Japanse keicars (inbelalarm)

Gepost door MCW 
Kei-car/Kcar is een Japanse variant van de dwergauto. Door middel van vastgelegde maximale afmetingen en vermogen levert de kei car belastings- en verzekeringsvoordeel op aan de eigenaars. De eerste wetgeving omtrent deze kleine wagens ontstond in 1949, waardoor een groter deel van de bevolking zich een auto kon veroorloven. Op zijn beurt zorgde de introductie van de kei car voor een bevordering van de Japanse auto-industrie. In 2013 was 40% van de nieuw verkochte auto's in Japan een kei car



In dit topic leg ik vooralsnog de focus op alle nieuw verkochte modellen in Japan. Behalve MPVtjes die gebaseerd zijn op bestelautootjes. Ook heb ik trucks en driewielers achterwege gelaten. De Smart was overigens ook een keicar. De eerste keicar was de 1955 Suzuki Suzulight. De 1958 Subaru 360 was echter de eerste die in massaproductie werd gebouwd.



De allerleukste periode was eind jaren 80 en begin jaren 90, in Japan de 'bubble periode' genoemd, toen de economie erg goed ging. Je had toen de Mazda AZ-1, Suzuki Cappuccino en de Honda Beat. Later natuurlijk ook de Copen. De gehele geschiedenis en alle ins en outs kan je lezen op de Japanse wikipedia. Ik gebruik aut. vertaling vanuit Chrome naar Engels, dat leest wat makkelijker...



Hierbij alle nieuw verkochte keicars in Japan. De (v) staat erbij want die zijn speciaal voor vrouwen ontworpen. In Japan doen ze daar niet zo moeilijk om. De websites en reclames zijn ook vaak echt op vrouwen gericht met pastelkleuren en de nadruk op hele andere zaken. Als je op de namen klikt kom je naar de desbetreffende topics van het forum voor meer foto's en informatie). Ik zal dit topic nog uitbreiden



Overig:
- Daihatsu Copen (Toyota Copen GR Sport)
- Honda SS60
- Suzuki Jimny



Hatchback:
- Daihatsu Mira (Subaru Pleo+ / Toyota Pixis Epoch)
- Daihatsu Mira Tocot (v)
- Honda N-ONE
- Suzuki Alto (Mazda Carol)
- Suzuki Alto Lapin (v)





Semi-tall Wagon:
- Daihatsu Move (Subaru Stella)
- Daihatsu Cast (Toyota Pixis Joy)
- Honda N-WGN
- Suzuki Wagon R (Mazda Flair)
- Mitsubishi eK Wagon / Nissan Dayz





Tall Wagon S/CUV:
- Daihatsu Taft
- Suzuki Hustler (Mazda Flair Crossover)



Tall Wagon MPV:
- Daihatsu Tanto (Subaru Chiffon)
- Daihatsu Move Canbus (v)
- Honda N-BOX
- Suzuki Spacia (Mazda Flair Wagon)
- Mitsubishi eK Space / Nissan Roox





Per model:

Daihatsu Copen




Copen XPlay


Copen GR Sport


Copen Cero


Copen: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]
Copen XRay: Pers: [car.watch.impress.co.jp]
Copen GR Sport: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]
Copen Cero: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

Honda S660



S660 Modulo X



S660: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp] (pre-facelift)

Suzuki Jimny


Jimny: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

HATCHBACK. Keicars hebben dus altijd dezelfde max. lengte. Maar de reeks begint met de 'light hatchbacks' die qua verhoudingen relatief normaal zijn maar het blijven natuurlijk erg kleine auto's.

Daihatsu Mira e : S (zonder spaties)



Mira: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

Daihatsu Mira Tocot



Mira Tocot: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

Honda N-ONE


N-ONE Premium


N-ONE RS



N-ONE: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

Suzuki Alto


Alto Works


Alto: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]
Alto Works: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

Suzuki Alto Lapin



Alto Lapin: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

SEMI-TALL WAGON.
Dit is niet de officiële term maar wordt wel eens gebruikt. Eigenlijk worden alle keicars buiten de hatchbacks gezien als 'light tall wagon' of 'light height wagon'. Maar deze zijn duidelijk hoger met meer rechtopstaande voorruit en hebben altijd 4 normale deuren. Vooral bij deze modellen heb je altijd wel een sportievere en/of crossover-uitvoering. De sportieve uitvoeringen hebben altijd een compleet andere neus en ze zien er doorgaans tig keer beter uit dan de gewone versies. De eerste generatie Daihatsu Move werd naar Nederland gehaald maar met een grotere 847cc motor. De eerste generatie Suzuki Wagon R werd als R+ in Europa verkocht. Die was iets breder en had ook grotere motoren.

Daihatsu Move


Move Custom



Move: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

Daihatsu Cast Style Sport & Activa zijn uit productie)




Cast: Pers: [car.watch.impress.co.jp] (pre-update) Test: [car.watch.impress.co.jp]

Honda N-WGN


N-WGN Custom



N-WGN: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

Suzuki Wagon R FX

Wagon R FZ


Wagon R Stingray


Wagon R: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

Mitsubishi eK Wagon

eK X (Cross)


eK Wagon: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

Nissan Dayz


Dayz Highway Star



Dayz: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

TALL WAGON S/CUV. De Taft en Hustler zijn op zichzelf staande modellen (niet qua techniek maar qua looks). De Taft (Tough & Almighty Fun Tool) begon als WakuWaku concept in 2019. De Taft is de opvolger van de Cast Activa. De Suzuki Hustler is alweer de 2e generatie. De eerste was iets meer ingetogen

Daihatsu Taft



Taft: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

Suzuki Hustler




Hustler: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

TALL WAGON MPV. Dat MPV heb ik er zelf maar bijgezet maar is ter verduidelijking. Deze keicars hebben altijd schuifdeuren en meestal zitten de achterstoelen of achterbank erg ver naar achter zodat er onwijs veel beenruimte wordt gecreëerd. Deze is ook ver vooruit te schuiven voor normale beenruimte maar dan wel met meer bagageruimte. Deze auto's zitten vol met handige vakjes, haakjes en andere handigheden. Ze zijn extreem populair. De Honda N-BOX is de beste verkochte keicar en één van de best verkochte auto's in Japan. Terwijl hij nou niet bepaald fraai is.

Daihatsu Tanto


Tanto Custom (RS)




Tanto: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

Daihatsu Move Canbus






Move Canbus: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

Honda N-BOX


N-BOX Custom



N-BOX: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp] (pre-facelift)

Suzuki Spacia


Spacia Custom

Spacia Gear


Spacia: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]
Spacia Gear: Test: [car.watch.impress.co.jp]

Mitsubishi eK Space

eK X (Cross) Space


eK Space: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

Nissan Roox


Roox Highway Star



Roox: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]



De Kia Ray is trouwens géén keicar maar wel door geinspireerd. Maar qua afmetingen was ie net te groot, hoewel hij sowieso alleen voor Korea was bedoeld.





38 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2020 10:37 door MCW.
Mooi uitgebreid topic!

Die jeepjes, de Taft en de Hustler. Hilarisch, proberen heel stoer te zijn, en dat zijn ze eigenlijk ook best wel, tot je naar de wieltjes, en de rest van de afmetingen kijkt.
De KEI "sport" auto's vind ik voor het grootste gedeelte gewoon gaaf. Voor de rest is het gewoon heel erg Japans.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-12-2020 23:20 door Nissan GTR R34.
Bedankt voor het overzicht! Moeten die Kei cars ook een botsproef doorstaan of je weet? Wat mij betreft mogen ze hier best rondrijden.
De Suzuki Jimny heb je in twee versies...op je foto heb je de (gele) rechtse met smaller wielspoor (dat is de Keicar)...Hij is uitgerust met 660cc turbomotor. De linkse versie op je foto (de blauwe) is de versie die hier verkocht wordt. Deze is geen keicar wegens toegenomen spoorbreedte en te zware motor (1500cc).
Je hebt helemaal gelijk. Dat model heet in Japan de Jimny Sierra. Ik heb de foto's gewijzigd
Zo daar heeft een hoop werk ingezetenthumbs up wat een mooie bonte verzameling bij elkaar.
Heel mooi overzicht.

Er zijn best wel wat Kei-cars die in een export versie aangepast zijn. In eerste instantie (jaren 70) was dat vaak vooral om de (meestal 3-cilinder) 2-takt motor te vervangen door een 4-takt. Om binnen de hoeveelheid cc's zoveel mogelijk vermogen te kunnen halen waren ze namelijk in de jaren 70 veelal 2-takt.
In Europa hebben we maar weinig van die Kei-cars (of hun export versies) gezien. De Suzuki SC100 en de SJ (later Samurai en weer later Jimny) waren zo ongeveer het begin. Zuid-Amerika heeft echter wel heel veel Kei-cars gekregen over de jaren.

Zeker met de zwaardere 4-takt motoren en het nog altijd lage gewicht deden ze het altijd relatief goed door hun compactheid en zuinigheid. En de SJ/Samurai/Jimny bleek zelfs met die kleine wieltjes door zijn lage gewicht en compactheid in staat daar te komen waar een LandRover niet kon komen. Voor gebruik op een boerderij of in dichtbegroeid of zeer modderig gebied verkochten ze dan ook als een dolle. Ook Daihatsu deed hier aardig aan mee.

Nadat de 2-takt motoren vanwege emissie eisen (Japan liep voor op Europa) niet meer gemaakt konden werden werden het vrijwel allemaal kleine 4-takt turbo motoren. Maar ook deze kwamen meestal niet voor de export maar in plaats daarvan werden conventionele maar grotere motoren gebruikt. Meestal; niet altijd. Ook zag je dat de afwijkingen in de export versies steeds groter werden (spoorbreedte, lengte) en die versies ook steeds vaker buiten Japan werden gemaakt. De ontwikkeling van de Suzuki Alto (inclusief de Maruti versies) is daar een mooi voorbeeld van maar er zijn er meer. Van deze versies; die ooit in een verleden als Kei-car waren begonnen maar inmiddels groter gegroeid waren hebben we er in Europa wel heel veel van gezien.

Voor zover ik weet is er maar 1 enkele niet-Japanse Kei-car; de oorspronkelijke Smart kwam in een aangepaste versie die iets smaller was en werd zo in Japan als Kei-car verkocht.
Bedankt voor je aanvulling, Engineer2.

Wel aandoenlijk hoeveel je je eigen kei car kunt aanpassen naar smaak. Bv een witte N-ONE met wat opties:






4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-12-2020 22:18 door MCW.
Quote
speedtouch
Bedankt voor het overzicht! Moeten die Kei cars ook een botsproef doorstaan of je weet? Wat mij betreft mogen ze hier best rondrijden.

Dezelfde eisen als een gewone auto. Wel de Japanse eisen natuurlijk maar die zijn redelijk gelijk met de Europese. Alleen onafhankelijke consumenten organisaties zoals NCAP of IIHS zijn gericht op Europa en USA. En Global NCAP op vooral Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en Zuid-Oost Azie. Er is dus niet echt zoiets voor Japan. NCAP heeft een hogere crashsnelheid dan de crash-standaard voor type goedkeuring. IIHS heeft zelfs een paar specifieke tests zoals de small-overlap. Dus goed genoeg voor type goedkeuring hoeft nog niet NCAP niveau te zijn of nog hoger de IIHS.

Het blijft dus lastig te beoordelen. Maar ga je voor de hoogste veiligheid dan moet je toch voor een IIHS aanbevolen auto gaan. Dat is de hoogste standaard.
Nissan Dayz en Honda N-WGN
Video van 4 jaar geleden:



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-12-2020 14:34 door MCW.
Dank je wel, zal ik vanavond eens grondig bekijken, eerst nog wat kilometers op de fiets maken.
Lang geleden dat ik "inbelalarm" in een topictitel heb zien staan.grinning smiley Bedankt voor het uitgebreide overzicht, ik ga het op mijn gemak eens doornemen.
Leuk dat je dit onder de ogen brengt MCW!! thumbs up

Ik moest ook erg glimlachen om "inbelwaarschuwing" thumbs up.
Mooie uitgebreide openingspost zeg, fijn!
Verkoopcijfers van keicars in november:

1. Honda "N-BOX": 15,685 units (83.4% year-on-year)
2. Suzuki "Spacia": 12,027 units (93.8% year-on-year)
3. Daihatsu "Tanto": 10,599 units 50.2% compared to the same month last year )
4. Daihatsu "Move" 9980 units (147.3% compared to the same month last year)
5. Nissan "Roox": 9019 units (new)
6. Suzuki "Hustler": 6579 units (133.6% compared to the same month last year)
7. Daihatsu "Taft": 6503 units (new)
8. Daihatsu "Mira": 6068 units (111.2% year-on-year)
9. Suzuki "Alto": 5654 units (99.0% year-on-year)
10. Nissan "Days": 5427 units (44.7% compared to the same month of the previous year)

De Suzuki Wagon R was de best verkochte kei car sinds 2003. De huidige is slechts 3 jaar op de markt maar oogt flink verouderd. De vorige generatie zag er beter uit, zeker als Stingray: [upload.wikimedia.org]
Bedankt! Zat aardig wat uurtjes in nut smiley
Quote
Engineer2
Heel mooi overzicht.



Voor zover ik weet is er maar 1 enkele niet-Japanse Kei-car; de oorspronkelijke Smart kwam in een aangepaste versie die iets smaller was en werd zo in Japan als Kei-car verkocht.







Alleen heeft deze Koreaan helaas wel een te grote motor om er voor in aanmerking te komen, maar ja het stuur zit wel aan de goede kant voor ons Europeanen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-12-2020 00:05 door Auto encyclopedie.
Ik mis trouwens nog een klein puntje in je verhaal:

Behalve financiële voordelen aan een Kei-car zit er nog een aspect aan. Veel van de grote steden in Japan hebben een erg stricte parkeerregel. Je kan pas een auto registreren als je kan aantonen dat je een eigen parkeerplek hebt; hetzij gekocht/gehuurd in een garage, hetzij op eigen terrein. Maar Kei-cars zijn hier van uitgezonderd.
EDIT: Kei-cars hebben dan ook een andere nummerbord zodat het eenvoudig vast te stellen is.

Kei-cars zijn dus vooral verkocht in grote steden. Ze zijn dan ook geoptimaliseerd voor gebruik in de stad. Volgens JAMA (de Japanse ACEA) is de gemiddelde snelheid over de levensduur rond de 25km/h. Voor normale Japanse auto's is dat 35km/h. En in Europa is het 45km/h.

Vanwege die parkeerregel zijn ook de Kei-car bedrijfsauto's erg in trek. Als bedrijf in een stad kan het natuurlijk voorkomen dat je geen parkeerruimte kan regelen voor een acceptabele prijs maar wel een bedrijfsauto nodig hebt. Busjes, pick-up trucks, kiepwagens... het bestaat allemaal in Kei formaat. Zelfs campers.

Het blijft een fascinerend concept. Het is niet moeilijk om te zien dat het originele Smart concept hier sterk van is afgeleid; inclusief de aannames over gemiddelde snelheid over levensduur. Daar hadden ze zelfs zoveel vertrouwen in dat ze de motor ontwikkelde voor een lagere levensduur qua kilometers. Verkeerde aanname. in Europa gebruiken we de auto anders. Ook reizen we veel meer tussen steden in plaats van binnen een stad te blijven. Onze steden zijn een aardig stukje kleiner.

Ik was de Kei-cars een beetje uit het oog verloren maar het blijft een leuk segment om zo te zien. Leuk overzicht!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-12-2020 10:54 door Engineer2.
@Auto encyclopedie, die had ik helemaal onderaan al benoemd winking smiley Met 3,595 mm is ie simpelweg ook te lang om als keicar te kunnen worden bestempeld. De looks van een kei car maar hij is het zeker niet

EDIT: Ik had bij het wijzigen een foutje gemaakt waardoor een deel niet zichtbaar was. Nu wel weer



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-12-2020 10:28 door MCW.
Quote

Verkeerde aanname. in Europa gebruiken we de auto anders. Ook reizen we veel meer tussen steden in plaats van binnen een stad te blijven. Onze steden zijn een aardig stukje kleiner.

Precies. Hier koop je geen auto voor alleen in de stad. Ook als je A'dam woont en werkt dan ga je gewoon met de fiets, dan wel OV.

De Suzuki Twin (2003 t/m 2005) was maar 2,735mm lang en was de eerste keicar die ook met hybride-aandrijving te krijgen was



De Nissan Hypercar (2000- t/m 2002) was met 2,655 mm nog korter en was een EV en kon ongeveer 115 km verder komen. Maar die werd alleen verkocht in de Tokyo, Osaka en Kyoto grootstedelijke gebieden. De verkoop was voornamelijk gericht op nationale overheidskantoren en -agentschappen, lokale overheidsinstanties en bedrijven.

Wij hebben onze eigen Kei car: [biro.nl]
Quote
Joris 6091088
Wij hebben onze eigen Kei car: [biro.nl]

Nou.... Europa heeft een eigen segment wat we kennen als microcars. Kleine (max 2 persoons) auto's met een beperkte topsnelheid (ik dacht 80km/h). Daarin is nog een subcategorie met een beperke topsnelheid rond de 50km/h.
Microcars worden vooral in Frankrijk en Zuid-Europa ingezet op het platteland. Veelal in de lage topsnelheid categorie voor ouderen die geen rijbewijs (meer) hebben. In Frankrijk aangemoedigd als alternatief voor OV wat op het platteland onbetaalbaar zou zijn.
Anders dan Kei-cars geldt hier dus dat ze vooral voor het platteland zijn (vandaar geen beperking aan dimensies, wel aan gewicht en snelheid) en met de unieke karakteristiek van geen (of eigenlijk eenvoudiger) rijbewijs. Financiele voordelen zijn er zeker ook. Het feit dat microcars aan lagere mileu eisen (gelijk aan motorfietsen en brommers) hoeven te voldoen en geen crash eisen hebben maakt het gat met Kei-cars wel een stuk groter. Die zijn namelijk binnen dimensies en motorgrootte/prestaties wel volwaardige auto's. Ook zijn Kei-cars niet gelimiteerd in de hoeveelheid personen, anders dan de dimensies.

Maar op al die details na heb je een punt. Microcars is wat we in Europa hebben dat het dichste bij de Kei-car komt. Net als de TukTuk of Riksja in India en Azie. Maar ook hier zie je het gebruiksverschil; in het algemeen zijn microcars juist buiten de stad te vinden.
Leuk overzicht, zitten een paar erg leuke autootjes tussen.
Quote
Joris 6091088
Wij hebben onze eigen Kei car: [biro.nl]

En natuurlijk de carver one met zijn 660 cc daihatsu blok.





En natuurlijk de twizy







2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-12-2020 22:21 door Auto encyclopedie.
Qua specs zou je de Carver One inderdaad als kei car kunnen zien. Net als de Caterham 7 en Fiat 126.
Van november '99 t/m april '04, de Daihatsu Naked. Bumpers waren bv makkelijk zelf te verwijderen en te vervangen. Het geeft inderdaad een 'naakt' idee van een auto. Toch wel een spraakmakende keicar in de geschiedenis





Blijft een geniaal concept en ik vind het bewonderenswaardig hoe je met zulke strikte uitgangspunten tot zoveel variatie kunt komen, al zijn veel basisontwerpen natuurlijk min of meer vergelijkbaar. Overigens wel storend dat de voorste kentekenplaat bijna altijd uit het midden staat smiling smiley

Leuk en interessant topic! thumbs up
Thanks thumbs up

Heb de OP een beetje aangepast. Meer foto's met witte achtergrond. Zo kan je beter de verschillen zien tussen de uitvoeringen. Bij sommige echt niet mogelijk omdat er geen foto's van de achterkant zijn of het model komt niet goed over bij die studiofoto's. De Honda S660 had begin dit jaar een lichte update gehad dus daar nu wel de juiste foto's van (en profil foto is van pre-update)

Ik zal tzt meer linkjes toevoegen per auto met alle studiofoto's en alle buitenluchtfoto's. Die pagina's staan altijd vol met tig foto's vanuit alle hoeken, kleuren en details
Super leuk topic! Ik ben überhaupt gek van wat die 'gekke' Japanners allemaal verzinnen, dus zoiets als dit is een kolfje naar mijn hand. 😊👍
zoiets kennen wij hier ook




Maar als je de motor kap (kofferbak) open doet zie je toch iets heel anders, namelijk een 659 cc torretje



De elektrische uitvoering had in Japan ook nog een tweeling






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-12-2020 22:55 door Auto encyclopedie.
thumbs up Motor achterin was toch wel erg uniek. Heette simpelweg Mitsubishi i. De kleine driecilinder werd trouwens aan Daimler geleverd maar met een grotere inhoud (999cc) die later in de 2e generatie smart werd gelepeld. De Mitsubishi i werd 2007 RJC Car of the Year. De elektrische i-MiEV werd in 2009 in productie genomen. In Nederlandse volgde in 2010 met de Peugeot Ion en Citroen C-Zero (naast de i-MiEV). Doet me trouwens een beetje denken aan de..

Subaru R1 (2005-2010)



Subaru R2 (2003-2010)






2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-12-2020 23:04 door MCW.
Ik ben een Subaru R1 en R2 fan, maar had er ook vrede mee gehad, als hier een subaru logo op was geplakt en hier werd aangeboden.

In Nederland had ie iets minder pk en geen luchthapper: [topgear.nl] Maar dat is geen keicar winking smiley
Ik vind het allemaal best wel geinige autootjes, en qua formaat aardig vergelijkbaar met wat hier in de jaren '60/'70 op de weg reed. (Daf 33, NSU prinz, Simca 1000, Fiat 500 enz.)
Maar als ik dan zie hoe die dingen bij een botsproef gewoon als een stuiterbal gelanceerd worden heb ik toch wel zoiets van doe mij maar liever een grotere auto met een fatsoenlijke kreukelrand die absorbeert i.p.v. kaatst.... dat kaatsen lijkt me niet erg bevorderlijk om ernstige letsels tegen te gaan.
Geen idee of dat meer of minder schade oplevert aan een persoon. Ik denk dat de meeste keicars idd alleen in de stad worden gebruikt, dan moet je wel echt een @!#$ tegenkomen die dan meer dan 30/50 km rijdt.

Weer een update aan de openingspost nut smiley (bijna) alleen foto's vervangen door foto's met witte achtergrond (in geval van Nissan geheel uit de configurator getrokken en bij Honda N-modellen de achterzijde uit de conf.). Ik ben me er bewust van dat auto's zo heel anders kunnen overkomen maar zoals gezegd zal ik links toevoegen naar beter foto's. Bij de Copen heb ik dat altijd gedaan. "Pers" staat dus voor persfoto's. Met alle uitvoeringen, kleuren e.d. "Test" staat dus voor een pagina met tig foto's van binnen- en buitenkant uit doorgaans een rijtest of eerste indruk. Maar daar zijn de foto's gewoon buiten genomen, geeft toch vaak een heel ander beeld

Quote
MCW
Copen: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]
Copen XRay: Pers: [car.watch.impress.co.jp]
Copen GR Sport: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]
Copen Cero: Pers: [car.watch.impress.co.jp] Test: [car.watch.impress.co.jp]

De rest zal volgen..
Deze zomer met twee Kei-cars uit dit topic kunnen rijden ! grinning smiley

Op Twitter volg ik @Thealso. Een Ierse autogek die mooie roadtrips maakt en zo zijn connecties heeft over de aardbol verspreid. Zo ook de eigenaar van een museum in Tennessee, volgens mij is dat het Lane Car Museum wat vooral bekend staat om de kleinere Europese wagens die daar staan.

In de afgelopen jaren heeft de eigenaar nog al wat auto's naar de VS laten verschepen en heeft Jim ook in de VS mooie roadtrips gemaakt in onder andere een Panda en een Fiat Tempra uit mijn hoofd gezegd.

Dit voorjaar kwam het er eindelijk van, in een loods in Amsterdam kwam eindelijk de Honda N-One vrij en kon hij dit doosje via omwegen door Europa naar het Ierse continent rijden. Een aantal weken later haalde hij de Honda S660 op, welke al 2 jaar in Nederland was, maar vanwege papierwerk niet op kenteken gezet kon worden. Via omwegen was dat uiteindelijk gelukt en dus rolde de S660 op Amerikaanse platen de loods uit in Amsterdam west.






Link naar één van de tweets over dit mini monstertje.

Het stuurt erg direct. Het schakelen in een RHD ging verbazingwekkend goed en nadat we in Zandvoort waren geweest toch nog even bij de Brezan een nieuwe accu gehaald omdat het arme ding twee jaar heeft stilgestaan. Dat trok wel wat bekijks. Inmiddels zijn de auto's volgens mij onderweg naar de VS om naar het museum te gaan. Omdat de auto's op display gaan, kunnen auto's jonger dan 25 jaar wél geïmporteerd worden, maar amper 2500 mijl per jaar rijden (ofzoiets).

Hier een paar foto's van de S660







Wat gaaf Meike, ik ben jaloers!
Overigens heb ik nu onder iedere auto een link naar persfoto's en link naar buitenluchtfoto's geplaatst. Echt de moeite waard want dan leer je zo'n auto pas echt kennen. Ook mooi om te zien hoe kleurrijk het assortiment is

Komt mij bekend voor. De Nissan Figaro was slechts in 4 kleuren leverbaar, elk seizoen een eigen kleur. Pale Aqua, Emerald Green, Lapis Grey en Topaz Mist. (of dat in correcte volgorde staat weet ik niet big smile smiley

Maar het is een bewijs dat er in Japan vaak toch dingen net iets anders gaan. Hoe symbolosich er soms gedacht en gehandeld is. Zo ook de naam van de S-cargo (Escargot) bijvoorbeeld, en dan het autootje de vorm van een slak geven, een huisje op wielen en ja het was ook niet één van de snelsten.. prachtig toch grinning smiley Al dan geen kei-car, maar het is één van die dingen wat zo interessant is aan de Japanse autocultuur.
Nissan toonde wel durf met hun retro-achtige BE-1, Pao, Figaro en S-Cargo!







Mooi overzicht. Blijf een liefhebber van dit segment.

Als modelwagen heb ik er een deel van in mijn vitrine staan.
Weet niet of het mag.
Youtube: Driving Nippon / Japanese Roads. Engels, woont in Japan.
[www.youtube.com] (1440p60_

Realtime video's met zijn HONDA N-BOX Custom 2017, DBA-JF1 660cc InterCooler TURBO.
Zijn langste video is 4.37.40, met realgeluid, zonder kletsen, video hier onder, als hij in de bergen rijdt, wat een sound, prachtig.
?t=1207



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-12-2020 14:23 door Peter 6201347.
Mooi overzicht! Ik heb de modellen even gerecenseerd. smiling smiley

Overig:
- Daihatsu Copen (Toyota Copen GR Sport) Redt het niet bij zijn leuke voorganger, de standaard-versie oogt het best, de Cero is een mix van de oude en nieuwe Copen en dat werkt niet, de XPlay is verschrikkelijk.
- Honda SS60 Ziet er wel aanmerkelijk beter uit dan de Daihatsu.
- Suzuki Jimny Zo simpel, zo leuk.

Hatchback:
- Daihatsu Mira (Subaru Pleo+ / Toyota Pixis Epoch) Borduurt duidelijk voort op de laatste Mira die we hier kennen: de Cuore. Lekker simpel ontwerp, wars van poespas. Natuurlijk veel smaller dan 'Europese' stadsauto's.
- Daihatsu Mira Tocot (v) Retro-accenten op wat verder een wel heel muffig ding is.
- Honda N-ONE De Premium-uitvoering is het mooist. Leuk ding met die schuine achterkant zoals de Honda N-serie of Renault 5.
- Suzuki Alto (Mazda Carol) Duidelijk wat geïnspireerd door de 3-deurs Volkswagen Up. Het front vind ik erg leuk, de achterkant... Hoger geplaatste achterlichten hadden beter gestaan.
- Suzuki Alto Lapin (v) Extreem leuk of extreem truttig? Of misschien allebei?

Semi-tall Wagon:
- Daihatsu Move (Subaru Stella) Netjes, de uitgeklopte wielkasten doen 'm minder eng smal en hoog ogen dan 'ie is.
- Daihatsu Cast (Toyota Pixis Joy) Geïnspireerd op de Mini's en Fiat 500's (500L). Er is ook een Chinese kopie van, de Lingbao Box. Leuk, maar oogt meer dan een aantal kei cars alsof de auto gebaat zou zijn met 20 cm extra carrosseriebreedte.
- Honda N-WGN Heel erg leuk! Het is een smal, hoog doosje, dat je dat niet hoeft te maskeren laat Honda zien. Front en achterkant vind ik ook leuk.
- Suzuki Wagon R (Mazda Flair) Trouw aan de originele Wagon R, met Citroën DS3-haaienvin. Stingray-neus staat een stuk beter en vloeiender, de gewone versie oogt iets teveel als een in elkaar gedrukt hoopje staal.
- Mitsubishi eK Wagon / Nissan Dayz Netjes, kan wel wat sjeu gebruiken (de X met Dynamic Shield-front of Highway Star met Vmotion-grille). Het zwevende dak is hier zowaar netjes uitgevoerd, daar kunnen veel autofabrikanten nog iets van leren. Sneu dat de Mitsubishi het niet goed doet in Japan, het imago zal daar door schandalen wel erg beschadigd zijn geraakt.

Tall Wagon S/CUV:
- Daihatsu Taft Wat leuk!
- Suzuki Hustler (Mazda Flair Crossover) Misschien nog wel leuker? Of nou ja, allemaal op hun eigen manier zijn ze leuk. De Hustler is wat meer retro met duidelijk minder dikke stijlen.

Tall Wagon MPV:
- Daihatsu Tanto (Subaru Chiffon) Een brug te ver of een berg te hoog. Tamelijk hopeloos.
- Daihatsu Move Canbus (v) Leuk idee. Truttige kleurencombinaties verhullen een matige uitvoering
- Honda N-BOX Ligt minder zwaar op de maag. Gaat wel.
- Suzuki Spacia (Mazda Flair Wagon) Tanto heeft het segment volgens mij uitgevonden, maar de Spacia ziet er nu beter uit. De Spacia Gear (dat lijkt wel heel erg op Space Gear zoals de Mitsubishi) is leuk!
- Mitsubishi eK Space / Nissan Roox Ziet eruit als een Tanto/Spacia-achtige die wind mee heeft gehad. De geprononceerde maar zachte lijn opzij doet 'm wat luxueuzer ogen.
Helaas net wat cc's (38) te veel.



Er zijn er veel die me niet zoveel doen maar de N-ONE vind ik erg geslaagd, iig de mooiste in de normale hatchback-klasse. De N-WGN moest ik erg aan wennen maar het heeft eigenlijk wel wat. Van de Tall Wagon MPV's vind ik de Spacia in Custom uitvoering best wel geinig maar zowel de Nissan Dayz and Roox vind ik de mooiste keicars, zij het alleen in Highway Star uitvoeringen



Jammer dat die mooie groene kleur van de Mitsubishi niet te krijgen is. Ook de interieurs van deze modellen zien er gewoon goed uit



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-12-2020 18:15 door MCW.
Honda Motor Co., Ltd. announced on March 12 that it will discontinue production of the "S660" in March 2022. From the same day, the last special specification car "S660 Modulo X Version Z" was newly set and released. It is a 1-grade setting only for 6-speed MT, and the price is 3,150,400 yen.

Sonic Gray Pearl is set as a special color (Version Z special color), and the other color is Premium Star White Pearl. In addition, the front and rear H marks, car name emblem, and exclusive rear emblem have been changed from silver plating to black chrome. In addition, the dedicated active spoiler (with gurney flap) has been changed to black paint, and the aluminum wheel paint has also been changed to stealth black.













Meer foto's en info: [car.watch.impress.co.jp]
Hij heeft een nieuwe Honda N-WGN JH3 K-Car gekocht zie vorige topic: 19-12-2020. 14.21.
[minkara.carview.co.jp]
[www.google.com]
[en.wikipedia.org]
Gaat 2.30.17 minuten in real time, laten zien hoe het rijdt en legt uit wat er verandert is, engels ondertitel, met S3.Translator kunt U de site vertalen.
Als de video's op zijn van zijn oude auto, gaat hij real timevideos plaatsen van zijn nieuwe auto, maakt mooie realtime ritten rondom Tokyo.





9 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-03-2021 16:19 door Peter 6201347.
Bedankt! Verder weinig nieuws de laatste tijd. Aangezien we bijna bij pagina 2 zijn zal ik proberen tzt eerdere generaties te plaatsen in een mooi overzicht.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.