De techniek van een auto

Gepost door Anonieme bezoeker 
Een veel groter risico zijn alle technische systemen die zorgen uit handen nemen van bestuurders. Hoe meer er uit handen wordt genomen, hoe meer er wordt verleerd. En daar zitten toch wel waardevolle vaardigheden bij. Waarom zou je nog schakelen als je een automaat hebt? Waarom zou je nog kaartlezen als je een Tomtom hebt? Waarom zou je nog zelf parkeren en ruimte kunnen inschatten als de auto dat doet? Waarom zou je nog diepte en snelheid kunnen inschatten of enige vorm van verkeersinzicht hebben als de auto zelf stuurt? Waarom zou je nog zelf nadenken, als de techniek het voor je doet..? En dus rijden we tegenwoordig massaal zonder licht in de mist of met een scherm voor de ogen. Sterker nog, moderne auto's dwingen je om onderweg veel naar de schermen te kijken. Je kunt zelfs de kachel niet meer hoger zetten zonder een poosje naar zo'n scherm te staren. Pas geleden in een Tesla X de hoofdsteun wat naar boven willen zetten. Was een poosje zoeken.
Toen ABS uitgevonden was bleken er veel meer schades voor te komen van achterop rijders zonder ABS, die achterop een ABS geremde auto knalden, en auto's mét ABS die de bocht uit vlogen.... Iedere nieuwe techniek vergt weer ander anticipatie van de bestuurder op de feitelijke verkeerssituatie. (Dus alle instellingen aan stoel, stuur, pedalen etc vóór vertrek doen als dit aandacht afleidt van het verkeer).
Maar de vooruitgang in techniek gaat de laatste tijd zó snel dat we nu wel in heel hoog tempo skills kwijtraken die tot voor kort heel normaal waren. Nog niet zo lang geleden trainde je geheugen door telefoonnummers en boodschappenbriefjes te onthouden of hadden mensen gemiddeld een goede fijne motoriek omdat dat nodig was om te kunnen schrijven. Het ruimtelijk inzicht nodig voor autorijden of het richtingsgevoel nodig voor kaartlezen was minder dan 15 jaar geleden ook onontbeerlijk. Over 5 jaar is het al helemaal niet meer nodig. Maar die vaardigheden verliezen, werkt op veel meer dan alleen die terreinen door...
[www.youtube.com]

leuke uitleg over de nadelen van kleine turbomotoren en hun brandstofverbruik
Interessant verhaal.
Anonieme bezoeker
Re: De techniek van een auto
04-09-2018 23:30
Hier een mooi boek welke ik ook bezit over de techniek van de auto.
https://www.studystore.nl/p/9789462710009?gclid=EAIaIQobChMIuIPRx9i93QIVSOh3Ch3RgQovEAAYASAAEgIEKPD_BwE

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-11-2018 00:11 door Apenheul.
Ah, techniek. Ik dacht al. big smile smiley Best duur boek trouwens.
Anonieme bezoeker
06-09-2018 07:11
De Schaduw
Ah, techniek. Ik dacht al. big smile smiley Best duur boek trouwens.

Duur, maar een heldere uitleg over alle techniek, de constructie en de werking. Precies zoals de titel doet vermoeden trouwens, een aanrader.
Anonieme bezoeker
17-01-2019 12:17
Twee motorblokken gefotografeerd op de assemblage lijn.

Wellicht kan iemand meer vertellen wat wat is.

Cornels Schetst. Zie de filmpjes op Autoweek.nl . Ik denk dat er ook een archief te vinden is van alle filmpjes van Cornelis Kit. Allemaal super duidelijk en helder uitgelegd.

Ik bibber voor de dagen dat de verbrandingsmotor word afgeschreven crying smilie

Dan verliezen een hoop mensen hun voorsprong door de specifieke kennis die ze hebben, die opeens niets meer waard blijkt te zijn.
R Wolters

Ik bibber voor de dagen dat de verbrandingsmotor word afgeschreven crying smilie

Dan verliezen een hoop mensen hun voorsprong door de specifieke kennis die ze hebben, die opeens niets meer waard blijkt te zijn.

Dat heb je altijd als er grote verschuivingen plaats vinden. Dat kan je niet tegenhouden en dat moet je ook niet willen denk ik.
Persoonlijk zal ik de verbrandingsmotor niet missen, zeker niet voor een auto die voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruikt wordt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.