstofpompen en pakkingen die gaan lekken.

Dit is idd bij de wat oudere auto's het geval en soms ook bij nwe modellen.

En wat te denken van auto's die langere tijd gestald staan, zoals oldtimers, cabrio's?

Daar kan e.e.a in een afgetopte tank heerlijk zijn werk doen in die maanden stilstand....

Ik heb ooit al eens een topic gestart hierover......

[www.autoweek.nl]
Tank zelf alleen nog maar 98 omdat ik hiervan weet dat er (nog) geen ethanol in zit. Heb met eigen ogen kunnen zien wat de moderne benzine voor schade aanricht.

Vorig jaar heb ik een motor gekocht die 8 jaar stil had gestaan. De verkoper gaf aan dat dit niets uitmaakte omdat de benzine in al die tijd niet ververst was. Vond dat zelf een vreemde opmerking maar de verkoper had zelf de ervaring dat de moderne benzines veel meer troep veroorzaken dan de ouderwetse varianten. Hij had geen woord gelogen; de carburateurs waren allemaal nog redelijk schoon en de motor liep zelfs nog op de 8 jaar oude benzine.

Afgelopen jaar heb ik een identieke motor gekocht die 2 jaar stil heeft gedaan. De carburateurs van deze motor zijn afgeschreven. Vingerhoedjes "gom" in de vlotterbakken, aangetaste sproeiers en opgeloste rubbertjes.

Aangezien de motor regelmatig stil staat en vervangingsonderdelen niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn houd ik het maar lekker bij 98. Idem voor de auto aangezien deze op LPG loopt; de laatste benzine vulling is inmiddels ook alweer bijna een jaar geleden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2014 16:50 door Toetsje.
Eigenlijk wil ik ook liever Euro98 in mijn auto, maar dat is hier amper te verkrijgen, of voor gigantische meerprijzen (12 cent per liter is het mij niet waard).
Gisteren euro98 voor 143cent de liter... Bij de zuiderburen...
Wat vinden jullie eigenlijk een fatsoenlijk bedrag voor Euro 98? In Duitsland kon ik het tanken met een verschil van 5-8 cent tov Euro 95 (dus geen E10). Dat vind ik nog fatsoenlijk, maar bij mij in de buurt kost het allemaal 13 cent extra. Dat vind ik dus echt te gek worden.
jef
Bofkont
Er zijn al gevallen bekend van kapot gelopen brandstofpompen en pakkingen die gaan lekken.
Verwijzing? Links? Vindplaats? In Duitsland wordt E10 volop gebruikt. Zou er nu in dat immens grote en zeer autominded land niet volop geschreven/gepubliceerd/gewaarschuwd zijn als dat E10 problemen zou geven? Ik denk dat Opel-Ford-BMW-Mercedes-VAG echt wel het telefoonnummer van de verantwoordelijke minister hebben en aan de bel zouden trekken als E10 de door hen gemaakte auto's zou (kunnen) beschadigen.

[www.amt.nl]

Hier wat meer info waar ik toch wat huiverig van wordt.
Daarbij wordt er nog maar relatief kort E10 bijgemengd, ik ben echt bang voor lange termijn schade.
E10 is schraler en agressiever dan benzine, smeert nauwelijks en trekt vocht aan, voor mij genoeg redenen om het niet te tanken.
Ik denk dat vele mensen onnodig bang zijn voor deze brandstof en dit ook gevoed is door vele instanties, vooral in Duitsland is er een enorme discussie ontstaan. Vreemd eigenlijk, omdat we dus al jaren met euro95 met 5% ethanol rijden, maar 10% is blijkbaar rampzalig.

Bijna alle auto´s na 2000 zijn geschikt voor E10, uitzonderingen zijn voornamelijk de eerste direct ingespoten motoren waarvan de hogedrukpomp het niet verdraagd. Lullig als je zo een auto hebt, dan ben je gedwongen om duurdere benzine te tanken zonder groot voordeel

Kijk op de website van de importeur of jou auto geschikt is. Als de importeur het niet afraadt, dan zit het wel goed, ze hebben geen zin in claims.
Dat AMT verhaal is naar mijn mening mensen extra bang maken met iets wat al lang bekend is.

Het hogere verbruik ken ik niet. De theoretische verbrandingsenergie verandert nauwelijks. Het verschil is minder dan 2%. Aangezien Ethanol klopvaster is als benzine zorgt dit er voor dat je met E10 minder last hebt van pingelen en dus vaker op het optimale ontstekingstijdstip zit.
5-8% is dan wel erg veel.
Ik ga het eens uitproberen. Heb tot nu toe bijna altijd E10 getankt, omdat ik qua motorloop geen verschil gemerkt heb. Op het verbuik heb ik nog niet gelet.

Voor de mensen die denken dat er in Euro98 geen ethanol zit, helaas. Dat is net als gewone euro95 met <5% ethanol.
Website Aral Duitsland
Dan voortaan maar op zoek naar een Firezone: [www.tankpro.nl]
Bofkont

[www.amt.nl]

Hier wat meer info waar ik toch wat huiverig van wordt.
Daarbij wordt er nog maar relatief kort E10 bijgemengd, ik ben echt bang voor lange termijn schade.
E10 is schraler en agressiever dan benzine, smeert nauwelijks en trekt vocht aan, voor mij genoeg redenen om het niet te tanken.

Ik vind dat stuk juist geruststellend. Vooral omdat je de reactie onderaan moet lezen:
Het enige schadegeval is een geval waarvan de fabrikant zegt dat je het niet moet gebruiken omdat de pomp te kwetsbaar is, gestaaft door het feit dat ze allemaal binnen 100K kapot gaan. Bij citroen exact hetzelfde met de HPI (die pompen zijn nu zelf op), ik vermoed de mitsubishi GDI idem.

Heb je dus een auto van rond het millennium met directe injectie - blijf weg van E10. Echter dat zijn er maar heel weinig en die technologie was toen nog zo slecht dat velen sowieso al gesneuveld zijn.

Fabrikanten weten al heel lang wat er wel en niet kan met ethanol door ervaringen in Zuid Amerika.
A61
Voor de mensen die denken dat er in Euro98 geen ethanol zit, helaas. Dat is net als gewone euro95 met <5% ethanol.
Website Aral Duitsland

Hierin heb je volledig gelijk. Alleen BP Ultimate is nog ethanol arm. Toevallig is dit ook wat ik tank.
Toetsje
A61
Website Aral Duitsland

Hierin heb je volledig gelijk. Alleen BP Ultimate is nog ethanol arm. Toevallig is dit ook wat ik tank.

En de Competition 102 (Euro102 eigenlijk) van Firezone is ook ethanol arm. Ook niet heel veel duurder dan de 95 die ze verkopen.
Mijn oude Golf II met de Pierburg 2EE econtronic carburateur reed een stuk beter op E 10, maar ik merkte wel op dat de brandstof na 2 weken wel snel degenereerde.... Dat is dus het nadeel
Anonieme bezoeker
25-10-2014 15:04
Mijn ervaring met E10? Twee kapotte lambdasondes, een kapotte katalysator en een buitenboordmotor waarvan de carburateur compleet vergomd. Lekker 98 tanken dus.
Hallo!
Ik heb gedurende 10 jaren op rij een Ford Sierra CL uit 1993 DOHC 2.0i bereden.
Altijd de voorgeschreven Euro 95 getankt.

Een tijd geleden heb ik mijn tank eens vol gemaakt met E10.
Gewoon om het eens te proberen. Ik ben absoluut geen tegenstander van moderniseren.
Ook in de benzinesamenstelling kan het zo maar zijn dat een "slimme Piet" een "unieke" samenstelling ontdekt, waar je motor, de natuur en ook jouw portemonnee van kunnen profiteren.

Reden genoeg om het gewoon eens te proberen.
Volgens de ANWB gegevens was mijn oude Ford Sierra voor E10 geschikt.

Mijn bevindingen:
Eigenlijk al vrij snel viel het mij op dat de kracht van de motor merkbaar minder was.
Ik ken de naam van dat stuk autobaan niet, maar het is een heel lang stuk dat bergop loopt van Maastricht richting Aken.
En als je dan achter een rij vrachtwagens mee moet sukkelen omdat je eventjes nog niet kan inhalen, ging dat met Euro 95 benzine gewoon in de 4de versnelling zonder problemen en erg snel weer van 80 km/u naar de 100 km/u. Voor leken: de Ford Sierra heeft maar 4 versnellingen.

Op E10 benzine merkte ik al direct dat vanuit 80 km/u naar 100 km/u merkbaar trager ging. Wilde ik de capaciteit van de Euro 95 enigszins bij benadering halen, moest ik wel eventjes terug naar de 3de versnelling.
Eerlijk gezegd was ik blij dat de tank weer bijna leeg was, en ik denk dat mijn Ford Sierra daar ook heel erg blij mee was.
Normaal lag het gemiddelde gebruik tussen 1 l:12,7 km - 1 l:12.9 km.
Met E10 was het verbruik hoger 1 l: 10.9 km - 11.5 km.

Weer terug met een volle tank Euro 95 ging alles weer als vanouds...
Dus voor mij géén E10 meer in mijn bolide.

Dit mijn bevindingen.
Ik weet natuurlijk niet hoe de moderne auto's met 6 en meer versnellingen et doen op E10.

Gr. Johan.
Ik merk geen verschil tussen Euro 95 of E10, maar heb een auto uit 2009. Verschil tussen verbruik is ook minimaal.

Maar ja prijs verschil in Nederland tussen Euro 95 en E10 (blueone95) is ook maar 1 cent, dus veel valt er ook niet mee te winnen.

*edt; zie dat Blueone95 en Euro 95 bij mijn pomp nu hetzelfde kost...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-08-2017 13:03 door RaceChinees.
BlueOne is weer wat anders, de meeste normale '95 is al 'E05' om het zo maar te noemen, een aantal '98 merken zijn nog vrij van dergelijke toevoegingen.
Wel fijn om te weten dat een Sierra er minder blij mee is, althans de eigenaar van denkt dat, absoluut het omhoog schoppen van een 3 jaar oud topic waard thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.