De tweeling: Het Europese Suv geweld met Aziatische genen.

Gepost door Auto encyclopedie 
De tweeling: Het Europese Suv geweld met Aziatische genen.

Deze keer geen lang tweeling verhaal van mij waar geen touw aan vast te knopen is , maar puur een "korte" introductie , waar jullie of ik zelf elke keer een stukje aan kan toevoegen en of op de inhoud kunnen reageren

Volkswagen
Volkswagen begreep ontzettend goed als “niet premium merk” dat een suv model slaagt in Europa dat je dan met een eigen ontwerp moet komen en niet met een Aziatisch model en daar vervolgens alleen je eigen gril en of logo op plakt. Ook beseften ze bij VW dat het grote gros 2wd verkiest boven 4wd in dit suv segment. Ook hield VW rekening met gunstige verbruikscijfers, door voor 4 cilinder turbo motoren te gaan ipv dikke 2 liters of meer en of v6 blokken.

Tiguan
In 2007 kwam Volkswagen met de Tiguan. Het design was op de buik geschreven van de Europeaan, ook was er qua motoren en aandrijflijn goed gekeken naar de Europese consument. Zo was er o.a een zuinige 1.4 tsi , wel maakte ze 1 fout namelijk, automaat rijders zaten altijd vast aan 4x4 en grotere motoren. In 2011 kreeg de Tiguan een facelift en in 2013 was een automaat ook verkrijgbaar in combinatie met een op de voorwielen aangedreven 1.4 tsi.


Skoda Yeti
In 2009 volgde Concern genoot Skoda met de Yeti. Deze was er zelfs met een 1.2 tsi en konden in 2010 automaat rijders ook terecht bij een 2WD. In 2014 kreeg de Yeti een facelift en kreeg die er een hogere op de poten broer bij genaamd de Yeti Outdoor


Seat Altea Freetrack
Seat kwam er wat slecht van af in het SUV hoofdstuk van de Volkswagengroep een op de hoog op de pootjes staande Seat Altea XL 4x4 werd geen commercieel succes in 2010 werd er als nog een 1.4 tsi 2wd toegevoegd maar succes bleef uit.


Goede Keuze?
Door deze keuze, namelijk eigen ontwerp, kleine motoren ook 2wd heeft Volkswagen “samen met skoda” de eerste suv slag gewonnen van de andere Europese niet premium merken. De geduchte suv concurrent kwam uit Azie van de Nissan Qashqai die in 2007 in Engeland van de band rolde en in 2010 volgde de Nissan Juke. Hyundai en Kia hadden tot toen toe ook wisselende successen met hun SUV modellen.

of toch niet?
Later bleek er wel veel problemen te zijn met de tsi blokken en de dsg bakken, wat deze auto’s als occasion weer minder ideaal maken. Als occasion koper kun je beter voor een suv uit Azie gaan of diens tweeling broer(s) uit Europa.

De tweeling en of meerling
Bij de meeste andere Europese niet premium merken werd samen gewerkt met een partner uit Azie of Amerika. En deze auto’s krijgen in deze tweeling een podium. Hier onder staan al vast 4 voorbeelden die al een keer aan bod zijn geweest. De stukjes zijn hier en daar wel wat summier dus mogen ook meer aandacht krijgen.
drieling asx, C4 aircross,4008
drieling outlander, c-crosser,4007
tweeling sx4 sedici
Saab 9-7x en een hoop amerikaanse suv geweld

Geen Pubquizsmileys with beer
Aangezien het geen pub quiz is , hier de andere kandidaten:
- Daewoo Winstorm – Opel Antara die wel weer heel erg leunt op de Chevrolet Captiva, komen allemaal van dezelfde fabriek in Zuid Korea.
- Het diepte punt is bij Renault te vinden. De Renault Koleos wat gewoon een Koreaanse Samsung QM5 was. Renault was trouwens wel verantwoordelijk voor het ontwerp.
- Ford koos qua design voor een Europese koers in de vorm van de kuga met dikke motoren gekoppeld aan 4x4 aandrijving hield het niet echt rekening met de hoofdzakelijk asfaltjungles van Europa. IN 2013 gooide ze het roer om , de 2e generatie was verkrijgbaar met 4 cilinder turbo motoren en 2wd.
- Saab probeerde ook een poging met de 9-4X om “niet”premium merken pijn te doen. Deze rolde samen met de Cadilac SRX in Mexico van de band. Het merkt die bekend staan om 4 cilinder turbo blokken boot de 9-4 aan met 6 cilinder met en zonder turbo.
- Succes was er ook in deze tijd de Opel Mokka die veel gelijkenissen had met de Chevrolet Trax , en van dezelfde band rolde in Zuid Korea. De Mokka verkocht niet alleen beter in Europa dan de Trax , maar het was ook gewoon een succes nummer.
- Maar voel je vrij als ik 1 over het hoofd heb gezien



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-11-2020 15:21 door Auto encyclopedie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.