Onzinnige wetenswaardigheden

Gepost door Hejsan 
Hallo allemaal,

Als autogek onthoud je soms details aan auto's die werkelijk niemand bezighouden. Maar tussen gelijkgestemden is het misschien leuk om deze kennis eens te delen.
Dit rubriek biedt plaats aan dergelijke wetenswaardigheden.

En laat ik voor de vorm eens aftrappen met het volgende onderwerp:
Welke automodellen of autoseries ken jij, waarvan er uitvoeringen zijn met een dwarsgeplaatste motor alsook varianten met de motor in lengteopstelling?

Ik trap af met de Renault 21: [en.wikipedia.org]
Bij de Renault 21 met de lichtere motoren (1.4, 1.7, 1.9 diesel) werd de voortrein van de Renault 9/11 overgenomen, en stonden de motoren mooi compact dwars op de rijrichting, zoals praktisch iedere voorwielaandrijver.
Maar bij de Renault 21 met een zwaardere motor (2.0, 2.2, 2.1 diesel) ontbrak het Renault aan een voldoende sterke transmissie, en werd de opstelling van de Renault 25 overgenomen. In deze auto's ligt de motor in de lengte, en behoorlijk ver voor de vooras. Als gevolg hiervan was de vooras 6 cm verder naar achteren geplaatst. Dus als je een beetje oplet zie je op een afstandje al of een R21 een lichte of een zware motor heeft. Mits je natuurlijk nog zo'n Renault tegenkomt. Want deze auto's sterven in rap tempo uit.

Er zijn meer van dit soort voorbeelden. Misschien weet jij er een paar te noemen!

====
Het overzicht van categorieŽn tot-nu-toe:
1. Automodellen waar zowel motoren in de lengte als dwars zijn geplaatst:
2. Van kleine klep naar grote deur
3. Welk achterasje zit hieronder?
4. stationcars met leentje-deur van na 1980
5. Auto's met een schaamnaam
6. oude gebakjes naast nieuwe waar: welke autoseries kun je noemen waarvan een carrosserievariant niet werd vervangen, maar met een facelift naast de opvolger werd doorgebouwd?
7. automobiele botox, wie weet er meer voorbeelden van reskins te noemen?
8. Van welke auto waren er de meeste verschillende carrosserie-varianten?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-10-2021 19:16 door Hejsan.
De Rover 75/MG ZT is normal gezien een voorwielaandrijver met de motor dwarsgeplaatst, maar er was ook een versie met de 4.6 modular V8 uit de Mustang die door Prodive omgebouwd is naar achterwielaandrijving en met de motor dus in de lengterichting.
Ja, dat klopt. Die auto is trouwens aanleiding voor een andere vergelijking.
De CitroŽn Visa (https://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Visa) en LNA (https://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_LNA) werden geleverd met de bekende tweecilinder boxer (lengte geplaatst) als met de viercilinders uit onder andere de Peugeot 104, die dwars geplaatst waren.

Alfa Romeo haalde hetzelfde uit met de Alfa 145/146 (https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_145_and_146).
Aanvankelijk had men bedacht dat de boxermotoren uit de Alfa 33 geschikt waren. De 145/146 waren echter zoveel zwaarder, dat al heel snel besloten werd om viercilinder lijnmotoren uit de grotere Alfa's te gebruiken. Deze werden (logischerwijze) dwars geplaatst. De Alfa 145/146 stonden immers op het bekende Fiat Tipo (Due) platform.
Blijkbaar zijn Fransen goed in dit soort bedenksels. De Renault 5 had zo ver ik weet de motor altijd in lengterichting, de motor voorin van een tamme 1100 tot een 1400 turbo variant. Maar toch maakten ze nog een variant met de 1400 turbo motor achterin waar normaal de achterbank zit. Met een vette uitbouwkit was hdat trouwens wel een bommetje.

Nog een voorbeeld de MG Metro. Normaal de motor dwars voorin, masr ook een heel snelle uitvoering met de motor in de lengte achterin. En dan ook nog een vette V6.
Escort Cosworth. De gewone Escort had al sinds de Mk3 de motor overdwars met voorwielaandrijving, maar omdat de Escort Cosworth eigenlijk een Sierra 4x4 Cosworth met Escort body is, heeft deze dus de motor in de lengterichting. Een Escort Cosworth is dan ook een paar cm langer dan een gewone 3-deurs Mk5 Escort.
Duitsers zijn soms ook bijzonder bezig.
Zo'n beetje de eerste voorwielaangedreven auto met dwars geplaatste motor is niet de Austin Seven (Mini), maar de DKW F1 uit 1931: [de.wikipedia.org]
OK, het betreft een tweecilinder tweetakt motortje, dus dat is misschien een niet zo spectaculair als een watergekoelde viercilinder. Maar toch.

Tot en met de F8 werd gebruik gemaakt van de dwarse opstelling met tweepitter. Na de tweede wereldoorlog ging de lijn in West-Duitsland door naar de F89 met een compleet andere gestroomlijnde carrosserie, maar nog wel met de oude tweecilinder. Een paar jaar later werd de motor aan de wilgen gehangen, en kwam er de optisch bijna gelijke F91 met driecilinder tweetakt motor, welke overlangs is gemonteerd.

Tussen twee haakjes moet het Oost-Duitse verhaal ook nog verteld worden. Want daar werd de IFA F8 doorgebouwd (feitelijk de DKW F8). Vrij snel daarna kwam de gestroomlijnde IFA F9 met langsgeplaatste 3 cilinder. Deze auto was door DKW ontwikkeld, maar na de tweede wereldoorlog bevond de fabriek zich in de Sovjetzone (latere DDR) en kon DKW dus niet met de F9 komen. In plaats hiervan kwam de hierboven genoemde F89.

De bloedlijn van de IFA F9 loopt helemaal tot en met de Wartburg 353W door. Deze auto had dus ook een in de lengte geplaatste tweetakter.
Toen in 1988 eindelijk de viertaktversie van deze Wartburg uitkwam, maakte de motor weer een draai van 90 graden. Want deze Wartburg 1.3 had een viercilinder van Volkswagen. En die motor paste onmogelijk in de lengte in de Wartburg.

Parallel aan dit verhaal kunnen we ook naar Zweden gaan. De eerste Saab, de 92, had immers ook een tweecilinder tweetakt motor (van DKW) die dwars onder de kap zat. Diens opvolger, de Saab 93, kreeg een driecilinder. En je raadt het al... die zat er in de lengte in.
Ford was er best vroeg bij met voorwielaandrijving, al in 1962 kreeg de Taunus deze moderne techniek. Maar na een paar generaties werd in 1970 toch weer overgestapt op achterwielaandrijving. Zelfs opvolger Sierra zou deze opstelling nog voortzetten.
Bij de oer-Panda stond de tweecilinder van de Panda 30 in lengterichting terwijl de bij ons bekende viercilinders dwarsgeplaatst waren.
En de Ferrari Mondial had eerst een dwarsgeplaatste en daarna (als Mondial T) een in lengterichting geplaatste motor.
Quote
Wouter82
Ford was er best vroeg bij met voorwielaandrijving, al in 1962 kreeg de Taunus deze moderne techniek. Maar na een paar generaties werd in 1970 toch weer overgestapt op achterwielaandrijving. Zelfs opvolger Sierra zou deze opstelling nog voortzetten.

Maar de zuiver Britse modellen waren wel altijd achterwielaangedreven, toch?
Quote
D Elzinga
Quote
Wouter82
Ford was er best vroeg bij met voorwielaandrijving, al in 1962 kreeg de Taunus deze moderne techniek. Maar na een paar generaties werd in 1970 toch weer overgestapt op achterwielaandrijving. Zelfs opvolger Sierra zou deze opstelling nog voortzetten.

Maar de zuiver Britse modellen waren wel altijd achterwielaangedreven, toch?

Ja, in de jaren zestig kreeg alleen de Taunus 12M/15M (P4 en P6) voorwielaandrijving (RWD bij de grotere 17M/20M P5 en P7) en daarna was de Fiesta pas de eerstvolgende. Toen maakte Ford UK al geen eigen modellen meer.
Quote
Hejsan
Duitsers zijn soms ook bijzonder bezig.
Zo'n beetje de eerste voorwielaangedreven auto met dwars geplaatste motor is niet de Austin Seven (Mini), maar de DKW F1 uit 1931: [de.wikipedia.org]
OK, het betreft een tweecilinder tweetakt motortje, dus dat is misschien een niet zo spectaculair als een watergekoelde viercilinder. Maar toch.

Tot en met de F8 werd gebruik gemaakt van de dwarse opstelling met tweepitter. Na de tweede wereldoorlog ging de lijn in West-Duitsland door naar de F89 met een compleet andere gestroomlijnde carrosserie, maar nog wel met de oude tweecilinder. Een paar jaar later werd de motor aan de wilgen gehangen, en kwam er de optisch bijna gelijke F91 met driecilinder tweetakt motor, welke overlangs is gemonteerd.

Tussen twee haakjes moet het Oost-Duitse verhaal ook nog verteld worden. Want daar werd de IFA F8 doorgebouwd (feitelijk de DKW F8). Vrij snel daarna kwam de gestroomlijnde IFA F9 met langsgeplaatste 3 cilinder. Deze auto was door DKW ontwikkeld, maar na de tweede wereldoorlog bevond de fabriek zich in de Sovjetzone (latere DDR) en kon DKW dus niet met de F9 komen. In plaats hiervan kwam de hierboven genoemde F89.

De bloedlijn van de IFA F9 loopt helemaal tot en met de Wartburg 353W door. Deze auto had dus ook een in de lengte geplaatste tweetakter.
Toen in 1988 eindelijk de viertaktversie van deze Wartburg uitkwam, maakte de motor weer een draai van 90 graden. Want deze Wartburg 1.3 had een viercilinder van Volkswagen. En die motor paste onmogelijk in de lengte in de Wartburg.

Parallel aan dit verhaal kunnen we ook naar Zweden gaan. De eerste Saab, de 92, had immers ook een tweecilinder tweetakt motor (van DKW) die dwars onder de kap zat. Diens opvolger, de Saab 93, kreeg een driecilinder. En je raadt het al... die zat er in de lengte in.

Dwarsgeplaatste motoren zijn zelfs nog ouder. In de oertijd van de auto werd er immers nog aangedreven met een ketting en toen moest er een dwarsplaatsing gebruikt worden om in lijn te blijven met de ketting. Pas met de toepassing van de cardan met een haakse overbrenging begonnen er langsplaatsingen te komen. Dit concept van een motor in langsrichting, versnellingsbak erachter en dan cardan naar de achteras was zelfs een dusdanige innovatie dat het bekend werd onder de naam van de bedenker; het heet System Panhard.
Voorwielaandrijving met een langsgeplaatste motor stamt overigens uit Indy500 race-auto's. Pas met de uitvinding van de homokineet (minder schokkerig en daardoor een levensduur langer dan een paar dagen) kwam deze setup naar straatauto's. Vermoedelijk in 1929 als eerste met de Cord L29 (de T-Ford was toen pas net uit productie) en heel snel daarna bij Adler, Citroen, Panhard, etc.

Voorwielaandrijving met een dwarsgeplaatste motor is inderdaad ook al heel oud. Saab en DKW zijn inderdaad wel zo'n beetje de eerste met de Mini er al heel kort na. Echter hadden deze allemaal de versnellingsbak geÔntegreerd met het motorcarter. In feite staat de motor bovenop de versnellingsbak. Dat heeft Saab trouwens (in langsrichting) nog heel lang zo gebouwd in de 99 en 900 Classic). Deze constructie heeft echter wat nadelen qua hoogte, geluidsproductie maar vooral ook qua smering want een transmissie heeft heel andere smering nodig. De vroege Mini's hadden dan ook massaal problemen met versnellingsbak slijtage.
Dit is wel een van de redenen waarom er nogal wat dwarsgeplaatste voorwielaandrijvers toch ook weer langsplaatsing kregen. En toen de techniek verder gevorderd was weer andersom.
De dwarsgeplaatste motor met versnellingsbak ernaast (en radiateur gewoon voor de motor) wat de standaard opbouw is van vrijwel elke voorwielaangedreven auto en heel veel middenmotor auto's is bedacht door Fiat en geÔntroduceerd in de Autobianchi Primula. Bekend werd het pas met de Fiat 128.

Qua aandrijflijn en wielophanging zijn, uitgezonderd sommige EVs, nagenoeg alle auto's in de showroom vandaag schatplichtig aan Fiat en Panhard. Qua veiligheid aan Mercedes en Volvo (en een beetje Saab). Alle merken hebben zo hun uitvindingen die ook bij andere merken zijn toegepast maar geen van allen buiten dit lijstje kan zeggen dat vrijwel elke automodel op de weg wel een van hun vindingen toepast.


Doen we nog 2 weetjes:

Alfa Romeo was al vroeg in de 50er jaren bezig met een goedkope auto. Deze zou voorwielaandrijving krijgen. Dit project is in feite de stamvader van het AlfaSud project. Omdat Alfa echter een staatsbedrijf was greep de overheid in want die wilde concurentie met Fiat voorkomen. Alfa Romeo mocht alleen een licentie samenwerking starten met Renault en zo ontstond de Alfa Romeo Dauphine. De techniek van de proto werd uitgesteld tot aan de AlfaSud. Het design werd groter gemaakt en dat werd de Guilia. Enkel de V-vorm van de motorkap kwam bij Renault terecht als ontwerpidee en zat o.a. op de Renault 8. Het scheelde in ieder geval niet veel of Alfa Romeo was eerder dan Mini met een heel compacte, goedkope, voorwielaandrijver op de markt.

De Agnelli familie die Fiat had opgericht was nogal van de jetset. Zowel in Monaco als in St. Moritz zijn er diverse vriendschappen ontstaan. Zo is er de vriendschap met de Wallenberg familie (de eigenaren van Saab) wat ervoor zorgde dat bij Saab eerst Autobianchi's te koop kwamen en later de Saab 600 (de Lancia Delta) en weer later de gezamenlijke platform Saab 9000 en Lancia Thema (Fiat was eigenaar van Lancia, en onderhands regelde ook een deal met toen nog zelfstandig Alfa Romeo). Maar ook was er een vriendschap met een directeur van Simca. Die vriendschap ging zover dat de directeur van Simca regelmatig over de design en ontwikkelafdeling van Fiat mocht rondlopen, getalenteerd personeel mocht lenen en zelfs zo nu en dan een afgekeurd Fiat ontwerp cadeau kreeg.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-09-2021 10:21 door Engineer2.
Bij de Ferrari Mondial lag de motor oorspronkelijk dwars achterin, net zoals bij de 308/328:


In 1989 kwam de Mondial T. De T staat voor de vorm van de motor in lengterichting en dwarsgeplaatste versnellingsbak.


Overigens kwam die ingrijpende facelift van de Mondial al in 1985. Het verschil tussen zo'n facelift Mondial met de motor dwars en die in lengterichting is vooral te zien aan de vorm van de luchtinlaten achter de portieren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-09-2021 12:03 door Dizono.
Oh, die was al genoemd zie ik net...

Dan maar een flauwe: de Austin/Rover/MG Metro had het vierpittertje dwars voorin liggen, maar de MG Metro 6R4 heeft de V6 uit de XJ220 in de lengetriching achterin liggen.





Edit: verdorie, ook al genoemd... sad smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-09-2021 11:53 door Dizono.
Ik weet er eentje die nog niet genoemd is! smiling bouncing smiley

Citroen BX:


Citroen BX 4TC:
Kijk aan! Wat een collectie inmiddels. Ik weet zo gauw geen andere automodellen waarvan de motoren soms een kwartslag gedraaid zijn, maar nog wel een serie auto's die van voorwielaandrijving naar achterwielaandrijving zijn overgestapt.
Hier werd al de Rover 75/MG ZT genoemd.

Ook uit Groot-BrittanniŽ is de volgende reeks van Triumph:
In 1965 kwam het merk met de voorwielaangedreven Triumph 1300: [en.wikipedia.org]
Met voorwielaandrijving wilde men de concurrentie met Auston aangaan, hoewel de motor wel in de lengterichting geplaatst was.

In 1970 werd de 1300 door de eveneens voorwielaangedreven Triumph 1500 vervangen. Naast de zwaardere motor heeft deze auto een andere neus en een langere achterkant: [en.wikipedia.org]

In 1970 kwam er eveneens een goedkoper alternatief in de vorm van de Triumph Toledo. De Toledo had dezelfde neus als de 1500, maar de kortere achterkant van de 1300. Maar de grootste wijziging was dat deze auto achterwielaandrijving had. Onder de motorkap zit een 1300 of 1500cc motor: [en.wikipedia.org]

In 1972 kwam het topmodel de Triumph Dolomite uit. Eveneens met achterwielaandrijving, de voorkant van de 1500 en ook diens langere achterkant. Onder de motorkap aanvankelijk alleen met 1850 cc motor: [en.wikipedia.org]
Een jaar later komt er dan de beroemde Dolomite Sprint met 2000 cc 16 klepsmotor.

Maar daar blijft het niet bij. Snel erna komt de Triumph 1500 TC uit en die heeft ook achterwielaandrijving, en vervangt daarmee de voorwielaangedreven 1500.

In 1976 wordt het hele programma rechtgetrokken. De productie van de Toledo en 1500 TC wordt gestopt. De opvolgers zijn de Dolomite 1300 en Dolomite 1500.

Weet iemand nog een voorbeeld te noemen van een automodel dat zowel als voor- als achterwielaangedreven model is geleverd? Laten we de vierwielaangedreven auto's maar even achterwege, want dan zijn we hier nooit klaar winking smiley
Een interessant motorgerelateerd weetje van een model dat ik uberhaupt pas recent heb leren kennen: Er bestaat een Armstrong Siddeley Sapphire 234 en 236, zelfde model maar verschillende techniek. De 234 is een viercilinder, de 236 een zescilinder. De viercilinder (wat kennelijk de zescilinder met twee cilinders minder is, maar wel opgeboord) is de aanzienlijk snellere van de twee...
Quote

Weet iemand nog een voorbeeld te noemen van een automodel dat zowel als voor- als achterwielaangedreven model is geleverd?

In elk geval diverse bedrijfswagens zoals de Renault Trafic (eerste generatie) en Ford Transit (vorige generatie). De huidige Mercedes-Benz Sprinter volgens mij ook. De Glas Isar werd met voorwielaandrijving voorgesteld maar ging met achterwielaandrijving in productie.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-09-2021 19:47 door 929V6.
Quote
D Elzinga
Een interessant motorgerelateerd weetje van een model dat ik uberhaupt pas recent heb leren kennen: Er bestaat een Armstrong Siddeley Sapphire 234 en 236, zelfde model maar verschillende techniek. De 234 is een viercilinder, de 236 een zescilinder. De viercilinder (wat kennelijk de zescilinder met twee cilinders minder is, maar wel opgeboord) is de aanzienlijk snellere van de twee...

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de Ford Taunus TC2/TC3 met tweelitermotor. Dat kon een vier-in-lijn (Pinto) of V6 (Cologne) zijn, maar de vierpitter was de snelste van de twee.
Quote
929V6
Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de Ford Taunus TC2/TC3 met tweelitermotor. Dat kon een vier-in-lijn (Pinto) of V6 (Cologne) zijn, maar de vierpitter was de snelste van de
twee.
Idem bij de Sierra, 2.0 4-cyl (105 pk 157 Nm) / 2.0 V6 (90 pk / 150 Nm):
Met 4-bak: 10,5 / 12,6 sec
Met 5-bak: 10,4 / 12,6 sec
Met automaat: 12,8 / 15,0 sec

De topsnelheid lag ook hoger en het verbruik lager. Maar ja, die charme van een V6 smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-09-2021 19:58 door Wouter82.
Wielbasis verschillen links en rechts, ook Renaults, veelal torsieveren, R4, R5, R6, R16. Of voorwiel- en achterwiel aangedreven Triumphs 1300/1500, Toledo, Dolomite.
Quote
Wouter82
Quote
929V6
Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de Ford Taunus TC2/TC3 met tweelitermotor. Dat kon een vier-in-lijn (Pinto) of V6 (Cologne) zijn, maar de vierpitter was de snelste van de
twee.
Idem bij de Sierra, 2.0 4-cyl (105 pk 157 Nm) / 2.0 V6 (90 pk / 150 Nm):
Met 4-bak: 10,5 / 12,6 sec
Met 5-bak: 10,4 / 12,6 sec
Met automaat: 12,8 / 15,0 sec

De topsnelheid lag ook hoger en het verbruik lager. Maar ja, die charme van een V6 smiling smiley

Bij Lancia was de V8 Thema zelfs langzamer dan de 4-cilinder turbo.

Maar ik weet er nog eentje waar je het niet zou verwachten: de Mercedes X-klasse. Als je die echt gaat gebruiken voor aanhangers trekken en dergelijke moet vanwege koelingsproblemen het vermogen van de V6 worden teruggeregeld. Voor het echt zware gebruik dus de 4-cilinder nemen.
Qua zowel voorwiel als achterwielaangedreven... een beetje begrenzing is wel nodig. Er zijn auto's waarbij de body in grote lijnen hetzelfde was maar het chassis of de bodemplaat totaal anders. Moeilijk te zeggen dat het dezelfde auto is.

In Iran is bijvoorbeeld de body van de Peugeot 405 op een andere bodemsectie gebouwd waardoor het langsgeplaatste motor met achterwielaandrijving werd. Lokale productie onder een andere naam; los van de eigen Peugeot 405 productie aldaar.. Ik dacht dat Peugeot er nu wel zelf gestopt is met de 405 maar er lopen nog wel wat licenties door.
Ook Iran: de Pars Khodro is een Renault 5-body op het onderstel en met de mechaniek van een Kia Pride. Die aanmerkelijk breder was, waardoor de 5-body wielkastverbreders nodig had.

Ah, uit heel onverwacht hoek! Maar zeker geschikt voor dit lijstje. Ik denk dat we inmiddels wel een heel aardig lijstje van 'verdraaide motoren' en/of 'verplaatste aandrijving' hebben. Hier een korte samenvatting:

Automodellen waar zowel motoren in de lengte als dwars zijn geplaatst:
Categorie: dwars/voorwielaandrijving & lengte/voorwielaandrijving:
Alfa 145/146 Boxer & Alfa 145/146 Twin Spark/Diesel
CitroŽn LNA 2 cil & CitroŽn LNA 4 cil
CitroŽn Visa 2 cil & CitroŽn Visa 4 cil
CitroŽn BX & CitroŽn BX 4TC (4WD)
DKW F89 & DKW F91
Fiat Panda 4 cil & Fiat Panda 30
Nissan Cherry (N12) & Alfa Romeo Arna/Nissan Cherry Europe
Pars Khodro & Renault 5
Renault 21 1.4/1.7/1.9 diesel & Renault 21 2.0/2.2/2.1 diesel
Saab 92 & Saab 93
Wartburg 1.3 & Wartburg 353

Categorie: dwars/achterwielaandrijving & lengte/achterwielaandrijving:
Ferrari Mondial & Ferrari Mondial t

Categorie: dwars/voorwielaandrijving & lengte/achterwielaandrijving
Austin Metro/MG Metro & MG Metro 6R4 (4WD)
Peugeot 405 & Peugeot RD
Rover 75/MG ZT & Rover 75 V8/MG ZT V8

Categorie: lengte/voorwielaandrijving & lengte/achterwielaandrijving
Triumph 1300/1500 & Triumph Toledo/1500 TC/Dolomite

En dan zijn er diverse bestelwagens met voor- of achterwielaandrijving, al dan niet met motoren in lengte of dwarsrichting.

En dan wordt het tijd voor een nieuwe vergelijkende reeks...

In de jaren '70 kwamen er steeds meer auto's met een schuine achterkant, maar met een kleine klep. Een aantal kreeg tijdens de productie jaren (optioneel) een heuse achterdeur aangemeten. Kortom wie kan de Categorie: Van kleine klep naar grote deur uitbreiden? Let op: het gaat hier alleen over auto's die in zijaanzicht niet wijzigde. Dus niet VW Golf/Jetta. Oh ja... auto's die gelijktijdig met en zonder grote klep werden geleverd mogen ook.

Ik trap af met de Fiat 127, deze kwam aanvankelijk uit als tweedeurs, maar kreeg al snel optioneel een versie met drie deuren: [www.autoweek.nl]


Fiat 127 2 drs


Fiat 127 3 drs

Fiat 127 3 drs



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2021 08:24 door Hejsan.
Quote
Hejsan
In de jaren '70 kwamen er steeds meer auto's met een schuine achterkant, maar met een kleine klep. Een aantal kreeg tijdens de productie jaren (optioneel) een heuse achterdeur aangemeten. Kortom wie kan de Categorie: Van kleine klep naar grote deur uitbreiden? Let op: het gaat hier alleen over auto's die in zijaanzicht niet wijzigde. Dus niet VW Golf/Jetta.
CirtoŽn GS > GSA en de Princess, al ging het daar gepaard met een volledige naamswijziging.
De Opel Kadett D
Die was er als 2 deurs en 4 deurs met kleine achterklep en als 3 deurs en 5 deurs met grote achterklep
Verschil zag je van de zijkant niet
(en ook nog als Caravan 3 en 5 deurs)


De 2 deurs en ook nog eens als hele zeldzame 1.0S standaard


De 5 deurs als 1.3N Luxus
Maar die Kadett is toch altijd met beide kleppen geleverd? Het was geen wijziging tijdens de levensloop volgens mij,
Quote
Wouter82
Maar die Kadett is toch altijd met beide kleppen geleverd? Het was geen wijziging tijdens de levensloop volgens mij,
Dat klopt, maar hij mag zeker meetellen!

Ik voeg er nog een toe:
Peugeot 104 4drs -> 104 5drs

Peugeot 104 4drs


Peugeot 104 5drs

De logica achter de 104 met kleine klep was dat Peugeot aanvankelijk bang was dat de 104 aan de verkoopcijfers van de 204 Break zou snoepen.
Noemde ze zoín Kadett met een klein klepje ge notchback?
Quote
Aras
Noemde ze zoín Kadett met een klein klepje ge notchback?

Nee, want notch betekent uitstulping (kont) en die heeft de Kadett met kort klepje nou precies niet.
Een vroeg voorbeeld:




Autobianchi Primula:




Autobianchi Primula 05 by Michiel V, on Flickr
Honda Civic tweedeurs (in NL uitgestorven):


En driedeurs:


Er was ook een vierdeurs maar die had een langere carrosserie.
Datsun Cherry N10 vierdeurs, voor zover bekend officieel niet geleverd in Nederland:



Nissan kon namelijk al heel snel ook een vijfdeurs leveren:



Daar werd er laatst nog eentje van op een sloperij gesignaleerd maar ik geloof dat er verder geen exemplaren van zijn overgebleven.
Oh, wat een leuke toevoegingen. Dat van de Primula en Cherry wist ik niet.
Die Nissan Cherry brengt me nog terug bij het vorige onderwerp. Want van de opvolger van de genoemde Cherry werd in ItaliŽ de Alfa Romeo Arna gemaakt. Op details na is dit dezelfde auto, met dien verstande dat de voortrein van de Alfsud werd gebruikt. En van die Arna is weer de Nissan Cherry Europe afgeleid, wederom voorzien van de in lengte geplaatste boxermotor. Dus die voeg ik nog toe.

En als we toch bij de Alfasud zijn aanbeland, kunnen we die ook nog even toevoegen aan de grote-kleppenshow.

Want de Sud werd uitgebracht als 4-deurs en later 2-deurs.
Maar behoorlijk wat jaren later kwam daar de 3-deurs versie. En vlak voor het einde van de productie nog de 5-deurs.


Alfa Romeo Alfasud 4 drs


Alfa Romeo Alfasud 4 drs

Wie weet er meer?
Kaiser bouwde Utility-versies van haar sedans:






De normale sedans hadden een gewone achterklep:
Even een gek tussendoortje. Jullie weten vast dat de Austin Seven door diverse merken in licentie is gebouwd. Rosengart, Nissan en ook Dixi, later BMW kocht bij Austin de rechten om de Seven te mogen produceren. Maar, ze namen alleen een licentie op de auto en niet op de motor. Om extra betalingen te omzeilen heeft Dixi de Austin-viercilinder simpelweg gespiegeld!

Austin Seven:


BMW Dixi:
(gaaf, zo'n Kaiser)

Citroens 2cv mag meegerekend. Van origine een 4drs. met achterklepje, later officieel vanaf de fabriek leverbaar als 5drs.

Een extra frame zorgde ervoor dat je achterruit omhoog meeklepte, overgenomen van de accessoirebranche.
De eerste generatie Passat kreeg na de facelift een grote achterklep. De 2CV kreeg (in 1983?) als optie een grote achterklep a la Dyane, die verborgen was achter het open dak.
VW Passat B1, vanaf zo'n anderhalf jaar na introductie tegen meerprijs ook met een grote achterklep leverbaar:





(Klassiekerrijder was me voor terwijl ik de foto's opzocht. De grote achterklep was er wel al voor de facelift en de versie met normaal kofferdeksel bleef leverbaar tot einde productie Passat B1)



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2021 09:53 door 929V6.
Austin A40:



Austin A40 Countryman:


Austin A40 Farina Countryman by Michiel V, on Flickr
Dat was meteen de eerste auto die je als 'hatchback' mag omschrijven.
Quote
Wouter82
Maar die Kadett is toch altijd met beide kleppen geleverd? Het was geen wijziging tijdens de levensloop volgens mij,

Ja, die combo sedan/hatchback is doelbewust zo bedacht en tegelijkertijd op de markt gebracht. Volgens mijn pre-introductiegids gericht op verkopers was het de bedoeling dat de hatchback aan gezinnen en "sportieve mensen" werden aangeboden, en de sedan aan "onze trouwe, traditionele klanten" (een eufemisme voor oudere kopers die niets van zo'n moderne carrosserievorm moesten hebben, denk ik).
Alfasud in de categorie van achterklep naar liftback?
Quote
Klassiekerrijder
Dat was meteen de eerste auto die je als 'hatchback' mag omschrijven.

Tja, die discussie blijft toch altijd een lastige. Wanneer is iets ťcht een hatchback?

AC was er met de Aceca in 1953 ook al vroeg bij met een extra portier:



Opel ontwierp ooit een Omega met een 5,7L V8 met het plan deze in productie te brengen. Er werden 32 pre productiemodellen gebouwd en alle technische en reclame materialen geprint.... maar de auto bleek niet volgasvast op de autobahn dus brachten ze hem niet uit. (Je moest volgas de tank leeg kunnen rijden, tanken en weer volgas verder kunnen). Alle informatie enz staat in de officiŽle werkplaatsboek die ik van Opel heb.
Ja dat blijft een bijzonder verhaal die Omega V8 als soort afscheidsspecialiteit. Je zou toch zeggen dat die koelproblemen in een eerder stadium gevonden hadden kunnen worden, al was het maar omdat het een standaardaandachtspunt bij grote motoren.
Inmiddels zijn de usual suspects wel genoemd. Hulde voor de medewerking! Ik vind de Kaiser Frazer een leuke vondst. Niet echt een hatchback, maar zeker een auto die met hetzelfde silhouette zowel met kleine als grote klep(pen) is geleverd.

Een heel oud voorbeeld, en niet echt een hatchback, maar wel een een auto die af-fabriek ook met grote achterdeur kon worden besteld was de Volvo PV4 Special (1928). Nu had het origineel Łberhaupt geen achterklep (meestal zat er letterlijk een losse koffer achter), maar dat terzijde winking smiley


Volvo PV4 Special


Volvo PV4 Special met achterdeur

Deze Volvo wordt ook wel eens de eerste stationcar van Volvo genoemd. Hij doet het in ieder geval goed als stationswagen.
Nog wat random Fiat-weetjes:

De Fiat Bravo HGT heeft de zijschermen van de Fiat Marea om meer ruimte te maken voor de 5-cilinder en een grotere spoorbreedte. De HGT heeft daarom ook een iets kortere voorbumper.

De Marea en Bravo HGT delen de knipperlichten in de zijschermen met de Maserati 3200 GT

De Marea is in BraziliŽ geleverd met achterlichten van de Lancia Lybra
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.