Iedereen een gelukkig nieuw youngtimer jaar 2006

Gepost door Auto encyclopedie 
Een nieuw jaar betekend nieuwe auto’s die in aanmerking komen voor de “omstreden” youngtimer regeling. Aan welke youngtimer moet je denken als je aan 2006 denkt.

twee voorwaarden:
- Het model moet in 2006 nieuw op de markt zijn verschenen
- Of een nieuw carrosserie vorm van een bestaand model die in 2006 op de markt kwam. Om maar twee voorbeelden te noemen de alfa 159 kwam in 2005 op de markt en
de station volgde in 2006 en liefhebbers van open rijden moesten tot 2006 wachten tot dat de colt er ook eindelijk was in een cabrio uitvoering.

Dus niet
- Een facelift van een bestaand model die in 2006 is uitgevoerd

Grijs gebied
- Een snelle uitvoering van een bestaand model
Gepresenteerd, geintroduceerd, of geintroduceerd in Nederland in dat jaar? Eea kan nogal van elkaar verschillen.

Enfin, ik herinner me dat ik toen erg onder de indruk was van de nieuwe XK. Nog steeds een fraaie auto, en zo langzamerhand (qua aanschaf) wat bereikbaarder.

[www.autowereld.nl]

Vanaf dat jaar in Nederland. Autoweek heeft er hier en daar zelf ook al paar weken geleden aandacht aan besteed, over nieuwkomers die vanaf 2021 de youngtimerstatus krijgen.
Ik denk dat de Audi Q7 wel een populaire youngtimer zou kunnen zijn thumbs up

Best een gedoe om te zoeken in carbase. Audi TT, Citroën C6, Audi S6 & S8, Ford S-Max, Honda Legend, Lexus LS, Subaru Legacy, Volvo C70 en S80 FL vind ik ook allen erg mooi maar niet helemaal bij mij passen. Deze wel:

Audi S3: Toen Audi's nog echt strak waren getekend zonder overdreven (nep)gaten.

Fiat Grande Punto Sport. Tijdloze schoonheid

Mazda MX-5 RC. Hier pas ik wel in met dak dicht. Mogen rijden met 2.0 motor en is gewoon een feest. Ik vind deze generatie sowieso mooier dan de NB en ND

Nissan 350Z FL. Mijn tweelingbroer heeft deze en is nog altijd een schitterende auto. Rijdt ook lekker en fantastisch geluid

Volvo C30. Ligt het aan mij of zie je deze echt totaal niet meer op de weg? Eigenzinnig model, weet nog goed toen ie geïntroduceerd werd
@mcv de carbase van autoweek staat standaard op merk en model a-z, ik zet hem vervolgens handmatig op jaar oud naar nieuw en dan vind ik hem persoonlijk een stuk overzichtelijker.

De C30 zie ik zelf nog heel vaak, maar dat heeft er meer te maken dat er hier toevallig 3 in de straat staan, volgens mij zijn het allemaal voormalige bijtelling diesels, das nou net de C30 die je niet moet hebben. Volgens autoweek is de C30 benzine eentje om in de gaten te houden.

@mcv de carbase van autoweek staat standaard op merk en model a-z, ik zet hem vervolgens handmatig op jaar oud naar nieuw en dan vind ik hem persoonlijk een stuk overzichtelijker.

Ik zocht eerst tussen 2006 en 2007 maar dan krijg je veel modellen niet te zien die ook na 2007 te koop waren. Dus heb het maar op 2006 - 2010 gedaan en per model gekeken wanneer ze geintroduceerd werden. En heb sommige carrosserievarianten uitgezet want ik moest alsnog 29 pagina's af nut smiley

De C30 zie ik zelf nog heel vaak, maar dat heeft er meer te maken dat er hier toevallig 3 in de straat staan, volgens mij zijn het allemaal voormalige bijtelling diesels, das nou net de C30 die je niet moet hebben. Volgens autoweek is de C30 benzine eentje om in de gaten te houden.

thumbs up Het was best bijzonder die gekleurde wielkastranden toen. Zag je alleen uiteindelijk niet zo vaak, tenminste niet die bruine kleur. Ik zal eens better opletten of ik ze nog zie rijden
Voor mij staat het mooiste voorbeeld al in de OP: de Alfa Romeo 159 SW. Hier om de hoek staat er eentje in knalrood, wat een prachtig ontwerp.
MCW

thumbs up Het was best bijzonder die gekleurde wielkastranden toen. Zag je alleen uiteindelijk niet zo vaak, tenminste niet die bruine kleur. Ik zal eens better opletten of ik ze nog zie rijden

Medeforummer GewoonDirk heeft er een (1.6D) smiling smiley

Ik denk dat de tweede generatie BMW X5 ook wel interessant wordt als youngtimer. En hopelijk leidt het ook voor de Cadillac BLS alsnog tot enige interesse big smile smiley
Voor mij de Z4 Coupe! Het lukt me alleen niet een afbeelding te uploaden, wie helpt? drinking smiley
De link van de afbeelding hier plakken. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2021 16:56 door Jay DoubleYou.
Lexus GS450h. De GS300 en GS430 waren er al in 2005, maar de 450h kwam een jaartje later. Onwijs fijne auto!

De Grande Punto en C30 zijn wel leuke 'budget' opties! thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2021 20:16 door Barri.
MatthijsL
Voor mij de Z4 Coupe! Het lukt me alleen niet een afbeelding te uploaden, wie helpt? drinking smiley

Mercedes R-klasse. Ik vind het nog altijd een geweldige auto (al jaren mijn avatar op dit forum). Maar de oudste heeft inmiddels haar rijbewijs, dus die gaat al nauwelijks meer mee op pad. Ik rij nu een XC90, en die vind ik eigenlijk al te groot. En zelfs als youngtimer schrikken de onderhoudkosten mij toch wel af. 5.000- euro per jaar lijkt geen uitzondering te zijn.

Zadelsnuiver
Ik denk dat de Audi Q7 wel een populaire youngtimer zou kunnen zijn thumbs up

Idd de traditionele e-segmenter wordt vervangen door een SUV
Barri
Lexus GS450h. De GS300 en GS430 waren er al in 2005, maar de 450h kwam een jaartje later. Onwijs fijne auto!

De Grande Punto en C30 zijn wel leuke 'budget' opties! thumbs up

mooie Lexus, en idd een hybride voegt zeker wat toe
@wouter 82, Bij de BLS wacht ik persoonlijk nog een jaartje lager, want dan komt de station om de hoek kijken.
Ik moet vooral denken aan de eerste modellen van Chevrolet uit 2006, die tot die tijd nog bestonden uit o.a. voormalige Daewoo modellen .

Chevrolet Aveo sedan
Als ik deze zo zie, valt die af voor dit item want het heeft behoorlijk veel weg van een uitgebreide facelift van de Chevrolet Kalos. Maar wellicht zit ik er bij deze naast, en is er sprake van een totaal nieuw model

Chevrolet Epica
In September 2006 verving de Chevrolet Epica de Chevrolet Evanda wat in feite een opgefriste Daewoo Evanda was. Bij Zuid Koreaanse fabrikanten was het in 2006 ongebruikt om een station uitvoering aan te bieden in het d-segment. Zo ook bij Chevrolet, de Epica deze was er alleen als sedan. Japanse en Europese Concurrenten boden vaak wel een station aan in het d-segment en vaak ook nog een liftback. Er was qua motoren weinig keuze in eerste instantie alleen benzine motoren een 2.0 vier cilinder en een 2.5 zes cilinder. De 2 liter hadden alleen een handbak en de 2.5 altijd een 5 traps automaat. In 2006 werden er 279 stuks verkocht, het jaar daarop werden de meeste verkocht 492 stuks en in zijn totaal 1537 stuks. In 2010 verdween de Epica in de Nederlandse prijslijsten. In 2009 kreeg de Epica nog een facelift, maar deze facelift is nooit in Nederland verschenen.

Chevrolet Captiva
In Juli 2006 maakte Nederland kennis met de Captiva , een SUV die het op moest nemen tegen de Outlander, C-crosser en 4007. De Captiva was er met een 2.4 vier cilinder en een 3.2 v6. In het jaar 2006 werden er 811 op naam gezet en het jaar daar op 2186 stuks. Totaal zijn er 5789 van de Captiva verkocht. In 2011 kreeg de Captiva een facelift, maar de verkoopcijfers waren inmiddels al flink gekelderd. Liefhebbers van de Opel Antara die sterk leunt op de Captiva moeten nog een jaar wachten, deze kwam pas in februari 2007 op de markt.

Auto encyclopedie
In 2009 kreeg de Epica nog een facelift, maar deze facelift is nooit in Nederland verschenen.
De facelift is wel degelijk hier geleverd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2021 21:16 door Auto encyclopedie.
Tjee, die facelift is me volstrekt ontgaan. Nooit gezien, volgens mij.
En de Epica was ook als diesel leverbaar, ik heb wel eens een taxi gezien.
[www.autoweek.nl]
Ja, dat herinner ik me dan nog wel. Maar in zo'n zes-in-lijn benzine zou ik best eens een stukje willen rijden.
De Epica 2.5 regelmatig gereden. Het verhuurbedrijf waar ik destijds mijn bijbaan had verhuurde ze. Stiekem best lekkere auto hoor, 6-cilinder liep erg zacht. Helaas waren ze bij ons niet bepaald vrij van problemen.

@A.E: Dank voor het uploaden van de foto. Op de een of andere manier resulteert dit bij mij altijd in een

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2021 22:58 door MatthijsL.
Auto encyclopedie

Chevrolet Captiva

De usa version van de captiva had dan weer de carrosserie van de Opel, maar met een wat mooier dashboard. Voor mij iig de mooiste versie van het hele stel. Veel gehuurd destijds, was best een prettig ding.
De Chevrolet Captiva was ook in de US zoals wij die kenden. Jij bedoelt de Saturn Vue, dat was een gerebadge Opel Antara
De Opel Antara/Saturn Vue was er wel als Chevrolet Captiva Sport maar dat was voor Mexico
Grappig, die gefacelifte Epica. Zo'n lichtunit die over de kofferklep doorloopt komt nu juist weer in.
Wouter82
En de Epica was ook als diesel leverbaar, ik heb wel eens een taxi gezien.
[www.autoweek.nl]

Klopt ik had de diesel nog weggelaten omdat die er pas in 2007 kwam. Dacht zelfde verhaal als bij de Captiva , maar daar nam de diesel wel in 2006 zijn rentree.

@929v6, de facelift van de Epica is mij ook helemaal ontgaan. Komt een beetje over als de facelift van de Kia Opirus
MCW
De Chevrolet Captiva was ook in de US zoals wij die kenden. Jij bedoelt de Saturn Vue, dat was een gerebadge Opel Antara
...
De Opel Antara/Saturn Vue was er wel als Chevrolet Captiva Sport maar dat was voor Mexico

Nee hoor, [www.autotrader.com]

Chevy captiva, de us versie heeft de looks van de opel, en lijkt totaal niet op die daewoo uit europa

Maar dat model is wel in mexico gemaakt

Met weer een ander dash dan de opel of deawoo

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-01-2021 11:03 door Gullwing.
3e generatie Kia Carens
In 2006 kwam Kia met alweer de 3e generatie Carens op de markt. Kia was destijds nog een budget merk en nog sterk in ontwikkeling. De 3e generatie Carens was qua alles weer een enorme vooruitgang vergeleken met zijn voorganger. Dit was ook zeker terug te vinden in de prijs. De laatste vanaf prijs van de 2e generatie Kia Carens was 16.995 euro! en de vanaf prijs van de 3e generatie Kia Carens was in 2006 24.495 Euro! Wel was de 2e generatie er alleen als 5 zitter.

(ruime achterste zitrij)
Met een bedrag van 24.495 kwam de prijs overeen met de MPV modellen van de gevestigde merken. De Kia Carens was verkrijgbaar met 5 of 7 zitplaatsen, er was net als bij de VW Touran en de Toyota(corolla) Verso sprake van 1 model die er zowel is als 5 als 7 zitter. Waar ze bij deze generatie wel heel erg over hadden na gedacht was is dat de middelste zit rij (bij de 5 zitter achterste rij) verschuifbaar was, zodat de mensen op de achterste zit rij ook nog beenruimte hadden, dit ging natuurlijk wel ten koste van de beenruimte op de middelste rij.

X-pect
In 2007 kwam er een nieuwe instapmodel en kreeg deze meer een prijs (19.995 euro)wat destijds bij Kia hoorde. Je leverde dan hier en daar een airbag, centrale vergrendeling en een Airco in. Deze basis uitvoering hete X-pect

Weinig motoren Keuze
Bijzonder was dat de 3e generatie Carens er alleen was met een 2.0 benzine motor met 144 pk terwijl zijn voorganger er was met een 1.6 (105 pk), 1.8 (126 pk) en de 2.0 die deze keer 138 pk aan boort had. Voor de 3e generatie Carens in 2006 kwam er in 2006 en de jaren daarop nog geen 1.6 met 122/126 pk die wel in de I30/Ceed kwam in 2007. Dieselen kon vanaf 26.195 euro en hierbij werd de Carens aangedreven door een 140 pk dieselblok van de firma VM, die ook in de vorige generatie Carens zat, toen kon men toen nog kiezen tussen 112 of 140 pk. Het prijs verschil was wederom hoog.

De Verkoopcijfers
In 2006 zijn er totaal 1005 stuks verkocht van de Kia Carens, aangezien de 3e generatie pas in oktober 2006 kwam is het voor mij helaas niet uit te zoeken hoeveel er van de 3e generatie “en tevens ook van de 2e generatie” verkocht zijn in het jaar 2006. Maar aangezien de 2e generatie Carens “geholpen door zijn zeer gunstige prijs” redelijk succesvol was, sluit ik niet uit dat deze 2e generatie hoofd verantwoordelijk is voor de verkoopcijfers van 2006. Het jaar 2007 was het beste jaar met 1547 stuks het jaar daarop 1252, in het jaar 2009 stortte de verkoopcijfers in met nog maar 519 stuks en in 2010 nog maar slechts 169 stuks. Het Succes van de 2e generatie heeft de 3e generatie niet overtroffen , de eerste 2 jaar kwamen overeen met de verkoopcijfers van de 2e generatie , maar bij de 2e generatie bleven de verkoopcijfers altijd boven de 1000 stuks(wellicht in 2006 wel onder de 1.000 stuks). 1 troost voor de 3e generatie Carens de 4e generatie deed het nog slechter qua verkoopcijfers en de 1e generatie sluit de Carens verkoopcijfers af.

Eindelijk de 1.6
November 2009 kreeg de Kia Carens eindelijk de 126 pk 1.6 CVVT , deze “in eerste instantie’122 pk motor deed zijn intrede in Januari 2007 in de gefacelifte Kia Cerato en de hagelnieuwe Kia Ceed gevolgd in Juli 2007 in de hagelnieuwe Hyundai i30. Waarom de Carens moest wachten tot eind 2009 is mij een raadsel. Helaas zette de komst van de 1.6 weinig zoden aan de dijk en zakte de verkopen in. De 1.6 was er alleen als 5 zitter en als X-tra uitvoering en was daarmee 1500 euro duurder dan de 2.0 X-pect.

Facelift
Niet in Nederland , maar elders kreeg deze generatie Carens in de zomer van 2010 nog een facelift. In Nederland viel het doek in 2010 voor de Kia Carens . Mensen die hoog wilden zitten konden bij het concern terecht voor de Venga/ ix20. Wie liever meer ruimte wilde kon voor de Ceed/i30 station gaan , wie een 7 zitter zocht moest dieper in de buidel tasten voor de Sorento/ Santa Fe. In 2013 kwam “van een afwezigheid van bijna 2 jaar” de 4e generatie Carens.

Waarom een Carens als Youngtimer en waar op letten:
- Staan voor bodenprijzen te koop
- Mag 1500 kg trekken (de 1.6 1300 kg) of het verstandig is met de benzine uitvoeringen die minder dan het trekgewicht wegen mogen trekken is een ander verhaal.
- Weinig euvels bekend
- Beperkte motoren keuze
- In de praktijk alleen maar de 2 liter benzine op de occasionmarkt.
- 7 zitter zijn in de minderheid qua aanbod
- Op gaspedaal staat er helaas maar 1 Carans te koop van de 3e generatie uit 2006 , de andere 18 exemplaren zijn van de 2e generatie Carens.
- Stuurt indirect
Die Carens is de tweede generatie, daarvoor had je de Joice.
Wouter82
Die Carens is de tweede generatie, daarvoor had je de Joice.

Ok ik kom uit dat de generatie die in 2006 op de markt kwam de 3e generatie is, de eerste generatie is zelfs tegelijk met de Joice geleverd. Beide hadden ongenveer de zelfde vanaf prijs.

Kia Joice 1999-2003

Kia Carens 1e generatie 2000-2002

Kia Carens 2e generatie 2002-2006

Kia Carens 3e generatie 2006-2010

Kia Carens 4e generarie 2013-2019
Die 4e generatie Carens vind ik nog steeds erg fraai. Jammer dat MPV's volledig worden vervangen door SUV's... :-(
Skeep
Die 4e generatie Carens vind ik nog steeds erg fraai. Jammer dat MPV's volledig worden vervangen door SUV's... :-(

Waren het maar SUV's, die waren een jaar of vijftien geleden soms nog best te pruimen en zagen er iig uit als terreinwagens. Nu zijn crossovers vaak een soort onbestemde opgepompte hatchbacks geworden met een hoop plastic ertegenaan gegooid.

D Elzinga
Skeep

Waren het maar SUV's, die waren een jaar of vijftien geleden soms nog best te pruimen en zagen er iig uit als terreinwagens. Nu zijn crossovers vaak een soort onbestemde opgepompte hatchbacks geworden met een hoop plastic ertegenaan gegooid.

Crossovers zijn inderdaad helemaal overbodig. Zo'n Focus Active bijvoorbeeld, 't is gewoon een onzuinige, fractioneel hoger op de poten staande Focus nut smiley In mijn beleving een totaal overbodige toevoeging van het gamma.

Toevoeging: de SUV van nu is inderdaad niet meer de SUV van 15 jr geleden. Ik noem dat nog wel SUV maar zijn inderdaad ook meer crossovers geworden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2021 14:05 door Skeep.
Auto encyclopedie
Ok ik kom uit dat de generatie die in 2006 op de markt kwam de 3e generatie is, de eerste generatie is zelfs tegelijk met de Joice geleverd. Beide hadden ongenveer de zelfde vanaf prijs.
Ah, definitiedingetje smiling smiley Dat 2002-model is strikt genomen een facelift van de 1e generatie.
Wouter82
Auto encyclopedie
Ah, definitiedingetje smiling smiley Dat 2002-model is strikt genomen een facelift van de 1e generatie.

Ja de Engelse wikipedia spreekt over een facelift en de Duitse over een nieuw model. Maar dashboard foto's gaven bij mij de doorslag.
D Elzinga
Skeep

Van deze generatie Sorento weet ik dat ze niet aan te slepen waren met de 2.4 motor. In 2006 kreeg deze generatie een facelift en dachten ze bij Kia laten we de succesvolste 2.4 motor maar schrappen.
Auto encyclopedie
Van deze generatie Sorento weet ik dat ze niet aan te slepen waren met de 2.4 motor. In 2006 kreeg deze generatie een facelift en dachten ze bij Kia laten we de succesvolste 2.4 motor maar schrappen.

Immens populair inderdaad, en samen met de eerste generatie Picanto het model dat rond die tijd het merk Kia in Nederland definitief als meer dan een budgetmerk op de kaart heeft gezet, imo.
Gisteren zag ik trouwens een in 2006 geintroduceerde vertegenwoordiger van wat we nu wel als crossover zouden bestempelen. De Dodge Caliber, hatchback noch mpv noch suv. Tezamen met de Nitro, Journey en Avenger deel van de niet enorm succesvolle heintroductie van Dodge in Nederland...

Eerste sorento vond ik destijds wel een aardig model, zeker voor de prijs. Maar na een proefrit was ik er wel klaar mee, wat een verschrikking, hobbelig en rijden als een boot zonder zwaard. Toen maar voor een e46 touring gegaan drinking smiley
D Elzinga
Gisteren zag ik trouwens een in 2006 geintroduceerde vertegenwoordiger van wat we nu wel als crossover zouden bestempelen. De Dodge Caliber, hatchback noch mpv noch suv. Tezamen met de Nitro, Journey en Avenger deel van de niet enorm succesvolle heintroductie van Dodge in Nederland...

Idd een hele vreemde eend in de bijt, want ondanks de warme band met Mercedes

- Op een onderstel van Mitsubishi.
- De benzine Motoren zijn van het type World Engine Program wat neerkomt op een samenwerking tussen Hyundai en Mitsubishi
- Bij de diesel motoren zou je een Mercedes CDI verwachten , maar er wordt gekozen voor een 2.0 TDI pompverstuiver van VW
- Terwijl Mitsubischi overstapt van de Pompverstuiver naar hun eigen 2.2 tdi diesels, krijgt de Caliber als nog een Mercedes diesel krachtbron
-Ik had gegokt dat de CVT bak dezelfde bak is die in de Mercedes A en B klasse zat destijds, maar ook hier zat ik er naast en was het een Jatco bak , bekend en tevens berucht van Nissan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.