Het grote Autoweek poetstopic!

Gepost door Anonieme bezoeker 
Beste Thunderbird,

Erg bedankt voor je heldere uiteenzetting over de verschillende soorten van coatings. Was m´n auto normaal gesproken met de hand (niet met 2 emmers tot dusver) en in de winter als het erg koud is in de wasbox met hogedruk, dus niet in een wasstraat.

Ga maar eens een bezoeken brengen aan een detailing bedrijf dat ook e.e.a. voor BMW heeft gedaan om eens na te gaan hoe die te werk gaan. Ze hebben vermeld, dat ze er ongeveer 4 dagen mee bezig zijn.

Nogmaals bedankt! thumbs up
@MaxM: Graag gedaan. Dat ze vier dagen nodig hebben klinkt goed. dan nemen ze in elk geval de tijd die nodig is om het goed te doen. Met het polijsten zijn ze dan 2 a 2 1/2 dag bezig. En waarschijnlijk zetten ze dan ook meerdere lagen coating, waartussen ook droogtijd nodig is. De laatste laag moet minimaal 24 uur uitharden voordat de auto weer de weg op mag. Dat lijkt dus inderdaad een goed bedrijf.

Als ik het zo lees schat ik in dat het wel goed komt, maar let er dan wel op dat je wel een keramische coating krijgt. Er zijn ook bedrijven die een sealant als coating of lakpantser verkopen. Ik denk dan met name aan WaxOyl en Protech behandelingen. Op zich zijn het geen slechte produkten, maar het zijn absoluut geen keramische coatings, maar redelijke sealants. er zijn voor minder geld betere produkten op de markt.
Die 10 jaar standtijd van een glascoating geloof ik absoluut niet, 2/3 jaar max idd.
Als je zelf geen zin/tijd hebt en wel wilt investeren zijn dit prachtige behandelen, 500/750 euro.
Ik doe het liever zelf met een goede wax/sealant voor een fractie van de prijs, uiteraard ook minder lange stand tijd zoals Thunderbird al aangeeft.
[www.carclean.nl]
[www.carclean.nl]
[www.carclean.nl]

Verder goed verhaal Thunderbird thumbs up
Heeft iemand ervaring met de produkten van Swissvax.....?
Max_M ,

Ja die heb ik zeker, absoluut goed spul maar echt veel te duur!! absoluut overpriced, helemaal als je nog vrij onbekend bent in de detail wereld.
Neem onderstaande linkjes maar eens door, perfecte producten voor een schappelijke prijs.

[www.carclean.nl]
[www.carclean.nl]
[www.carclean.nl]
[www.carclean.nl]
[www.carclean.nl]

Wil je wat duurder
[www.carclean.nl]

Wil je een stap verder kwa detailing kun je ook denken aan een veilige poetsmachine.
[www.carclean.nl]
[forum.carclean.nl]

Dit forum staat alles wat je wilt weten over auto detailing.
Anonieme bezoeker
Re: Het grote Autoweek poetstopic!
17-01-2016 18:41
Max_M
Heeft iemand ervaring met de produkten van Swissvax.....?

Ja, hun leerspul (leerreiniger en leerconditioner) is topklasse. Verder heb ik ervaring met hun wax Concorso. Ik was er niet heel tevreden over, nog steeds kleine swirls na de behandeling. Naar verluidt bevat Concorso wax geen fillers die swirls maskeren. Volgens mij zijn het verder topproducten, maar je moet weten wat de beperkingen zijn en de juiste voorbehandelingen treffen. Al met al, prima producten maar volgens mij te duur (ze kopen de producten extern in, heb ik vernomen). Neemt niet weg dat ik hun leerspul keer op keer weer terugkoop.
Vraagje aan de experts hier. Voor een goede foam, heb je een hogedrukspuit nodig? Of werkt dat juist contraproductief?
Voor een mooie dikke foamlaag heb je inderdaad een hogedrukreiniger nodig met een goede foamlance (bv Monello of Autobrite. Is overigens exact dezelfde lance, Monello is alleen goedkoper)

Met een Gloria foammaster kan het ook, maar dan krijg je lang niet zo'n mooie dikke schuimdeken als met een foamlance op de hogedrukreiniger.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-01-2016 09:31 door Thunderbird.
En een goede maar goedkope multi purpose polijsmachine?
@Nissan GT-R, Awesome: Wat bedoel je precies? Bedoel je wat een goede polijstmachine is? Als dat de vraag is kan ik je de volgende machine en polijstmiddelen aanbevelen:

[www.carclean.nl]

of als je iets minder te besteden hebt:

[www.carclean.nl]

Vergeet de goedkope rommel van een paar tientjes zoals dit: [www.vanmelis.nl]. Dit zijn volkomen kansloze machines die totaal geen correctie behalen. Je doet er meer kwaad mee dan goed.
Thunderbird
Voor een mooie dikke foamlaag heb je inderdaad een hogedrukreiniger nodig met een goede foamlance (bv Monello of Autobrite. Is overigens exact dezelfde lance, Monello is alleen goedkoper)

Met een Gloria foammaster kan het ook, maar dan krijg je lang niet zo'n mooie dikke schuimdeken als met een foamlance op de hogedrukreiniger.

Ik was eigenlijk meer geïnteresseerd in zoiets als onderstaand:

Nog een vraag:

Om te waxen, is onderstaand machientje van Turtle Wax wat?

Halleutjes!

Ik ben bekend met Carclean.nl en heb 'vroeger' veel gepoetst (handmatig) met alle stapjes van Meguiars. Deze spullen zijn inmiddels allemaal overdatum of op. Ik heb een 'youngtimer' aangeschaft en deze mag wel wat poetsaandacht krijgen (ook het kunststof). Het is een donkergrijze metallic lak.

Kunnen jullie, ervaringsdeskundigen, tips geven welke spullen ik t best kan bestellen en hoe ik met +/- € 50,- een maximaal resultaat kan behalen? Mocht er voor € 10/20,- extra goed spul voor de lederen bekleding bij kunnen dan is dat prima. Het aanbod op CC.nl is dermate groot dat ik geen idee heb wat ik t best kan kiezen en overslaan.

Zaterdag is de aflevering dus dan zal ik ook een Mijn Auto Topic starten overigens,
@Twix:

De Suds n Spray foamspuit is bedoeld voor op de tuinslang en in het algemeen is de druk van de waterleiding te laag om een mooie foamlaag te maken. Er zijn enkele gebieden waar het redelijk lukt, maar voor een mooie dikke foamlaag die wat langer blijft zitten heb je een hoge druk reiniger nodig met een goede foamlance, bv [www.carclean.nl] met [www.carclean.nl]

En de reden dat je een wat dikkere foamlaag wilt die langer blijft zitten is dat het foam dan langer zijn werk kan doen en vervuiling los kan weken. Daarna afspoelen met de hoge druk en dan de auto wassen.

Turtle wax machine is weggegooid geld. werkt voor geen meter en je doet er meer kwaad mee dan goed. Een wax kun je het best gewoon met het handje aanbrengen met een handpad. Voor machinaal aanbrengen is een DAP veel geschikter. En gebruik voor het uitbuffen een goede microvezeldoek, bv [www.carclean.nl].

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2016 09:16 door Thunderbird.
Anonieme bezoeker
26-01-2016 12:55
Vraag voor de kenners: hoe lang is poetsspul houdbaar? Gaat met name om Meguiars producten (paint cleaner, polish en wax, alles vloeibaar). Hoe lang is dit houdbaar, 1 jaar, 2 jaar, 3 jaar? confused smiley

En harde waxen? Bijvoorbeeld Natty's Paste Wax? Deze wax heb ik nu zo'n 4 of 5 jaar staan en het is nog lang niet op. Is het nog bruikbaar? Deze Natty's paste wax ziet er in ieder geval nog wel bruikbaar uit...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2016 12:56 door Phaeton W12.
Ik heb een potje vaste wax (Natty's) wat al zeker 5 jaar oud is en nog goed. Maar ook een fles vloeibare polish (Poorboys) die na een paar jaar onbruikbaar werd (troebel water geworden). Dus beide niet van Meguiars. Wel nog een fles scratchremover van Meguiars die ook niet meer goed is (waterig geworden).
Bij mij was het allemaal wat ouder, en van Meguiars.. en dat is ook waterig geworden etc. Heb het maar weggeflikkerd.

Enig advies (zie hierboven) wat ik nu zou kunnen aanschaffen?
Thunderbird
@Twix:

De Suds n Spray foamspuit is bedoeld voor op de tuinslang en in het algemeen is de druk van de waterleiding te laag om een mooie foamlaag te maken. Er zijn enkele gebieden waar het redelijk lukt, maar voor een mooie dikke foamlaag die wat langer blijft zitten heb je een hoge druk reiniger nodig met een goede foamlance, bv [www.carclean.nl] met [www.carclean.nl]

En de reden dat je een wat dikkere foamlaag wilt die langer blijft zitten is dat het foam dan langer zijn werk kan doen en vervuiling los kan weken. Daarna afspoelen met de hoge druk en dan de auto wassen.

Turtle wax machine is weggegooid geld. werkt voor geen meter en je doet er meer kwaad mee dan goed. Een wax kun je het best gewoon met het handje aanbrengen met een handpad. Voor machinaal aanbrengen is een DAP veel geschikter. En gebruik voor het uitbuffen een goede microvezeldoek, bv [www.carclean.nl].

Dank je, helder. De druk op de waterleiding is best groot hier. Dus misschien waag ik het erop. Heb eigenlijk niet echt behoefte aan een hogedrukspuit.

Qua waxen is ook duidelijk. Gewoon met het handje blijven doen dus.

Ik was mijn auto's 'regelmatig', maar allemaal op zijn Jan Boerefluitjes. En als ik dan af en toe hier kijk zie ik dat ik hele stappen mis...
The SLB
Bij mij was het allemaal wat ouder, en van Meguiars.. en dat is ook waterig geworden etc. Heb het maar weggeflikkerd.

De vaste was van Natty's is wel tot het laatste restje in het potje goed gebleven.
The SLB

Haha slimpie, je moet het ook schudden. Ik gebruik altijd Meguiars en als ik het niet schud komt er inderdaad soort water uit. Na schudden weer prima wax!
Zie ook mijn post over waterspul. Schudden hielp niet meer.
Hoi,
Ik heb geen verstand van coatings enzo, maar omdat ik binnenkort een nieuwe Mazda ga aanschaffen ben ik wat aan het rondkijken. De nieuwe lijn mazda's hebben schijnbaar een behoorlijk zachte en dunne verflaag en ik wil daar een keramische coating op hebben.
Hebben jullie hier suggesties voor bedrijven die dit doen (bij voorkeur rond Hengelo/Enschede of Amersfoort) en wat kost dit ongeveer? Indicatie die ik nu heb is ong. 700 euro.

Thanks
Pieterzen
Hoi,
Ik heb geen verstand van coatings enzo, maar omdat ik binnenkort een nieuwe Mazda ga aanschaffen ben ik wat aan het rondkijken. De nieuwe lijn mazda's hebben schijnbaar een behoorlijk zachte en dunne verflaag en ik wil daar een keramische coating op hebben.
Hebben jullie hier suggesties voor bedrijven die dit doen (bij voorkeur rond Hengelo/Enschede of Amersfoort) en wat kost dit ongeveer? Indicatie die ik nu heb is ong. 700 euro.

Thanks
Eens een keer naar Carclean rijden om je voor te laten lichten. Een pakket moet goede shampoo, klei en wax kost je de kop niet.
@Pieterzen: Eens met Aras big smile smiley

Als je het wil laten doen door een professioneel bedrijf is € 700 een heel reële prijs. de coating is inkoop al behoorlijk prijzig en er gaat nog wel behoorlijk wat werk zitten in de voorbereiding en het aantbrengen. Vraag dan wel even na of je echt een keramische coating krijgt en niet een sealant ( zie ook mijn post op de vorige pagina van dit topic en iets hierboven). Op zich niks mis met een goede sealant, maar dat is vele malen voordeliger en heeft een veel kortere standtijd.

Je kunt ook op zoek gaan naar een goede hobby detailer bij je in de buurt ( kijk eens op het forum van carclean, of autodetailing.nl). Vaak is het resultaat minstens net zo goed (zo niet beter) en ben je een paar honderd euro voordeliger uit.
Twix
Thunderbird
@Twix:

Dank je, helder. De druk op de waterleiding is best groot hier. Dus misschien waag ik het erop. Heb eigenlijk niet echt behoefte aan een hogedrukspuit.

Qua waxen is ook duidelijk. Gewoon met het handje blijven doen dus.

Ik was mijn auto's 'regelmatig', maar allemaal op zijn Jan Boerefluitjes. En als ik dan af en toe hier kijk zie ik dat ik hele stappen mis...

Eigenwijs als ik ben, toch de Suds n Spray foamspuit gekocht. Werkt op zich best goed. Geen hele dikke laag, maar voldoende om de auto schoon te krijgen. Het waxen blijf ik maar met de hand doen.

Wel pas een uitstekend resultaat geboekt met de koplamp-set van Turtle Wax. Weliswaar slechts het Plexiglas van een klok, maar dat maakt niet uit...
Thunderbird
@Nissan GT-R, Awesome: Wat bedoel je precies? Bedoel je wat een goede polijstmachine is? Als dat de vraag is kan ik je de volgende machine en polijstmiddelen aanbevelen:

[www.carclean.nl]

of als je iets minder te besteden hebt:

[www.carclean.nl]

Vergeet de goedkope rommel van een paar tientjes zoals dit: [www.vanmelis.nl]. Dit zijn volkomen kansloze machines die totaal geen correctie behalen. Je doet er meer kwaad mee dan goed.

Zoiets bedoelde ik inderdaad. Toch eens rustig aan proberen de lak van mijn clio wat mooier te maken. Maar ik zal daar maar mee beginnen zodra ik iets meer te besteden heb.
Want die machine van de aldi is ook niks zag ik al aangezien die geen throw heeft.

Maar voor nu ga ik binnenkort maar eens een goed pakket poetsmiddelen aanschaffen. Want hier staat er ook Turtle in de poetskast..... Sorry.
Alvast sorry voor het lange verhaal en de vele foto's. Maar het was dan ook een megaklus.grinning smiley

Van 10 tot en met 17 februari mijn tijd besteed aan ongeveer de grootste uitdaging in mijn detail geschiedenis. Het lijdend voorwerp was een Citroën Berlingo uit 2002 met een kilometerstand van ±215000 km. In het eerste deel van zijn bestaan heeft deze Berlingo dienst gedaan bij een aannemer, in de wegenbouw. Het interieur was wel ongeveer het smerigste interieur wat ik ooit van dichtbij heb bekeken. Daarnaast zijn er in het verleden meerdere sloffen zware Van Nelle leeg gepafd in de Berlingo. De asbak zat vol en als je het portier open trok, golfde de rooklucht je tegemoed.

De lak was in erbarmelijke staat (het leek wel of ze dat ding met gravel op een grindtegel hadden gewassen, ipv met een washmitt en shampoo). De lak was één groot swirlwalhalla, en zat onder de ingebrande asfaltspetters. Daarnaast op diverse plaatsen RDS (Random Deep Scratches) en op de motorkap een flinke grote en diepe kras.

De voorgeschiedenis: Ongeveer twee weken geleden werd ik gebeld door een vriend van me, die voor zijn audiozaak een occasion bestelauto had gekocht. Zijn vraag was: "Ik heb een tweedehands Citroën Berlingo gekocht voor de zaak en die ziet er wel wat afgetoffeld uit. Kun jij die misschien weer een beetje representatief maken? Hij is eigenlijk wel erg smerig. En hoe kan ik het beste oude stickers verwijderen" Uiteraard wilde ik wel een poging wagengrinning smiley en heb ook maar aangegeven dat ik de stickers er wel af zou halen, maar dat ik niet kon garanderen dat de letters ook zouden verdwijnen, aangezien het goed mogelijk was dat de lak onder de stickers verkleurd zou kunnen zijn.

Ik kon dus helemaal los.

Ik had verwacht dat de lak vrij zacht zou zijn, omdat in het algemeen Franse lakken redelijk zacht en goed te corrigeren zijn. Het tegendeel bleek echter het geval te zijn. Dit bleek de op één na hardste lak te zijn die ik ooit gedaan heb.

Uiteindelijk heb ik de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

Exterieur:
- Auto gefoamd met Monello Artico foam
- Auto gewassen met een overdosis Monello Lavare shampoo
- Lak ontdaan van vliegroest met Monello Non Ferro
- Velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse en Monello Non Ferro
- Motorruimte gereinigd met Autoglym Engine and Machinecleaner
- Trims, wielkasten en banden gereinigd met PoorBoys APC 1:10 (Banden 4x)
- Lak ontdaan van teer, asfalt en hars met Gyeon Tar (Uiteindelijk drie keer moeten doen om alle asfalt er af te krijgen)
- Oude belettering verwijderd met caramelschijf
- Velgen hadden wel aardig wat roest en waren met reinigen niet meer netjes te krijgen. Daarom de velgen geschuurd met gritt 500 en 1000 en opnieuw voorzien van vier lagen velgenlak.
- Kieren, naden en scharnieren gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en diverse kwasten
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare
- Lak gekleid met Monello klei en PoorBoys Clay Lube
- Diepe kras op de motorkap opgevuld met 8 lagen lak en daarna gewetsand met gritt 1500,2000,2500,3000
- Lakdikte op de hele auto opgemeten met Paintdetective PD8. De auto bleek goed in de lak te zitten. Gemiddeld was de lakdikte zo rond de 140mu. De lak was overal originineel en de auto was nergens overgespoten. Op het rechter zijpaneel was waarschijnlijk iemand een keer met Commandant aan het kliederen geweest. Daar was op een stuk van 20cm bij 15 cm de laktdikte opeens maar rond de 120 mu
- Trims afgeplakt met Aqua Dynamic afplaktape
- Testspot gemaakt en de lak bleek echt knetterknetterhard te zijn. Begonnen met een medium polish en opgeschaald naar een zware wolpad met compound. Omdat een hit met Flexipad cupped twisted cutting woolpad met zowel Monello Veloce, Meguiars M105 en Scholl S3 op de Flex 14-2 150 op de hoogste stand nauwelijks correctie gaf en de lak echt in zeer slechte staat was heb ik besloten de hele auto te wetsanden met gritt 1500, 2000, 2500 en 3000.
- Na het wetsanden gestart met polijsten. Bij het polijsten hadden zowel de Monello Veloce als de Meguiars M105 beide wat last van sticky paint. Daarom gekozen voor Scholl S3 compound voor het zware werk, aangezien deze daar geen last van had. Uiteindelijk de volgende hits met Scholl S3 uitgevoerd: 2hits met Flexipads cupped twisted cutting woolpad, 2 hits met Scholl softtouch wol compoundingpad, 2 hits met Monello gele cuttingpad. Daarna een hit met Scholl S30+ medium compound/polish uitgevoerd met een Monello oranje light cuttingpad en een Monello groene heavy polishingpad. Alle voorgaande hits uitgevoerd met de Flex 14-2 150 rotary.
- Gefinisht met de DAP 900. Dit gedaan met Monello witte polishingpad en Monello zwarte finishingpad, uitgevoerd met Meguiars M205. Deze gaf een net iets mooiere afwerking dan de Scholl S40 en Monello Finale op deze lak.
- Lak ontdaan van alle polijstresidu met Gyeon Prep
- Nieuwe belettering aangebracht
- Trekhaak voorzien van twee nieuwe zwarte verflagen
- Lak gevoed met Mothers Glaze
- Lak beschermd met 2 lagen PoorBoys EX-P sealant (tussenliggende tijd ±12 uur)
- Afgetopt met Collintie 915 Marque d'Elegance carnaubax wax (omdat het kangrinning smiley)
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive (4x voor het eindelijk egaal zwart was)
- Kunststofdelen motorruimte en wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
- Gril gerepareerd met Bizon hardplastic lijm (De gril was door midden gebroken) en de naad opgevuld met lak
- Banden gevoed met Meguiars Endurance High Gloss tire gel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner

Interieur:
- Middenconsole onder de handrem gedemonteerd, stoelen gedemonteerd.
- Overtrekstoelhoezen in de kliko gedumpt
- Stoelen gestofzuigd
- Interieur zeer uitgebreid gestofzuigd
- Rubber mat laadruimte gereinigd met APC 1:4 en el cheapo afwaskwast en hogedrukreiniger (3x)
- Laadruimte leeg geveegd en gestofzuigd
- Laadruimte gereinigd met PoorBoys APC 1:4 en diverse verfkwasten. Daarna afgenomen met vochtige microvezeldoeken.
- Stoelen gereinigd met APC 1:10 en extractor (4 x. Toen waren ze pas weer proper)
- Tapijt gereinigd met APC 1:10 en extractor (3x)
- Interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:4, 1:10 (ingeborsteld met diverse afwaskwasten, borstels en verfkwasten), 1:15 en schoon water
- Stoelen, middenconsole en rubber mat laadruimte teruggeplaatst
- Gedurende 14 uur een ozongenerator in de auto geplaatst om de rooklucht te neutraliseren
- Interieur nogmaals afgenomen met APC 1:20
- Kunststof delen interieur en rubber mat laadruimte gevoed met PoorBoys Natural Look (Rubber mat laadruimte 3x)
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner

En toen waren we ongeveer een kleine 60 uur verder.grinning smiley

En dan na deze roman de bijbehorende plaatjes:

De voorkant van het lijdend voorwerp bij aanvang:

De achterkant van het lijdend voorwerp bij aanvang:

Het dashbord voor de derde keer ingezeept met APC:

Het interieur bij aanvang:

Het interieur na vlijtige arbeid:

De modder en het stof zat werkelijk overal:

En na afloop:

Rondom de versnellingspook was het ook vrij ranzig:

En weer aardig opgeknapt:

De laadruimte was goed gebruikt zullen we maar zeggen:

Ook onder de mat lag nog wel enige ongerechtigheid:

Laadruimte in de APC:

Ultieme poging om de mat nog weer een beetje toonbaar te maken:

En de laadruimte na afloop:

De motorruimte bij aanvang;

De motorruimte na afloop:

Het schutbord achter de voorstoelen. Links gestofzuigd, rechts zoals het er bij aanvang uitzag:

Hetzelfde schutbord bij aflevering:

50-50 interieur Natural Look:

50-50 trims Revive:

Velg bij aanvang:

Zelfde velg na behandeling:

De lak van de motorkap was een compleet swirlwalhalla:

Er was nog wel aardig steenslag en ik heb nog wel iets marge aangehouden met de lakdikte, dus niet helemaal meer strak gekregen, maar wel een stuk beter:

De lak van het dak was echt in deplorabele staat:

Maar na wetsanden en flink polijsten bleek er toch een mooi spiegeltje haalbaar te zijn;

Deze kras was behoorlijk groot:

Met veel geduld en TLC niet helemaal weg gekregen, maar toch best wel weer netjes geworden:

En tot slot een mooi rondje rondom van het totaal resultaat:
Geweldige metamorfose, maar had je vriend niet beter meteen een knapper exemplaar kunnen kopen? confused smiley
Technisch gezien is deze Berlingo in prima staat, geen roest, wel altijd op tijd onderhoud gehad en hij was er stiekum al wel een beetje van uit gegaan dat ik hem wel weer aardig netjes kon krijgen.big smile smiley en met het uiterlijk en interieur waar hij hem mee kocht betaal je natuurlijk niet de hoofdprijs.grinning smiley
Geweldig resultaat. Hoe heb je die grote kras op de motorkap weggekregen?
- Diepe kras op de motorkap opgevuld met 8 lagen lak en daarna gewetsand met gritt 1500,2000,2500,3000

Is niet helemaal weg gegaan. Van heel dichtbij zie je hem nog iets, maar het is wel veel netter geworden
60 uur werk voor zo'n oud werkpaard.. Dat kost meer dan de aanschaf? Je moet wel extreem geduldig en toegewijd zijn om dit te kunnen doen. Het resultaat is wel erg indrukwekkend! Leuk om te lezen wat er allemaal bij komt kijken smiling smiley
Netjes. Werkt dat ozon nu? Ik heb een rookzeempje in mijn clio hangen. Maar de oplossing tot nog toe is een dennenboompje.

Alhoewel ik er ook eigenlijk niks aan wil uitgeven omdat het ergens toch een beetje zonde is.
Pffff respect Thunderbird thumbs up
Wat een gigantische klus man, onvoorstelbaar ook dat die citroen lak zo hard is getuige de extreem zware polijst methode die je hebt toegepast.
Je hebt autopoetsen en AUTOPOETSEN, dit is de overtreffende trap, indrukwekkend.
Wat een geweldig resultaat. Petje af.
Duidelijk een vakman aan het werk.
Vraag me wel af wat voor tarief je hier aan moet hangen. 60 uurtjes, materialen enz.
Deze auto moet wel heel goedkoop zijn aangeschaft want anders loont het m.i. commercieel niet de moeite.
Ik kan me alleen maar aansluiten bij alle anderen. Ongelooflijk.

Vraagje aan de experts: is er een mogelijkheid om beige rubber matten weer mooi te krijgen?
Heb je een foto van de mat Twix?
Nog niet, maar kan ik wel maken.
Je hebt wederom een geweldige klus geklaard, m'n petje af! Auto is meteen EUR 500 meer waard!
Anonieme bezoeker
21-02-2016 19:57
Even wat vraagjes mbt. het poetsen van mijn nieuwe auto.

Een metallic zwarte Civic dus.

Ik ben niet van plan om een uitgebreid 25 stappen plan te gaan doen, wat ik wel wil doen;

-Gewoon wassen al heb ik prima shampoo staan
-Klein krasjes wegwerken
-Lichtelijk poetsen, hij is net voor aflevering door een bedrijf gepoetst.
-Waxen

Wat adviseren jullie mij voor spullen?

Voor de kleine krasjes ken ik Scratch X van Meguiars maar is dit de beste?
Poetsen lijkt mij voorlopig niet nodig, maar wat voor spul zal ik over een paar maanden gebruiken?

Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml

Deze wax zat op mijn vorige auto en bleef lang zitten, gaf een mooie glans en was makkelijk te verwerken.
Dit een prima wax of hebben jullie nog betere alternatieven?

Alvast bedankt!

P.S. wat kan ik het beste gebruiken voor de kunststof randen? Beetje verkleurd maar verder niks mis mee, goede ervaring met de plastic shine van de Action maar zijn de duurdere ook echt beter?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-02-2016 19:59 door mitsubishiEVO.
Twix
Ik kan me alleen maar aansluiten bij alle anderen. Ongelooflijk.

Vraagje aan de experts: is er een mogelijkheid om beige rubber matten weer mooi te krijgen?

Nu met foto's... ik kreeg ze mee met onze cabrio, terwijl er nette beige matten (tapijt) in de auto lagen en we nog een set zwarte tapijten hebben gekregen. Dus deze matten zijn extra, maar kan bij regenachtig weer toch wel prettig zijn. Maar niet hoe ze er nu uitzien...

@Beros en eerriikk: Als je dit door een commercieel bedrijf zou laten doen zou het inderdaad een dure beurt zijn geworden. Maar dan nog was het het geld denk ik wel waard geweest. In dit geval echter viel de klus in de categorie vriendendienst en heeft de eigenaar alleen de gebruikte middelen en materialen betaald.

@Nissan GTR, awesome: Mits goed uitgevoerd werkt een ozongenerator uitstekend tegen rooklucht. En met goed uitgevoerd bedoel ik: Het hele interieur goed reinigen. Dus kunststof delen (en eventuele leren bekleding) goed reinigen met een APC oplossing, afgestemd op de aanwezige vervuiling, taptijt en stoffen bekleding goed reinigen met een APC oplossing en extractor. Daarna het interieur heel goed laten drogen. Vervolgens minimaal 12 de ozongenerator in de auto zetten (denk wel om je eigen gezondheid!), waarvan minimaal 1 tot 2 uur met draaiende airco/climate control op de recirculatiestand (rooklucht zit ook in je ventilatiekanalen!). Daarna de auto goed luchten. Vervolgens alles nog een keer afnemen met een lichte APC oplossing en kunststof en leer voeden met een goede conditioner ( Ozon droogt kunststof en leer uit). En dan ben je de rooklucht gegarandeerd kwijt en komt deze ook niet meer terug.

Alleen de ozon generator er in kieperen voor een paar uurtjes werkt niet. Op deze (slechte) manier komt de rooklucht in 9 van de 10 keer terug. Kortom, goed uitgevoerd werkt het echt.

@Bofkont: Ja, de lak was echt knetter en knetterhard. Normaliter zijn Franse lakken redelijk goed te corrigeren. Op voorhand had ik ingeschat met een hit of 4 wel klaar te zijn. Is wat anders gelopen. er moest zelfs ruim schuurpapier aan te pas komengrinning smiley

@Twix: Een fotootje is inderdaad wel erg handig. In het algemeen: goed reinigen met APC en voeden met een goede dressing wil nog wel eens wonderen doen. Mocht je toevallig in de buurt van Heerenveen wonen, of wel eens komen, wil k je best even een keer helpen om te kijken of we de matten weer een beetje toonbaar kunnen maken.

@MitsubishiEVO: Ik denk dat je nog versteld staat wat er nog haalbaar is met een goede poetsbeurtgrinning smileycool smiley
Of ScratchX werkt hangt heel erg af van de mate van hardheid van je lak. Bij de wat zachtere lakken werkt het prima, bij hardere lakken onvoldoende. Als je niet machinaal wilt polijsten kun je overwegen om iets van Monello Mezzo op een witte of oranje Monello handpad te gebruiken, dat heeft iets meer correctiekracht dan ScratchX.

Kleine (was)krasjes kun je eventueel ook maskeren met een goede glaze met fillers (zoals PoorBoys Blackhole) of poetsen/polijsten met een all in one produkt met fillers, zoals AutoGlym Auto Resin Polish.

De Collinite 846 heeft een heel goede prijs kwaliteit verhouding met een uitstekende standtijd. Deze kun je zeker gebruiken. Als je nog een stapje beter wilt kun je nog de Collinite 915 Marque Élegance doen.

Voor kunststof trims (buitenkant) kan ik je Auto Finesse Revive aanbevelen. Voor de binnenkant PoorBoys Natural Look. Als je een langere standtijd wil (de delen langer zwart wilt houden) is Gyeon Trim een uitstekende coating, maar die is wel een stuk duurder. Naar mijn mening zijn deze middelen beduidend beter dan die van de Action, maar er zijn ook genoeg mensen die zweren bij de spullen van de Action.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-02-2016 20:58 door Thunderbird.
@Twix:Ik had te lang getiktgrinning smiley Inmiddels een fotootje geplaatst zie ik. Zo vanaf de foto te zien kom je denk ik een heel eind met reinigen met een APC oplossing en daarna voeden met een goede dressing.

De beschadigingen krijg je er natuurlijk niet mee uit, maar ik denk wel dat je ze een stuk netter krijgt.
Thunderbird
@Twix: Een fotootje is inderdaad wel erg handig. In het algemeen: goed reinigen met APC en voeden met een goede dressing wil nog wel eens wonderen doen. Mocht je toevallig in de buurt van Heerenveen wonen, of wel eens komen, wil k je best even een keer helpen om te kijken of we de

Foto's zijn geplaatst. Ik woon overigens in Texas, dus even in Heerenveen langs is er niet bij. Toch bedankt voor het aanbod.
Da's inderdaad iets te ver weg.grinning smiley

Dan zou ik je reinigen met APC aanraden. Kost bij jullie in de States een stuk minder dan hier. Zou ik die van Meguiars gebruiken. Is hier nogal duur, kost bij jullie geen drol. Insprayen, rustig inborstelen met een zachte borstel (Kan ook met een el cheapo tandenborstel) en met een vochtige microvezeldoek afnemen.

En dan voeden met een dressing.
Kunststof is inderdaad grondig gereinigd, leer heb ik niet, heb zelfs de stoelen eruit gehad voor stofzuigen.

Wat is dan de extractor? Ik heb de matten in de bagageruimte gereinigd met wat robijn zwart en goed gedroogd/gedept. Matjes in het interieur zijn nieuw....en een aubre magique in de auto.
Oh ja en een nieuwe lederen pookhoes. In de oude zat me een lucht...winking smiley
Oh ja, airco heb ik niet......

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-02-2016 21:38 door Nissan GT-R, awesome.
Stofzuigen is denk ik onvoldoende.

Een extractor is een tapijtreiniger waarmee je tegelijktertijd water/reinigingsmiddel op een oppervlakte sproeit en tegelijkertijd met de zuigmond weer opzuigt. Hiermee spoel je als het ware de stof schoon.

Is te huur bij bv Borent [www.borent.nl] in combinatie met [www.borent.nl]

ook een ozongenerator is bij de Borent te huur
[www.borent.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.