Het grote Mini topic.

Gepost door JFR 
Het grote Mini topic.
08-10-2021 18:51
Sinds vorig jaar ben ik in het bezit van een Mini Cooper S uit 2019, waar ik superblij mee ben.Nu leek het mij leuk, mochten er hier meer Mini liefhebbers zijn, om een topic over de Mini te beginnen.
Alle Mini's zijn hier welkom, ook de classic Mini die van 1959 tot 2000 is gebouwd.
Rond 2013 heb ik er al eens aan gedacht om een Mini te kopen, destijds is het er niet van gekomen, maar na een proefrit eind 2020 in een Mini, was ik gelijk verkocht.smiling smiley
Bij deze alvast een paar plaatjes:

Leuk! Goede naam ook voor dit topic. grinning smileythumbs up
Tja paar random plaatjes googlen kan iedereen wel. Hier heb je iets meer aan:

De eerste New Mini was fantastisch (technisch niet zo, begreep ik), de tweede generatie daarvan ook leuk maar tegenwoordig een karikatuur. Hoewel een 3-deurs Cooper S (Works) nog wel te doen is.

Meer afbeeldingen en info: [www.motor1.com]
Leuk idee JFR! Fijn dat jij nog altijd blij bent met je Mini.

Ik ben vooral Fan van de oude Mini, hoewel ik de new Mini ook kan waarderen. Waar de oude vooral een revolutie was. Kleine betaalbare auto, rally's EN natuurlijk de grondlegger voor personalisatie. Is de nieuwe vooral een goede "retro" . De oer new-Mini , de rest van de gewone 3deurs ook wel, vind ik het tofste, hoewel een clubman (SW?) ook bij mij in de smaak valt. Ik moet wel eerlijk zeggen, ik vind een Mini hatch 5derus ook leuk, die zou ik best wel willen hebben.

Dit is denk ik de leukste Mini die ik ooit heb gezien:

Beschilderd door Herman Brood.

Ik heb ooit op school een spreekbeurt Engels gedaan over de Mini, ik vond het vooral fascinerend hoeveel special Edtions er zijn gemaakt. Bekendst is natuurlijk de Cooper, die na jaren in 1990 weer in het programma werd opgenomen, maar ook de Mayfair uit de jaren 80.

De Mini heeft zijn opvolger, de Metro, ruim overleefd. Grappig was dat op den duur Japan de grootste afzet markt was voor de Mini, dat heeft zijn leven zeker verlengd.

Ik heb altijd wel een Mini willen hebben, wie weet ooit. Ik zal eens verder in mijn foto archieven duiken voor dit topic!
Re: Het grote Mini topic.
08-10-2021 20:44
Mooie plaatjes!thumbs up
ook even wat foto's van de Mini Cooper S waarin ik een proefrit heb gemaakt:

En de Mini Cooper S die ik gekocht heb:

Kun je aangeven hoe het zit qua benzine verbruik? big smile smiley
08-10-2021 21:08
Autovragen
Dat is toch niet heel relevant bij een Mini? Maar als je weinig uit wilt geven aan brandstof zijn ze ook met een diesel te koop.
Leuk een Mini topic, gelijk maar maar weer een account aangemaakt om straks een paar MyReviews toe te kunnen voegen van m'n Mini en E-Upje..

Inmiddels toe aan m'n 6de Mini (1 F60 en nu de 5de F56). Na 22 weken wachten eindelijk vorige week mijn JCW (handgeschakeld) op mogen halen en moet zeggen bevalt erg goed cool smiley. Toch weer anders dan de 3-cilinder Coopers die ik hiervoor had. Inrijden is voor 50% gedaan, de sport-knop is verleidelijk maar moet helaas nog even wachten.

08-10-2021 21:42
Autovragen

1 op 12, 13 in de winter, in de lente en zomer heb ik 1 op 14, 15 gehaald, vind ik persoonlijk niet slecht voor een 2.0 viercilinder.smiling smiley Uiteraard hangt het er vanaf hoe hard je rijdt, maar 1 op 15 in zomerse omstandigheden is zeker mogelijk te doen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-10-2021 21:42 door JFR.
Wij hebben tien jaar geleden een R53 gehad. Wat een gaaf ding. Je kon niet ongemerkt door het verkeer, maar dat was ook weer leuk.
Wel ging het gebrek aan comfort op een gegeven moment tegenstaan.

Qua verbruik viel het wel tegen, beter dan 1:12 kwamen we geloof ik niet. De supercharger was daar wel een beetje de boosdoener. Maar ik denk wel dat van alles Cooper S-versies, dit wel de leukste was. Juist door die supercharger.

Kwalitatief viel het wel een beetje tegen.
09-10-2021 12:38
Planned Obsolescence
Leuk een Mini topic, gelijk maar maar weer een account aangemaakt om straks een paar MyReviews toe te kunnen voegen van m'n Mini en E-Upje..

Inmiddels toe aan m'n 6de Mini (1 F60 en nu de 5de F56). Na 22 weken wachten eindelijk vorige week mijn JCW (handgeschakeld) op mogen halen en moet zeggen bevalt erg goed cool smiley. Toch weer anders dan de 3-cilinder Coopers die ik hiervoor had. Inrijden is voor 50% gedaan, de sport-knop is verleidelijk maar moet helaas nog even wachten.

Gave Mini!thumbs up
@JFR: die van jou ook, bovendien heb je nog de 192pk versie, tegenwoordig heeft de S 178pk, of je moet elektrisch gaan. Ik kon vorig jaar helaas geen 60 Years in BRG4 vinden met handbak. Door verlagen vermogen van de S maar meteen gegaan voor een JCW. Handbak was zoals te verwachten nergens op voorraad, dus moest ik bestellen met langere wachttijd t.g.v. chip-tekorten. Grappig om te zien dat afgelopen zomer de vergelijkingsvideo van Autoweek (GR Yaris en JCW) de handbak voor de JCW ook al memoreerde.

Een van mijn buren heeft een R53 uit 2004, dat blijft een schitterend model (grijs metallic, panoramadak, cone spokes). Blijkbaar overleeft een turbo-charger ook vele korte ritjes als boodschappenauto, had ik niet gedacht.
09-10-2021 22:40
@Planned Obsolescence: bedankt, ik heb nu een automaat, maar een JCW met handbak lijkt mij ook erg gaaf, wie weet in de toekomst.smiling smiley
Ik heb één keer meegereden in een oude Mini, dat is echt een kart! Erg leuk!
Kennis van me had een Clubman Cooper en heeft nu het nieuwe model, een Clubman Cooper S JCW. Heb daar wel eens mee gereden. Erg leuk apparaat, maar het zou mij niet passen denk ik: teveel frutseltjes.
Een tweede generatie Mini lijkt me wel leuk, maar daar zit het THP blok in. Dat zie je echter ook wel weer aan de prijzen. Een Cooper S Clubman vind ik leuk, of een hatch met panoramadak. Maar ook kijk ik met een schuin oog naar cabrio's van de tweede generatie, en dan wel met een mooi bruin lederen interieur!
10-10-2021 22:09
Nog een paar foto's van mijn Mini :

Planned Obsolescence
Een van mijn buren heeft een R53 uit 2004, dat blijft een schitterend model (grijs metallic, panoramadak, cone spokes). Blijkbaar overleeft een turbo-charger ook vele korte ritjes als boodschappenauto, had ik niet gedacht.

Onze had ook het panoramadak, maakte het binnen erg ruimtelijk. Temeer er geen harde zonnewering was, dit was gewoon een netje.

Qua rijgedrag is de R53 denk ik onovertroffen en het meest puur van alle Cooper S-en. Een beetje zoals een GTi.

Motorisch hebben we nooit problemen gehad. Wel heeft de koppeling het toentertijd opgegeven. Met slechts 100.000 km op de teller vond ik dat rijkelijk vroeg. Het was ook niet zo dat de koppeling langzaamaan aan het slijten was. Dus ik denk dat er een mechanisch probleem aan ten grondslag heeft gelegen.
JFR
Autovragen

1 op 12, 13 in de winter, in de lente en zomer heb ik 1 op 14, 15 gehaald, vind ik persoonlijk niet slecht voor een 2.0 viercilinder.smiling smiley Uiteraard hangt het er vanaf hoe hard je rijdt, maar 1 op 15 in zomerse omstandigheden is zeker mogelijk te doen.

Bedankt voor je reactie!

Klinkt redelijk, had het erger verwacht haha
Hier ook een Mini eigenaar, Maxi eigenlijk want is een Clubman F54 uit 2017, die tot op heden super bevalt! het is een Cooper rmet 3 cilinder en 136 pk maar hij rijdt heerlijk, vlot soepel en nergens iets te kort eigenlijk.
ik ben niet zo van de foto's maken. Maar ik heb er 2 smiling smiley waarvan 1 na de Union Jack achterlichten update.

de groene keur van JFR, BRG, vins ik ook erg mooi, maar op een Clubman zie je die erg weinig.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-10-2021 13:54 door Corsa 20SEH.
U vraagt, wij draaien:

Onze Mini Clubman JCW, nu twee jaar oud. De vierde Mini bij ons thuis, na een Cooper en twee Coopers Clubman.
Ja heel dik, hele mooie kleur in dat groen, zagen er afgelopen weekend 1 in zeeland, die eigenaar zag ons ook smiling smiley
Met een Mini heb je vaak aanspraak. En op een leuke manier. Gewoon mensen die de auto leuk vinden of er zelf ook één hebben.
Ja inderdaad, erg leuk!
11-10-2021 20:30
funf
Met een Mini heb je vaak aanspraak. En op een leuke manier. Gewoon mensen die de auto leuk vinden of er zelf ook één hebben.

Inderdaad, ik merk dat ook, en ook dat er mensen naar mijn Mini kijken, vind ik ook gaaf.smiling smiley
Ook leuk aan de Mini is dat er veel leuke uitvoeringen zijn, zelf heb ik de 60 years edition.
Erg fraaie Clubmans, zie ze in mijn omgeving helaas veel te weinig, laat staan een JCW.

Leuk vind ik de mogelijkheid om UJ-achterlichten te (laten) retrofitten. Twee keer gedaan op m'n F56's met H4 koplampen. Eerste keer officieel via dealer, tweede keer zelf met OBD-dongle en een app'je.Coderen is het niet echt, eerder vinkjes omzetten. Heeft veel mogelijkheden maar ik gebruik het alleen voor omkeren van stop/start functie en achterlichten aan i.c.m. dagrijverlichting.

Zelf nog BRG2 gehad (stuk donkerder dan BRG4) bij 1 van mijn 2019 MINIs, is later voorzien van UJ's, omstekkeren was nodig dus door dealer laten uitvoeren.

Bij mijn 2020 MINIs was de emerald grey standaard met LED en dus UJ, de zwarte (is niet dezelfde van het vorige plaatje, zelf omgezet naar UJ).

Ik vind de eerste iteratie van de New Mini nog steeds het mooiste. Strak en vooral niet te groot.
Mechanix
Ik vind de eerste iteratie van de New Mini nog steeds het mooiste. Strak en vooral niet te groot.

Bijdragen over de eerste generatie New Mini worden hier niet echt gewaardeerd, lijkt het. spinning smiley sticking its tongue out
@Planned Obsolesence.

Ook erg leuk! die Emerald grey kleur vind ik ook erg mooi op een Mini, bij ons in de wijk rijdt een Clubman JCW in deze kleur, dat staat ook super. Al ben ik ook erg blij met onze kleur.

De UJ's heb ik door NDH Automotive in Veldhoven laten plaatsen, was veel werk, draden trekken naar de voorzijde van de auto, alles omstekkeren, coderen.. Ben blij dat ik daar niet zelf aan begonnen ben.

@ Twix, zeker wel lijkt me, ik heb er alleen zelf gene ervaring mee. Wel met de oude Clubman ooit proefgereden, maar die was voor ons echt te krap.
Voor erbij zou een 1e new Mini prima onze huidige 1 serie kunnen vervangen. Ook lekker gooi en smijt wagentje smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2021 11:15 door Corsa 20SEH.
Twix
Mechanix

Bijdragen over de eerste generatie New Mini worden hier niet echt gewaardeerd, lijkt het. spinning smiley sticking its tongue out

Ik had ooit een Cooper uit 2004, de lci-versie van de eerste generatie. Met sportonderstel. Wat een lekker karretje was dat. Spijkerhard geveerd, maar het reed fantastisch.
12-10-2021 20:46
Mocht ik om 1 of andere reden een grotere auto nodig hebben, dan is een Clubman zeker een optie, ik weet niet echt wat ik van de vijfdeurs moet denken.
@Corsa 20SEH: Er zijn bij Mini eigenlijk geen lelijke kleuren + de keuze van een afwijkende dakkleur. Helaas is bij LCI2 emerald grey geschrapt en is zesty yellow niet leverbaar op de 3-deurs (met rood dak went vast wel). Hou zelf wel van kleurloos wit of felle kleuren, aantal tornado rode VWs/Audi, mijn Jeep Wranglers waren knalrood, gele Clio 3 gehad en het nieuwste model Suzuki Jimmy in kenmerkend geel/groen.

UJ retrofitten voor Clubman is heel wat anders dan bij de 3-deurs (omwisselen, coderen, klaar), maar het gaat om het resultaat. Ik vind het een geniale grap. Valt me wel op dat ze op de F54 qua layout symmetrisch zijn, bij de F56/57 is dat niet het geval en heeft MINI daarvoor ontheffing gekregen bij de E-keuring.

@Twix: de R50 en R53 zijn m.i. de mooiste en meest pure retro-versies. Wilde in 2004 ook eentje, maar voor mij net te krap van binnen. In 2011 nieuwe poging gedaan met de R56, maar motorisch zat er al een smet op, durfde de gok niet te wagen. Toen de F56 uitkwam was ik erg teleurgesteld over het uiterlijk, grille te groot, achterlichten te groot, eigenlijk alles te groot, maar van binnen wel top. Gelukkig werden andere nieuwe auto's nog lelijker, en nog groter, dus de F56 er bij mij toch gekomen. Aan mijn LCI2 moet zeker nog wat wennen aan de nog grotere grille (waarom, het is toch geen BMW), over de rest ben ik wel zeer tevreden met deze BMW 1-serie donorauto.
Waar zit bij de huidige Mini de ontgrendeling van de motorkap? Bij onze R53 zat deze aan de bijrijderskant. De verkoper van de BMW-dealer had grote moeite deze te vinden. Normaliter verkocht hij geen Mini's, dus het was compleet nieuw voor hem. Ik bedacht me toen dat het een "Engelse" auto was..

Dezelfde verkoper heeft ons later een 3-serie verkocht, maar dat terzijde. We keken toen ook naar de Countryman, maar die was boven ons budget. Plus, we hadden de ruimte niet nodig.
@Twix: het is tegenwoordig meer BMW. Dus aan de bestuurderskant, twee keer hendel overhalen om te ontgrendelen. Vulpijp is juist verplaatst van bestuurders- naar bijrijderskant. Alles uiteraard vanuit LHD Mini gezien, met pre-genderneutrale benamingen in voorgaande zinnen.
Hier nog een paar plaatjes van onze oude Mini.

14-10-2021 18:20
Een paar jaar terug een boek over de Mini gekocht:

Het boek had ik al voor ik mijn Mini kocht.smiling smiley
@Twix: erg fraai.

@JFR: Die heb ik ook. Tijdens het wachten deze nog gekocht: Building a MINI 2001 onwards (all models). ISBN 978 1 78521 112 6. Een Haynes manual dat beschrijft hoe een MINI gebouwd wordt i.p.v. uit elkaar te halen. Boek komt uit 2017 en laat stap voor stap de bouw zien van de F-reeks, dus nog steeds actueel.
17-10-2021 19:41
De codes van de Mini's:

27-10-2021 21:26
Dit vind ik ook erg leuk aan de Mini, zulke dingen:

Zelf vorig weekend deze Mini Clubman John Cooper Works uit 2017 proefgereden en ik moet zeggen dat ik er wel enthousiast door ben geworden. Eerder zou ik het interieur als te kitscherig en te druk hebben beoordeeld, maar het klopt toch ook gewoon en het steekt kwalitatief goed in elkaar. Van buiten vind ik het gewoon een erg gaaf en origineel ding om te zien.

En het rijdt gewoon erg leuk, echt wel als een volwassen auto, maar je wordt toch ook uitgenodigd om er mee te 'spelen'.

Er is nog niets beslist, maar hij heeft gevoelsmatig al veel auto's achter zich gelaten die het niet zijn geworden uiteindelijk.

Heel Dik! een JCW stond ook wel op mijn lijstje, maar dan kwam ik nog wat €'s tekort grinning smiley.

Hier dezelfde ervaring met onze Clubman, degelijk in elkaar, alles op zijn plek en voelt erg volwassen.
28-10-2021 19:38
Gave Clubman!thumbs up
Ik zit bij mijn Mini nog te twijfelen of ik voor een stoffen JCW interieur ga, met de sportstoelen en hoofdsteunen in 1, heb nu leren bekleding, maar die stoffen bekleding lijkt mij slijtvaster.
Ik zou voor stoelhoezen gaan big smile smiley
28-10-2021 21:12
Twix
Ik zou voor stoelhoezen gaan big smile smiley

grinning smiley
Bij de Mini dealer waar ik mijn auto vandaan komt staat nu een erg fraaie JCW te koop:

[minivoorraad.debeier.nl]

Misschien daar maar eens gaan kijken, een JCW lijkt mij ook erg gaaf.thumbs up
Ik heb echt een hele leuke Mini Cooper r53 uit 2002 te koop zien staan, betrouwbaar adres en goed onderhouden. Maar de hoeveelheid aandachtspunten / potentiële problemen weerhouden mij van een eventuele aankoop.
@JFR: Ik zou het doen, komen er eindelijk wat meer JCWs te rijden in het noorden spinning smiley sticking its tongue out. Of je qua vermogen het verschil merkt, waarschijnlijk niet omdat je al een Cooper S rijdt. De 8-traps automaat zal vast wel merkbaar zijn. Na 2500 km gereden te hebben met de standaard 18" is dat prima te doen in NL vanwege goed asfalt. Op Duitse autobahn vind ik het wel een stuiterbak bij slecht wegdek (bijv. BAB30, beton), maar een MINI is m.i. ook niet bedoeld om rechtuit hard te rijden. Verbruik bij inrijden 1 op 13, valt me mee, daarnaast heeft de tank 10% meer inhoud thumbs up.

3 modellen stoelen gehad in de voorgaande MINIs (standaard, comfort, JCW sport) en elk type minimaal 10k km mee gereden, maar mij past de JCW sportstoel het best en is relatief breed.
29-10-2021 19:42
De Mini GP3 heb je ook nog, maar die is erg duur, en maar 2 zitplekken, en die grote spoiler is mij te extreem.
Bij de gewone JCW mis ik nu juist een 'backseat delete' option, zou er zelfs nog geld voor over hebben ook. Even gezocht op internet en het bestaat blijkbaar: de rear seat delete kit voor 300 + 240 euro. Niet zo mooi als bij een GP3, maar stelt zo te zien niets voor qua installeren en de boxen achterin kunnen blijven zitten. Lijkt me ideaal voor kampeervakanties.

De GP3 kwam voor mij helaas net een jaar te vroeg om mijn laatste MINI te worden (de China made joint venture elektrische MINI wordt 'm niet voor mij). GP3 nieuw net te duur (te weinig gespaard crying smilie)), tweedehands heeft niet mij voorkeur bij dit soort auto's en stevige vraagprijzen.

Bovendien blijft een R53 zoals die van de buren mijn aandacht trekken, wat blijven ze toch mooi... Wel een dilemma: sparen voor zonnepanelen of een R53 met supercharger als money pit.
Een adaptief onderstel zou ik je aanbevelen. Ik weet niet of dat veel besteld is, maar het is een superfijne optie, zeker bij een Clubman. Beide exemplaren vind ik gaaf. Lastige keuze inderdaad.
31-10-2021 20:28
Moeilijke keuze, beide zien er gaaf uit.thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.